Урок позакласного читання "Наша мова - мова солов'їна"

Про матеріал

Цей урок розроблений з метою поглибити знання учнів відомостями про мову, показати її красу і багатство, розкрити її необхідність у житті людини, залучати дітей до джерел і витоків народної спадщини. Також привчати учнів самостійно шукати необхідний матеріал.

Перегляд файлу

Тема.  Наша мова - мова солов’їна.

Мета. Поглибити знання учнів відомостями про мову, показати її красу і        багатство, розкрити її необхідність у житті людини, залучати дітей до джерел і витоків народної спадщини. Розвивати вміння та навички виразного читання віршів, виховувати  любов  і повагу до рідного слова.

Хід уроку

 І. Вступне слово вчителя.

            У нашого народу є багато свят- державних, релігійних, народних.

 А сьогодні 9 листопада ми відзначаємо ще одне державне свято.

  • Прочитайте, як називається це свято?

9 листопада-День української писемності і мови.

  • Це свято прославляє нашу найріднішу, наймилішу українську мову.

ІІ. Повідомлення теми й мети уроку.

  • Прочитайте, як звучить тема нашого уроку позакласного читання.

Наша мова - мова солов’їна.

- Протягом 10 днів всі старанно готувалися до уроку:

  • збирали прислів’я і приказки, вислови видатних людей про українську мову.
  • вчили напамять вірші про рідну мову, готуючись до поетичного конкурсу.
  • Ось виставка книг про мову, які допомогли підготуватись до уроку.

 До речі, сьогодні по всій Україні всі бажаючі - і ваші батьки, і дідусі й   бабусі, всі дорослі, студенти, учні старших класів матимуть можливість перевірити свою грамотність-взяти участь у всеукраїнському диктанті.

Ми з вами сьогодні на уроці будемо працювати під гаслом:

- Допоможіть його скласти.

Люби-рідне,

цінуй-своє,

читай-українське!

  • Діти, цей урок дуже важливий.

           Насамперед, для вас - дітей.

- Як ви думаєте, чому він вас навчить?

- Він важливий і для нас, дорослих, бо ми зобов’язані вчити вас цінувати, шанувати, любити, рідну мову і ніколи її не забувати.

. ІІІ. Розповідь вчителя

- Діти, ми не завжди собі уявляємо те, яке багатство є у кожного з нас, його ми не завжди помічаємо, не завжди цінуємо. Але без нього ми не можемо жити.

- Ви здогадались, що це за багатство?

- Це наша рідна мова.

- Вона нам рідна, як мама і тато, як бабуся й дідусь, як дім, в якому ви живете ,як та земля на якій зростаєте.

      І так само, як у кожної людини є одна мама, так і мова рідна лише одна.

  • Я дуже люблю свою мову. А ви?
  • А за що ми любимо нашу мову?

IV. Робота над прислів’ями.

- Що таке мова?

- Як народ говорить про мову?

   Народна мудрість говорить:

« Забув ти мову рідну?

Твоя земля тобі родити перестане».

-  Бачу, ви теж знайшли багато прислів’їв і приказок про мову.

- Які з них ви запам’ятали?(Діти читають напамять прислів’я)

- Для чого потрібні нам ці прислів’я?

- Як треба ставитись до рідної мови?

- Що вони допомогли нам зрозуміти?

- Так, діти, людина може знати 2,3 і більше мов, але рідною залишається   материнська мова.

IV.Робота над висловами видатних людей про мову.

  • Рідну мову називають неоціненним скарбом нашого народу.

          Про неї писали і пишуть українські письменники і поети.

      -  Ось перед вами портрети відомих вам видатних людей Т.Г.Шевченка, І.Франка…

     -    Мабуть, немає такого письменника, який би  не говорив про рідну мову з любовю.

    А  Т.Г.Шевченко з цього приводу сказав:

Ну що б, здавалося, слова,

Слова та голос, більш нічого,

А серце бється, ожива

Коли почує…

  • А як про мову говорили інші відомі люди?(Діти зачитують)

Висновок: Ось бачите, з якою пошаною і любовю ставляться до мови видатні  люди.

  • Чого вони вчать нас, їхніх нащадків?

(Рідну мову треба любити, шанувати, пишатись, гордитись.)

  •  І недарма так говорять. Вона багата, чудова.

     -      А ви знаєте, що за своєю милозвучністю вона посідає одне з перших місць серед європейських мов. Її співучість, мелодійність визнає весь світ.

- І ось болісний парадокс: саме ця мова зазнала найбільше принижень.

Скільки разів її забороняли законами, наказами! Не дозволяли говорити українською мовою, намагались зламати ,знищити! Але не вдалося!

-  А знаєте чому?

- Бо народ любить свою мову, береже її, розмовляє нею.

  Вона живе в піснях, віршах, загадках, казках. У серцях і душах кожного!

  Зараз наша мова є державною мовою України. Нею пишуть важливі документи, видають закони.

  Ми тішимось, гордимося нею, бо вона мудра, як і народ.

Фізкультхвилинка.

-А зараз ми відпочинимо і заспіваємо нашим гостям.

         (звучить пісня про мову)

V. Поетичний конкурс.

-  Сьогодні у День української писемності і мови ми проводимо конкурс «О мово рідна».

  • А  оцінюватиме вас наше журі.

   (із присутніх гостей)

  • Хто бажає взяти участь у конкурсі читців?

    (Діти декламують вірші)

VI. Заключне слово вчителя.

  - Діти, мені дуже сподобались вірші, які ви читали.

 -  За роки перебування в школі ви навчитеся грамотно і красиво говорити  українською мовою, навчитеся шанувати її, бо це мова нашого народу.

-  Як це - навчитися поважати мову?

- А це, діти, означає, що треба запам’ятати і виконувати ось такі

правила мовного етикету.

1.Намагайся говорити правильно.

2.Бережи мову від мовних «бурянів» та засмічень.

3.Помітивши помилки в своїй мові, не соромся виправити її.

VII.Підсумок уроку.

       Мені хочеться, діти, щоб ви жили і працювали в нашій країні, ніколи не цуралися рідної мови. І гасло нашого уроку стало гаслом на все ваше життя, щоб ви завжди любили рідне, цінували своє, читали-українське, і розмовляли-українською.

- Вам сподобався урок?

- А все те, що ви почули, розкажіть своїм батькам.

 

 

 

docx
Додано
4 серпня 2018
Переглядів
2427
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку