Урок "Правопис слів зі спрощенням в групах приголосних"

Про матеріал
Розробка уроку за темою "Спрощення в групах приголосних" містить теоретичні відомості та перелік вправ і завдань з теми
Перегляд файлу

Навчально-методична карта заняття

 

1. Навчальна дисципліна    Українська мова                                 

 

2. Тема заняття     Правопис слів зі спрощенням в групах приголосних

 

3. Тривалість 80 хв.                                                      

 

4. Вид заняття   практичне заняття (застосування знань, формування вмінь і навичок)                                                                                                                                                                                     

 

5. Мета заняття

Дидактична: Повторити та узагальнити знання про спрощення в групах приголосних, про морфологічні ознаки слів зі спрощенням, правопис слів і їх синтаксичну роль. Сформувати вміння застосовувати знання в комплексі: правильно писати слова, згідно орфоепічних норм їх наголошувати, добирати синоніми, знаходити в тексті.

Залучати студентів до творчої діяльності: самостійно складати речення, використовуючи слова зі спрощенням, а також застосовувати їх у власному мовленні. Збагачувати словниковий запас вихованців, створювати умови для застосування орфографічних правил.

 

Виховна: Розвивати у студентів культуру мовлення, високий рівень грамотності, сприяти формуванню морально-ціннісних пріоритетів: людяності, вимогливості до себе та інших, толерантності, добра, милосердя.

 

6. Міждисциплінарні зв’язки

Дисципліни, що забезпечують    українська література                   

Дисципліни, які забезпечують   українська мова (за професійним спрямуванням)

 

7. Методичне забезпечення

 

Підручники, навчальні програми, роздатковий матеріал, різнорівневі вправи (завдання), візуальний супровід занять.                                                                                                 

 

8. Рекомендовані джерела інформації

 

Основні:   Авраменко О. Українська мова (рівень стандарту) : підручник для      

10 кл. закладів загальної середньої освіти. – К. : Грамота, 2019. –      

с.101-104                                                     

 

Додаткові: Плющ М.Я., Тихоша В.І. Підручник для 10 класу загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням українською мовою. – К. : «Освіта», 2010. – с.86-87                                                                                                                                           

 


Структура заняття

 

І. Організаційний етап (Привітання, перевірка присутніх. Перевірка готовності студентів до заняття).

ІІ. Актуалізація навчально-пізнавальної діяльності студентів.

Шановні студенти! Ми продовжуємо вивчати і поглиблювати свої знання з основних фонетичних явищ, правил правопису, морфології, синтаксису.

Давайте проведемо цікаве спостереження. А для цього погляньмо на екран і вимовмо попарно запропоновані слова:

Совість - совісний; користь – корисний;

кількість – кількісний; щастя – щасливий;

область – обласний; об’їзд – об’їзний.

Запитання до студентів:

  1.        Чим відрізняються подані слова?

2. До яких частин мови вони належать?

ІІІ. Повідомлення теми, мети і завдань заняття. Мотивація навчальної діяльності.

Даний процес у мові називають спрощенням. Це фонетичне явище, коли втрачається один приголосний звук. Саме правопис слів зі спрощенням в групах приголосних і є темою нашого заняття.

Записуємо в робочих зошитах, дату, аудиторна робота, тему заняття.

Мета заняття полягає в тому, щоб повторити, узагальнити знання про спрощення (ця тема вивчалася в школі), правопис слів зі спрощенням в групах приголосних, їх морфологічну та синтаксичну роль.

Ми повинні грамотно писати такі слова, згідно орфоепічних норм їх наголошувати, добирати синоніми, знаходити в тексті.

Саме це послужить для розвитку усного і писемного мовлення, написання творчих і контрольних робіт, високого рівня грамотності, при вивченні української мови (за професійним спрямуванням) та оформленні ділової професійної документації у Вашій подальшій діяльності.

 

У вимові й на письмі відбувається спрощення в таких групах приголосних:

здн – зн   проїзд – проїзний

ждн – жн   тиждень - тижневий

стн – сн   радість – радісний

стл – сл   щастя – щасливий

 

слн – сн   масло – масний

рдц – рц   серденько – серце

 

зкн – зн   бризк – бризнути

скн – сн   блиск - блиснути

 

Винятками є слова: вискнути, випускний (випускник, випускниця), пропускний, тоскно, скнара, скніти.

 

Запам’ятаймо слова, у яких спрощення не відбувається на письмі, а тільки у вимові: зап’ястний, кістлявий, пестливий, хвастливий, хвастнути, хворостняк, шістнадцять, шістдесят.

 

А також у словах: кістці (Д.в., М.в., від слова кістка), невістці (від невістка), туристський (від турист), студентський (від студент), гігантський (від гігант) та ін.

 

Спрощення на письмі не відбувається і у прикметниках, утворених від іменників іншомовного походження: абстрактний, аванпостний, баластний, компостний, форпостний.

Ви мали випереджувальне завдання: пояснити значення слів, користуючись словником. Отож, слово абстрактний – безпредметний, конфігуративний.

Аванпостний – аванпост (франц.) – передовий сторожовий пост, який виставляють для охорони від несподіваного нападу ворога.

Баластний – баласт (гол.)

  1.     гравій, щебінь, насипані на земляне залізничне полотно;
  2.     різноманітний вантаж, що поліпшує мореплавні якості корабля.

Компостний – компост – органічні добрива

Форпостний – форпост – пункт (позиція) на кордоні, передовий пункт, опора чого-небудь. (записати в зошит)

Для кращого і глибшого засвоєння теоретичного матеріалу, необхідне його практичне застосування, навички. Тому ми виконуватимемо різнорівневі вправи.

 

ІV. Формування вмінь і навичок. Виконання вправ

Вправа «Запам’ятай правопис!» (коментоване письмо).

Вставте, де потрібно, пропущені букви. Підкресліть та поясніть орфограми.

Почес…ний, кількіс…ний, зловіс…ний, хворос…няк, хрус…нути, , у хус…ці (М.в.), зліс…но, у відпус…ці (М.в.), свис…нути, безвиїз…но, звіс…но, шіс…надцять.

 

Вправа «Згрупуй слова» (фронтальна робота)

Доберіть із довідки до іменників тільки ті прикметники, у яких відбувається спрощення. Виконайте завдання так, щоб прикметники не повторювалися.

План, товар, хлопець, потяг, центр, вчинок.

Довідка: студен…ський, пес…ливий, облас…ний, тиж…невий, шіс…надцятий, безкорис…ливий, чес…ний, контрас…ний, хвас…ливий, швидкіс…ний, якіс…ний.

 

Викладач:

Фонетика, орфоепія, орфографія тісно пов’язані між собою і лексикою. Наступною вправою буде «Синонімічне намисто»

Запитання до студентів:

  1. Що ми називаємо синонімами?
  2. Як Ви думаєте: чому вправа має таку назву?

(відповідь студентів)

 


Отож,

Вправа «Синонімічне намисто» (самостійна робота)

До поданих слів доберіть синоніми.

Ефектний – (яскравий, блискучий, сліпучий)

Кістлявий – (костистий, худокостий, сухоребрий, худоребрий, маслакуватий)

Пестливий – (ніжний, лагідний, ласкавий)

Власний – (особистий, приватний)

Нещасний – (безталанний, бідний, бідолашний)

Улесливий – (облесливий, підлесливий, медоточивий)

 

Викладач.

Сьогодні ми неодноразово звертали увагу на частини мови – іменники, прикметники. Продовжуємо нашу роботу, збагачуймо своє мовлення, виконуючи наступну вправу під назвою «Морфологічна хвилинка».

Вправа «Морфологічна хвилинка» (робота в парі)

Замініть подані словосполучення і речення прикметниковими словосполученнями. Поясніть правопис утворених прикметників.

Зразок:

Товар високої якості – високоякісний товар

Розклад на тиждень –

Гуртожиток, в якому мешкають студенти –

Група, що випускається –

Діяльність серця –

Голова міста –

Зображення з контрастами –

Дорога з перехрестями –

Документ, що дає право на проїзд –

Дорога, якою об’їжджають -

 

 

Викладач:

Ми з Вами не об’їжджаємо, а прямуємо далі у цікавий світ усної народної творчості. Саме прислів’я і приказки і є тими зразками мудрості, які ми маємо знати, пам’ятати і використовувати.

Наступна вправа пропонує нам поєднати частини прислів’їв та вказати на слова, в яких відбулося чи не відбулося спрощення.

Вправа «Логічна пара» (робота в групах)

Праця корисніша     тільки лінивий

Чесна праця       один хворостняк принести

Без праці щасливий      за будь-які ліки

Без сокири по дрова піти -     щастя приносить

На грубе слово не зважай,     гарним парубком

Не пнись бути найвищим,     то життя гірке

Хвастливий хлопець ніколи не стане   а вчись бути корисним

Як труд не радісний,      на улесливе не здавайся

 

Викладач:

А зараз до Вашої уваги вправа усно.

Вправа «Впізнай вивчені орфограми!» (усно)

Потерпи.

Пройде певний період - переболить...

Погода покращиться, промоклий плащ - просохне.

 

Потрібно просто пробачити,

подивитися по-іншому,

перестати прокручувати пластинку пам'яті.

Потрібно перечекати, принаймні постаратися пережити пройдене,

перебороти потребу помсти...

Потрібно, проте ... поки проблематично.

 

Повені пам'яті повторюються,

проливаючись печаллю, подекуди панікою.

Протиневрозні препарати перестають допомагати.

Пульс прискорюється.

Прокидаєшся. Північ. Починаєш плакати.

Тисячі питань. Прислуховуєшся, переконуєшся: приснилося.

 

Пізніше підуть примітивні песимістичні поезії...

Папір починає притягувати пальці,

приковує, прив'язує. Пишеш.

 

Правда, письменник практично постійно

підкоряється природі - певним почуттям.

Підсвідомість підказує: пройде...

 

Приміром покриті пилом промови

повинні проголоситися,

повісті - прочитатися публікою,

прохання повинні почутися.

Подібно - печалі повинні пройти.

 

Проте правила приречені постійно порушуватися...

Пошуки правди потребують повсякденності.

Правду потрібно перше посіяти, потім - пожинати.

 

Після проміння потроху починає

пробиватися, поглинаючи прохолоду.

Поволі прорізаються перші паростки полегшення.

 (О.Сапріянчук)


Вправа «Дивись – не помились!» Робота з підручником. Вправа 3 ст.102

Випишіть слова, у яких спрощення приголосних позначається на письмі.

Медаліс…ці, чес…но, зап’яс…ний, умис…ний, перелес…ник, аген…ство, радіс…ний, ус…ний, невіс…чин, аванпост…ний, напас…ник, студен…ство, енерговміс…ний, нещас…ний, шіс…надцять, корис…ний, облас…ний, журналіс…ці

З перших букв виписаних слів складіть прізвище літературного героя з твору Панаса Мирного.

 

Диференційоване завдання (2 студентів виконують роботу з картками,

решта - наступну вправу).

  1. Робота з карткою «Третє зайве»

Запишіть «зайві» слова

Пропус…ний, зліс…ний, почес…ний

Захис…ний, зап’яс…ний, заздріс…ний

Ціліс…ний, альпініс…ський, тиж…невий

Проїз…ний, корис…ний, балас…ний

Чес…ний, студен…ський, влас…ний

Очис…ний, дилетант…ський, капос…ний

 

  1. Робота з карткою «Коректор»

Запишіть слова, виправте помилки, поясніть правопис

Совістний, виїздний, шістнадцятий, безшелесний, агенство, шістсот, сердцевий, вартісний, кількісний, журналіський, контрасний.

 

Вправа «Словесна мозаїка» (робота в групі)

З поданих слів складіть речення і запишіть.

Дитині до мати пестливим про нашепче любов всього своїм живого голосом увечері.

Ознака радісна праця – творчості.

Залишатися треба тут як чесним належить людям.

Де ніщо проходили не тріснуло, вони не брязнуло, не хруснуло.

Вправа «Мовознавчий філворд»

 

Вправа-тест. Виконання тестових завдань

 

V. Підсумки заняття.

Запитання до студентів:

  1. Чого ми навчилися на занятті?
  2. Що було найважчим у роботі при вивченні нової теми?

 

Оцінювання відповідей студентів.

Прогноз наступного заняття.

 

VІ. Домашнє завдання.

Повторити правила. Виписати зразки усної народної творчості - прислів’я і приказки зі словами, у яких відбулося спрощення

 

doc
Додано
4 січня
Переглядів
219
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку