Урок читання "Моя рука ніколи і нікому ні кривди, ні біди не приненсе"

Про матеріал
Розробка уроку містить різні види роботи: діалогічне мовлення, інсценізоване читання, загадки та кросворди.
Перегляд файлу

Урок читання

«Моя рука ніколи і нікому ні кривди, ні біди не принесе».

 

     Тема:                   Дмитро Павличко «Птиця. Мрія».

Мета:    - ознайомити дітей із творчістю видатного українського поета, філософа, майстра своєї Д. В. Павличка;

  • ознайомити із віршами Д. Павличка для дітей;
  • розкрити красу дитячих людяних вчинків;
  • удосконалювати вміння інтонувати вірші відповідно до зображених почуттів;
  • формувати вміння виражати оцінні судження, визначати головну думку;
  • розвивати мислення, память, сприяти вихованню людяності, доброти, взаємодопомоги, любові до природи.

 

Обладнання:  Ілюстрації, фотографії птахів, план уроку, картки, скринька, портрет Д. Павличка, запис «Голоси природи».

Девіз уроку:       «Моя рука ніколи і нікому ні кривди, ні біди не принесе».

Хід уроку:

  1. Організація класу.
  • Дорогі діти! В наш клас завітали гості щирі. Давайте їх привітаємо!

Учні вітаються:

Ми вам раді, люди добрі.

І вітаєм щиро вас.

І запрошуєм ласкаво

На урок у третій клас!

  • Кому дозволимо першим сісти?

Учні: - Дівчаткам.

  • Так, правильно, спочатку краса, а потім сила.

 

II.  Актукалізація опорних знань.

  1. – Перш ніж почнемо працювати, давайте згадаємо вимоги до усного мовлення та читання.

На дошці:  1.Правильно.

              2.Грамотно.

              3.Чітко.

              4. Зрозуміло.

- За виконання цих вимог протягом уроку ви будете отримувати зернинки пшениці. Хто найбільш збере, той отримає найкращу оцінку.

- А тепер настроємо своє дихання, голоси і думки на роботу. Для цього промовимо чистомовку.

Ок-ок-ок – у нас цікавий урок.

Ень-ень-ень – хороший сьогодні день.

Ні-ні-ні – розумні наші учні.

Уть-уть-уть – відправляємося впуть.

Ець-ець-ець – стрибнув сіренький горобець.

Иця-иця-иця – зимує в нас синиця.

Ур-ур-ур – як жар горить снігур.

Ока-ока-ока – скрекоче щось сорока.

Ак-ак-ак – на ворону схожий грак.

Ок-ок-ок – полюбляємо пташок.

-А тепер зробимо декілька дихальних вправ:

а) трубач;

б) насос;

в) здмухни пірїну.

2. Віконце в природу.

- Відгадайте загадку:

Все у зелені довкола:

Пасовища, ліс і поле.

Ліплять гнізда ластівки,

І в сороки новина,

Сповіщає всіх вона.

Що вже йде до нас… (весна).

 

  • Яка зараз пора року?
  • Чи відповідає погода цій порі?
  • Яка пора року прийде до нас після зими?
  • А як ми дізнаємося, що вже весна?
  • Хто нам приносить весну?

 

– А тепер закрийте очі й уявіть те, що почуєте.

(Слухання запису «Голоси природи»).

4. Бесіда.

- Що ви почули?

- А що відчули?

- Який уявили настрій?

- Що цьому сприяло?

- В якому розділі ми з вами зараз працюємо?

(Вірша про світ природи і дитинства).

-А який девіз цього розділу?

(«Милуюся, оберігаю, прикрашаю»).

 

III. Оголошення теми і мети уроку.

1.-Подивіться на дошку, і скажіть, який девіз сьогоднішнього уроку?

На дошці: « Моя рука ніколи і нікому ні кривди, ні біди не принесе».

  • Діти, щоб продовжити урок я хочу дати вам настанову:
  • «Дам вам усім щиру пораду!

На міркування дається хвилина,

Але відповідь має бути розумна і кмітлива».

2.Розгадування кросворду.

                                                П  А   П    У    Г   А

       Л    Е    Л    Е   К   А

                                      С  О   В   А

                         Д    Я    Т   Е  Л

                         Р     Я    Б  Ч   И   К

                                        Ч  Е  Ч   І  Т  К  А

               Л    А    С    Т   І   В  К  А

                                    Г  О  Р  О  Б  Е Ц  Ь

  1. Я люблю свою пташину

Більш, ніж ляльку і машину.

Хоч базіка і хапуга,

Все ж найкращий друг …(папуга).

 

  1. Які ноги, такий ніс,

По болоту ходить скрізь,

Хату на хаті має,

Жабам рахунок знає. (Лелека).

 

  1. Удень спочиваю, а вночі – літаю.

Маю круглі очі, бачу серед ночі. (Сова).

 

  1. Вірно людям я служу,

Їм дерева стережу,

Дзьоб міцний і гострий маю,

Шкідників ним добуваю. (Дятел).

 

  1. На голові у птаха невеликий «чубчик».

Наполоханий, з шумом злітає й ховається на дереві.

Довгі зимові ночі проводить під снігом. ( Рябчик).

 

  1. Який птах має назву танцю? ( Чечітка).
  2. Швидко скрізь цей птах літає.

Безліч мушок поїдає,

За вікном гніздо будує,

Тільки в нас він не зимує. (Ластівка).

 

  1. Бідовий хлопчина, в теплій сірячині,

По дворах стрибає, крихти підбирає. (Горобець).

-То з творчістю якого поета ми почали знайомство на минулому уроці?

(Д. В. Павличко).

- З якими віршами ми познайомились?

(Розмова, Гном).

3.Перевірка домашнього завдання.

а) Читання вірша «Розмова» двома учнями в особах.

б) Тестування за віршем «Гном».

 

1) До якого виду жанру відносяться твори які читали вдома?

а) оповідання;                   б) вірші;                                  в) байка.

 

2) Хто автор вірша «Гном»?

а) Т. Г. Шевченко;              б) Л. Забашта;               в) Д.Павличко.

 

3) Про кого розповідається у вірші?

а) про клоунів;                     б) про звірят;                    в) про гномів.

 

4) З ким відбулася зустріч гномів?

а) з дівчинкою;                    б) з хлопчиком;                  в) з звірятком.

 

  • Вам було домашнє завдання:

Підготувати нові відомості про поета, філософ а Д. В. Павличка.

Розумник і розумниці зі школи Майбутнього розкажуть нам, що вони дізналися про життя поета після подорожі до бібліотеки.

(Діти повідомляють те, що підготували).

  • Ми не випадково сьогодні слухали «Голоси природи», наших менших братів птахів. Адже саме сьогодні ми познайомимося з віршами про птахів, про те, як потрібно поводитися з ними, адже без птахів земля стане сумною, некрасивою.

4. Робота в групах. ( в зошитах).

I група.

Допишіть загадку та відгадайте її:

а) Я приніс весну, пробудив усе від сну.

Заспіваю під вікном люди… ( ьтувз енем) …

                                                   (мокаєш).

б) Хто комах з кори виймає,

про здоровя… (усіл єабд)? (летяД).

II група.

  • Швидко вимовити скоромовку:
  • Летів горобець,  сів на хлівець,

А як прийшов стрілець, утік горобець.

III. група.

Скласти прислівя:                            а лихих стережись.

Слово – не горобець,                         ніж журавель в небі.

З добрим дружись,                             вилетить – не піймаєш.

Краще синиця в руках,

IV група:

Закінчити вірш:

Ніколи не зробимо шкоди

Пташині ми в ріднім …,

Нехай звеселяють…,

Співають пташки у … .

(місті, краю, погоду, природу,лісі, гаю).

 

V група:

Гра «Плутанка». Скласти прикмети.

а) Сонце                    мороз      

                       а

блищить,                   тріщить.

(Сонце блищить, а мороз тріщить).

 

б) Місяць                                       спитає

                                  чи

взутий                                           лютий.

(Місяць лютий спитає чи взутий).

 

VI група:

Гра «відгадай кольори»

  1. Ось квадратик на квадраті,

Бо штанці мої…(ітатрак)

 

  1. Для ворони є забава – походжає наче пава.

Бо купили тій вороні чобітки, як жар …(іновреч).

(Взаємооцінка).

VI. Вивчення нового матеріалу.

1.Ознайомлення з віршем «Птиця». Інсценізація вірша двома учнями.

Завдання:

  • Про кого і про що віриш?
  • Назвіть головних героїв прослуханого вірша.

2.Мовчазне читання вірша учнями.

Підготовка до читання в парах.

3.Словникова робота.

На дошці: тріпоче, потоки, неволя, зеренець, крилець, гомінкому, кривди.

4.Бесіда за змістом прочитаного.

  • Чи сподобався вам хлопчик? Чим саме?

Охарактеризуйте його.

  • Про що просив хлопчик пташку?
  • Що відповіла пташка?
  • Який висновок зробив хлопчик?

5. Вибіркове читання вірша.

6.Гра «Диктор радіо».

Діти визначають плесканням в долоні кращого читця із трьох учнів.

7.Фізхвилинка.

Ох і сумно вже сиділи,

Треба трішки відпочити.

А тепер відпочивайте,

Про здоровя своє дбайте.

Встаньте діти, посміхніться.

Землі нашій поклоніться,

За щасливий день вчорашній.

І до сонця потягніться,

Веретенцем покрутіться.

Раз присядьте, два присядьте,

І за парти тихо сядьте.

Читай, читай, голівонько,

Та трішки відпочинь (кругові рухи головою).

А спинка – мов лінійочка,

Усі турботи скинь. (Почергово піднімають ліве і праве плече).

8.Підготовка до ознайомлення із віршем «Мрія».

- Діти кожна людина має свою мрію. І у кожного з вас, я надіюся, є своя мрія. У вас на парті лежать маленькі папірці, на яких написано слово «Мрія». Напишіть одним реченням на цих папірцях свою мрію, яка могла б здійснитися до кінця третього класу, і вкиньте цей папірець до нашої чарівної скриньки, а в травні ми прочитаємо ці мрії і побачимо, чи здійснилися вони.

(Діти пишуть).

-Цікаво, а про яку мрію написав Д.Павличко у своєму вірші?

9.Кращий учень читає 1 стовпчик вірша «Марія».

Другий стовпчик читає той учень, який зміг швидко розєднати слова.

10.Читання вірша учнями вслух від початку до кінця.

11.Бесіда за змістом вірша.

- Про що мріяв хлопчик?

- Чи подобається вам ця мрія і чому?

12. Читання вірша замріяно у повільному темпі (разом усі).

13. Словесне малювання.

14.Пояснення значень прислівїв.

 

V.  Підсумок уроку.

- До нас завітав журналіст, який хоче провести невеличку пресконференцію.

- Чи сподобався вам урок?

- Що саме сподобалося?

- Який вірш вам подобається більше?

- То який висновок можна зробити?

- Чи відповідає девіз нашого уроку змісту вірша «Птиця»?

- Чи хотіли б ви взяти цей висновок собі за правило?

VI. Оцінення учнів.

  • Скінчився час випробувань.

                І до душі мені ваш рівень знань,

                Та ще багато треба знати,

                Щоб «школу майбутнього» побудувати.

                Я рахувала всі ваші старання,

                Ви впевнено пройшли всі випробування,

                То ж я вас вітаю і всім, хто працював,

                Кінцевий результат повідомляю.

(Підраховується зернини, виставляються оцінки).

-А цими зернинками ми почастуємо наших друзів. Адже протягом зими їм було дуже холодно і голодно, і саме ми їм повинні завжди допомагати.

VII. Домашнє завдання ( на вибір 2 і 3, а 1- всім)

1.Вивчити вірш «Птиця» - напам’ять.

2. Намалювати малюнок до вірша Мрія».

3. Поставити запитання до вірша «Птиця».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
30 січня 2020
Переглядів
980
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку