Пропонується розробка уроку позакласного літературного читання з використанням технології критичного мислення у 2 класі на тему: "Не всі сміливцями народжуються, сміливцями стають" за твором В.О. Сухомлинського "Як Миколка став хоробрим". Стратегії критичного мислення викликають інтерес до читання та творчості, заохочують учнів мислити творчо, шукати і знаходити відповіді на власні запитання, роблять мислення вільним, дають можливість дитині відкритися, почуватися впевнено у різних життєвих ситуаціях.
Костянтинівське міське управління освіти України
Костянтинівський методичний кабінет
Урок позакласного читання у 2 класі
з використанням технології критичного мислення
Тема:
«Не всі сміливцями народжуються, сміливцями стають»
Розробка уроку
вчителя вищої категорії,
вчителя – методиста
Костянтинівської ЗШ І – ІІІ ст. №5
Струбіцької Г. Й.
2016 - 2017 н.р.
Матеріал до уроку: оповідання В.О. Сухомлинського
«Як Миколка став хоробрим»
Мета:
В.О. Сухомлинського;
Обладнання: презентація до уроку, аудіо запис пташиного співу, портрет В.О. Сухомлинського.
І.Організаційний момент. Психологічний настрій. Розминка.
Методика «Кола на воді»
Вчитель:
- Діти, починається урок, а на уроці ми з вами…
У – важні!
Р – розумні!
О – організовані!
К – кмітливі!
- На нашому уроці ми будемо вчитися мислити.
ІІ . Мотивація навчальної діяльності. Ситуація успіху.
- Закінчте речення одним словом: « Уміти мислити необхідно для того, щоб …»
- Закресливши кожну 3 та 4 літеру , ви зможете прочитати прізвище автора оповідання з яким ми будемо сьогодні працювати:
С у а ш х о ю л м л ь б и н т у с ь н п к и ф ц й
- Так, саме твір В.О. Сухомлинського допоможе нам на цьому уроці навчитися ...
(див. слайд 2)
ІІІ. Активізація мислення учнів:
1918 року український педагог і письменник
В.О. Сухомлинський?
на Кропивниччині
бібліотека відомі?
педагогічний інститут
Олександрович?
с. Павлиш педагога та письменника?
2. Робота в групах : «Творча скринька»
(Групи учнів повідомляють про результати свого творчого пошуку)
І група:
- Коли В.О. Сухомлинський був маленьким хлопчиком, то любив малювати. Але, щоб купити зошити, фарби, пензлі для малювання, він відправлявся до лісу збирати лікарські рослини. Сушив їх і здавав до аптеки.
ІІ група:
Василь дуже любив вчитися. Приходив до школи задовго до занять, щоб допомогти відстаючим однокласникам в навчанні.
ІІІ група:
Коли на нашу землю прийшла війна, В.О. Сухомлинський пішов її боронити від ворога, воював у діючій армії.
всі лив ми роджу
лив ми ють!
- Про що нам розповість твір В.О. Сухомлинського?
Отже, ми прочитаємо про те,як у начебто звичайній ситуації розкриються невідомі досі риси головного героя.
ІV. Опрацювання оповідання В.О.Сухомлинського «Як Миколка став хоробрим»:
- Прочитайте назву оповідання. Чи можете ви передбачити , про кого йтиме мова? Яким ви уявляєте собі цього хлопчика?
2. Підготовка до самостійного читання. Словникова робота. ( див. слайд 5)
Прийом «Низка слів наперед»
Висока хлопчик
Боязкий пташеня
Захоплений тополя
Мале погляд
- Що спільного у словах кожної колонки? (прикметники, іменники)
- Утворіть словосполучення , поєднавши слова з першої та другої колонок.
- Який іменник можна поєднати з двома прикметниками? (поєдинок)
3. Самостійне мовчазне читання твору. Система позначок – метод «Поміч».
- Яке враження справило на вас оповідання?
- Що вас здивувало під час читання оповідання?
4. Тест «Чи уважний ти читач?»:
1) Кого побачив Микола на лавці під високою тополею? (див. слайд 6)
А) двох тітоньок; Б) двох дівчаток; В) двох хлопчиків
2) Дівчатка, дивлячись на дерево, поводилися: (див. слайд 7)
А) тривожно; Б) весело; В) спокійно
3) Чому занепокоїлась пташка? (див. слайд 8)
А) її злякали діти; Б) до її гнізда дісталась кішка; В) з гнізда випало пташеня
4) Яким був Миколка ? (див. слайд 9)
А) Боязкий; Б) Сильний; В) Сумний
5)Що зробив хлопчик? (див. слайд 10)
А) пішов далі; Б) поклав пташеня у гніздо; В) пішов шукати когось сміливого
6) Що Миколці вдалося перебороти у собі? (див. слайд 11)
А) Гнів; Б) страх; В) байдужість
Взаємоперевірка (парно): (див. слайд 12)
5.Повторне читання оповідання вголос:
- Скільки дійових осіб у творі?
Фізпауза
6.Таксономія запитань Блума («Ромашка Блума»):
А) Буквальні запитання:
- Яка пора року описується у творі?
- Де відбувалися описані події?
- Як поводилася пташка? Зачитайте.
Б) Питання – уточнення:
- Що помітив хлопчик у очах дівчаток?
- Чим вони були занепокоєні?
- Кого хотіли покликати на допомогу дівчатка?
В) Пояснювальні питання:
- Прочитайте, який характер був у Миколки.
- Що вразило хлопчика у словах дівчинки?
- Чому дівчатка з подивом подивилися на Миколку, коли той визвався полізти на дерево?
- Які почуття він переживав, коли ліз на дерево? Зачитайте ці рядки з тексту.
Г) Творчі запитання:
- Чи доводилося вам переживати подібні відчуття?
Д) Запитання на оцінку судження:
- Добре чи погано вчинив Миколка?
- Яка його риса характеру проявилася у цій ситуації?
- А як би вчинили ви?
7. Читання в особах:
- Прочитайте текст , передаючи емоції героїв твору.
8. Розвиток зв'язного мовлення:
- Пофантазуйте, як можна продовжити оповідання. Яких героїв ще можна було б додати? (Робота в групах)
V. Підсумок уроку:
- Що найбільше вас вразило в оповіданні?
- Поміркуйте, що автор схвалює у своєму творі?До чого він нас закликає?
VІ. Домашнє завдання:
Прочитати оповідання та зробити до нього ілюстрацію.
Література:
1