Урок позакласного читання "До джерела народної мудрості"

Про матеріал
Через усну народну творчість відкривати учням красу навколишнього світу, душу рідного народу. Дати ширші уявлення про фольклорні джерела. Сформувати у молодших школярів елементарні уявлення про усну народну творчість як особливу форму народного мистецтва. Вчити учнів висловлювати власну думку. Вдосконалювати навички техніки читання. Збагачувати творчу уяву дитини. Розвивати навички усного мовлення, дотепність. Пробуджувати гумор, природний потяг до спілкування. Виховувати любов до рідного краю, національну свідомість, бажання більше дізнатися про його історію, культурні традиції.
Перегляд файлу

Вільшанська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів

Дергачівської районної ради Харківської області

 

 

Урок позакласного читання

у 3 класі

До джерела народної

мудрості

 

 

Підготувала і провела

вчитель початкових класів

Гончаренко Л. І.

 

 

 

 

 

Тема «До джерела народної мудрості»

Мета Через усну народну творчість відкривати учням красу навколишнього світу, душу рідного народу. Дати ширші уявлення про фольклорні джерела. Сформувати у молодших школярів елементарні уявлення про усну народну творчість як особливу форму народного мистецтва. Вчити учнів висловлювати власну думку. Вдосконалювати навички техніки читання. Збагачувати творчу уяву дитини. Розвивати навички усного мовлення, дотепність. Пробуджувати гумор, природний потяг до спілкування. Виховувати любов до рідного краю, національну свідомість, бажання більше дізнатися про його історію, культурні традиції.

Обладнання: записи на дошці, мікрофон, Тлумачний словник, збірник творів «Позакласне читання. 3 клас», таблиці «Українські народні казки», речі героїв відомих українських народних казок, предметні малюнки, картки завдань, слайди

Хід уроку

I Організація класу

Вчитель Любі діти, у наш клас

                Завітали гості щирі.

                Привітаймо в добрий час

                Гостей усмішкою й миром.

Хлопчик  Ми вам раді, люди добрі,

                Ми вітаєм щиро Вас!

Дівчинка І запрошуєм ласкаво

                          На урок читання у наш клас.

Вчитель

- Діти, отже, сьогодні до нас завітали гості. А коли в домі гості - це свято. Тож давайте наш урок проведемо святково і подаруємо нашим гостям таке відчуття. Спочатку дозволимо сісти дівчаткам, тоді хлопчикам. Спочатку краса, потім сила.

Ось почули ми дзвінок,

Він покликав на урок.

Кожен з вас вже постарався –

До уроку приготувався.

Тож девіз тепер згадаймо.

І урок вже починаймо.

(Діти читають девіз)

Девіз: Виразно читаємо, чітко відповідаємо, цікаво розповідаємо, мову свою розвиваємо.

 Вчитель Продзвенів і стих дзвінок –

                 починається урок.

Технологія «Мікрофон»

- Подумайте і скажіть, яким має бути наш урок? (Цікавим, навчальним, трохи казковим, веселим, світлим, загадковим, проблемним..)

-А ви на уроці якими повинні бути? (Дисциплінованими, уважними, зібраними, активними, вправними, наполегливими, старанними...)

-Отже, якщо ви будете такими, то ми разом створимо цікавий, творчий, продуктивний урок. А він у нас сьогодні дійсно незвичайний. Чи цікавий буде урок? Все залежить від вашої активності, уважності, творчості.

II Оголошення теми і мети уроку

1 Слайд

Технологія «Асоціативний кущ»

 - Коли ви чуєте слова «народна мудрість», що ви уявляєте? Які асоціації у вас виникають?

(Заповнення «павутинки» тими словами, які уявляють діти)

 

 

Народні прикмети Загадки  Прислів’я

 

Казки  Приказки

 

Пісні  Скоромовки  Мирилки   Лічилки    Смішинки

-Молодці! Можливо це не всі слова. Але гадаю, що ті, які ви не назвали зустрінуться чи то на сьогоднішньому уроці, чи пізніше під час вивчення аналогічної теми.

1 Бесіда вчителя

- Багата українська мова піснями, казками, іграми, загадками, прислів’ями, приказками, лічилками, скоромовками. Всі ці надбання мудрості нашого народу невичерпні, цілющі й чисті, як джерельна вода, Mи з вами сьогодні також зупинимося біля джерела народної мудрості.

2 Слайд

(Вчитель разом з дітьми читає  тему уроку та оголошує її мету)

III Робота над темою уроку

3 Слайд

Вправа «Закінчіть речення»

«Народна мудрість - це та, яка .. .(передавалася від покоління до покоління, з уст в уста)

З виникненням писемності завдяки етнографам ми знайомимося і вивчаємо їх з книг. Хто такі етнографи? Нам зараз доповість член «Довідкового бюро», яке буде допомагати мені протягом усього уроку.

