Тема уроку: Пам’ятники рідного міста як джерела історії.
Мета уроку: формувати компетентності – предметну (ознайомити учнів з історичними пам’ятниками рідного краю та історичними подіями, з якими вони пов’язані);
ключові: - спілкування державною (і рідною, в разі відмінності) мовами (доступно і переконливо висловлювати думки, використовувати виражальні можливості мови для опису подій минулого і сучасності);
Тип уроку: урок розвитку компетентностей.
Форма уроку: практична робота.
Обладнання: роздатковий матеріал, зошит краєзнавця, презентація, пазли з зображенням відомих пам’ятників.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
- Доброго ранку діти та всі присутні! Погляньте за віконечко. Який сьогодні гарний, сонячний день. Діти, а з яким настроєм ви прийшли сьогодні? Покажіть, мені за допомогою смайликів у вас на партах ті емоції, з якими ви завітали на урок.
( Діти показуть свій настрій)
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ.
Бліц - опитування
А зараз я пропоную вам пригадати пам’ятники відомим історичним постатям, які ми вивчали на попередніх уроках.
Гра « Історичний пазл»
Кожна група повинна скласти пазл та назвати пам’ятник, де він знаходиться, з яким період історії України пов’язаний.
( Княгиня Ольга, Володимир Великий, Данило Галицький, Богдан Хмельницький, Іван Сірко, Монумент Незалежності)
ІІІ. МОТИВАЦІЯ ОСВІТНЬОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Щодня ми ходимо вулицями нашого міста. Чи замислюємося ми, яким історичним подіям та видатним постатям присвячені пам’ятники, які прикрашають наші вулиці, сквери та парки?Чи відомо нам, в якому році було споруджено ту чи іншу історичну пам’ятку? Сьогодні я пропонуваю вам вирушити у мандрівку рідним містом і ознайомитися з відомими пам’ятниками. У ході уроку вам треба заповнити зошити краєзнавця. Тож вирушаймо!
( Перегляд відеоролика « Богодухів ТВ. Богодухів мій рідний!»)
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.
Робота в групах
Сьогодні ми працюємо в групах. Кожна група отримує зображення знайомого пам’ятника, який прикрашає один з куточків нашого рідного міста та інформаційний лист до нього. Працюючи в групі, вам треба його дослідити за пам’яткою « Як дослідити пам’ятник »
Пам’ятка «Як дослідити пам’ятник»
1. Що це за пам’ятник? До якої групи він належить?
2. Де розташований? Як виглядає?
3. Коли було створено пам’ятник ? (вкажіть століття або точну дату, якщо її можна встановити)
4. Яким подіям у минулому чи історичним діячам присвячена дана пам’ятка? Що вона засвідчує?
5. Хто створив дану пам’ятку? (ім’я архітектора, художника, скульптора, інженера тощо)
1. Група – Меморіал Слави
1983 року, у Богодухові було відкрито меморіал Слави. Сьогодні він є одним із визначних пам’ятників історії району. Вічний вогонь – як нагадування усім нам про подвиг наших дідів і прадідів заради мирного сьогодення.
На меморіалі Слави братська могила радянських воїнів – тих, які загинули під час оборони та визволення Богодухова, могила Невідомого солдата, пам’ятник воїнам-землякам. Тут покоїться прах генерал-майора Д.Х.Чернієнка, полковника М.П.Леонова. До стел з іменами загиблих занесено прізвища богодухівців, які загинули на полях Другої світової війни.
Скульпторами меморіального комплексу на честь воїнів і жителів Богодухова були відомі Ф.М. Согоян і А.Г.Аветісян. Саме вони втілювали в життя ідею архітектора пам’ятника (на той час - Богодухівський міський голова) П.М.Гуріна. Меморіал розташовано на площі Соборності.
2 група - Пам’ятник Т. Шевченку
Пам’ятник відомому українському письменнику Тарасу Григоровичу Шевченко розташований в центральній частині міста по вул. Шевченко. Погруддя Шевченка встановлене в місті в 1970 році в знак пошани великому діячу української культури. Автором є скульптор Михайло Лисенко. Монумент виконаний з бронзи, встановлений на гранітному п’ядесталі.Біля пам’ятника проводяться урочисті заходи місцевої громади, приурочені державним святам.
3 група - Пам’ятник чорнобильцям.
У 2013 році в Богодухові урочисто відкрили Пам’ятник ліквідаторам аварії на Чорнобильській АЕС, проект зведення якого став переможцем обласного конкурсу міні-проектів розвитку територіальних громад «Разом у майбутнє». Серед заявок, які надійшли на обласний конкурс «Разом у майбутнє», проект будівництва пам’ятника ліквідаторам був єдиним. Саме завдяки небайдужості територіальної громади, ініціативі й наполегливості місцевої чорнобильської організації це пам’ятне місце є ще одним священним куточком Богодухова. Авторами проекту стали В.І. Коваленко та О.Торяник. Пам’ятник розташований на площі Героїв Чорнобиля.
4 група - Пам’ятник воїнам – танкістам.
Пам’ятник воїнам Першої гвардійської танкової армії, яка звільняла місто Богодухів від загарбників у 1943 році. Скульптура являє собою танк Т – 34 на цегляному постаменті. Загальна висота пам’ятника 5,5 м. Автор – невідомий. Пам’ятник споруджено у 1980 році.
Розташований на вулиці Монастирській.
5 група - Пам’ятник жертвам класової боротьби, радянським воїнам і партизанам.
Братська могила жертв класової боротьби, радянських воїнів та партизанів розташована по вулиці Шевченка біля будівлі Богодухівської ЗОШ №2. Скульптура висотою 2,5 м виготовлена із залізобетону. Постамент – 4 м з цегли та цементу. Автор – Харківська скульптурна фабрика. Був встановлений у 1963 році.
6 група – Скульптурна композиція воїнам – інтернаціоналістам.
У парку « Перемога» по вулиці Шевченка знаходиться скульптурна композиція в честь воїнів – інтернаціоналістів (афганців) . Скульптурний комплекс складається з пам’ятника воїнам афганцям, пам’ятних стел, в честь загиблих земляків Віталія Сахна, Володимира Трохимчука, Василя Зміївського та Павла Шевченка.Частиною меморіалу є пам’ятник Матерям загиблих і живих. Комплекс було відкрито 20 жовтня 2006 року. Збудовано за ініціативою районної організації воїнів локальних воєн.
Виступ груп
Як настрій? Не втомились? Пропоную зробити зупинку та відпочити.
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА « РІДНЕ МІСТО»
Ой, яке чудове рідне місто!
Сяє над ним сонечко іскристе,
Вулиці в нім – ось які широкі,
А будинки – ось які високі.
В зелені алеї тут зростають
Нам привітно гіллячком кивають.
Мчиться транспорт вулицями всюди
Поспішають на роботу люди
Серед них – і я іду – крокую,
Рідне місто від душі люблю я!
Практичне завдання « Зростай громадянином»
Усі ви, діти,— маленькі громадяни нашого міста. Це значить, що ви маєте поводитися належним чином, тобто ставитися до рідного міста з повагою, пишатися ним. А ще ви повинні змалку дбати про те, щоб наше рідне місто було гарним, процвітаючим.
Я вам пропоную зіграти в ще одну гру «Зростай громадянином!».
Ми вже дізналися, що багато пам’ятників зводилося з ініціативи місцевих жителів. Тому і я вам пропоную намалювати в групах проект пам’ятника, який в майбутньому може прикрасити наше місто.
Представлення проектів.
V. Закріплення знань учнів.
Ну, а зараз ми перевіримо, якими уважними ви були під час нашої подорожі.
Пропоную повернутися до наших зошитів краєзнавця та виконати завдання 2 та 3.
Взаємоперевірка, оцінювання.
VI. Підсумок уроку.
На цьому наша подорож закінчується.
Вправа « Мікрофон»
1.Що нового ви дізналися про історію нашого міста?
2.Чому потрібно зберігати історично-культурні пам’ятки? Хто має бути в цьому зацікавлений?
Немає такої людини, яка б не любила свій рідний край, не прагнула б прославити його своїм талантом, корисними справами, залишити добру пам'ять про себе.
Колись, може, хтось із вас, також впише своє ім’я в історію нашого славного міста.
А поки що просто любіть його, цікавтеся історією та сучасним життям Богодухова.
Хай наша пісня в небеса злітає
Крильми любові горнеться до серця
Благословенна будь земле святая
Земля, що Богодуховом зоветься!!!
На цьому наш урок закінчено. Я сподіваюсь, що наша сьогоднішня подорож, вам сподобалась. Як настрій?
VІІ. Домашнє завдання: