Тема. Позначення звуків буквами. Виділення звуків у словах. Вправляння у правильній вимові й наголошуванні слів ( тематика тижня). Лексичне значення слів. Читання вголос коротких текстів. Обговорення усної інформації за фактичним змістом. Письмо букв на позначення приголосних ( голосних) звуків. Запис під диктовку слів з відомими літерами.
Очікуванні результати:
Обладнання: підручник «Українська мова. Буквар.» та зошити з друкованою основою І.О. Большакової, М.С. Пристінської, паперові сніжинки, картки із завданнями для роботи в групах, картки до гри «Які слова «заховалися» у слові?»
Хід уроку
1. Організаційний момент.
Сьогодні у нас незвичайний урок,
Сьогодні ми зробимо ще один крок.
В країну чудову української мови.
Чудо – сани прилетіли,
Скакуни в тих санях білі.
В санях тих сидить цариця –
Білокоса, білолиця.
Рукавом махає,
Сріблом все вкриває. (Зима)
- Так, діти, до нас завітала ЗИМА. Простягніть свої долоньки. Зима вам дарує чарівні сніжинки, щоб у вас залишався чудовий настрій.
2. Вправляння у правильній вимові й наголошуванні слів ( тематика тижня).
- Прийшла до нас зима не сама, а привела із собою 3 братів. Скажіть, будь ласка, як називаються ці брати?
( Виходять 3 хлопчики і розповідають про походження назв місяців.)
3. Робота в групах.
- Місяці хочуть дізнатися чи зможуть діти змоделювати звукові схеми їхніх імен? (Кожна група будує звукову модель слів.)
1 група - слово Грудень.
- Назвіть звуки у слові. Скільки голосних? Приголосних?
2 група – слово Січень.
- Назвіть приголосні. Дайте характеристикузвука [н'].
3 група – слово Лютий.
- Назвіть голосні. Дайте характеристику звука [и].
4 група – поділ слів грудень, січень, лютий на склади.
- Скільки складів у цих словах? Чому?
4. « Щоденні 5». Робота з словами (тематика тижня).
Гра «Доповни речення».
- Багато ознак у красуні зими. Я кажу початок речення, а ви його закінчуєте.
5. Стратегія «Асоціативний кущ» .
- Складіть асоціативний кущ до слова Зима.
(Холод, мороз, вітер, сніг, іній, бурульки, заметіль, сніжки, замети, завірюха, санки, лижі, лід, крига, ковдра, шапки, ялинка, т.д.)
6. Вивчення нового матеріалу.
1) Артикуляція звуків [з], [з'], віднесення їх до приголосних звуків.
- Зима дуже задоволена вашою роботою й пропонує вам назвати перший звук у слові «зима».
- Як він вимовляється?
- Назвіть слово з м’яким звуком «з'».
2) Демонстрація букв «З, з».
Аналіз букви, порівняння великої і малої букв. Знаходження місця букви в кишеньковій азбуці.
- На що схожа буква «З»?
Збоку, знизу і згори схожа «З» на цифру «три».
Є три зуби в букви «З», ними все вона гризе.
3) Робота в зошитах.
А) Написання друкованих літер, складів, слів.
Б) Запис слів під диктовку з вивченими буквами.
7. Руханка «Танці - зігріванці».
У володарки зими
трішечки замерзли ми.
То ж часу не гаймо,
руханку розпочинаймо.
8. Закріплення вивченого матеріалу.
1) Робота з підручником ( І. О. Большакова, М. С. Пристінська, ст.52 ).
- Знайдіть букву «З» у рядку. Порахуйте, скільки їх.
- Прочитайте склади.
- Прочитайте слова з буквою «З».
- Прочитайте слова, в яких звук «з» твердий, м’який.
- Яких слів більше з твердим приголосним, чи м’яким? На скільки більше?
2) «Щоденні 5». Читання для себе.
- Прочитайте текст самостійно.
Бесіда за змістом:
- Про яку пору року розповідається?
- Чим вкрита береза?
- Хто сидить за пагорбом?
- Яка шубка у зайчика?
3) Робота в парах за малюнками.
- Дослідіть і зробіть висновок, яке хутро в зайчика влітку, а яке взимку.
4) Гра « Які слова «сховалися» у слові ?
Ковзани – коза, возик, низ, вази, знав, вони, вазон.
9. Рефлексія. Підсумок уроку.
- Що нового ви сьогодні дізналися?
10. Картина настрою. Рефлексія.
- На ваших партах – стікери зеленого, жовтого і червоного кольору. Приклейте зелений стікер на картину настрою, якщо на уроці вам сподобалось працювати; жовтий – якщо вам було цікаво, але не всі завдання були зрозумілими; червоний –
якщо вам було нецікаво працювати. (Учні заповнюють «картину настрою».)
- Дякую за роботу!