Тема: «Правила вживання м’якого знака»
Мета: поглибити знання учнів про вживання м’якого знака, формувати навички правильного написання й вимови слів із м’яким знаком;
розвивати орфографічну пильність, грамотність, пам’ять, логічне мислення школярів;
розвивати аксіосферу особистості п'ятикласника шляхом використання на уроці мультимедійних засобів навчання; виховувати повагу та шану до національних символів, бажання вивчати українську мову;
Очікувані результати: учні знають правила вживання м’якого знака, застосовують їх на практиці; помічають і виправляють помилки у своєму мовленні й мовленні однокласників; демонструють уміння правильно відтворювати на письмі вживання м’якого знака.
Обладнання: підручник, презентація на тему: «Привила вживання м’якого знака», таблиця «Правила вживання м’якого знака», картки для гри «Ти - редактор», «Перевір себе», індивідуальні картки, «куб» (інтерактивна вправа «Кубування»)
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
Звуки мовлення
Голосні Приголосні
М’які
Наголошені Ненаголошені
Дзвінкі Глухі Пом’якшені Тверді
Зробіть звуковий запис слова. Порахуйте кількість букв і звуків. Поділіть слова на склади, поставте наголос
Картка 1
Сторінка, лялька, м’яч, дівчина, сім, єдина
Картка 2
Білий, місяць, людина, піч, кінь, кобзар
Картка 3
Любов, ліс, яблуко, роль, щодня, їжак
Картка 4
Їсти, ведмідь, сік, шлях, далеко, сіль.
Картка 5
Чую, поле, осінь, зняти, вирій, ялинка
Ключ до вправи: «Ліс рубають – тріски летять»
Поясніть значення прислів’я (У великих справах не буває без помилок. Так говорять, коли недоліки не впливають на суть справи)
5. Фронтальне опитування.
— Як позначається м’якість приголосних на письмі? (М’якість приголосних на письмі позначаємо буквами я, ю, є, і та ь)
Відгадування загадок.
Тему сьогоднішнього уроку ми дізнаємося, відгадавши загадку.
Я один в сім’ї такий,
Кажуть, надто вже м’який.
Хоч мовчун, та не дивак,
В слові я — не зайвий знак.
(М’який знак.)
Оголошення мети уроку:
- дослідити властивості м'якого знака;
- навчитися правопису слів з м’яким знаком;
- отримати цікаві відомості про м’який знак
- формувати орфографічні навички
Лінгвістична казка про Ь
Була собі чарівна країна Абетка. Жили у ній різні букви. Вони гордилися тим, що кожна з них називає якийсь звук. Літери Щ та Ї завжди ходили разом, тому що мали право позначати відразу два звуки. Деколи вони приймали у свою компанію букви Я, Ю, Є, адже ті позначали то два звуки, то один. Їх усі слухали.
Одного разу букви вирішили вигнати зі своєї країни Ь, тому що він часто робив їм зауваження, коли букви сперечалися про свою важливість. «Та хто він такий? Він узагалі не позначає жодного звука! Не потрібна нам така буква!» - кричали розлючені літери. Ь з того часу став жити самотньо. А в країні Абетка запанував хаос: сплуталися значення слів, багато слів вимовлялися неправильно. Літери зрозуміли, що без Ь їм не обійтися. Давайте допоможемо їм повернути Ь. А для цього ми повинні розглянути «золоті правила» вживання Ь
План пояснення нового матеріалу
1. Після букв д,т,з,с,ц,л,н, що позначають м’які звуки
(ведмідь, радість, паморозь, вісь, палець, кільце, міль, синь)
ДЕ ТИ З’ЇСИ ЦІ ЛИНИ
3. Після букви л, що позначає м’який приголосний [л’], який стоїть перед іншим м’яким приголосним (пальці, пральня)
4. У сполученнях льц, льч (від льк), ньц, ньч (від ньк) : Гальці, Гальчин (бо Галька), неньці, неньчин (бо ненька)
5. У дієсловах на ть, ться: робиться, сміється
1. Після б,п,в,м,ф,ж,ч,ш,щ
(голуб, насип, ніж, річ, дощ)
2. Після р у кінці складу,
слова (Харків,перевірте,гіркий)
Але ь може писатися перед о після р (трьох, чотирьох)
3. Після букв, що позначають м’які приголосні (крім л) перед іншими м’якими, пом’якшеними та шиплячими приголосними (радість, пізнє, цвірінчати, уманський, менше).
Винятки: тьмяний, різьбяр, няньчити, бриньчати
2. Робота з текстом.
Випишіть із тексту слова з м’яким знаком, поясніть його вживання. Складіть з двома словами свої речення.
Часто зустрічався на Січі синьо-жовтий прапор. Уважно подивіться на кольорову репродукцію картини Іллі Рєпіна “Запорожці пишуть листа турецькому султанові”. Поміж іншими знаменами ви побачите на ній і синьо-жовте. Воно виникає зі зруйнуванням Січі, а відроджується лише у березні 1918 року як жовто-блакитний державний прапор Української Народної Республіки. Ці кольори символізували чисте небо і житнє поле, тобто мир.
Синьо-жовтий, подивіться, кольорову, пишуть, турецькому, відроджується, Української, кольори
3. Робота з підручником
1) Впр. 320, стор. 128 (спишіть слова, вставляючи, де потрібно м'який знак)
Хлібець, лазня, ганьба, свято, дзьоб, трьох, ковальський, лікар, світ, рибальство, кінцівка, швець, молотьба.
4. Фізкультхвилинка
Встаньте, діти, посміхніться,
Землі нашій уклоніться
За щасливий день вчорашній.
Всі до сонця потягніться,
Вліво, вправо нахиліться,
Веретенцем покрутіться.
Раз присядьте, два присядьте
І за парти тихо сядьте.
5. Дидактична гра «Я - редактор». Робота за картками «Обери завдання»
Виправте помилки й запишіть у зошити
ІV. Закріплення знань, умінь і навичок.
Вчитель:
ЗАПИШІТЬ СЛОВА У ДВІ КОЛОНКИ:З М’ЯКИМ ЗНАКОМ І БЕЗ НЬОГО.
Кавказ..кий, тюр..ма, астрахан..ський, різ..бяр, арал..ський, камін..чик, ремін..чик, щіл..ний, емул..сія, мален..кий, електропаял..ник, астрахан..ці, щонаймен..ший, нян..чити, економіч..ний, шахтарс..кий, емал..ований.
Кавказький Тюрма
різьбяр астраханський
аральський камінчик
щільний ремінчик
емульсія астраханці
маленький щонайменший
електропаяльник економічний
няньчити
шахтарський
емальований
Краще менше та краще (треба дбати не про кількість виконаної роботи, а про її якість)
Учні записують лише цифри
Батько, тонший, дев'ятсот, людський, близько, секретар, лялька, цвірінчати, вертаєшся, виконується, календар, долонька.
Код: 1, 2, 2, 1, 1, 2, 1, 2, 2, 1, 2, 1
Читання вірша-правила вчителем
Діти,правила вивчайте
й назавжди запам’ятайте.
Перше правило таке-
Для розумників легке:
Букви треба пам’ятати,
Після них знак м’який писати:
Д,т,з,с,ц,л,н,-то як?
Пишемо ми м’який знак.
На човні він випливає,
-Де ти з’їси ці лини ?-питає.
Друге правило вчимо-
Від дієслова йде воно,
Пишається,вмивається-
В словах на –ться вживається.
Ще запам’ятаймо:
Якщо лялька,то ляльчин,
А Наталка,то Наталчин,
І сільський,і морський,
І козацький знак м’який.
Після [ л ] його вживати необхідно,
Орфограму цю у слові пальці видно.
Та не дружить м’який знак з губними
І шиплячими такими.
Ось і повенувся Ь знак до чарівної Абетки. І знову запанували в країні літер мир і злагода
1) Вивчити теоретичний матеріал (параграф 30, стор. 126 – 127)
2) Виконати вправи: Впр. 324, стор.129 (спишіть речення, ставлячи, де треба, м’який знак. Виконайте синтаксичний розбір останнього речення)
Інтерактивна вправа «Мікрофон».
— На уроці я навчився (навчилася)…