Урок-практикум для 7 класу на тему: "Дієприкметниковий зворот. Відокремлення комами дієприкметникових зворотів (після означуваних іменників)"

Про матеріал
Урок-практикум. Дієприкметниковий зворот. Відокремлення комами дієприкметникових зворотів (після означуваних іменників). Мета: формувати мовні компетенції школярів. Знати: • теоретичні відомості про дієприкметниковий зворот; • правила вживання розділових знаків у реченнях із дієприкметниковими зворотами. Уміти: • правильно інтонувати речення з дієприкметниковими зворотами; • пояснювати розділові знаки; • трансформувати речення з невідокремленими дієприкметниковими зворотами на речення з відокремленими дієприкметниковими зворотами. Розвивати: • творчі вміння зіставляти, порівнювати, моделювати й конструювати мовні явища. Тип уроку: формування практичних умінь і навичок.
Перегляд файлу

Конспект уроку української мови

Клас – 7-Б                                                                      Підготувала учитель української мови та літератури

Опорного закладу «Охтирська загальноосвітня школа

І-ІІІ ступенів Охтирської міської ради Сумської області

                                                                                         Вальтер Любов Іванівна

Тема. Урок-практикум. Дієприкметниковий зворот. Відокремлення комами дієприкметникових зворотів (після означуваних іменників)

Освітня діяльність

Мета: формувати мовні компетенції школярів.

Знати:

  • теоретичні  відомості про дієприкметниковий зворот;
  • правила вживання розділових знаків у реченнях із дієприкметниковими зворотами.

Уміти:

  • правильно інтонувати речення з дієприкметниковими зворотами;
  • пояснювати розділові знаки;
  • трансформувати речення з невідокремленими дієприкметниковими зворотами на речення з відокремленими дієприкметниковими зворотами.

Розвивати:

  • творчі вміння зіставляти, порівнювати, моделювати й конструювати мовні явища.

Тип уроку: формування практичних умінь і навичок.

Обладнання: підручник: О. П. Глазова Українська мова, 7 клас (2016), дидактичний матеріал із даної теми.

Методи навчання:

  • монологічний;
  • діалогічний;
  • пошуковий.

Методи виявлення знань:

  • усний;
  • письмовий.

Форми організацій навчальної діяльності учнів:

  • парна;
  • індивідуальна.

Перебіг уроку

І. Організація навчальної діяльності учнів.

1. Рефлексія.

2. Повідомлення теми, мети уроку.

3. Мотивація навчальної діяльності.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. «Вузлик напам’ять» (учні працюють у статичних парах).

Завдання: дати відповіді на запитання

І варіант

  1. Що називається дієприкметниковим зворотом?
  2. Яку синтаксичну роль виконує дієприкметниковий зворот у реченні?

Контроль: підручник, с. 116.

 

ІІ варіант

  1. Коли дієприкметниковий зворот відокремлюється комою або комами?
  2. Як виділяється дієприкметниковий зворот, що стоїть після означуваного слова в усному мовленні? Яка властивість дієприкметника?

Контроль: підручник, с. 116, 119.

ІІІ варіант

  1. Коли дієприкметниковий зворот комою (комами) не відокремлюється?
  2. Чи відокремлюється комами два чи більше дієприкметникових звороти, що стоять підряд?

Контроль: підручник, с. 116, 118.

ІІІ. Виконання системи практичних завдань

  1. Мовне графіті (колективна робота)

Завдання: записати речення, знайти дієприкметник, обґрунтувати його правопис за допомогою правила; пояснити пунктограму. Накреслити схему речення.

Місяць тихо озирає землю (с,з)томл(е,и)ну сном.

Контроль: Місяць тихо озирає землю, стомлену сном.  

Оцінювання                

  1. Дослідження – трансформація (у статичних парах).

Завдання: прочитати прислівя, визначити в кожному дієприкметниковий зворот. Перебудувати речення так, щоб звороти потрібно було виділяти комами. Перебудовані речення записати. Дієприкметникові звороти підкреслити як члени речення.

  1. Марно втраченого дня не повернеш.
  2. Здобутий працею хліб м’якший від дарованого бублика.
  3. І тисяча мудреців не дістане кинутий дурнем у криницю камінь.
  4. Нажита трудом копійка збережеться довше легкого карбованця.

Контроль: на зворотному боці картки

  1. Дня, марно втраченого, не повернеш.
  2. Хліб, здобутий працею, мякший від дарованого бублика.
  3. Камінь, кинутий дурнем у криницю, і тисяча мудреців не дістане.
  4. Копійка, нажита трудом, збережеться довше легкого карбованця.

Оцінювання

Фізхвилинка: гімнастика для очей (проводить учениця)

  1. Лінгвістичне завдання «Ідеальна пара»

Завдання: поєднати в пари й записати речення. Свій вибір обґрунтувати.

Розділові знаки в реченнях пропущено.

  1. У кожному жарті є правда добре прихована.
  2. Викроєну за чужими порадами сорочку носитимеш уночі.
  3. Омріяне щастя лежить не в скрині, а в серці.

А. Утрачену честь не повернеш.

Б. Намальовані фарбами квіти не пахнуть.

В. Існують прекрасні дороги націлені на перемоги.

Контроль: на дошці.

  1. У кожному жарті є правда, добре прихована.
  2. Викроєну за чужими порадами сорочку носитимеш уночі.
  3. Омріяне щастя лежить не в скрині, а в серці.

А. Утрачену честь не повернеш.

Б. Намальовані фарбами квіти не пахнуть.

В. Існують прекрасні дороги, націлені на перемоги.

Ключ-відповідь: 1 – В. 2 – Б. 3 – А.

Оцінювання

  1. Робота з підручником. Виконання вправи 232.

Завдання: переписати, уписуючи на місці крапок дібрані з довідки дієприкметникові звороти. Розставити розділові знаки.

  1. …нарід дуже схожий на граніт.
  2. Шматок чорного хліба…смачніший од м’якої булки.
  3. У коня … і доля огіркова.

Довідка: дружно спаяний; зароблений працею; купленого за огірковою ціною.

Контроль:

  1. Дружно спаяний нарід схожий на граніт.
  2. Шматочок чорного хліба, зароблений працею, смачніший од м’якої булки.
  3. У коня, купленого за огірковою ціною, і доля огіркова.

 

5.Пунктуаційний практикум.

Завдання: записати речення, розставляючи розділові знаки. Підкреслити дієприкметникові звороти. Пояснити пунктограму.

  1. Я у степу край Дунаю свою хату маю густим лісом обсаджену красним цвітом прикрашену.
  2. Тепле й ніжне літо волошками повите посріблене дощами живе в очах у мами.
  3. У тиші настояній духом гречаним напахченій визрілим чаром городнім сиджу перед дідом.

Контроль: на зворотному боці картки

  1. Я у степу край Дунаю свою хату маю, густим лісом обсаджену, красним цвітом прикрашену.
  2. Тепле й ніжне літо, волошками повите, посріблене дощами, живе в очах у мами.
  3. У тиші, настояній духом гречаним, напахченій визрілим чаром городнім, сиджу перед дідом.

Редагування робіт, оцінювання.

  1. Підсумок уроку

 

  1. Рефлексія роботи на уроці
  2. Завдання «Незакінчене речення» (усно)
  1. На уроці я повторив(ла) матеріал про…
  2. Найлегшим завданням було…
  3. Найскладнішим завданням виявилося…
  4. Мені необхідно попрацювати над…

V.  Домашнє завдання (письмове диференційоване)

1. Повторити теоретичні відомості (параграфи 18,19).

2. А. Виписати з творів художньої літератури 6 речень про красу рідного краю, щоб у їх складі були дієприкметникові звороти. Підкреслити їх.

Б. Скласти 6 речень про красу рідного краю, щоб у їх складі були дієприкметникові звороти. Підкреслити їх.

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
19 травня 2020
Переглядів
5992
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку