Урок. "Правопис прислівникових словосполучень типу: раз у раз, з дня на день"

Про матеріал
Тема: Написання прислівникових словосполучень типу: раз у раз, з дня на день Мета: поглибити знання семикласників про прислівник як частину мови, правопис прислівників та прислівникових словосполучень; повторити вивчений матеріал про способи творення прислівників; сприяти зміцненню навичок правопису прислівникових словосполучень окремо; формувати вміння знаходити та пояснювати орфограми; застосовувати вивчене правило на практиці; виховувати любов до рідної мови
Перегляд файлу

Тема: Написання прислівникових словосполучень типу: раз у раз, з дня на день

Мета: поглибити знання семикласників про прислівник як частину мови, правопис прислівників та прислівникових словосполучень; повторити вивчений матеріал про способи творення прислівників; сприяти зміцненню навичок правопису прислівникових словосполучень окремо; формувати вміння знаходити та пояснювати орфограми; застосовувати вивчене правило на практиці; виховувати любов до рідної мови

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал («Колесо емоцій», завдання (таблиця, хмаринка слів), аркуші)

Тип уроку: поглиблення та застосування набутих знань

Хід уроку

І. Організаційний момент

1. «Колесо емоцій» (емоційне налаштування)

(учні отримують «Колесо емоцій» Роберта Плутчика і, користуючись ним, називають емоції, які відчувають на даний момент)

Слово вчителя:

 Учні, погляньте на «Колесо емоцій», що знаходиться у вас на партах. Подумайте й запишіть емоції, які ви відчуваєте наданий момент. (учні записують)

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

Дякую. Кожен із вас відчуває якусь емоцію, прошу відкинути всі негативні і залишити тільки позитивні емоції, посміхнутись один до одного та в хорошому настрої розпочати сьогоднішній урок. Готові? (учні відповідають) Тоді розпочнімо!

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку

Слово учителя:

 На попередніх уроках ми розпочали вивчати правопис прислівників, сьогодні ми поглибимо ці знання, а саме перейдемо до теми «Написання прислівникових словосполучень типу: раз у раз, з дня на день». Ми зміцнимо свої знання, свої навички правопису, сформуємо вміння застосовувати на практиці правила орфографії, знаходити та пояснювати вивчені орфограми. Але, щоб вивчити щось нове, потрібно пригадати вже вивчене. Готові?

ІV. Актуалізація опорних знань та вмінь учнів

  1. «Хмаринка слів»

Щоб перевірити ваші знання, виконаймо завдання «Хмаринка слів». Вам потрібно із цієї хмаринки виписати складні та складені прислівники та пояснити їхній правопис.

«Хмаринка слів»

      Мирно     по українськи                     ледве    скрізь    де-не-де     

тихо-тихо        з дня на день   звідусіль      відколи    щоденно

        як-не-як          абихто       сам на сам    абиде      по-латині

  хтозна як   попідтинню    тишком-нишком    ніхто

                      неквапливо                 як-небудь      гарно    десь

(учні виписують та пояснюють правопис слів (вибірково))

V. Опрацювання та сприйняття навчального матеріалу

1. «Читання з маркуванням»

У кожного на парті є аркуш із теоретичним матеріалом у формі таблиці. Вам потрібно його опрацювати й поставити відповідні позначки. Якщо інформація вам відома – ставте галочку, якщо нова – то плюс і, якщо ви не погоджуєтесь із інформацією – то мінус. Зрозуміли? (учні відповідають) Тоді розпочнімо, на виконання завдання виділяється 3-4хв.

Теоретичний матеріал

Відм.

1

Прислі́вник — це незмінна самостійна частина мови, що виражає ознаку дії, стан предмета або ознаку якості і відповідає на питання як? де? звідки? наскільки? якою мірою?

 

2

За походженням прислівники бувають:

а) первинні: де, там, звідти.

б) відприкметникові: старанно, скажено.

в) відіменникові: вгорі, вранці.

г) відчислівникові: подвічі, подвоє.

д) відзайменникові: зовсім, передусім.

 

3

За будовою прислівники бувають:

а) прості (одна основа)

б) складні (дві основи одним словом)

в) складені (пишуться двома і більше словами)

 

4

Найбільше прислівників походить від прикметників. Прислівники від прикметників утворилися трьома способами:

а) За допомогою суфіксів -о, -е(щоденно)

б) Злиття прийменника з короткою формою прикметника(віддавна)

в) Злиття прийменника поз прикметником(по-новому)

 

5

За кількістю основ слова поділяються на прості, складні та складені. Складні і складені прислівники можуть писатися разом, через дефіс, через два дефіси, двома та більше словами.

 

6

Складні прислівники, утворені повторенням тих самих, синонімічних або антонімічних незмінних слів, пишуться через дефіс: ген-ген, ледве-ледве

 

7

Через два дефіси пишуться прислівники пліч-о-пліч, віч-на-віч

 

8

Прислівники, утворені від підрядних словосполучень, пишуться разом: в різні боки — врізнобіч

 

9

В прислівникових сполученнях у сто крат (хоч стократ), тим часом все одно, все рівно всі частини пишуться окремо.

 

10

Сполуки іменників із прийменниками, які відповідають на питання прислівника та є у реченнях обставинами, називають прислівниковими сполуками. Прислівникові сполуки часто називають прислівниками. Прислівникові сполуки пишуть окремо.

 

(учні виконують завдання).

  1. Бесіда «Мікрофон»

(учням  вибірково надається слово)

  • Чи була у таблиці знайома вам інформація?
  • А чи була нова?
  • Була інформація, з якою ви не погоджуєтесь?
  1. Пояснення вчителя

Отже, опрацювавши таблицю, ви вже дізнались щось нове і, звісно, повторили уже вивчене. На попередньому уроці ми розглядали правопис прислівників разом та через дефіс, сьогодні ж ми приділимо більше уваги правопису прислівникових словосполучень, що пишуться окремо.

(на дошці записано по одному прикладу до кожного правила: без ладу, з боку на бік, тим разом, в основному, по троє, на прикладі яких пояснюється матеріал)

 І так, Окремо пишуться:

а) прислівникові сполуки, що складаються з прийменника та іменника, але в яких іменник звичайно зберігає своє конкретне лексичне значення й граматичну форму: без відома, без жалю, без кінця, без кінця-краю, без краю, без ладу, без ліку, без мети, без наміру, без пуття і тому подібні;

б) словосполуки, що мають значення прислівників і складаються з двох іменників (зрідка — числівників) та одного або двох прийменників: від ранку до вечора, день у день, з боку на бік, з дня на день, один в один, раз у раз, рік у рік, час від часу;

в) словосполуки, які в реченні виконують функції прислівника та складаються з узгоджуваного прийменника (числівника, займенника) й дальшого іменника: другого дня, таким чином, темної ночі, тим разом, тим часом;

г) прислівники, утворені сполученням прийменника з повним прикметником чоловічого (середнього) роду: в основному, в цілому;

д) прислівники, утворені сполученням прийменника по зі збірним числівником: по двоє, по троє, по четверо тощо.

3. Самостійна робота

Тепер, кожен із вас, має записати 10-15 прислівникових словосполучень по пам’яті. Наприклад, із прикладів, що я називала. На виконання цього завдання ви маєте 3-4 хв. (вибірково троє учнів зачитують записані слова)

VI. Закріплення знань, умінь та навичок

  1. «Я редактор»

Переходимо до виконання завдань. Перше, що вам потрібно зробити, це відредагувати поданий текст.

День рідної мови

Міжнародний День рідної мови відносно молоде свято – до календарів усього світу воно ввійшло тільки у 1999 році. І в Україні воно також лише почало писати свою історію, хоча сама проблема української мови на українських землях нараховує кілька століть.

Історія свята, на жаль, має дуже трагічний початок. 21 лютого 1952 року у Бангладеші влада жорстоко придушила демонстрацію протесту проти урядової заборони на використання в країні бенгальської мови. Відтоді цей день у Бангладеші став днем полеглих за рідну мову.

2. Робота з підручником

Виконайте вправу ______, с_____ (для сильніших учнів)

Виконайте вправу ______, с_____ (для слабших учнів)

3. «Запиши та поясни»

Запишіть правильно, знявши риски, прислівники та поясніть їхній правопис

До речі, без наміру, раз у раз, з дня на день, тимчасово, рік у рік, щотижня, з розгону, на самоті, по суті, час від часу, від ранку до вечора, через силу, стрімголов, за рахунок, по всюди, утричі, з давніх-давен.

(учні пояснюють орфограми)

VII. Підбиття підсумків уроку

  1. «Мікрофон»

Отже, урок підходить до завершення, тож час підбити підсумки.

  •  Що було найскладнішим на уроці? (учні вибірково відповідають)
  • Що ви дізнались нове?
  1. «Самооцінювання»

Учні отримують картки, в яких самостійно себе оцінюють.

VIII. Домашнє завдання

  • Вивчити правила параграф _____;
  • Виконати вправу _______, с_____.

 

docx
Додано
5 березня 2021
Переглядів
4607
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку