Тема. Урок позакласного читання « На шлях я вийшла ранньою весною…»
Мета. Розширювати знання дітей про творчість Лесі Українки, працювати над розвитком зв’язного мовлення, виразності читання, спонукати дітей до самостійного пошуку творів, виховувати любов і повагу до творчості Лесі Українки.
Обладнання: портрет Лесі Українки, виставка книг поетеси, ілюстрації до творів Лесі Українки, музичне та мультимедійне оформлення уроку.
Хід уроку
І. Організація класу
Діти, я рада вітати вас на нашому уроці позакласного читання.
Вправа «ОЧІКУВАННЯ»
За виразом ваших облич я бачу, що у вас гарний настрій. Я дуже хотіла б, щоб цей настрій не покидав вас упродовж усього уроку.
Діти: - цікавих повідомлень;
- задоволення від співпраці;
- ми будемо активні;
- будемо багато розповідати, уважно слухати.
Вчитель: Я впевнена що працюючи разом ваші очікування не будуть марними.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку (слайд 1)
Твій голос в пісні нашій, в нашому житті,
Твоя зоря цвіте над рідним краєм.
Так! Ти жива! Ти будеш вічно жити!
Ти маш всерці те, що не вмирає.
Й. Струцюк
2. Робота з виставкою книг
- За виставленими біля дошки книгами визначте, чиї твори ми будемо читати. Чому ви так думаєте?
3. Вступне слово вчителя.
Є люди,як свічки,-
згоряють, відходять в небуття.
Є люди, як зірки,-
Горять і світять все життя.
Та ні, це не зірки, холодні, мертві,
вони сонця засвічені у небі,
які горять, обігрівають все.
І не згасають, і не згаснуть…
Пройдуть роки, десятиліття, століття, а Лесина поезія буде жити, бо так написано, щоб не забувати.
Сьогодні ви дізнаєтеся про дитячі роки письменниці, глибше вивчите іі творчість, а сторінки усного журналу доповнять ваші знання.
Відкриваємо першу сторінку життя поетеси.
ІІІ. Усний журнал
(Слайд 2)
Сторінка 1. Моє слово про поетесу
Ти себе Українкою звала.
І чи краще знайти ім'я,
Тій, що радістю в муках сіяла,
Як Вітчизна велика твоя.
Тернистий шлях обравши у житті,
Вона ішла, не знаючи спочину.
І щедре серце й мрії золоті
Тобі несла, кохана Україно!
Виходять хлопчик і дівчинка (Леся Українка).
Хлопчик. Ти, дівчино, в які світи мандруєш?
Леся. Я до людей.
Хлопчик. А як твоє імення?
Леся. Леся.
Хлопчик. А де зросла ти, дівчино вродлива?
Леся. Мене весна при лузі породила, заквітчана у проліски. Водила вона мене за руки на лани, на луки дальні до верби старої, розчепленої громом весняним, водицею з криниці степової щоранку напувала. Ну, а тепер, на шлях ступити мушу. Я поспішаю. Я до них іду.
Леся йде до дітей.
1-ша дитина
Хто ця дівчинка вродлива? —
Запитає хтось із вас.
Про її велику славу.
Чули, певно, ви не раз!
Леся Українка звалась.
Добре це запам'ятай!
Що палкі вірші писала,
Що любила рідний край.
Леся
На шлях я вийшла ранньою весною
І тихий спів несмілий заспівала.
А хто стрічався на шляху зі мною,
Того я щирим серденьком вітала.
(Слайд 3)
(Слайд 4)
(Слайд 5)
На Волині, в білому будинку.
Серед хащ поліських лісових
Поселилась Леся Українка,
Дівчинка, яку пізнав весь світ.
(Слайд 6)
(Слайд 7)
Звучить пісня «Вишеньки» (на сл. Лесі Українки).
(Слайд 8 )
Сторінка 2. В дитячому крузі
Учитель. Багато цікавих спогадів залишили нам її рідні, а також близькі друзі родини Косачів. Згадує двоюрідна сестра Лесі Українки Лідія Драгоманова...
тепіано. Вона починає вчитися грати на ньому і виявляє неабиякі здібності. Першою вчителькою стає її тітка, Олександра Косач.
майбутнього життя Лесі день.
промочивши ноги, дуже застудилася.
Учитель. Учителями були її батьки, книги, життя, природа. Мати, Олена Пчілка, добирала дітям літературу українською мовою. Вона хотіла, щоб діти знали і любили рідну мову. Тому і поєднала з іменем України творчу долю 13-літньої доньки Лариси, давши їй псевдонім — Українка. Свій перший друкований вірш Леся назвала «Конвалія».
(Слайд 9)
Учень читає вірш «Конвалія».
Конвалія
Леся Українка
Росла в гаю конвалія
Під дубом високим,
Захищалась від негоди
Під віттям широким.
Та недовго навтішалась
Конвалія біла, –
І їй рука чоловіча
Віку вкоротила.
Ой понесли конвалію
У високу залу,
Понесла її з собою
Панночка до балу.
Ой на балі веселая
Музиченька грає,
Конвалії та музика
Бідне серце крає.
То ж панночка в веселому
Вальсі закрутилась,
А в конвалії головка
Пов’яла, схилилась.
Промовила конвалія:
«Прощай, гаю милий!
І ти, дубе мій високий,
Друже мій єдиний!»
Та й замовкла. Байдужою
Панночка рукою
Тую квіточку зів’ялу
Кинула додолу.
Може, й тобі, моя панно,
Колись доведеться
Згадать тую конвалію,
Як щастя минеться
Леся
Коли я смуток свій на струни клала,
З'являлась ціла зграя красних мрій,
Веселкою моя надія грала,
Далеко линув думок легкий рій
Учитель. Так писала вона у вірші «До мого фортепіано» .
Леся
Як дитиною, бувало,
Упаду собі на лихо,
То хоч в серце біль доходив,
Я собі вставала тихо.
«Що, болить?» — мене питали,
Але я не признавалась —
Я була малою горда,—
Щоб не плакать, я сміялась.
21 дитина. З сумом на серці прийняла Леся звістку про арешт її тітки, Олени Антонівни, яку за революційну діяльність відправили на заслання до Сибіру. Леся дуже любила і поважала тьотю Елю. Сум за нею викликав в душі дитини нездоланний біль. Тоді Леся пише вірш «Надія» і присвячує його тітці Елі.
(Слайд 11)
Звучить пісня «Надія» (на сл. Лесі Українки).
22 дитина. Мудра мати Лесі дбала не лише про освіту своїх дітей, а й змалечку намагалася прилучити їх до народних українських звичаїв, традицій, культури. Змалку привчала дітей трудитися на землі, любити все живе в природі, охороняти її.
(Слайд 12)
Зі старшим братиком Михасем — нерозлучна. Удвох вони мали квітник і город, які самі доглядали, любили читати «Кобзар», залюбки танцювали «Козачок».
Діти виконують танець «Козачок».
Де трави шумлять, наче море.
Де вітер колише Гаї,
Де небо Волині прозоре,
Й співають пісні солов'ї.
Там Леся ходила малою.
Збирала барвисті квітки,
До кадуба йшла за водою,
Сплітаючи мрії в вінки.
Леся. Мабуть, не хочеться так рано прокидатися, але пастух мусить, щоб заробити хліба. Так побудовано життя. Одні сплять досхочу, їдять смачно, гарно одягаються, проводять час у розвагах, а інші — завжди в роботі. їдять не перебираючи і похапцем, або ще й бояться, щоб їх не прогнали.
Учитель. Думки не давали спокою і вели її між люди, де дівчина вдихнула дух курної хати, побачила всю бідність. Усе це гострим болем відлунювалося в її чуйному серці.
Україно! Плачу слізьми над тобою...
Недоле моя! Що поможе ся туга?
Що вдію для тебе сією
тяжкою журбою?
Гай-гай, невелика послуга!
Говорять, що матері сльози гарячі
І тверде, міцнеє каміння проймають;
Невже найщиріші кривавії сльози
дитячі Ніякої сили не мають?
(Слайд 13 )
Сторінка 3. Лесині казки
Інсценізація казки «Біда навчить».
БІДА НАВЧИТЬ
Автор. Був собі горобець. І був би він нічого собі горобчик, та тільки біда, що дурненький він був. Нічого він не тямив: ані гніздечка звити, ані зерна доброго знайти,— де сяде, там і засне; що на очі навернеться, те і з'їсть!
Одного разу літав він зі своїм товаришем по дворі в одного господаря і знайшли на смітнику три конопляні зернятка. І почали битися. Та так б'ються, аж догори скачуть, аж пір'я з них летить. Бились, бились, поки потомились. Зирк, аж зернят вже й нема! А по дворі ходить курка, квокче та промовляє...
Курка. Дурні бились, а розумні поживились, дурні бились, а розумні поживились!
Горобець. Що ти кажеш?
Курка. Та то я дякую вам, що ви такі дурні! От поки ви здуру бились, то я з моїми курчатами поснідала вашими зернятками! Нікому було вас бити та вчити! Якби вас хто взяв у добру науку, то, може б, з вас і птахи були!..
Автор. Горобчик замислився і подумав...
Горобчик. А правда краще бути розумним. От курка розумна, собі наїлася, а я мушу голодний сидіти.
Автор. Подумав, подумав та й почав просити курку...
Горобчик. Навчіть мене розуму, пані матусю! Ви ж такі розумні!
Курка. Е, ні! Вибачай, серденько! Маю я й без тебе клопоту доволі, он своїх діточок чималенько, поки-то всіх до ума довести! Шукай собі інших учителів!
Горобчик. Ну, що робить? Треба кого іншого питати, бо вже я таки не хочу без розуму жити!
Автор. І полетів у гай. Коли бачить,— сидить зозуля на калині.
Горобчик. Тіточко, що я вас проситиму! Навчіть мене розуму! У вас же нема своїх дітей, а то курки просив, то вона каже, що в неї так багато клопоту.
Зозуля. А я тобі от що скажу, як у мене свого клопоту нема, то чужого я й сама не хочу! От не мала б роботи, чужих дітей розуму вчити! Се не моє діло! А от, коли хочеш знати, скільки тобі літ жити, то се я можу тобі сказати.
Горобчик. Аби ти була жива, а за мене не турбуйся!
Автор. Полетів він геть, аж у поле. Бачить горобчик: сидить на ріллі ґава. Він до неї...
Горобчик. Дядино, чи не можете ви мене розуму навчити?
Ґава. Та ні, синочку, я й сама його не маю. А от коли ти вже так хочеш, то полети до сови: вона, кажуть, вельми розумна — розумна. То може, вона тобі що порадить. А я до того розуму не дуже, бог з ним!
Горобчик. Прощавайте, дядино!
Автор. Полетів горобчик питати, де сова сидить; сказали йому, що вона в сухому дубі в дуплі мешкає. Він до неї...
Горобчик. Пані! Пані!
Сова. Хто? Що? Ти тут чого?
Горобчик. Я хотів би вас просити, вибачайте ласкаво, чи не могли б ви мене розуму навчити? Адже ви такі мудрі...
Сова. Не на те я мудра, щоб дурнів розуму навчати. Тікай-но ти, а то я така голодна!
Автор. Горобчик миттю як схопиться, полетів світ за очі.
Горобчик. Де я того розуму навчуся? Скільки світу злітав, а щось небагато навчився...
Автор. Зажурився він, поглядає сумно на поле, а по полю чорний крук ходить, та так поважно.
Горобчик. Ну, ще в сього поспитаю; се вже останнє...
Навчіть мене розуму!
Я вже давно його шукаю, та ніяк не знайду.
Крук. Розум, молодче, по дорозі не валяється. Не так-то його легко знайти! А я тобі от що скажу: поки біди не знатимеш, то й розуму не матимеш. От тобі моя наука. А тепер іди: мені ніколи.
Автор. Полетів горобчик. Посумував трохи, що мусить без розуму жить, а потім і забув.
Настала холодна зима. Біда горобчикові,— холод, голод. От і почав він до розуму приходити. Побачив, як інші пташки в теплих гніздечках сидять, почав і собі придивлятись, як-то гнізда будуються. Почав він пір'ячко до пір'ячка збирати, соломку до соломки складати та гніздечко звивати. Так статкує наш горобчик, так дбає!
Дедалі всі горобці почали його поважати; куди зберуться на раду, то й його кличуть, він так уславився між ними своїм розумом.
«І де ви того розуму навчились?» — питають, було, його.
Горобчик. Біда навчила
(Слайд 14)
Сторінка 4. Струни душі
Слово, моя ти єдиная зброє,
Ми не повинні загинуть обоє!
Може, в руках невідомих братів
Станеш ти кращим мечем на катів.
(Слайд 15)
ІV. Робота над віршем «Давня весна»
Вчитель.
Весна – найжаданіша пора у житті людини, її завжди зустрічали радісно й урочисто. (слайд № 21) Після довгої зимової холоднечі та негоди всім кортіло поспілкуватися з живою природою – власними очима побачити, як прокльовуються з-під землі ніжні списи зела, як прилітають птахи і лунають їх дружні співи.
Весна для Лесі Українки – це час, коли їй не так болить, це відчуття припливу сил, енергії, прагнення насолоджуватися, радіти від тих змін, які відбуваються в природі.
Поезія «Давня весна» написана під час хвороби. Як же сприймає прихід весни поетеса? Це ми дізнаємося, ознайомившись із змістом даного вірша.
Звучить пісня «Стояла я і слухала весну» (на сл. Лесі Українки).
Опрацювання вірша Л.Українки «Давня весна».
1. Читання вірша вчителем.
- Які почуття викликає у вас цей вірш ?
- Який у вас настрій, коли приходить весна ?
2. Словникова робота.
Поясніть, як ви розумієте вислови: «промінням грала, сипала квітки»; «співало все, сміялося, бриніло»
3. Мовчазне читання.
- Якими словами змальовує весну поетеса?
(Весела, щедра, мила, стокрила, радісна).
ВЕСЕЛА – жартівлива, потішна, дотепна
ЩЕДРА –щира, добра
2) Читання «ланцюжком».
3) Виразне читання. Читання – гра «Диктор телебачення».
- Якими словами поетеса змальовує весну як живу істоту? Зачитайте.
- Що сказано про вітер? Гай?
6) Словесне малювання.
А які ще малюнки ви намалювали б до цього вірша?
Звучить пісня «Чи є кращі між квітками». (на сл. Лесі Українки).
Учитель. А хто не знає таких її творів, як «Мамо, іде вже зима», «На зеленому горбочку», «Літо краснеє минуло».
Вірш «Мамо, іде вже зима»
Леся Українка
«Мамо, іде вже зима,
Снігом травицю вкриває,
В гаю пташок вже нема…
Мамо, чи кожна пташина
В вирій на зиму літає?» –
В неньки спитала дитина.
«Ні, не кожна, – одказує мати, –
Онде, бачиш, пташина сивенька
Скаче швидко отам біля хати, –
Ще зосталась пташина маленька».
«Чом же вона не втіка?
Нащо морозу чека?»
«Не боїться морозу вона,
Не покине країни рідної,
Не боїться зими навісної.
Жде, що знову прилине весна».
«Мамо, ті сиві пташки
Сміливі, певно, ще й дуже,
Чи то безпечні такі, –
Чуєш, цвірінькають так,
Мов їм про зиму байдуже!
Бач – розспівалися як !»
«Не байдуже тій пташці, мій синку,
Мусить пташка малесенька дбати,
Де б водиці дістати краплинку,
Де під снігом поживку шукати».
«Нащо ж співає? Чудна!
Краще шукала б зерна!»
«Спів пташині потіха одна, –
Хоч голодна, співа веселенько,
Розважає пташине серденько,
Жде, що знову прилине весна».
Леся
Прощай, Волинь!
Прощай, рідний куточок!
Мене від тебе доленька жене.
Немов од дерева одірваний листочок.
(Слайд 16)
Сторіка 5. «Я в серці маю те вмирає»
Леся
Як я умру, на світі запалає Покинутий вогонь моїх пісень.
Уклін землі волинській!
Вічна слава тій,
Що зросла у тиші цих лісів,
Що віддала народові свій спів.
Незламна, чиста, гнівна і ласкава.
Такою йде в безсмертя наших днів...
Разом. Дочка Вкраїни — Леся Українка!
(Слайд 17)
СТОРІНКА 6 Підсумкова
Оскільки остання сторінка нашого журналу підсумкова, то закріпимо наше знання грою «Так чи ні».
(Слайд 18)
Леся виховувалася у великій дружній родині? так
(Слайд 19)
довгий час не жити вдома? так
мамі, близьким? ні
2.Чи погоджуєтесь з тим, що Леся Українка – геніальна донька українського народу?
3. Яка головна думка всіх творів Лесі Українки (любов до природи, до рідного краю?)
4. Оцінювання. Чи справдились ваші очікування?
(Слайд 20)
Учитель. По всьому світі лунає поезія поетеси, будить від сну людські душі, наповнює серця добром. Нехай і у ваших серцях вічно горить і зігріває душу вогник Лесиної поезії.
1