Закріплювати знання про минуле українського козацтва; вдосконалювати навички мовчазного читання; розвивати зв'язне мовлення, вміння аналізувати, робити висновки; виховувати повагу до козаків, інтерес до читання.
Тема: УРОК ПОЗАКЛАСНОГО ЧИТАННЯ. Легенди про козаків.
Мета: закріплювати знання про минуле українського козацтва; вдосконалювати навички мовчазного читання; розвивати зв’язне мовлення, вміння аналізувати, робити висновки; виховувати повагу до козаків, інтерес до читання.
Обладнання: відео “Ми — нещадки козаків”, асоціативний кущ “Козак”, малюнки до вікторини, фізхвилинка “Маленькі козачата”.
Хід уроку
Дихальна гімнастика.
Вправа «Вітер» Сьогодні за вікном вітерець. Давайте спробуємо за допомогою дихання показати різну силу вітру. (Діти вдихають через ніс і видихають повільно нечутно. Знову вдихають і видихають із більшою силою. На останній раз видихаючи промовляють склад «ву»)
Розподіл учнів на групи за допомогою складання прислів'я із слів:
1група — Козацькому роду нема переводу.
2 група — Терпи, козаче, отаманом будеш.
3 група — Кінь та ніч — козакові товариші.
Розчитування
Читання прислів'я :
- пошепки; - повільно;
- тихо; - швидко;
- голосно; - скоромовкою.
Мотивація навчальної діяльності учнів
- Хто такі козаки? (вони боронили народ і рідну українську землю від ворогів)
- Від кого обороняли свою рідну землю? (від турків і татар)
- Які риси характеру були притаманні козаку? (добродушність, безкорисливість, щедрість, щирість, дружелюбність. Особливо козаки цінували власну свободу)
- Що найбільше любили козаки? (свою землю, Україну і волю).
- Де жили козаки? (на Запорізькій Січі)
Гра «Асоціативний кущ»
— Доберіть слова, пов’язані зі словом козак. ( Сильний, сміливий, мужній, чесний, хоробрий, відважний,добрий, чесний тощо.)
Отже ми з вами пригадали як, де і чому гуртувалися українські козаки-запоріжці.
Релаксація «Крила»(аудіо запис)
Ви б хотіли помандрувати у ті часи. Тож закрийте оченята і уявіть, що ви маєте крила . Піднялися високо – високо в небо і бачите усю Україну, свій рідний край.
Послухай, як струмок дзвенить,
Як гомонить ліщина.
З тобою всюди, кожну мить
Говорить Україна.
Послухай, як вода шумить –
Дніпро до моря лине, –
З тобою всюди, кожну мить
Говорить Україна.
А тепер погляньте, ось там, у пониззі Дніпра видно Запорізьку Січ. Відкрили оченята.
- Сьогодні на уроці ми продовжимо знайомитись з життям українських козаків. Ми познайомимося з їх побутом та рисами характеру. Готуючись до сьогоднішнього уроку, група дітей провела величезну роботу. Кожна група готувала до уроку своє завдання. Тож давайте їх послухаємо.
4. Презентація роботи групи дітей.
- 1 група. Спосіб життя козаків.
- 2 група. Одяг козака.
- 3 група. Зброя козака.
5. Фізкультхвилинка “Ми маленькі козачата”.
6. Опрацювання легенд «Легенда про козака-кобзаря” та “Легенда про чуб козака”.
Кобза-старовинний український народний грушоподібної форми струнно-щипковий інструмент.
Лицарський стан - це кодекс поведінки і честі , яких офіційно дотримувалися середньовічні лицарі.
Ганьба -принизливе для кого-небудь становище .
10. Первинне закріплення. Вибіркове читання.
Хто зустрів душу старого козака?
Коли оживає душа козака?
За яке вухо накручували чуба?
Обрізання чуба вважали чим?
Хто зустрів душу перед ворітьми небес ?
Що сказав кобзар ?
ХТО не міг носити зачіску оселедець?
Що за причина, що гола голова у козака?
7. Вікторина знавців козацтва з цеглинками LEGO
8. Підсумок уроку.
Вправа «П’ять Я»
— Що важливого ви взяли для себе з уроку?
Користуючись схемою учні відповідають, підводять підсумок своєї роботи на уроці.
Я …
Повторив
Зацікавився
9.Домашнє завдання — переказ 1 легенди на вибір.
10. Рефлексія . Оберіть відповідну цеглинку лего.
Створимо пірамідку нашого настрою.
— Діти, не забувайте своєї історії, традиції. Які важкі часи не переживала наша країна, як не намагалися вороги знищити Україну, вона вистояла, набула незалежності і зберегла свої прекрасні традиції.