Ця розробка має на меті : прищеплювати дітям любов до читання, цікавість до дитячої книги на прикладі творчості Всеволода Нестайка;
Ø вдосконалювати навички правильного, свідомого, виразного читання;
Ø розвивати мислення, пам 'ять;
Ø розвивати мовлення, насичувати словниковий запас школяра;
Ø викликати цікавість, інтерес,
Ø формувати щоденну потребу в книзі і бажання читати й розповідати казки, інсценізувати й ілюструвати їх;
Ø прищеплювати любов до казки, викликати бажання фантазувати, створювати щось своє, неповторне,
Ø виховувати почуття дружби та взаємодопомоги; розвивати інтерес до навчання,
Новокочубеївська ЗОШ І – ІІІ ступенів
Новокочубеївський методичний кабінет
Урок позакласного читання
Літературні казки.
Повість-казка В.Нестайка «Дивовижні пригоди в лісовій школі».
Вчитель Марченко Н.П.
Тема уроку: Літературні казки. Повість-казка В.Нестайка «Дивовижні пригоди в лісовій школі».
Мета уроку:
Тип уроку: Урок позакласного читання.
Обладнання: портрет письменника, збірка творів, книга Всеволода Нестайка «Сонце серед ночі» , мультимедійна презентація, фільм «Книги В.Нестайка», малюнки, мікрофон, картки.
Девіз уроку:
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно і плідно працювати.
Хід уроку
1. Організація класу
Діти! В народі кажуть:
Добрий гість – дому радість!
Сподіваюсь, що і ви, як і я,
Раді нашим гостям.
Шановні гості!
В добрий день і в добрий час
Завітали ви до нас.
Всіх ми вас вітаємо,
Подивіться, що ми знаємо.
Наш урок цікавим буде!
Казку люблять усі люди!
І дорослі, і малі,
Тобто, й наші школярі.
Будемо ми працювати,
Й руку вправно піднімати.
Казка кличе нас усіх,
Починаємо мерщій!..
Вчитель: Зустріч з казкою – це свято,
Не було б її у нас,
Ми б не знали так багато
Про новий і давній час.
Учні: Ми завзяті подорожні,
Сили в нас непереможні
Кажем правду, не жартуєм
В край казок ми помандруєм.
2. Актуалізація опорних знань
З давніх-давен (у 16 столітті ), більше 500 років тому, прийшли до нас казки. Вони передавались раніше з вуст у вуста і були доступні всім: і дорослим, і малим. Український народ багатий на оповідачів, талановитих творців, казкарів. Першими були Чмихало, Дерев`янченко, та багато інших. Завдяки їм записано багато чудових казок. І не тільки їм. Багато інших вчених, письменників тисячі і тисячі казок створили. Казки близькі до сказань, притч, легенд, епічних пісень.
Ми багато читали, а ще багато чули, бачило казок. Настав час сьогодні перевірити, чи уважними були, чи все запам’ятали. Адже ми сьогодні маємо багато з’ясувати: і що таке казка, і для чого вона потрібна, які є герої і багато іншого. Я вже пропоную вирушити в чарівну країну Казок, у світ казкового королівства. Додаток 8.
Казок країна чарівна,-
У гості на вас чекає вона.
Адже ви вже не малі,
Ви – справжні школярі.
То ж вважаю, що якраз
Урок Казки розпочати час.
Приготуйте долоньки просто,
І Королеву Казок попросимо у гості. (аплодують)
Королева Казок:
Добрий день, дорогі друзі! Я із Королівства Казки, казкова стежинка кличе вас у казковий час, в країну казки поспішайте, добра і розуму набирайтеся.
Але спочатку хочу поцікавитись, що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку Казки? (дає учням «мікрофон»)
Гра «Мікрофон»
3. ВПРАВИ НА ВДОСКОНАЛЕННЯ ЧИТАЦЬКИХ НАВИЧОК
1. Розчитування. Читання складової таблиці (індивідуально).
(На парті кожного учня папка із зразками таблиць швидко читання і вправи до тренування дикції, голосу, дихання).
Дітки, як артисти розспівуються, так і ми зробимо невеличку розминку. Перед вами таблички, візьміть будь ласка рамочки і починаємо першу вправу (добавляємо літеру «А», потім «У», потім «Е».
2. Вправи на вимову звуків:
– відтворіть свист вітру: сссссс
– передайте голосом шум моря: шшшшш
– продемонструйте дзижчання комах: дззззззз
– продемонструйте свист вітру, шум моря і дзижчання комах послідовно і швидко
3.Вправа на розвиток дихання: Закрили очки, явіть що ви біля куща троянди, вдихніть повітря, затримайте його і повільно видихайте (повторити двічі).
4.Вправи на розвиток мовленнєвого апарату.
А тепер ми попрацюємо із скоромовкою:
(Беру табличку з надписом «ПШБ»)
(П – повільно, Ш – швидко, Б – «блискавка»).
Робота із скоромовкою.
Казки, казки - це так цікаво
Літературних авторів чимало
Франко, Нестайко, Українка,
Перро, Єршов, Олена Пчілка.
(1. Чітке читання вчителем – читання дітьми мовчки – ПШБ).
2. Робота з чистомовкою
Ич-Ич-Ич – літературних авторів поклич
Ову-Ову-Ову – у подорож казкову
Яти-Яти-Яти – щоб мудрість перейняти
Ати-Ати-Ати – і добрими нам стати.
3. Читання «Слів – блискавок»
Прочитайте
Гаяти
Даремно
Візьмися
Робота
Час
Чи всі слова вам зрозумілі?
Що таке гаяти (марнувати, переводити) ?
Складіть речення і поясніть його зміст .
(Не варто гаяти даремно час – візьмися до роботи)
Що це за вислів? (прислів’я)
Як ви його розумієте ? (Треба берегти і шанувати кожну хвилину).
Тому і ми не будемо гаяти час і будемо далі працювати.
Трудіться, діти дорогі, до сьомого поту
Та дістаньте нагороду за свою роботу.
Пам'ятайте, нагорода — це оцінка гарна,
Здобута в чесному бою працею старанно.
Завдання від Зайчика - отримують завдання відібрати серед отриманих карток тільки назви тварин ( Додаток 1).
Додаток 1
Порося, ведмедик, лоза, лис, рись, коза, вовк, ліс, білка, борсук, рис, гілка, лось, заєць, їжак, кіт, кит.
Прочитайте назви тварин. Назвіть зайві слова.
Завдання від Їжачка - отримують завдання серед запропонованих карток відібрати тільки жанри художніх творів народної творчості (Додаток 2).
Додаток 2
Казка, абзац, оповідання, речення, прислів ’я, текст, вірш, повість, загадка
- Прочитайте види художніх творів. Назвіть зайві слова.
Завдання від Вовчика - отримують завдання серед запропонованих карток відібрати тільки імена та прізвища письменників (Додаток 3).
Додаток 3
Анатолій Костецький, Ліна Костенко, Ані Лорак, Микола Сингаївський, Андрій Шевченко, Всеволод Нестайко, Леся Українка, Віталій Кличко, Максим Рильський.
- Прочитайте імена письменників.
- Назвіть зайві слова.
- Який з названих жанрів дуже люблять всі діти?
- Який ваш улюблений письменник?
4. ПІДГОТОВКА ДО СПРИЙНЯТТЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Оголошення теми і мети уроку
Пройди лабіринт і прочитай тему уроку.
Л Т Р Т К Р А І
І Е А И У З Н К
(Літературні казки)
Недарма кажуть, що всі ми родом із дитинства. А дитинство без казки неможливе! Казка навчає добра, мужності, кмітливості, мудрості, терпіння. Казка – вірний помічник у житті.
Що ж таке казка? Казка – цікава вигадана історія про події, яких не може бути в реальному житті. Рослини і тварини у ній вміють розмовляти і робити все те, що й люди. У казках трапляються чарівні пригоди, існують незвичайні речі, діють чаклуни і чародії.
А ви любите читати казки? Бесіда з учнями біля виставки книг і малюнків.
До виставки книг
Діти, до нас у гості завітали книжки-казки. Їх. Як бачите, дуже багато, всі вони чимось схожі, але багато і чим відрізняються. Давайте поміркуємо, чим же вони схожі? Що у них спільного? Яка у них відмінність?
До виставки малюнків
«Жива вікторина» Розгляд ілюстрацій (впізнай, до якої казки).
А зараз пригадаємо, які казки ми з вами знаємо. Робота із таблицею.
Літературні казки бувають: Казки
Віршовані Літературні Авторські Народні
Прозою Про тварин
Побутові
Фантастичні
Докучні (нескінченні)
Наукові
Народні – це казки, що створив народ і мова в них близька до народної.
Казки про тварин – це казки, в яких головні герої – тварини.
Побутові казки – це казки, в яких описується побут та життя людей.
У чарівних казках – відбуваються всілякі чудеса, там є чарівні перетворення, чарівні істоти та чарівні речі.
Наукові - це казки, де розповідається про наукові факти (наприклад, пр. братів Синоніма та Антоніма, Про палац «частин мов»)
Докучні (нескінченні) – це казки, в яких є постійне повторення якогось факту або події.
«Мозковий штурм» для казкознавців
а) Кого вважають першим у Європі автором літературної казки? (Шарль Перро). Які казки ви знаєте? («Червона шапочка», «Попелюшка», «Кришталевий черевичок», «Кіт у чоботях»).
б) Хто є найулюбленішим казкарем Америки і світу (Уолт Дісней - «Чіп і Дейл», «Білосніжка і семеро гномів»).
в) Які два брати створювали літературні казки ( Брати Якоб та Вільгельм Грімм – «Бременські музиканти).
г) А яких українських авторів літературної казки ви знаєте? (Василь Сухомлинський, Наталя Забіла, Всеволод Нестайко – «Жевжик», Олена Пчілка, Леся Українка – «Біда навчить», «Лелія», Іван Франко – «Коли ще звірі говорили», «Біда навчить», «Фарбований лис»).
5. Повідомлення теми і мети уроку
Ви не бачили ніколи,
Як звірята йшли до школи?
О! Про це цікаво знати
Хочу всім вам розказати.
Звірі, як людські діти,
Вміють плакати й радіти,
Вміють бігати й стрибати,
Й хочуть все на світі знати.
Їх же мусить хтось навчити,
Як у лісі треба жити.
Тому школу в певну мить
Там відкрив Ведмідь.
Щоб усі малі звірята
В школі все могли вивчати.
В гарний день, осінньої пори
Всі прийшли до школи.
Різношерстні, вередливі,
Мовчуни і галасливі,
Схожі трішечки на нас –
Всі зійшлись у добрий час.
Гра «Встигни прочитати»
(Показується слово і закривається, а учні повинні прочитати.)
Молодці, добре впоралися з завданням. А тепер скажіть, чи можемо ми ці слова об’єднати і назвати одним словом. (Школа)
Сьогодні на уроці ми завітаємо до лісової музичної школи, яка відкрилась у лісі. Тема нашого уроку «Дивовижні пригоди в лісовій школі» Всеволода Нестайка, докладніше познайомимося із сучасним казкарем Всеволодом Нестайком . Чи доводилось вам раніше читати його твори?
(Учитель показує портрет письменника).
З портрета дивиться на нас
Казкар сьогодення.
Він словом творить для малечі диво
Що тільки йому і властиво.
Фільм Серія книг «Дивовижні пригоди в лісовій школі»
6. Знайомство з фактами біографії письменника.
«Довідкова служба» повідомляє заздалегідь підготовану інформацію про письменника (Додаток 4).
Всеволод Зиновійович Нестайко народився 30 січня 1930 року в місті Бердичеві на Житомирщині. Після втрати батька вони з мамою переїжджають до Києва. 1947 року, скінчивши десятирічку, вступає на слов ’янське відділення філологічного факультету Київського університету.
Нелегкими були повоєнні роки Всеволода Нестайка: голодними, але то були роки юності і студентства, які запам ’ятовуються на все життя. В.Нестайко працював у редакціях журналів «Дніпро», «Барвінок», у видавництві «Молодь». З 1956 по 1987 рік завідував редакцією «Веселка».
Всеволод Нестайко — лауреат літературної премії імені Лесі Українки (за повість-казку «Незвичайні пригоди в лісовій школі»), премії імені Миколи Трублаїні (за повість-казку «Незнайомка з Країни Сонячних Зайчиків»), премії імені Олександра Копиленка ( за казку «Пригоди їжачка Колька Колючки та його вірного друга і однокласника зайчика Косі Вуханя»).
1979 року рішенням Міжнародної ради з дитячої та юнацької літератури трилогія «Тореадори з Васюківки» внесена до Особливого Почесного списку Г. Х. Андесена як один із найвидатніших творів сучасної дитячої літератури
Книги В. Нестайка перекладено двадцятьма мовами світу, в тому числі англійською, німецькою, французькою, іспанською, російською, арабською, бенгалі, угорською, румунською, болгарською, словацькою та іншими
- Коли народився письменник?
- Які назви його творів ви запам’ятали?
- На скільки мов світу перекладено його твори?
Діти, коли ви чуєте слово школа, які у вас виникають слова у вашій уяві? Давайте складемо павутинку до слова школа.
7. Складання «Асоціативного куща» на тему «Школа»
Уроки учні зошити книжки ручки
Пенали математика читання історія
Портфель олівці домашні завдання
Вчителі щоденник лінійка гумка українська мова
Директор фізкультура парта дзвоник клас однокласники
8. Гра «Розшифруй ім’я героя».
Діти читають зашифровані імена героїв, на екрані з’являються ілюстрації з книжки з портретами героїв (Додаток 5).
килйахиМ окнедемдеВ, кидуР окневосиЛ,аксїаР уянМ, акчоріВ кучрівиВ, аніЗ окшебеБ, яроБ куС, ясоК ьнахуВ, окьлоК акчюлоК, кичвоВ окневоВ.
9. «Знайди відповідність»
Діти з’єднують ім’я вчителя і предмет, який він викладає (Додаток 7).
Бегемот Гіпопотамович ведмежа мова
Лисавета Патрикіївна математика
Жирафа Жирафіївна історія
Макак Макакович географія
Мамонт Африканович сольфеджіо
Пантера Ягуарівна фізкультура
Бурмило Михайлович лісознавство
Робота в парах. Скласти розклад уроків на один день для лісової школи.
10. Фізкультхвилинка
11. Характеристика головних дійових осіб казки (звірят лісової школи)
Кося Вухань –кмітливий, життєрадісний зайчик.У нього завжди багато цікавих ідей. Переміг власні страхи.
Колько Колючка – найкращий друг Косі Вуханя, підтримує всі його ідеї. У минулому – боягуз.
Михайлик Ведмеденко – син директора лісової школи. Вовчик хотів до нього підлизатися, але Михайлик його розкусив. Добрий, всім хоче допомогти.
Вовчик Вовченко – забіяка, дуже любить дражнитися. Був помічений у брехні та розпусканні зубів.
Рудик Лисовенко – все повторює за Вовчиком: дії, слова. Особлива прикмета – не вимовляє літеру «р».
Раїска Мняу – смілива, перша, хто дала відсіч Вовчику, після чого він став її побоюватися.
Вірочка Вивірчук – маленька, завжди усміхнена білочка. Допомагала Раїсці, Косі та Колькові врятувати Вовчика від Шакала Бацили.
Соня Лось – тихе, спокійне лосеня. За її спину не раз ховався Кося Вухань.
Зіна Бебешко –лісове козеня, дружить з дівчатками лісової школи.
Боря Сук – спокійне виховане борсученя. Ніколи не сперечається.
11. Переказ казки
- Розказати як Косю і Кольку приймали до спеціалізованої музичної школи з ведмежою мовою викладання. («Сонце серед ночі», с.5-12)
- Розказати про те, як сталося так, що Кося і Колька стали сидіти за однією партою. (с.14-25)
-Розказати про неприємності, які щодня чекали на учнів лісової школи і про клятву, яку дали їжачок і зайчик один одному.(с.30-39)
- Розказати чим подобалось навчання в лісовій школі її учням. (с.26-30)
-Розказати чим закінчилась зарядка Косі Вуханя в лісі. (с.40-53)
- Розказати про те, чим був викликаний переполох у класі. (с.54-61)
.-Розказати про підслухану в лісі розмову між Вовчиком Вовченком і Шакалом Бацилою (с.62-71)
-Розказати про те, хто і як вирішив рятувати Вовчика Вовченка. (с.72-81)
-Розказати про те, хто допоміг звірятам перемогти Шакала Бацилу.(с.82-89)
-Розказати про наміри Вовчика змінитись на краще.
