Урок "Правила вживання м'якого знака"

Про матеріал
Метою уроку є поглибити знання учнів про вживання м’якого знака, формувати навички правильного написання й вимови слів із м’яким знаком; розвивати орфографічну пильність, грамотність, пам’ять, логічне мислення школярів; розвивати аксіосферу особистості п'ятикласника шляхом використання на уроці мультимедійних засобів навчання; виховувати повагу та шану до національних символів, бажання вивчати українську мову
Перегляд файлу

Тема: «Правила вживання м’якого знака»

Мета:  поглибити знання учнів про вживання м’якого знака, формувати навички правильного написання й вимови слів із м’яким знаком;

               розвивати орфографічну пильність, грамотність, пам’ять, логічне мислення школярів;

               розвивати аксіосферу особистості п'ятикласника шляхом використання на уроці мультимедійних засобів навчання; виховувати повагу та шану до національних символів, бажання вивчати українську мову;

Очікувані результати: учні знають правила вживання м’якого знака, застосовують їх на практиці; помічають і виправляють помилки у своєму мовленні й мовленні однокласників; демонструють уміння правильно відтворювати на письмі вживання м’якого знака.

Обладнання: підручник, презентація на тему: «Привила вживання м’якого знака», таблиця «Правила вживання м’якого знака», картки для гри «Ти - редактор», «Перевір себе», індивідуальні картки, «куб» (інтерактивна вправа «Кубування»)

Тип уроку: засвоєння нових знань.

                                                      Хід уроку

  1. Актуалізація опорних знань
  1. Складання «асоціативного куща» на тему «Звуки мовлення» (робота біля дошки)

                                Звуки мовлення

 

          Голосні                                                 Приголосні

                                                                              М’які

Наголошені   Ненаголошені

                                           Дзвінкі             Глухі                      Пом’якшені           Тверді

  1. Робота за індивідуальними картками.

Зробіть звуковий запис слова. Порахуйте кількість букв і звуків. Поділіть слова на склади, поставте наголос

Картка 1

Сторінка, лялька, м’яч, дівчина, сім, єдина

Картка 2

Білий, місяць, людина, піч, кінь, кобзар

Картка 3

Любов, ліс, яблуко, роль, щодня, їжак

Картка 4

Їсти, ведмідь, сік, шлях, далеко, сіль.

Картка 5

Чую, поле, осінь, зняти, вирій, ялинка

 

  1. Інтерактивна вправа «Кубування» (актуалізація теми «Наголошені й ненаголошені голосні»)
  2. Перевірка домашнього завдання: впр. 304, стор. 121

Ключ до вправи: «Ліс рубають – тріски летять»

Поясніть значення прислів’я (У великих справах не буває без помилок. Так говорять, коли недоліки не впливають на суть справи)

5. Фронтальне опитування.

 Як позначається м’якість приголосних на письмі? (М’якість приголосних на письмі позначаємо буквами я, ю, є, і та ь)

 

  • IІ.              Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми й мети уроку

Відгадування загадок.

Тему сьогоднішнього уроку ми дізнаємося, відгадавши загадку.

Я один в сім’ї такий,
Кажуть, надто вже м’який.
Хоч мовчун, та не дивак,
В слові я — не зайвий знак.

(М’який знак.)

Оголошення мети уроку:

- дослідити властивості м'якого знака;

- навчитися правопису слів з м’яким знаком;

- отримати цікаві відомості про м’який знак

- формувати орфографічні навички

 

  • III.              Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
  1. Слово вчителя.

Лінгвістична казка про Ь

Була собі чарівна країна Абетка. Жили у ній різні букви. Вони гордилися тим, що кожна з них називає якийсь звук. Літери Щ та Ї завжди ходили разом, тому що мали право позначати відразу два звуки. Деколи вони приймали у свою компанію букви Я, Ю, Є, адже ті позначали то два звуки, то один. Їх усі слухали.

Одного разу букви вирішили вигнати зі своєї країни Ь, тому що він часто робив їм зауваження, коли букви сперечалися про свою важливість. «Та хто він такий? Він узагалі не позначає жодного звука! Не потрібна нам така буква!» - кричали розлючені літери. Ь з того часу став жити самотньо. А в країні Абетка запанував хаос: сплуталися значення слів, багато слів вимовлялися неправильно. Літери зрозуміли, що без Ь їм не обійтися. Давайте допоможемо їм повернути Ь. А для цього ми повинні розглянути «золоті правила» вживання Ь

План пояснення нового матеріалу

  1. Коли пишеться ь.

1. Після букв д,т,з,с,ц,л,н, що позначають мякі звуки

(ведмідь, радість, паморозь, вісь, палець, кільце, міль, синь)

ДЕ ТИ ЗЇСИ ЦІ ЛИНИ

  1. Після м’яких приголосних у середині складу перед о (льон, сьомий)

3. Після букви л, що позначає мякий приголосний [л’], який стоїть перед іншим мяким приголосним (пальці, пральня)

4. У сполученнях льц, льч (від льк), ньц, ньч (від ньк) : Гальці, Гальчин (бо Галька), неньці, неньчин (бо ненька)

5. У дієсловах на ть, ться: робиться, сміється

 

  1. Коли не пишеться ь.

1. Після б,п,в,м,ф,ж,ч,ш,щ

(голуб, насип, ніж, річ, дощ)

2. Після р у кінці складу,

слова (Харків,перевірте,гіркий)

Але ь може писатися перед о після р (трьох, чотирьох)

3. Після букв, що позначають мякі приголосні (крім л) перед іншими мякими, помякшеними та шиплячими приголосними (радість, пізнє, цвірінчати, уманський, менше).

Винятки: тьмяний, різьбяр, няньчити, бриньчати

 

      2. Робота з текстом.

Випишіть із тексту слова з м’яким знаком, поясніть його вживання. Складіть з двома словами свої речення.

Часто зустрічався на Січі синьо-жовтий прапор. Уважно подивіться на кольорову репродукцію картини Іллі Рєпіна “Запорожці пишуть листа турецькому султанові”. Поміж іншими знаменами ви побачите  на ній і синьо-жовте. Воно виникає зі зруйнуванням Січі, а відроджується лише у березні 1918 року як жовто-блакитний державний прапор Української Народної Республіки. Ці кольори символізували чисте небо і житнє поле, тобто мир.

 

Синьо-жовтий,  подивіться, кольорову, пишуть, турецькому, відроджується, Української, кольори

  1. Український державний прапор синьо-жовтого кольору
  2. Подивіться уважно на таблицю

 

3. Робота з підручником

1) Впр. 320, стор. 128 (спишіть слова, вставляючи, де потрібно м'який знак)

    Хлібець, лазня, ганьба, свято, дзьоб, трьох, ковальський, лікар, світ, рибальство, кінцівка, швець, молотьба.

4. Фізкультхвилинка

Встаньте, діти, посміхніться,

Землі нашій уклоніться

За щасливий день вчорашній.

Всі до сонця потягніться,

Вліво, вправо нахиліться,

Веретенцем покрутіться.

Раз присядьте, два присядьте

І за парти тихо сядьте.

 

 

5. Дидактична гра «Я - редактор». Робота за картками «Обери завдання»

Виправте помилки й запишіть у зошити

  1. Стародавьній, сидит, рибальчин, кузьня, льється, учьні, навчаются, учителська, чорнесенкий, сусідонці, Микольці.
  2. Близкий, київский, найменьший, Харьків, живут, їдалня, шістьнадцять, носят, майбутьнє, соньця, вузкий.
  3. Збираются, голубь, монастирь, квіточька, україньський, лікарь, стілчик, криворізкий, чьорний, снігурь, нічь.          

 

 

ІV. Закріплення знань, умінь і навичок.

Вчитель:

  • Діти, ви не забули, що ми допомагаємо м’якому знаку повернутися до чарівної країни Абетки? Для цього нам треба виконати наступне завдання
  1.  Дидактична гра «Перевір себе»

ЗАПИШІТЬ СЛОВА У ДВІ КОЛОНКИ:З МЯКИМ ЗНАКОМ І БЕЗ НЬОГО.

Кавказ..кий, тюр..ма, астрахан..ський, різ..бяр, арал..ський, камін..чик, ремін..чик, щіл..ний, емул..сія, мален..кий, електропаял..ник, астрахан..ці, щонаймен..ший, нян..чити, економіч..ний, шахтарс..кий, емал..ований.

Кавказький                                Тюрма

        різьбяр                                       астраханський     

аральський                                 камінчик

щільний                                      ремінчик

емульсія                                      астраханці

маленький                                  щонайменший

електропаяльник                       економічний

няньчити

шахтарський

емальований

Краще менше та краще (треба дбати не про кількість виконаної роботи, а про її якість)

 

  1. Інтерактивна вправа «Шифрований диктант». Робота в парах (взаємоперевірка)

Учні записують лише цифри

  1. пишемо Ь
  2. не пишемо Ь

 

Батько, тонший, дев'ятсот, людський, близько, секретар, лялька, цвірінчати, вертаєшся, виконується, календар, долонька.

Код: 1, 2, 2, 1, 1, 2, 1, 2, 2, 1, 2, 1

 

   Читання вірша-правила вчителем

 Діти,правила вивчайте

й назавжди запамятайте.

Перше правило таке-

Для розумників легке:

Букви треба памятати,

Після них знак мякий писати:

Д,т,з,с,ц,л,н,-то як?

Пишемо ми мякий знак.

На човні він випливає,

-Де ти зїси ці лини ?-питає.

Друге правило вчимо-

Від дієслова йде  воно,

Пишається,вмивається-

В словах на –ться вживається.

Ще запамятаймо:

Якщо лялька,то ляльчин,

А Наталка,то Наталчин,

І сільський,і морський,

І козацький знак мякий.

Після [  л  ] його вживати необхідно,

Орфограму цю у слові пальці видно.

Та не дружить мякий знак з губними

І шиплячими такими.

 

 

Ось і повенувся Ь знак до  чарівної  Абетки. І знову запанували в країні літер мир і злагода

  • V.              Домашнє завдання

1) Вивчити теоретичний матеріал (параграф 30, стор. 126 – 127)

2) Виконати вправи: Впр. 324, стор.129 (спишіть речення, ставлячи, де треба, м’який знак. Виконайте синтаксичний розбір останнього речення)

  • VI.              Підсумок уроку. Оцінювання учнів.

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

 На уроці я навчився (навчилася)…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Московчук Валентина Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Горбачова Людмила
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
20 березня 2020
Переглядів
11686
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку