Презентація "Французький героїчний епос. Пісня про Роланда"

Про матеріал

У даних уроках розкривається методика вивчення героїчного епосу у світлі використання інноваційних технологій. Посібник складається з розробок системи уроків по даній темі та презентації. Автор пропонує звернути увагу на широке використання аналітичних методів роботи, таких як складання порівняльних таблиць, сенканів, гронування, проведення сюжетно-рольових ігор. Для вчителів зарубіжної літератури, студентів педагогічних вузів

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Тема: Героїчний епос як провідний жанр усної народної творчості в епоху класичного середньовіччя Мета: - познайомити учнів з героїчним епосом як жанром усної народної творчості; Розвивати у учнів вміння аналізувати вивчене, узагальнювати матеріал у таблиці; виховувати інтерес учнів до вивчення зарубіжної літератури. Око, обернене в минуле Г.Д.Грачов Тип уроку: урок вивчення історії та теорії літератури

Номер слайду 2

Середньовічний героїчний епос Героїчний епос – вид усної народної творчості про героїзм, сміливість, мужність героїв у боротьбі з ворогом, злом, несправедливістю

Номер слайду 3

Поезія бардів та пустельників Казки, перекази, епічна поема Житія, легенди Раннє середньовіччя (V-ХІ ст.) Поезія трубадурів та вагантів, рицарський роман Героїчний епос Апокрифи, патерик, міраклії Класичне середньовіччя(ХІ-ХV ст) Література середньовіччя

Номер слайду 4

Бесіда за таблицею На які періоди ділиться література Середньовіччя? На які жанри ділиться література Середньовіччя? Що таке клерикальна література? Коли виник героїчний епос як жанр усної народної творчості? Що таке епос?

Номер слайду 5

Причини виникнення героїчного епосу Поглиблення феодальних відносин; Посилення королівської влади; Формування відносин “сеньйор- васал”

Номер слайду 6

Гомер “Іліада”, “Одіссея” Індійська “Рамаяна” Англосаксонська “Беовульф” Вірменський “Давид Сасунський” “Пісня про Роланда” “Пісня про мого Сіда” “Пісня про Нібелунгів” “Слово о полку Ігоревім” Українські думи Російські билини Шумерсько-аккадська “Поема про Гільгамеша” Скандинавська “Едда” Карело-фінські Руни ”Калевала” (Калевіопег”) Киргизький епос “Манас” Нантські сказання Північного Кавказу Міфи американських індіанців Приклади архаїчного та класичного героїчного епосу

Номер слайду 7

ЕПОС Епос Рід літератури, в якому іде розповідь про зовнішні стосовно автора події. Міфо-фольклорні твори про героїчні події минулого.

Номер слайду 8

Спільне Наявність великих за обсягом творів. Формальні особливості: Зачини, кінцівки, потрійні повтори, постійні епітети, детальні описи зброї, одягу. Домінують короткі форми, щоб легше запам'ятовувались в умовах відсутності писемності. Герой – патріот, який не шкодує своїх сил і власне життя для захисту вітчизни. Часто конфліктує з першими особами держави, що уособлюють владу. Герої мужні, сміливі, неймовірно сильні, горді, впевнені у своїх силах аж до самовпевненості, захищають свої країни, під, плем'я, народ, попри конфлікт з владою. Герой з дитинства має незвичайні надлюдські фантастичні властивості, не лише воює, а й допомагає народові господарювати. Герой - богоборець Боротьба проти іновірців, іноземних загарбників; Конкретна історична подія; Нагальна необхідність об'єднання соціальних сил навколо монарха Тема дружби, загибелі головних героїв , Боротьба з міфічними, фантастичним істотами, Родова кланова помста; Творення всесвіту, людей; Міфічні битви Класичний епос Архаїчний епос Риси подібності та відмінності архаїчного та класичного героїчного епосу

Номер слайду 9

Домашнє завдання Розповідь про героїчний епос за конспектом та таблицею; Повторити поняття теми та ідеї; Індивідуальне завдання: Повідомлення про лицарство в середньовічній Франції; Історична основа “Пісні про Роланда”

Номер слайду 10

“Пісня про Роланда” – видатна памятка французького середньовічного епосу

Номер слайду 11

Тема: “Пісня про Роланда” – французький героїчний епос доби Середньовіччя. Мета: - на прикладі даного твору ознайомити учнів з особливостями героїчного епосу; - Вдосконалювати навички роботи з художнім текстом; Виховувати почуття обов'язку перед батьківщиною “Пісня про Роланда” – один із найкращих творів народної поезії. С.Бобров Тип уроку: урок вивчення художнього твору

Номер слайду 12

Актуалізація опорних знань Мозковий штурм Види епосу; Приклади архаїчного епосу; Приклади класичного епосу; Теми архаїчного та класичного епосу; Герой архаїчного епосу; Герой класичного епосу.

Номер слайду 13

Піраміда васальної залежності

Номер слайду 14

Історична основа “Пісні про Роланда” Втручання у внутрішні чвари іспанських маврів та похід до Іспанії. Карл захопив декілька міст, та коли повертався додому через Піренеї, місцеве населення баски – розбили його Ар”єргард у Ронсельванському межигір”ї. Серед убитих був макграф Бретані Хруоланд Покарати басків не вдалося, бо останні втекли під покровом ночі.

Номер слайду 15

Карл жорстоко помстився “невірним” маврам за загублені християнськідуші Помста Карла не вдалася Масштаби національної катастрофи Рядова сутичка ар'єргарду з місцевим населенням Семилітня війна християн з іновірцями Похід Карла Великого в Іспанію Відображення їх у творі Історичні факти, покладені в основу “Пісні” Самостійна робота Учні заповнюють лише ліву частину таблиці, а праву за наявності часу в кінці уроку та вдома.

Номер слайду 16

Коментоване читання твору Запитання для коментованого читання Хто такий Карл? Які його заслуги перед франками? Чим керуються у своїх судженнях Карл і його барони? Що радить Карлу Роланд? Як Ганелон починає свою промову? Про що свідчить такий початок? Як слід розуміти слова Ганелона про “корисну пораду”? Яку оцінку поведінці Ганелона дає справедливий Карл? У чому проявляється забобонність баронів? У чому виявляється зрадливість та підступність Ганелона? Навести приклад деталізації в описах війська. На який середньовічний закон покладається Роланд? Хто з героїв: Роланд чи Олівер є взірцем розважливості? Довести це. Навести приклади гіпербол у творі. Яка їхня роль? Чи є сум природи передбаченням загибелі Роланда? Довести свою думку. Скільки разів трубив Роланд у Оліфант? Навести приклад інших трикратних повторів. Про що благає Бога король? Кінцівка “Пісні” засвідчує обов'язкове торжество справедливості. Прокоментувати кінцівку твору.

Номер слайду 17

Франки Маври Пер Дюрундаль Оліфант Альтеклер Немон Піддані Карла Великого Вихідці з північної Африки. Пізніше - араби Довічне чи спадкове звання представників вищого дворянства Власна назва меча Роланда, так як, у часи Середньовіччя меч вважали Святинею, тому їм прийнято було давати власні назви ріг Роланда Меч Олівера Найстаріший з лицарів Карла Ар”єргард Частина військ, що під час пересування віддаляється від основних сил для прикриття Коментарі до тексту Тлумачення незнайомих слів.

Номер слайду 18

Підсумки уроку Визначення теми та ідеї твору Тема ( предмет зображення, люди, коло подій, яке осмислюється у творі: те, про що розповідає автор) – зображення героїчних подій в історії Франції. Ідея (узагальнююча, центральна думка твору: те, що хотів сказати автор) – прославлення відданості вітчизні.

Номер слайду 19

Домашнє завдання Характеристика головних персонажів; Складання кросвордів, ребусів, шарад по темі; Індивідуальне завдання: Цитати для звинувачення Ганелона. Цитати для оправдання Ганелона. Повідомлення про рицарський кодекс Середньовіччя

Номер слайду 20

Тема: Роланд – головний герой епосу. Карл – ідеал державної мудрості. Ганелон – антипод Карла та Роланда. Мета: з'ясувати, які риси характеру персонажів схвалюються. А які засуджуються; Розвивати вміння характеризувати літературний персонаж; Виховувати у учнів почуття патріотизму. Солдат повинен за вітчизну дбать, І спеку, й холод мусить зневажать, І душу, й тіло за вождя віддать. Пісня про Роланда Тип уроку: комбінований

Номер слайду 21

Бесіда-характеристика Роланда Чому через 1100 років від часу коли був створений епос пам'ятають і вшановують ім'я Роланда? Хто такий Роланд? Чому саме його вибрав Карл на таке важливе завдання? Які епітети часто використовуються у творі, щоб образно змалювати героя? Які ще постійні епітети використовуються у творі? Чому Роланд відмовляється від пропозиції Олівера покликати на допомогу Карла? За допомогою тексту намалювати портрет Роланда. 8. Що підкреслює автор повторенням епітетів “прекрасна”, “люба” Франція?

Номер слайду 22

РОЛАНД Стратегія “Гронування” Дібрати епітети до опорного слова “Роланд”

Номер слайду 23

Сюжетно-рольова гра Суд над Ганелоном Суд – суспільний орган, який розглядає вчинки членів колективу. Суддя – посадова особа, яка вирішує справи в суді. Прокурор – звинувач у суді. Адвокат – захисник звинувачуваного у суді.

Номер слайду 24

Підсумки уроку Стратегія “Сенкан” Сенкан – п”ятирядковий неримований вірш, який складається з одинадцяти слів: Перший рядок – слово-іменник, яке є темою сенкану; Другий рядок – два слова прикметники, які означенням теми; Третій рядок – три слова-дієслова, які вказують на активність, дієвість, пов'язану з темою; Четвертий рядок – фраза, якою висловлюється розуміння теми чи ставлення до теми (фраза складається з чотирьох слів); П'ятий рядок – іменник-синонім (висновок) до теми. Карл Розумний, справедливий Воює, оберігає, захищає. Постійно піклується про підданих Мудрець

Номер слайду 25

Домашнє завдання Твір-мініатюра “ Чим сподобався (не сподобався) цей літературний герой?” Індивідуальні завдання: Повідомлення: ”Пісня про Сіда” “Пісня про Нібелунгів” Слово про Ігорів похід”

Номер слайду 26

Тема: Співзвучність “Пісні про Роланда” з героїчним епосом інших народів Мета: Познайомити учнів з епосом народів світу; Допомогти простежити еволюцію народного ідеалу; Виховувати у учнів почуття обов'язку перед батьківщиною У героїчних поемах знайшли відображення актуальні питання розквіту феодалізму: утвердження історичної необхідності об'єднання роздрібнених земель навкруг влади короля; засудження феодальних чвар та анархії; прагнення до національного та державного самовизначення і незалежності; пафос боротьби з іноземними завойовниками та іновірцями. О.М.Куцевол. На історичному тлі. Тип уроку: урок узагальнення і систематизації з елементами семінару

Номер слайду 27

Пісня про мого Сіда Ключові слова: Реконкіста – національно-визвольна боротьба іспанського народу з арабськими завойовниками VІІІ – ХV cт. Каталонія, Арагон, Наварра – незалежні території, що виникли в наслідок Реконкісти на Піренейському півострові. Санчо ІІ, Альфонс VІ – королі Іспанії ХІ –ХІІ ст. Руй (Родріго) Діас де Бівар – знатний кастильський феодал, начальник військ при дворі короля Санчо ІІ.

Номер слайду 28

Пісня про Нібелунгів Ключові слова: Нібелунги – легендарні володарі золотого скарбу. Від слова “nebel” – буквально – “діти, сини туману” Гунни – кочовий народ із Центральної Азії Бургундія – держава одного з германських племен. Гундіхарій – король Бургундії. Й. Я. Бодмер – німецький дослідник, який віднайшов рукописний текст “Пісні про Нібелунгів”

Номер слайду 29

Слово про Ігорів похід Ключові слова: Ігор Святославович – Новгород-Сіверський князь Святослав – Великий Київський князь Буй-тур Всеволод Ярославна – княгиня, дружина князя Ігоря Путивль, Курськ, Римів – міста Київської Русі Половці – кочові племена у пониззі Дону

Номер слайду 30

Мужній воїн. Вірний товариш. Люблячий чоловік, Заклик до об'єднання всіх руських земель, припинення феодальної роздробленості Боротьба проти зовнішніх ворогів батьківщини Безславний похід Новргоро-Сіверського князя Ігоря на половців Близько 1185 року. Єдиний рукописний список згорів при пожежі в Москві 1812 року. Слово про Ігорів похід Мужній воїн, відданий чоловік, вірний друг, Прославлення вірного служіння сеньйору, служіння прекрасній дамі, ненависті до ворогів. Подвиги і смерть королевича Зігфріда та помста його дружини Кримхільди Знищення гуннами у 437 році держааи бургундів Близько 1200 року, існує 34 рукописних текстів твору Пісня про Нібелунгів Доблесний воїн, вірний друг, люблячий чоловік, турботливий батько, який вболіває за долі своєї сім'ї та країни Прославлення боротьби іспанського народу за незалежність країни. Засудження феодальних міжусобиць та чвар. Зображення міжусобних чвар та придворних інтриг Звинувачення короля Альфонса VІ Родріго Діаса у вбивстві Санчо ІІ Блилько 1140 року. Дійшла у єдиному списку, що датується початком ХІV cтоліття з загубленим початком Пісня про Мого Сіда Вірний васал короля граф Роланд Прославлення відданості вітчизні та своєму сюзерену Зображення героїчних подій історії Франції Події 778 року. Похід короля Кала Великого на Іспанію. Загибель у Ронсельванській ущелині ар'єргарду війська короля Близько 1о65 року на основі народних переказів Пісня про Роланда Головний герой Провідна ідея Провідна тема Історичні події Дата створення Назва Героїчний епос народів світу

Номер слайду 31

Героїчний епос в ілюстраціях Російські билини Ілюстрації В. Лук'янця “Добриня Микитович та Альоша Попович” “Альоша Попович і Тугарин Змійович”

Номер слайду 32

Героїчний епос в ілюстраціях М.Піков Вірменський ге- роїчний епос “Давид Сасунський”

Номер слайду 33

Героїчний епос в ілюстраціях Ю. Селіверстов “Слово про Ігорів похід”

Номер слайду 34

Героїчний епос в ілюстраціях Г.Петров К.Лухтейн Киргизький епос Карело-фінський епос “ Манас” “Калевіпоег”

Номер слайду 35

Героїчний епос в ілюстраціях “Пісня про Роланда”

Номер слайду 36

Героїчний епос в ілюстраціях В.Носков В.Замирайло “Пісня про Нібелунгів” “Неістовий Роланд”

Номер слайду 37

Героїчний епос в ілюстраціях

Номер слайду 38

Героїчний епос в ілюстраціях

Номер слайду 39

Героїчний епос в ілюстраціях

Номер слайду 40

Домашнє завдання твір-відгук “Мій улюблений герой героїчного епосу”

ppt
Додано
6 квітня 2018
Переглядів
3420
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку