Урок-практикум "Сучасна торгівля. Штрихкод"

Про матеріал
Торгівля є джерелом доходу не тільки для всіх країн, але і для суб*єктів внутрішнього ринку . Вона створює додаткові умови для економічного зростання як країни в цілому .так і покращення добробуту окремих суб*єктів . А крім того торгівля забезпечує задоволення потреб споживачів . І існують певні відмінності світовогу ринку і внутрішнього. І цей урок розкриє особливі продажу та купівлі товарів на внутрішньому ринку та поведінку споживачів під час купівлі товарів .
Перегляд файлу

Тема. Торгівля . Умови покупки товарів на внутрішньому ринку.

Мета

 

  • повторити класифікацію товарів;
  • ознайомити з правилами ефективної покупки ;
  • формувати споживче мислення та культуру;
  • ознайомимти з системою кодування та виявлення підробок ;
  • -навчати   умінню застосовувати набуті знання в різних ситуаціях;
  • виховувати культуру споживання, толерантність, повагу до національного виробника, патріотизм;

 

Форма проведення: урок-практикум

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

1. Облік відвідування

2. Перевірка домашнього завдання

3. Повідомлення теми й мети уроку

ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь

Запис на дошці:

«Ринки, так само як парашути, спрацьовують лише тоді, коли відкриті.»

Х. Шмідт

• Які ви знаєте економічні суб*єкти? (домогосп. , підприємтст.,держава та іноз .сектор)

• Який найважливіший із суб*єктів? (домогосп.)

• Хто виступає в ролі домогсп.?(сім*я, родина чи одна людина -  споживачі, якими є кожен із нас)

•  На що використовуються доходи споживачів? ( на купівлю товарів та послуг)

•  Що таке товари та послуги? Навести приклади товарів.

А тепер згадаємо класифікацію товарів

  1. за роллю у споживанні (першої необхідності і другорядні)
  2. за характером задоволення (замінністю) (комплементи та субститути)
  3. за тривалістю користування (короткотривал . користування чи одноразові та довготривалого користування)
  4. за кількістю споживачів (індивідуальні та колективні)
  5. за часом (наявні чи дійсні та майбутні)
  6. за суб*єктами споживання (споживчі чи кінцеві та виробничі чи проміжні)

 

 Отже ми будемо розглядати товари споживчого характеру та умови покупки таких товарів

 

ІІІ. Формування нових знань

   

       Торгівля набула особливого розвитку за часів Великих географічних відкриттів.

Торгівля є джерелом доходу  не тільки для всіх країн, але  і  для суб*єктів внутрішнього ринку . Вона створює додатко­ві умови для економічного зростання як країни в цілому так і покращення добробуту окремих суб*єктів . А крім того торгівля забезпечує задоволення потреб споживачів .  І існують певні відмінності світовогу ринку і внутрішнього. І на першому етапі ми будемо вивчати умови купівлі товарів на внутрішньому ринку та поведінку споживачів під час купівлі товарів . І ми завітаємо на аукціон.

 А що таке аукціон (Так це посередницька структура, де товар представлений лотами і продається за найвищими цінами аукціону)

План викладу нового матеріалу

  1. Аукціон
  2. Інформація на етикетках
  3. Штрихкоди
  4. Хитрощі, що спонукають придбати товар

 

Отже аукціон і перший лот

 

Я готова надати мінімальну інформацію ппро товар. Ця річ — геніальний винахід людства. До сих пір вона є ознакою інтелігентності сім'ї. В застійні часи в СРСР цей товар був єдиним, хто стояв в опозиції до офіційної преси.

 

  Учитель. Починаю торги. Початкова ціна 1 гривня.

     Учні (перебиваючи один одного). 213! 5! 71
     Учитель. 10 гривень раз, два, три! Продав   Задоволений учень вирушає за товаром.

 
   Учитель. Як ти думаєш, що в мішку? (Дістає  мішка очікуваний товар). Це ... рулон
паперу. |

. Учитель. Які почуття ти відчуваєш?

 Учень. Мене обдурили.

 

Учитель. Скажіть, будь-ласка, якої помилки допустився покупець?

Учні. Купив невідоме... Придбав «кота в мішку».

 

Учитель. Сформулюємо перше правило покуп­ця: необхідно мати повну інформацію про товар.

 

Правило можна записати на дошці або в зоши­тах.

Учитель. Пані та панове! Оголошую наступний лот продажу! Жувальна гумка «Орбіт» (показує пач­ку жуйки). Початкова ціна 2 грн.

 

Учні. З! 5! 6!

 

Учитель. 6 гривень раз, два, три! Продано! Жувальна гумка «Орбіт» ваша. Отримайте! (Видає одну пластинку з пачки).

 

Формально продавець знову правий: договір про кількість або вагу не був укладений. Покупець зно­ву має ображатися сам на себе за свою довірливість і самовпевненість.

Учитель. Ви можете викрити мене в обмані?

 

Учні. Ні.

Учитель, Якої помилки допустився покупець на цей раз?

 

Учні. Не все дізнався про товар... не уточнив, скільки купує...

 

Записуємо друге правило покупця: необхідно знати кількість товару, яку купуєш.

 

Учитель. Тепер ми, напевне, знаємо все про ва­ріанти обману, і більше нас ніхто не обдурить! Я ого­лошую третій лот нашого аукціону!

 

Друзі! Якщо у вас перехопило дихання і пере­сохло в горлі, вам просто необхідна холодна з буль­башками пепсі-кола. На торги виставляються 2 л супернапою (виставляється пляшка пепсі-коли).

    Поспішайте! Тим більше, що без обману ви прид­баєте рівно 2 л пепсі-коли. Вартість її в магазині — 10 грн. На нашому розпродажу тільки 5 грн, почат­кова ціна 5 грн.

Учні торгуються. Звичайно торгівля в цьому лоті йде до 15 грн.

 

Учитель. Продано. Візьміть свій товар, але гроші наперед! Будь-ласка (ніби згадавши). Так, я обіцяв, що продам 2 л пепсі-коли?

Учні. Так.

Учитель. Але я нічого не говорив про те,  що про­даю саму пляшку. Шановний покупець, вам дове­деться випити напій прямо зараз!

Досвід гарантує: випити залпом 2 л пепсі-коли не зможе навіть богатир. Натхнення найазартніших учнів зникає після трьох-чотирьох склянок.

 

У цей момент учитель-продавець починає філософству­вати.

Учитель. Ви можете придбати пляшку за 5 гривень , що полегшить вашу участь , хто готовий допомогти товаришеві .   Отже ціна товару з пляшкою склала  --   

 

Учитель  . Якої помилки допустився покупець ( не дізнався умови продажу)

 

Учитель  третє правило – необхідно мати інформацію про умови покупки

 

Звичайно існують ще інші умови , але це одні із важливих умов

 

Хочу звернути увагу , що сьогодіншіній урок незвичайний, він присвячений

Міжнародному Дню споживачів – 15 березня,

 

Цей день був запроваджений  в 1962 році спілкою костюмерів тобто споживачів ООН.

 Отже, щоб бути обізнаними споживачами

, ми повинні мати загальну інформацію про товар.

 

Але де  і  яку ще ми можемо взяти  інформацію

 

Яка інформація повинна міститись на етикетках

 

. До нас завітали представники спілки консьюмерів, які розкажуть  про що нам говорять значки…..

 

Дякую

 

Хочу звернути увагу , що в сучасному світі торгівля  набуває таких особливостей ;

  1. більш швидкі темпи зростання торгівля порівняно зі зростанням ВВП
  2. прискорення зростання  обсягів торгівлі товарами та послугами
  3.  розширення асортименту товарів
  4.  збільшення частки готової продукції і зменшення частки сировини у світовій торгівлі
  5. Різноманітність цін
  6. збільшення частки взаємної торгівлі між розвиненими країнами.

 

Ми знаємо що   на внутрішній ринок  до нашого споживача поступають товари і  вітчизняного ,  і іноземного виробництва. Для спрощення митного контролю і загальної інформації щодо товарів існують різні системи кодування, зокрема звичайне штрихкодування представлене Міжнародною Асоціацією Товарної Нумерації

ЕАN Internash -13        /Ця система не єдина,  але найпоширеніша . Україна є повноправним членом цієї Асоціації, яка об*єднує більш ніж 70 країн світу і має власний код -482   . Україна є членом асоціації з 1995 року, а застосовують  кодування більше ніж 6 тис українських підприємств  в повній мірі з 2002 року . До речі в Німеччині таких підприємств 74 тис, у Франціїї 23, а в Японії  90 тис. Але не всі підприємства мають право кодування, лише зареєстровані в асоціації. А ось європейські товари, що завозяться до України мають всі мати штрихкод.                                                                                                                                                                                                                                        

 

 

 

Штриховий код (штрих-код) має вигляд чорних смужок, що чергуються в певному порядку, на біло­му фоні (його ще називають «зебра»). Поява на нашому ринку імпортного товару без штрих-коду — скоріш за все свідчить про його нелегальне ввезення з країн, які не дотримуються міжнародних правил. З 1993 року всі товари, що ввозяться до Європи, такий код повинні мати обов'язково. За недотримання цього правила порушник платить штраф — до 15 % від вартості партії товару. Якщо ж без «зебри» вия­вили книгу, штраф зростає до 50 %. Щоправда, потрапляння на європейський ринок нскодованих то­варів не означає, що вони там не продаватимуться без розпізнавальних знаків. Гуртовик, який купив та­ку партію, зобов'язаний сам виготовити липкі етикетки з кодом і наклеїти їх на весь товар. Такі стрічки є на більшості виробів країн СНД, що потрапляють на світовий ринок, оскільки виробників цих країн, що мають право маркувати свою продукцію штриховим кодом, не так уже багато. Наявність штрих-коду товару є обов'язковою умовою реалізації товару в розвинених західних країнах. Але право поставити штрих-код на свій товар має не кожен виробник, а лише ті підприємства, які офіційно зареєстровані в національній асоціації. Самовільне використання штрих-коду є порушенням міжнародних правил, за це законодавством України передбачені відповідні санкції

Сканер здатен легко виявити підробку, покупцеві в цьому сенсі важче.

Наведемо приклад штрих-коду та  алгоритм перевірки оригінальності товарів і правильності штрихкодів.

Перші дві цифри означають код країни, наступні п'ять — код підприємства-виробника, ще п'ять — код товару, і остання цифра — контрольна. Можливий інший варіант — коли для коду країни відво­диться три цифри, тоді для коду підприємства — чотири. Але порядку розрахунку це не міняє.  Остання цифра – контрольна, її відкидаємо

  1. Скла­демо всі цифри, що стоять па парних місцях:
  2. Отриману цифру помножимо на три —
  3.  Тепер складемо всі цифри, що стоять на непарних місцях (без конт­рольної'):
  4. Додавши до цієі суми отриману раніше суму.
  5.  Відкинемо десятки —
  6.  Віднімемо від 10 цю цифру:
  7.  Результат  повинен відповідати  контрольній цифрі в коді,  що означає   перед нами     оригінал

 

 

За допомогою штрихкоду спожи­вач іноді може виявити підробле­ний товар.

 Ви  отримали листки з кодами країн –виробників  ..  Хто до дошки  (двоє учнів) , а всі інші самостійно в зошитах перевіряють країну і оригінальність товару з кодом.

 Дякую. Перевірили . Але існує ще так званий внутрішній код від 1 до 200 . Інформацію про нього надасть представник Асоціації Товарної нумерації її.

Розвиток ІКТ розширює можливості застосування різних автоматизованих систем кодування і інший представник асоціації надасть додаткову  інформацію .

 

Дом. Завд.  (визначити оригінальність будь-яких двох товарів вдома, а також визначити інші умови купівлі товарів, особливо побутового призначення).

Підсумок уроку

На підсумок уроку повторимо попередні умови і діти нам підготували цікаву інформацію про мотивацію людей до купівлі різних товарів у магазинах. Як працює система маркетингу і як вберегтися від непотрібних покупок. 

Хитрощі , що спонукають купувати не зовсім  потрібні на даний момент речі.

  1. Руб за купку  - учень 1
  1. Ах, запах,  - учень 2
  1. Всі на барикади  - учень 3
  1.  Сир в кінці тунелю – учень 4
  2. Остання покупка – учень 5
  3. Ах, обдурюватись, я сам радий,  - учень 6
  4. Великий візок – учень 7
  5.  Світ, мій дзеркальце,  скажи  -  учень 8
  6.  Квіти життя - учень  9
  7. Платіжна картка – учень 10

 

Отже ми почули хитрощі до яких вдаються продавці, і  ми , споживачі повинні не попастись на їхню вудку та вміло  орієнтуватися . в швидкоплинному вирі різних операцій та подій . Дякую всім, будьте пильними та обізнаними.

 

docx
До підручника
Економіка (профільний рівень) 11 клас (Крупська Л. П., Тимченко І.Є., Чорна Т. І.)
Додано
23 вересня 2022
Переглядів
343
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку