Цей урок розроблений з метою поглибити знання учнів відомостями про мову, показати її красу і багатство, розкрити її необхідність у житті людини, залучати дітей до джерел і витоків народної спадщини. Також привчати учнів самостійно шукати необхідний матеріал.
Тема. Наша мова - мова солов’їна.
Мета. Поглибити знання учнів відомостями про мову, показати її красу і багатство, розкрити її необхідність у житті людини, залучати дітей до джерел і витоків народної спадщини. Розвивати вміння та навички виразного читання віршів, виховувати любов і повагу до рідного слова.
Хід уроку
І. Вступне слово вчителя.
У нашого народу є багато свят- державних, релігійних, народних.
А сьогодні 9 листопада ми відзначаємо ще одне державне свято.
9 листопада-День української писемності і мови.
ІІ. Повідомлення теми й мети уроку.
Наша мова - мова солов’їна.
- Протягом 10 днів всі старанно готувалися до уроку:
До речі, сьогодні по всій Україні всі бажаючі - і ваші батьки, і дідусі й бабусі, всі дорослі, студенти, учні старших класів матимуть можливість перевірити свою грамотність-взяти участь у всеукраїнському диктанті.
Ми з вами сьогодні на уроці будемо працювати під гаслом:
- Допоможіть його скласти.
Люби-рідне,
цінуй-своє,
читай-українське!
Насамперед, для вас - дітей.
- Як ви думаєте, чому він вас навчить?
- Він важливий і для нас, дорослих, бо ми зобов’язані вчити вас цінувати, шанувати, любити, рідну мову і ніколи її не забувати.
. ІІІ. Розповідь вчителя
- Діти, ми не завжди собі уявляємо те, яке багатство є у кожного з нас, його ми не завжди помічаємо, не завжди цінуємо. Але без нього ми не можемо жити.
- Ви здогадались, що це за багатство?
- Це наша рідна мова.
- Вона нам рідна, як мама і тато, як бабуся й дідусь, як дім, в якому ви живете ,як та земля на якій зростаєте.
І так само, як у кожної людини є одна мама, так і мова рідна лише одна.
IV. Робота над прислів’ями.
- Що таке мова?
- Як народ говорить про мову?
Народна мудрість говорить:
« Забув ти мову рідну?
Твоя земля тобі родити перестане».
- Бачу, ви теж знайшли багато прислів’їв і приказок про мову.
- Які з них ви запам’ятали?(Діти читають напам’ять прислів’я)
- Для чого потрібні нам ці прислів’я?
- Як треба ставитись до рідної мови?
- Що вони допомогли нам зрозуміти?
- Так, діти, людина може знати 2,3 і більше мов, але рідною залишається материнська мова.
IV.Робота над висловами видатних людей про мову.
Про неї писали і пишуть українські письменники і поети.
- Ось перед вами портрети відомих вам видатних людей Т.Г.Шевченка, І.Франка…
- Мабуть, немає такого письменника, який би не говорив про рідну мову з любов’ю.
А Т.Г.Шевченко з цього приводу сказав:
Ну що б, здавалося, слова,
Слова та голос, більш нічого,
А серце б’ється, ожива
Коли почує…
Висновок: Ось бачите, з якою пошаною і любов’ю ставляться до мови видатні люди.
(Рідну мову треба любити, шанувати, пишатись, гордитись.)
- А ви знаєте, що за своєю милозвучністю вона посідає одне з перших місць серед європейських мов. Її співучість, мелодійність визнає весь світ.
- І ось болісний парадокс: саме ця мова зазнала найбільше принижень.
Скільки разів її забороняли законами, наказами! Не дозволяли говорити українською мовою, намагались зламати ,знищити! Але не вдалося!
- А знаєте чому?
- Бо народ любить свою мову, береже її, розмовляє нею.
Вона живе в піснях, віршах, загадках, казках. У серцях і душах кожного!
Зараз наша мова є державною мовою України. Нею пишуть важливі документи, видають закони.
Ми тішимось, гордимося нею, бо вона мудра, як і народ.
Фізкультхвилинка.
-А зараз ми відпочинимо і заспіваємо нашим гостям.
(звучить пісня про мову)
V. Поетичний конкурс.
- Сьогодні у День української писемності і мови ми проводимо конкурс «О мово рідна».
(із присутніх гостей)
(Діти декламують вірші)
VI. Заключне слово вчителя.
- Діти, мені дуже сподобались вірші, які ви читали.
- За роки перебування в школі ви навчитеся грамотно і красиво говорити українською мовою, навчитеся шанувати її, бо це мова нашого народу.
- Як це - навчитися поважати мову?
- А це, діти, означає, що треба запам’ятати і виконувати ось такі
правила мовного етикету.
1.Намагайся говорити правильно.
2.Бережи мову від мовних «бур’янів» та засмічень.
3.Помітивши помилки в своїй мові, не соромся виправити її.
VII.Підсумок уроку.
Мені хочеться, діти, щоб ви жили і працювали в нашій країні, ніколи не цуралися рідної мови. І гасло нашого уроку стало гаслом на все ваше життя, щоб ви завжди любили рідне, цінували своє, читали-українське, і розмовляли-українською.
- Вам сподобався урок?
- А все те, що ви почули, розкажіть своїм батькам.