Урок "Правила вживання апострофа. Правильна вимова та написання слів з апострофом"

Про матеріал
Розробка уроку з української мови в 5 класі на тему "Правила вживання апострофа. Правильна вимова та написання слів з апострофом"
Перегляд файлу

МЕТА: поглибити знання про правила вживання апострофа в укра-

             їнській мові; формувати вміння писати слова з апострофом

            відповідно до орфографічних норм, визначати вивчені орфо-

             грами у словах; удосконалювати вміння вимовляти слова з

             апострофом відповідно до орфоепічних норм; розвивати ор-

             фографічну грамотність, вміння чітко відповідати на

             запитання; виховувати любов до рідної мови, краю, землі.

 

ОБЛАДНАННЯ: комп`ютер, мультимедійна дошка, підручник.

 

 

ХІД УРОКУ

 

 І. Організаційний момент.

 ІІ. Перевірка домашнього завдання.

 ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів:

  • Вибірковий диктант.

Випишіть слова, у яких на місці пропусків слід писати знак м`якшення.

Підкресліть у них другі літери, з них має утворитися слово (слайд 1).

Тон..ший, Марин..ці, згин..те, тр..ох, рибал..ка, Хар..ків, Марусен..ці, африканс..кий, на­вчаєш..ся, різ..бяр, літ..нє, скрин..ка, мен..ший, калинон..ці.

Ключ. Графіка.

  • Бесіда за запитаннями:

Що вивчає графіка?

Назвіть відомі вам знаки письма.

 ІV. Мотивація навчальної діяльності.

 Діти, пропоную вам зараз відгадати загадки-акровірші (слайд 2, 3).

 V. Повідомлення теми і мети уроку (слайди 4 - 7).

 VI. Опрацювання нового матеріалу:

  1. Розповідь вчителя (слайди 8 - 9).
  2. Опрацювання теоретичного матеріалу (слайди 10 - 11).
  3. Вправа «Знайди апостроф» (слайд 12).

VII. Закріплення знань, формування умінь і навичок:

-Вирішив    якось  Апостроф   помандрувати,  щоб  краще  пізнати  світ.

То  в  Гайок  речень  забіжить,  то  на  Галявині  слів  затримається. Весело  було  йому.

Та  ось…   на його шляху  зустрівся  дрімучий  і  густий  Текст. Заблукав  Апостроф  у  ньому : майже  кожне  Слово  кликало  хлопчика    до  себе,  манило.  А  він  ,  розгублений,  ніяк  не  міг  зрозуміти,  до  якого  Слова  йому  пристати. Сів на  пеньочку  і  гірко  заплакав…

  • Діти, давайте  йому  допоможемо.
  1. Вправа «Діряві слова».

Назвати  по  черзі  слово  з  „діркою”  і  пояснити  , керуючись  правилом,  чи  потрібно  ставити  апостроф (усно).

       Біжить,  петляє  в..юнка  стежка.  Ось  і  зарості  терну.  Здал..я  бачу,  що  верхівки  чагарників  аж  сині  від  р..ясних  дощів.  Саме  пора  збирати  їх.  Післ..я  морозу  вони  пом..якшали,  стали  приємні  на  смак. Знизу  плодів  обмаль,  найбільше  їх  на  верхівках. Трапл..яються    прив..ялі, так  самі  і  прос..яться,  щоб  їх  хтось  з..їв.

  1. Робота з підручником: виконання вправи 414 (самостійно).
  2. Робота  біля  дошки. (Подані в  транскрипції  слова  записати  відповідно  до  орфографічних  норм  і  навпаки. Завдання  на  карточках, учень  може  вибирати  сам.)

[бйуть’], [арфйарка], [р’із’б’ар], [подв’ірйа], [п’івйаблука], [в’ідйізд], [звйазати], [кавйарн’а], [моркв’аний];

            зав’язь, обов’язок, буряк, свято, черв`як.

  1. Робота з підручником: виконання вправи 416 (на дошці).

VIII. Узагальнення та систематизація вивченого матеріалу:

 

Мікродиктант «Ерудит». Напишіть цей диктант без помилок і отримаєте зван­ня ерудита й 12 балів.

 

Зі старого торф’яного болота в’ється стежеч­ка до самого озера. Медвяний дух м’яти, зів’ялої осоки приємно лоскоче груди. Розм’якла зем­ля, в’їдливі реп’яхи, що цвяшками впивалися в одяг, не пускали до озера. Загублене качине пір’я на тьмяному плесі озера та густа ряска на­давали йому таємничості (За І. Муквичем).

 ІХ. Підсумок уроку:

1.«Відкритий мікрофон»:

Продовжіть думку: «Сьогодні на уроці я дізнався, навчився…»

      2. Виставлення оцінок.

 Х. Домашнє завдання:

Параграф 30 вивчити правила, вправа 417 перепишіть, вставляючи, де потрібно, апостроф (слайд 14).

 

Вирішив    якось  Апостроф   помандрувати,  щоб  краще  пізнати  світ.

То  в  Гайок  речень  забіжить,  то  на  Галявині  слів  затримається. Весело  було  йому.

Та  ось…   на його шляху  зустрівся  дрімучий  і  густий  Текст. Заблукав  Апостроф  у  ньому : майже  кожне  Слово  кликало  хлопчика    до  себе,  манило.  А  він  ,  розгублений,  ніяк  не  міг  зрозуміти,  до  якого  Слова  йому  пристати. Сів на  пеньочку  і  гірко  заплакав…

  • Діти, давайте  йому  допоможемо.

 

 

 

[бйуть’], [арфйарка], [р’із’б’ар], [подв’ірйа], [п’івйаблука], [в’ідйізд], [звйазати], [кавйарн’а], [моркв’аний];

 

 

 

 

 

            зав’язь, обов’язок, буряк, свято, черв`як.

 

 

 

 

 

 

 

Тон..ший, Марин..ці, згин..те, тр..ох, рибал..ка, Хар..ків, Марусен..ці, африканс..кий, на­вчаєш..ся, різ..бяр, літ..нє, скрин..ка, мен..ший, калинон..ці

 

 

 

Тон..ший, Марин..ці, згин..те, тр..ох, рибал..ка, Хар..ків, Марусен..ці, африканс..кий, на­вчаєш..ся, різ..бяр, літ..нє, скрин..ка, мен..ший, калинон..ці

 

 

 

Тон..ший, Марин..ці, згин..те, тр..ох, рибал..ка, Хар..ків, Марусен..ці, африканс..кий, на­вчаєш..ся, різ..бяр, літ..нє, скрин..ка, мен..ший, калинон..ці

 

 

 

Тон..ший, Марин..ці, згин..те, тр..ох, рибал..ка, Хар..ків, Марусен..ці, африканс..кий, на­вчаєш..ся, різ..бяр, літ..нє, скрин..ка, мен..ший, калинон..ці

 

 

 

Тон..ший, Марин..ці, згин..те, тр..ох, рибал..ка, Хар..ків, Марусен..ці, африканс..кий, на­вчаєш..ся, різ..бяр, літ..нє, скрин..ка, мен..ший, калинон..ці

 

 

[бйуть’], [арфйарка], [р’із’б’ар], [подв’ірйа], [п’івйаблука], [в’ідйізд], [звйазати], [кавйарн’а], [моркв’аний];

 

 

[бйуть’], [арфйарка], [р’із’б’ар], [подв’ірйа], [п’івйаблука], [в’ідйізд], [звйазати], [кавйарн’а], [моркв’аний];

 

 

[бйуть’], [арфйарка], [р’із’б’ар], [подв’ірйа], [п’івйаблука], [в’ідйізд], [звйазати], [кавйарн’а], [моркв’аний];

 

 

[бйуть’], [арфйарка], [р’із’б’ар], [подв’ірйа], [п’івйаблука], [в’ідйізд], [звйазати], [кавйарн’а], [моркв’аний];

 

 

[бйуть’], [арфйарка], [р’із’б’ар], [подв’ірйа], [п’івйаблука], [в’ідйізд], [звйазати], [кавйарн’а], [моркв’аний];

 

зав’язь, обов’язок, буряк, свято, черв`як.

 

 

 

  зав’язь, обов’язок, буряк, свято, черв`як.

 

 

 

  зав’язь, обов’язок, буряк, свято, черв`як.

 

 

 

  зав’язь, обов’язок, буряк, свято, черв`як.

 

 

 

 

  зав’язь, обов’язок, буряк, свято, черв`як.

 

 

 

  зав’язь, обов’язок, буряк, свято, черв`як.

 

 

 

 

Біжить,  петляє  в..юнка  стежка.  Ось  і  зарості  терну.  Здал..я  бачу,  що  верхівки  чагарників  аж  сині  від  р..ясних  дощів.  Саме  пора  збирати  їх.  Післ..я  морозу  вони  пом..якшали,  стали  приємні  на  смак. Знизу  плодів  обмаль,  найбільше  їх  на  верхівках. Трапл..яються    прив..ялі, так  самі  і  прос..яться,  щоб  їх  хтось  з..їв.

Біжить,  петляє  в..юнка  стежка.  Ось  і  зарості  терну.  Здал..я  бачу,  що  верхівки  чагарників  аж  сині  від  р..ясних  дощів.  Саме  пора  збирати  їх.  Післ..я  морозу  вони  пом..якшали,  стали  приємні  на  смак. Знизу  плодів  обмаль,  найбільше  їх  на  верхівках. Трапл..яються    прив..ялі, так  самі  і  прос..яться,  щоб  їх  хтось  з..їв.

 

 

 

Біжить,  петляє  в..юнка  стежка.  Ось  і  зарості  терну.  Здал..я  бачу,  що  верхівки  чагарників  аж  сині  від  р..ясних  дощів.  Саме  пора  збирати  їх.  Післ..я  морозу  вони  пом..якшали,  стали  приємні  на  смак. Знизу  плодів  обмаль,  найбільше  їх  на  верхівках. Трапл..яються    прив..ялі, так  самі  і  прос..яться,  щоб  їх  хтось  з..їв.

 

 

 

Біжить,  петляє  в..юнка  стежка.  Ось  і  зарості  терну.  Здал..я  бачу,  що  верхівки  чагарників  аж  сині  від  р..ясних  дощів.  Саме  пора  збирати  їх.  Післ..я  морозу  вони  пом..якшали,  стали  приємні  на  смак. Знизу  плодів  обмаль,  найбільше  їх  на  верхівках. Трапл..яються    прив..ялі, так  самі  і  прос..яться,  щоб  їх  хтось  з..їв.

 

docx
Додано
17 березня 2020
Переглядів
779
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку