Тема уроку: моє рідне місто - моя мала Батьківщина
Мета уроку: Активізувати інтерес учнів до вивчення історії та сьогодення рідного міста. Удосконалювати навички правильного, свідомого, виразного читання. Розвивати і поповнювати активний словник.
Вчити орієнтуватися у тексті, переказувати прочитане, відтворювати опис предмета.
Розвивати пам’ять, увагу , мислення, усне мовлення, кмітливість, уяву, слухову , зорову та інтелектуальну пам’ять.
Закріплювати уміння працювати з картою України.
Виховувати особистість успішного учня, патріотизм, почуття гордості за свою Вітчизну, любов і шанобливе ставлення до малої батьківщини.
Обладання : ІКТ (телевізор , ноутбук, карта України, роздатковий матеріал (контурні карти, паперові сердечка ), аудіо - та відеозаписи,презентаційні матеріали.
Хід уроку
1.Організаційний етап
Пролунав шкільний дзвінок. Починаємо урок.
Працюватимем старанно, щоб почути у кінці,
Що у нашім дружнім класі діти просто молодці !
2.Етап мотивації навчальної діяльності
2.1. Звучить аудіозапис «Пісні про Україну» сл. Ю. Рибчинського муз . Ніколо)
Діти співають під карооке ( додаток № 1)
- Про що нам розповіла пісня?
- Про що, на вашу думку, ми будемо сьогодні говорити ?
- Чого очікуєте від цього уроку?
2.2.Презентація «Лист від Центаврика». ( Центаврик – маленький командир космольоту з казкової планети Альфа Центавра А.)
Любі хлопчики та дівчатка!
Мандруючи просторами вашої країни, я дізнався, що у кожної людини є дві Батьківщини – велика і мала. Великою Батьківщиною називають державу, в якій народилася людина. Ваша Батьківщина - Україна. Вона має славну і давню історію, прекрасну мову і високу культуру. Розташована ця прекрасна країна на найбільшому материку - Євразія.
Малою батьківщиною називають місто чи село, де людина народилася. Я б хотів більше дізнатися про вашу малу батьківщину. Розкажіть мені, будь ласка, про неї.
3.Етап постановки проблеми
3.1.Прочитай лист від Центаврика.
3.2. Гра «Хвостики» ( закінчити речення):
- Моя велика Батьківщина зветься гордо … (Україна).
- Вона розташована на найбільшому материку - …(Євразія).
- Я народився і живу у місті …(Харків).
- Місто Харків – це моя мала … ( батьківщина).
- А що цікавого ви могли б розповісти Центаврикові про наше рідне місто?
Вправа «Мікрофон»
- Отже, сьогодні ми будемо говорити про наше прекрасне місто, про нашу малу батьківщину.
4.Етап розв’язку проблеми
4.1.Робота над текстом довідки від бортового комп’ютера Адаптера
4.1.1. Підготовка до читання довідки. Вправа «Повітряні кульки » ( технічна вправа на розвиток об’єму легенів, швидкості читання, збагачення словникового запасу, правильної орфоепічної вимови слів)
на землях з неї розпочалося
поблизу річок місто Харків
Харків та Лопань наша прекрасна
побудували фортецю мала батьківщина
4.1.2. Підготовка до читання. Вправа «Черепаха - сорока» (технічна вправа,яка забезпечує вичитку до темпу скоромовки, правильну артикуляцію та орфоепічну вимову звуків, розвиває зорову і слухову пам’ять)
Багато років тому на землі поблизу річок Харків та Лопань прийшли козаки. Вони побудували фортецю. З неї розпочалося місто Харків.
4.1.3. Читання довідки від Адаптера за диктором
Багато років тому на землі поблизу річок Харків та Лопань прийшли козаки. Вони побудували фортецю. З неї розпочалося місто Харків. Місту загрожували небезпечні вороги. Вони грабували городян, забирали людей у полон. Харківська фортеця була укріпленням, у якому під час нападу ворога переховувались мирні жителі, жінки та діти.
Існує декілька версій про походження назви міста. За однією з них, вона проходить від імені козака Харка, який нібито заснував місто. Та більшість вчених вважають, що назва міста походить від назви річки Харків. Датою заснування Харкова вважають 1654 рік.
Має наше місто і власний герб . На зеленому тлі зображений ріг достатку з плодами і квітами. Навхрест нього розміщено жезл Меркурія. Це казковий бог, який на думку стародавніх людей, захищав торгівлю та ремесла . Жезл – чарівна паличка Меркурія. Автори герба мріяли бачити Харків містом , де розквітають торгівля і промисловість, а мешканці живуть в достатку.
Харків’яни шанують історію рідного міста. Про давні часи заснування Харкова нагадує чудовий пам’ятник на початку проспекту Науки: козак на коні з бойовим списом у руці.
Сучасний Харків – це обласний адміністративний центр, одне із найбільших і наймогутніших міст нашої держави.
4.1.4.Фізкультхвилинка (танцювальні рухи під мелодію пісні «Пісня про Україну »)
4.1.5.Тлумачний словничок пояснює нам сьогодні значення таких слів:
Жезл – особливої форми паличка, що служить символом влади.
Укріплення – стійкі споруди ( будівлі) для захисту від ворога
Достаток – міра матеріального благополуччя.
Ремесла – дрібне ручне виробництво промислових товарів.
Промисловість – найважливіша галузь суспільного матеріального виробництва.
4.1.5. Прочитай, поступово прискорюючи темп. Відтвори з пам’яті ( робота в парах)
Зараз Харків – це обласний адміністративний центр, одне із найбільших і наймогутніших міст нашої держави. |
4.1.6. Виконай завдання Питайлика:
- Обведи варіант закінчення наведеного речення.
Про давні часи засування Харкова нагадує…
а) Дзеркальний струмінь; б) Будинок зі шпилем; в) пам’ятник козакові, що сидить на коні з бойовим списом у руці .
- знайди і підкресли у тексті речення, де говориться про походження назви міста. Прочитай. Перекажи прочитане. ( Робота в парах)
- Серед запропонованих знайди герб Харкова. Опиши його.(Додаток № 2)
(Зразок опису : На зеленому тлі зображений ріг достатку з плодами і квітами. Навхрест нього розміщений жезл Меркурія. )
4.1.7. Хвилинка Знайка. Портретна презентація ( додаток № 3)
Найбільшою гордістю міста завжди були талановиті і працелюбні харків’яни. Їх згадують і шанують. Славетні люди жили у Харкові в різні часи:
великий мислитель , поет – мандрівник Григорій Сковорода, Василь Каразін - засновник Харківського університету, вчені Ілля Мечников, Лев Ландау, Микола Барабашов, видатний історик Дмитро Багалій, великий український композитор Микола Лисенко, педагог Антон Макаренко, артисти Людмила Гурченко, Клавдія Шульженко та багато інших відомих людей.
5.Практичні вправи
5.1.Виконай завдання Питайлика. Закінчи речення:
Харків – це…
а)столиця України; б) країна; в) обласний адміністративний центр.
5.2.Виконай вправу «Фотоапарат»
Харків – обласний центр Харківської області – був заснований 1654 року. |
5.2.1.Фізкультхвилинка (імітаційні рухи відповідно до змісту тексту)»:
Ой, яке чудове рідне місто ,
Сяє над ним сонечко іскристо,
Вулиці в нім – ось які широкі,
А будівлі – ось які високі,
Зелені алеї тут зростають,
Нам привітно листячком кивають.
Мчиться транспорт вулицями всюди,
Поспішають на роботу люди,
Серед них і я іду – крокую,
Рідне місто від душі люблю я
5.3.Прочитай, прискорюючи темп .
Мій Харків
Люблю твої , Харкове , сквери і парки,
Люблю я бувати в твоїм зоопарку,
І вулиці довгі , проспекти широкі,
Споруди великі , будинки високі.
Заводи і фабрики – гордість країни.
Ти – перша столиця моєї Вкраїни.
Галина Комісарова
5.3.1.Знайомство з текстом. Прослуховування аудіозапису.
5.3.2.Читання «ланцюжком» по одному рядочку.
5.3.3. Читання групами ( (сила (хлопчики) – краса (дівчатка))
5.3.4. Читання мовчки
5.3.5. Відтворення з пам’яті
5.4. Робота з контурною картою України
5.4.1.Розглянь карту України ( адміністративний поділ)
5.4.2.Знайди і зафарбуй на контурній карті область, у якій ти живеш. Підкресли назву адміністративного центру.
5.4.3.Підкресли назви сусідніх областей
6.Підведення підсумків
6.1. Поєднай відповідні сполучення слів. Прочитай утворений текст. Відтвори з пам’яті.
Велика Батьківщина – це
|
|
Харків |
Малою батьківщиною вважають |
|
талановиті і працелюбні харків’яни , які зробили багато корисного для інших. |
Наша мала батьківщина – місто
|
|
від назви річки Харків. |
Назва нашого міста походить
|
|
держава, в якій народилася людина. |
Найбільшою гордістю міста завжди були
|
|
місто чи село, в якому народилася людина. |
- Які враження від сьогоднішнього уроку?
- Чи справдились ваші очікування ?
- Що нового дізналися ?
- А як мрієте ви прославити наше рідне місто ?
6.2. Гра «Скажи словечко, передай сердечко»:
- Я мрію прославити своє рідне місто так : ….
- Я мрію прославити своє рідне місто так : ….
- Я мрію прославити своє рідне місто так : ….
Ви – маленькі харків’яни , а це почесно і відповідально. Я вірю, що у майбутньому ви обов’язково прославите наш рідний край. Старанно вчіться, будьте наполегливими , впевнено крокуйте до своєї мети. Адже наші великі і славетні земляки стали такими лише тому, що старанно і наполегливо вчились, робили корисні справи і дуже любили своє рідне місто Харків - найкраще місто нашої планети.
7.Оцінка діяльності класу
- Дякую всім за активну роботу. Сьогодні ми з вами дізналися про історію виникнення нашого міста . Згадали славетних людей, що жили в у Харкові в різні часи. Працювали з текстами. Працювали з картою. Кожен із вас був уважним, активним і старанним. Скажімо разом: «Ми – молодці!»
В нагороду за ваші старання отримуєте від мене сюрприз – відео «Впізнай куточок рідного міста» . Увага на екран. Сигналізуємо оплесками, якщо побачимо знайоме місце. (На екрані демонструється кліп про Харків). (Додаток № 4 )
Урок розроблено відповідно до програми науково – педагогічного проекту «Інтелект України»
Використані ресурси :
https://intellect-ukraine.org
https://naurok.com.ua
https://lib.pedpresa.ua
Додаток №1
Моя Україна
Ти шляхом праведним, святим йшла до волі, Україно.
Ти перед ворогом своїм не ставала на коліна.
Ти до омріяних зірок йшла крізь терна, йшла крізь терна,
Ти в душах сіяла добро, наче зерна, наче зерна.
приспів:
Є на світі моя країна, де червона цвіте калина.
Гори, ріки і полонина – це моя Україна.
Єна світі моя країна – найчарівніша, як перлина.
В моїм серці вона єдина – це моя Україна.
Де б я на світі не була – ти зі мною, Україно!
Ти – моя мати, що дала мені мову солов’їну.
Тут я пила із джерела чисту воду, і до рання
Тут я п’яніла без вина в ніч медову від кохання.
Додаток 2
Додаток 3
Відомі люди харківщини
Василь Каразін
Ілля Мечников
Микола Барабашов Дмитро Багалій
Микола Лисенко Антон Макаренко
Людмила Гурченко Клавдія Шульженко
Додаток4. Впізнай куточок рідного міста
1