12.Хвилинка фантазії.
1. Страшні боягузи Колько і Кося Вухань.
13. Робота з ілюстраціями до твору
Завдання.
14. Бесіда за запитаннями:
15. Робота над улюбленим уривком.
Кося ще раз зітхнув і повільно поплентався за Кольком у клас.
Бурмило Михайлович одкрив журнал і подивився на клас:
- Хто не виконав завдання, піднесіть лапу!
Всі завмерли. Лапу не підніс ніхто.
- Гаразд. Починаю викликати.
Кося Вухань ліг на парту грудьми й сховався за спину Соні Лось, що сиділа попереду.
- Вовченко!
«Ху! – полегшено видихнув Кося. – Пронесло!»
- А скажи, Вовченко, що було задано на сьогодні.
- Е-е…на сьогодні… було… задано… було на сьогодні… е-е… - Вовчик енергійно махнув лапою знизу вгору, що означало: «Підказуйте, чорти, швидше!»
- Провідміняти «ведмідь», - підказала Зіна Бебешко.
- Проведмежати… е-е… о-о… ведмінь… - прохарамаркав Вовчик.
- Хе! – скривився Бурмило Михайлович. – Ну, давай, «ведмежай», артист! Тільки не підказуйте! Хай сам «ведмежає».
Вовчик Вовченко безпорадно озирнувся навколо й почав:
- Ну… ну…я… е-е… я – ведмідь… ти – ведмідь… він – ведмідь… Ми…
е-е…ведмеді… ви – ведмеді… вони – ведмеді…
- Овва! Багато вас, ведмедів, назбиралося, - усміхнувся директор.
Клас зареготав.
16. Написання листа письменнику.
Діти отримують завдання написати листа Всеволоду Нестайку за карткою з опорними словами (Додаток 10).
Діти зачитують листи в тому порядку, як закінчили роботу.
Шановний…………………………………………………………………………..
Пише Вам……………………………………………………………………….
Мені хотілося б…………………………………………………………………….
………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Чекаю з нетерпінням……………………………………………………………
……………………………………………………………………………………….
число підпис
17. Розгадування кросворду
1 |
Б |
е |
б |
е |
ш |
к |
о |
|
||||
2 |
д |
и |
р |
е |
к |
т |
о |
р |
||||
|
3 |
л |
і |
с |
о |
г |
р |
а |
ф |
і |
я |
|
|
4 |
Л |
и |
с |
а |
в |
е |
т |
а |
|||
5 |
п |
а |
н |
т |
е |
р |
а |
|||||
18. Рефлексія
Метод мікрофону. Завдання: продовжити речення.
1. Твори В. Нестайка нас навчають…
2. Я хотіла би подарувати книгу Всеволода Нестайка своєму другові, тому що…
Закінчи речення, виходячи зі змісту казки:
• Із казки я дізналася …
• Я зробила для себе відкриття…
• Ця казка навчила мене…
• Ця казка незвичайна тим, що…
Діти , а які уроки лісової школи ви засвоїли?
Вчитель Існує книг багато на землі,
Вони цікаві, мудрі, гарні.
Та кожен з нас дорослий чи малий
Всяк казочку читати полюбляє
Казка – це світ чарівний та незвичайний
Казка – це диво, сповнене краси.
Поринь у казку, це ж бо так цікаво,
Це справді свято, радість для душі.
У казці звірі мову мають
Дерева розмовляють мов живі
Добро і правда завжди перемагають
Тому і люблять казку діти всі.
Ось закінчився урок,
І дзвенить для вас дзвінок!
Працювали добре друзі,
Відпочиньте по заслузі!
Шановні гості!
Спасибі, що знайшли час,
Прийшли до нас.
Якщо ваша ласка,
То приходьте до нас ще, будь ласка.