(З «Тлумачного словника»: Етнографи - збирачі творів усної народної творчості)

1 Роль лічилки в дитячому житті

а)Бесіда

- Послухайте, діти, вірш. Подумайте, як його ще можна назвати. Де і з якою метою вживають?

4 Слайд

Приступаємо до гри

М’яч один, а нас аж три:

Грав я сам,

І грали вдвох,

А тепер пограєм втрьох.

(Це лічилка)

- Дійсно, це лічилка. Що ж таке лічилка?

«Довідкове бюро» Лічилки - невеликі віршовані твори, якими визначаються роль і місце у грі кожного з її учасників.

-Отже, для чого люди придумали лічилки? (Щоб у грі вибрати ведучого)

-Які лічилки знаєте?

б)Слухання підготовлених учнями лічилок

Їхав лис через ліс,

Поламав п’ять коліс,

Треба стать погадать,

Скільки йому грошей дать.

 

Стоїть півень на току

У червонім чобітку.

Будем півника просити:

Ходи жито молотити.

 

Котилася торба

З високого горба,

А в тій торбі –

Книги, паляниця,

Кому припаде,

Тому й жмуриться.

 

Покололо, поколотило,

По дорозі волочило.

Сонце, місяць і зірки,

На кілочку вийдеш ти.

в)Вивчення лічилки напам’ять

5 Слайд

Йшла Галинка на стежинку,

Загубила там корзинку,

А в корзинці паляниця –

Хто з’їв, тому жмуриться.

-Для чого призначена ця лічилка?

-Послухайте ще одну і подумайте, для якої гри вона підходить?

6 Слайд

Стоять коні на припоні.

Перший - мій, другий - твій.

Третього лови мерщій.

г)Робота над лічилками зі збірника, (ст.44).

(Зачитати лічилки)

-Для яких ігор вони призначені?

2 Народні ігри

а)Розповідь вчителя.

- В давні часи на Україні ( та й по всій землі) люди любили забави, пустощі, ігри, жарти.

-   Які ігри ви знаєте?

(Відповіді дітей: «Кіт та мишка», «Мишоловка», «Чорне чорнило, біле перо», «У річку гоп...», « Невід», «Нитка, голка, вузлик» та інші)

- Гра - не тільки забава. Вона вчить неписаних законів життя. Під час гри привчають дотримуватись правил, порядку, чесності.

-Діти! А ви любити грати в ігри? (Відповіді дітей)

-А чому ви не просто любите відпочити на свіжому повітрі, а дужче любите  гратися в ігри?

(Відповіді дітей. Дужче любимо активний відпочинок, ніж пасивний)

б)Повідомлення учнів про правила деяких ігор.

“Гуси” (І ряд)

Діти обирають гуску-матір і вовка. Мати веде своїх діток у поле (за лінію), а сама йде і кличе.

-Гуси, гуси!

-Га-га-га!

- Їсти хочете?

-Так, так, так!

-Ну летіть!

-Нам не можна!

-Чому!

-Вовк за горою!

-Що він робить?

-Гусей скубе!

-Яких?

-Сірих, білих, волохатих!

-Ну тікайте швидше до хати.

"У річку гоп, на берег гоп...(II ряд)

(Діти нагадують правила гри. Потім трішки грають у цю гру)

“Мишоловка” (III ряд)

(Теж нагадують правила та грають у гру)

3 Мирилки

-Діти, а бувають такі випадки, що під час гри або відпочинку з друзями ви ненароком посваритесь? (Відповіді дітей)

-Що тоді ви робите? А як ви миритесь? (Так для цього є мирилки)

«Довідкове бюро» Мирилки - це короткі римовані твори, які промовляють діти на знак примирення. Використовуються з метою відновлення товариських стосунків.

-Які мирилки ви знаєте? ( Діти виходять парами і показують як вони миряться)

Мир миром,

Пироги з сиром,

Варенички в маслі,

Ми дружечки красні.

Поцілуймося!

 

                    Ти - не ворог, я не ворог,

            Нам сваритись просто сором.

       Помирімось, помирімось,

І ніколи не сварімось!

 

Ти не плач, не плач, не плач

І скоріш мені пробач.

І на мене ти не сердься,

Бо у тебе добре серце.

 

           Дай скоріш мізинчик свій,

Зачепи його за мій.

             Мізин - мізин - мізинець —

         Помирив нас, молодець!

Вчитель

Вже давненько ви сиділи.

Ваші ніжки заніміли.

Ну тоді всі дружно встали

Як зайчатка пострибали,

І підняли ручку вгору,

Захиталися, як море.

Щоби спинка не боліла,

Нахилились дружно вліво,

Щоби спинка була справна,

Нахилились дружно вправо.

Фізкультхвилинка «Прогулянка» (відео)

Все, сідайте ви, будь ласка,

Бо рушаємо ми в казку.

4 Казки

«Довідкове бюро» Казка - особлива, вироблена віками форма художнього відображення життя, що супроводжує людину з дитинства.

Слухаючи чи читаючи казку, ви поринаєте у її чарівний світ. Несходжені стежини ведуть нас на край землі. Дикі лебеді літають над безкраїм морем. Долаючи безліч небезпек і пригод, маленький безпомічний хлопчик раптом стає сильним і хоробрим. Розум і винахідливість допомагають йому в поєдинку із жорстоким змієм, казка повниться різними чудесами.  Так, як і та, що ми будемо читати.

а) Читання підготовленими учнями казки.

(«Чарівні люстерко,килим і яблучко»)

           б) Тестова робота. Технологія «Робота в парі»

Пригадай! І у парі перевіряй!

Тести

1 У короля було:

а) два; б) три; в) п’ять синів.

2 Панна забажала:

а) найдорожчий; б) найкращий; в) найпотрібніший подарунок.

3 Дідусь запропонував королевичам:

а) телевізор, грушу, килим;

б) яблуко, літак, комп'ютер;

в)люстерко, килим, яблуко.

4 Панна вибрала:

а) люстерко; б) літаючий килим; в) цілюще яблуко.

Презентація роботи в парах (результати тестової роботи). Перевірка по таблицях. Підсумок роботи

-Чому панна вибрала яблуко?

1 Проблемне питання

-Чому здоров’ю потрібно надавати перевагу?

2 Вправа «Впізнай казку». Технологія «Робота в групах»

(Діти об’єднуються в групи за бажанням. їм необхідно за ілюстраціями визначити казку і записати її назву відповідним номером.)

3 Презентація роботи в групах

  1.                                      Гра « Чиї це речі?»

7 Слайд

-Яким героям казки необхідно повернути ці речі? (Рукавичка, колосок, глечик, пір’їнка, солома, борошно, яйце)

-Молодці! Видно, що казок ви знаєте багато і головне, що їх не забуваєте!

5 Загадки

               а) Бесіда

- Що таке загадка?

«Довідкове бюро» Загадка - це запитання або вислів, яке треба впізнати або відгадати. Загадка - від слова «гадати», «думати». Виникли вони дуже давно. Розповідають про тварин, явища природи, рослини, предмети побуту і т.п.

-А яка будова загадок? (Це можуть бути і запитання, оповідання, розмова)

-Подивіться уважно на малюнок і доберіть до нього загадку. Зачитайте її.

 8 Слайд

-Що вам підказало відгадку? Які саме слова стали підказкою?

-Діти, а ви знаєте загадки? Загадайте їх один одному.

*Дві палички кругленькі –

 Сині, жовті, червоненькі.

 На папері походили,

 кольори свої лишили...

 звуться палички оці

 кольорові (олівці).

* Вдень по небу гуляє, а вночі відпочиває. (Сонечко)

* Наскакалось, назвивалось, під припічком заховалось. (Віник)

*Восени не в’яне, а взимку не вмирає. (Ялинка)

* Без рук, без ніг, а ворота відчиняє. (Вітер)

* Що дістане зубами потилицю? (Гребінець)

6 Прислів’я і приказки

«Довідкове бюро» Прислів’я та приказки - малі форми, які дуже стисло передають широке узагальнення.

Технологія «Два - чотири - разом»

рочитайте дані прислів’я,  подумайте і об’єднайте їх в групи. За яким принципом об’єднали?

*Людина без знань - як пташка без крил.

*Маленька праця краща за велике безділля.

*Було б здоров’я - все інше наживеш.

*Землю сонце прикрашає, а людину праця.

*Без здоров’я нема щастя.

*Добре того вчити, хто хоче все знати.

*Мудрим ніхто не вродився, а навчився.

*Бджола мала, а й та працює.

           * Здоров’я - найбільше багатство.

-Перевірка завдання

-Як можна поєднати між собою слова здоров’я, праця, знання?

 

7 Смішинки

«Довідкове бюро» Смішинки - короткі прозові твори, які беруться з життя і потрібні, щоб розвеселити навколишніх.

Перевірка домашнього завдання. Технологія «Розігрування за ролями»

IV Домашнє завдання

Опрацювати тему «Літературні казки»

V Підсумок уроку

                         Вправа «Рефлексія»

  • Чи сподобався вам урок? Що саме?
  • Чому вдалося виконати всі завдання?
  • Що, на вашу думку, вдалося найкраще? Чому?

Оцінювання

-Молодці! Ви працював на уроці активно і старанно, так, як обіцяли на початку уроку. А у кого були помилки, то не хвилюйтесь і запам’ятайте ще одну народну мудрість: «Не помиляється той, хто нічого не робить». У вас ще буде попереду час підготуватися краще, щоб активніше працювати на уроці.

Збіг наш урок як коротка мить.

Дуже швидко в роботі час біжить.

І попрацювали ми не марно,

Бо багато знань отримали - це гарно!

Ось і пролунав дзвінок - закінчився наш урок.

За роботу по заслузі щиро дякую вам друзі.

doc
Додано
24 березня 2020
Переглядів
749
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку