Урок "Позначення м’якості приголосних на письмі; сполучення йо, ьо. Складні випадки правопису м’якого знака і апострофа".

Про матеріал
Поглибити знання учнів про правила вживання м’якого знака та апострофа; формувати вміння знаходити орфограму в тексті, правильно вживати знак пом’якшення, апостроф, буквосполучення йо, ьо, правильно писати та вимовляти слова з орфограмами; виховувати почуття поваги до українського художнього слова.
Перегляд файлу

Тема. Позначення  м’якості  приголосних  на  письмі;  сполучення  йо,  ьо.   Складні  випадки  правопису  м’якого  знака  і  апострофа.

Мета  уроку:  поглибити  знання  учнів  про  правила  вживання  м’якого  знака  та  апострофа;  формувати  вміння  знаходити орфограму  в  тексті,  правильно  вживати  знак  пом’якшення,  апостроф,  буквосполучення  йо,  ьо,  правильно  писати  та  вимовляти  слова  з  орфограмами;  виховувати  почуття  поваги  до  українського  художнього  слова.

Тип  уроку: урок  формування  практичних  умінь  та  навичок.

 

                                                 Хід  уроку

І. Актуалізація  опорних  знань,  умінь  учнів

  • Міні  - бесіда.
  1. Розділ  науки,  який  ми почали  вивчати.
  2. Що  вивчає  орфографія?
  3. Назвіть  принципи  українського  правопису?
  4. Поясніть  характерні  ознаки  кожного  з  них.
    •    Перевірка  д/ з .  Розподільний     диктант

Записати  слова  у  чотири  стовпчики відповідно  до  принципів  українського  правопису. У кожному  слові  підкреслити  першу літеру.  З  цих  літер  ви  прочитаєте  вислів  І. Франка,  який  буде  девізом  нашого  сьогоднішнього  уроку.

Чай,  турбується,  дзеркало,  земля,  іскра,  елегантний,  олов’яний,  епілог,  рис,  розжувати,  роман,  нудиться,  епіграф,  орел,  ікається  (і = и),  зілля,  квітка.

                                   ( Через  терни  до зірок).

Цей  вислів  стане  епіграфом  нашого  сьогоднішнього  уроку.  На уроках  літератури  ми  знайомилися  з  творчістю  І. Франка  і  побачили,  який  випав  йому   складний  життєвий  шлях,  але  він,  долаючи  усі  життєві  негаразди,  досяг  найвищих  вершин. Так ми,  долаючи  труднощі,  досягнемо  зарок  у  навчанні.

ІІ. Повідомлення  теми, мети,  завдань  уроку.  Мотивація  навчальної  діяльності.

ІІІ.  Етап  організації  пізнавальної  діяльності  учнів.

  • Проблемно-пошукова  робота – спостереження  над мовним  матеріалом.

                                           Написання  м’якого  знака

  • Словниковий  диктант

Мідь,  галицький,  менший,  альянс,  їдальня,  сільський,  льотчик,  тінь.

Словникова  робота.

Пояснити  значення  слова  альянс.  ( союз, об’єднання  держав  на  основі  договірних  зобов’язань)

                              Написання  апострофа

 

 

  • Мовчазний  диктант

Записати  по п’ять слів,  коли  апостроф  пишеться  і  коли  не  пишеться.

ІV.  Виконання  вправ  на  застосування  і  закріплення  знань,  формування  вмінь  і  навичок.

  • Вибірковий  диктант

З  поданих  речень  виписати  слова  на  вивчені орфограми,  пояснити  правопис.

1. Гріє  сонечко! Усміхається  небо  яснеє,  дзвонить  пісеньку  жайвороночок.

2. Обриваються  звільна  всі  пута,  що  в’язали  нас  з  давнім  життєм.

3. Вниз  котиться  мій  віз.  Пов’яли  квіти,  літа  на  душу  накладають  пута.

4.  Розвійтеся  з  вітром  листочки  зів’ялі,  розвійтесь,  як  тихе  кохання.

5.  Ой  ти,  дівчино,  з  горіха  зерня,  чом  твоє  серденько – колюче терня.

  •  Гра  « Правописна  селекція».  Робота  в  парах  з  картками.

Селекція -  ( лат. добір)  - 1. виведення  нових  і  поліпшення наявних  сортів с/г рослин  і  порід  свійських  тварин. 2. виділення чогось  із  загальної  маси за  певною  ознакою.

З  поданої  групи  карток  ( 5 карток)  вибрати  ту  картку,  в  якій  всі  слова  записані  правильно).

  • Синтаксичний  розбір  речення.

Світанком  України,  світанком  нашої  незалежної держави  можна  назвати  не  лише  літературну  спадщину  Івана  Франка,  але  і  його  науковий  доробок.

  • Лексична  робота

Пояснити  фразеологічні  звороти

Вогнем  і  мечем –

Ні  дати  ні  взяти  -

Сміятись  на  кутні –

Стати  на прю –

Завдання  на  уважність.  Визначте  види  речень,  вжитих  в  уривку  із  твору  І. Франка

Пощо  в  душі  своїй  проносиш

Зухвальство  й  злість?

Чи  думаєш  на  прю  зо  мною  стати,

Уст  своїх  подихом  марним 

Закони  вічні  перегнути.

 

V. Підсумок.

  • Незакінчене  речення

На  сьогоднішньому  уроці  ми   повторили  …

Найлегшим  для мене  було  завдання  …

Найважчим  було  …

VІ.  Домашнє  завдання

Матеріал  підручника  (теорія).  Вправа  305.

Виписати  із  творів  І. Франка  зб. «З  вершин  і низин»  5 речень   на  вивчені  правила.

 

 

doc
Додав(-ла)
Курило Татьяна
До підручника
Українська мова (профільний рівень) 10 клас (Плющ М.Я. та ін.)
Додано
29 листопада 2021
Переглядів
544
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку