Тема: Преподобний Нестор – автор історико-художнього твору “Повість минулих літ”.
Мета: дати поняття дев'ятикласникам про оригінальну літературу княжої Руси-України, біографічні відомості літописця Нестора, допомогти учням усвідомити ідейно-художнє багатство та значення давньоукраїнської оригінальної літератури;
розвивати навички виразного читання, вибіркового читання, аналізу творів давньої літератури, вміння визначати головне серед поданої інформації, вміння сприймати матеріал на слух, розвивати увагу, пам'ять, образне, логічне й критичне мислення, навчальні й життєві компетентності;
виховувати любов до літератури, необхідність у постійному спілкуванні з книгою, повагу до історії рідного народу, до духовних надбань наших предків.
Підготувала Ревська Вікторія Миколаївна
( учитель української мови й літератури I категорії Краматорської ЗОШ № 16 Донецької області)
Тема: Преподобний Нестор – автор історико-художнього твору “Повість минулих літ”.
Мета: дати поняття дев’ятикласникам про оригінальну літературу княжої Руси-України, біографічні відомості літописця Нестора, допомогти учням усвідомити ідейно-художнє багатство та значення давньоукраїнської оригінальної літератури;
розвивати навички виразного читання, вибіркового читання, аналізу творів давньої літератури, вміння визначати головне серед поданої інформації, вміння сприймати матеріал на слух, розвивати увагу, пам’ять, логічне й критичне мислення, навчальні й життєві компетентності;
виховувати любов до літератури, необхідність у постійному спілкуванні з книгою, повагу до історії рідного народу, до духовних надбань наших предків.
Обладнання: видання літописів, ілюстрації, фото-, відео матеріали про Києво-Печерську лавру, Святогірську лавру, ілюстрації історичних постатей, історичних подій тих часів, мудрі вислови Нестора Літописця, словник літературних термінів.
Теорія літератури: літописи, літописці.
Міжпредметні зв’язки: українська мова, історія, географія.
Тип: урок засвоєння нових знань (урок – заочна екскурсія у Києво-Печерську лавру).
Перебіг уроку
І. Мотивація навчальної діяльності. Вступне слово вчителя.
Сьогодні, як і кожного року 9 листопада (28 жовтня з старим стилем), у нашій країні відзначається Свято слов’янської писемності. Але не всім відомо, що в українських церквах відбувається відправа пам’яті преподобного Нестора-літописця Печерського. Під час служби співають: “Дивні часи й роки Церкви, життя й чесноти давніх отців ти для нас описав і послідовником їх був ти, славний Несторе! Вихваляємо тебе серед отців, співаючи – благословенний Бог отців наших”.
Лунає запис богослужіння. Хто такий Нестор, за що його вихваляють, що таке літописи і яке їхнє значення для розвитку української художньої літератури, – дізнаємося на уроці.
ІІ. Оголошення теми й мети уроку.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
ІV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.
Із прийняттям християнства в Київській Русі храми та монастирі стали головними осередками розвитку освіти, науки, мистецтва. Найбільшим культурним центром у той час стала Києво-Печерська лавра.
Показ фотографій, відеозаписів, підготовлених учнями з коментаріями.
Сугестопедичний метод “Перевтілення”. Учень-екскурсовод розповідає про Києво-Печерську лавру, починає розповідь про Нестора Літописця.
Нестор Літописець народився в 1056 році в Києві.
У той час, коли преподобний Антоній у безмовній тиші печери вималював прощення для роду людського, а блаженний Феодосій розбудовував монастир, прийшов Нестор сімнадцятирічним юнаком до святої обителі.
1-й учень, одягнений у чорний одяг. Сугестопедичний метод “Перевтілення”.
Учень-літописець.
“У сімнадцять років прийшов я до Печерського монастиря, коли ігуменом там був преподобний Теодосій (Феодосій). Виконував різні обов’язки, вчився у печерських подвижників тілесної і духовної чистоти, глибокого смирення в добровільній бідності, цілковитого послуху, дотримання суворого посту, безперервній молитві, а також вивчав мови: слов’янську, грецьку, чеську й інші, які знадобилися мені при написанні літопису, адже я користувався літературними джерелами різних народів”.
Учень-словничок.
А чи знаєте ви, що таке літопис?
Літопис – найдавніший вид історико-мемуарної прози, що являв собою розташовані в хронологічному порядку коротенькі замітки й докладні оповідання (“Сказання”) про історичні події.
Автори літописів – літописці – розповідали про ті історичні факти, свідками або учасниками яких вони були самі або про які дізналися з інших джерел, зокрема з усних народних переказів. Записи окремих літописців групували й упорядковували пізніше інші літописці, які створювали з них збірники літописів – зводи, що були вже систематично викладеною історією.
На Русі початок літописання припадає приблизно на Х ст. Широко відомі літописні зводи “Повість минулих літ”, Галицько-Волинський на ін.
2-й учень, одягнений у чорний одяг (у образі трохи старшого Нестора).
“Свій постриг я прийняв за ігумена Стефана (1074-1075), згодом був висвячений на ієродиякона. Маючи перед собою великі праведні діла двох світил Православ’я, я натхненно возвеличував Бога в тілесі своїм і в душі своїй. З роками, гамуючи тілесні пристрасті, мені хотілося зовсім звільнитися тілесної плоті й досягти абсолютної духовності, аби стати істинним достойником Бога. Я добре пам’ятав слова, сказані самим Господом: “Дух є Бог”.
3-й учень, одягнений у «монастирський» одяг, сидячи за столом з великою кількістю паперових згортків, дощечок, з «писачком» у руках.
“Головним моїм послушенством у монастирі стала книжна справа. Велика буває користь від учення книжного, книги, наказують і вчать нас шляху до розкаяння, бо від книжних слів набираємося мудрості й стриманості... Той, хто читає книги, бесідує з Богом або святими мужами”.
Тернистий свій шлях до істини Нестор яскраво і повно висвітлив у літописних працях. Він завжди виявляв глибоку смиренність і постійно змиряв себе, самохарактеризуючись “недостойним, грубим, ницим та переповненим численних гріхів”.
Група біографів.
Історія безпомилково розставляє свої оцінки, а особливо духовна. Преподобний Нестор належать до найосвіченіших людей Київської Русі кінця ХІ – початку ХП ст. Окрім богословських знань, мав виняткові здібності до історії, літератури, досконало володів грецькою мовою. З його праць збереглися життєписи святих князів старотерпців Бориса і Гліба (“Чтеніє о житії і погубленії Бориса і Гліба”), преподобного Феодосія (“Житіє преподобного отця нашого Теодосія, ігумена Печерського монастиря”, кілька оповідань, які ввійшли до “Києво-Печерського патерика”).
Великий князь київський Святополк Ізяславович (1093-1113) на замовлення якого Нестор писав “Повість минулих літ”, уперше дозволив книжнику користуватися княжим архівом з державними договорами та іншими документами, бібліотекою.
Упокоївся Преподобний Нестор Літописець імовірно 1113-1114 року 28 жовтня (9 листопада за новим стилем).
Група літературознавців.
Найвизначніший твір Нестора Літописця – “Повість временних літ”, складений на основі раніше написаних літописів, архівних, народних переказів та оповідань, з поєднанням сучасних авторові подій. Ця виснажлива й тривала праця включала в себе й ретельну пошукову роботу.
З метою глибшого й повнішого пізнання своєї історії преподобний Нестор у 1107 році вирушив на пошуки першоджерел. Літописець відвідав Володимир-Волинський та Зимненський Святогірський монастирі. Результатом подорожі стало включення майже в повному обсязі до “Повісті временних літ” Волинського літопису. Свою титанічну працю великий подвижник завершив близько 1113 року. Це був результат майже двадцятилітнього щоденного подвигу. Хроніку подій у ньому було зведено до 1110 року. Будь-яка подія чи явище були б назавжди втрачені для нащадків, якби вони не були зафіксовані словом. Завдяки Нестору нам відкриваються немеркнучі славні сторінки минулого, аби підтримувати й надихати наступні покоління на благородні справи, спонукати до пошуку істини. Безцінність написаного літописцем вимірюється не тільки втіленим у слові й збереженим для нс часом, а й подвижницькими діяннями, що викарбувалися в його непорочній душі нетлінним золотом чернечого досвіду. Цією працею він і самого себе включив у “книги живота вічного”, удостоївшись почути благословенне: “Радуйтеся, бо імена ваші написані на небесах”.
Учитель 1-2 рази проказує повну назву “Повісті минулих літ”, учні по черзі повторюють. Виграв той, хто вимовив назву без помилок.
“Се повєсті временних лєт, откуда єсть пошла Руская земля, кто в Кієвє нача пєрвєє книжиті, і откуда Руская земля стала єсть”.
V. Закріплення знань, умінь і навичок.
“Повість минулих літ”
засудження схвалення захоплення похвала
міжусобиць, патріотизму народною книжному
чвар руських князів мудрістю, вченню
миролюбністю
наших предків
Заповніть таблицю ознак, за якими літописи можна віднести до наукових історичних і художніх творів.
Ознаки наукових Ознаки художніх творів |
|
Стислість, конспективність викладу подій; датування; обмеженість художніх засобів у записах історичні події |
Наявність легенд, вигадки; наявність пісень, казок; використання художніх засобів. |
VI. Підсумки уроку.
Прочитайте записані на дошці мудрі вислови Нестора Літописця. Оберіть один, який найяскравіше характеризує автора, один, який найближчий вашій душі.
Мудрі вислови Нестора Літописця
Продовжить фразу:
“За допомогою літопису ми...”
“Мені запам’яталося...”
“Новим для мене було те, що...”
VІІ. Домашнє завдання.