У даних уроках розкривається методика вивчення героїчного епосу у світлі використання інноваційних технологій. Посібник складається з розробок системи уроків по даній темі та презентації. Автор пропонує звернути увагу на широке використання аналітичних методів роботи, таких як складання порівняльних таблиць, сенканів, гронування, проведення сюжетно-рольових ігор. Для вчителів зарубіжної літератури, студентів педагогічних вузів
Тема: Героїчний епос як провідний жанр усної народної творчості в епоху класичного середньовіччя Мета: - познайомити учнів з героїчним епосом як жанром усної народної творчості; Розвивати у учнів вміння аналізувати вивчене, узагальнювати матеріал у таблиці; виховувати інтерес учнів до вивчення зарубіжної літератури. Око, обернене в минуле Г.Д.Грачов Тип уроку: урок вивчення історії та теорії літератури
Гомер “Іліада”, “Одіссея” Індійська “Рамаяна” Англосаксонська “Беовульф” Вірменський “Давид Сасунський” “Пісня про Роланда” “Пісня про мого Сіда” “Пісня про Нібелунгів” “Слово о полку Ігоревім” Українські думи Російські билини Шумерсько-аккадська “Поема про Гільгамеша” Скандинавська “Едда” Карело-фінські Руни ”Калевала” (Калевіопег”) Киргизький епос “Манас” Нантські сказання Північного Кавказу Міфи американських індіанців Приклади архаїчного та класичного героїчного епосу
Спільне Наявність великих за обсягом творів. Формальні особливості: Зачини, кінцівки, потрійні повтори, постійні епітети, детальні описи зброї, одягу. Домінують короткі форми, щоб легше запам'ятовувались в умовах відсутності писемності. Герой – патріот, який не шкодує своїх сил і власне життя для захисту вітчизни. Часто конфліктує з першими особами держави, що уособлюють владу. Герої мужні, сміливі, неймовірно сильні, горді, впевнені у своїх силах аж до самовпевненості, захищають свої країни, під, плем'я, народ, попри конфлікт з владою. Герой з дитинства має незвичайні надлюдські фантастичні властивості, не лише воює, а й допомагає народові господарювати. Герой - богоборець Боротьба проти іновірців, іноземних загарбників; Конкретна історична подія; Нагальна необхідність об'єднання соціальних сил навколо монарха Тема дружби, загибелі головних героїв , Боротьба з міфічними, фантастичним істотами, Родова кланова помста; Творення всесвіту, людей; Міфічні битви Класичний епос Архаїчний епос Риси подібності та відмінності архаїчного та класичного героїчного епосу
Тема: “Пісня про Роланда” – французький героїчний епос доби Середньовіччя. Мета: - на прикладі даного твору ознайомити учнів з особливостями героїчного епосу; - Вдосконалювати навички роботи з художнім текстом; Виховувати почуття обов'язку перед батьківщиною “Пісня про Роланда” – один із найкращих творів народної поезії. С.Бобров Тип уроку: урок вивчення художнього твору
Історична основа “Пісні про Роланда” Втручання у внутрішні чвари іспанських маврів та похід до Іспанії. Карл захопив декілька міст, та коли повертався додому через Піренеї, місцеве населення баски – розбили його Ар”єргард у Ронсельванському межигір”ї. Серед убитих був макграф Бретані Хруоланд Покарати басків не вдалося, бо останні втекли під покровом ночі.
Карл жорстоко помстився “невірним” маврам за загублені християнськідуші Помста Карла не вдалася Масштаби національної катастрофи Рядова сутичка ар'єргарду з місцевим населенням Семилітня війна християн з іновірцями Похід Карла Великого в Іспанію Відображення їх у творі Історичні факти, покладені в основу “Пісні” Самостійна робота Учні заповнюють лише ліву частину таблиці, а праву за наявності часу в кінці уроку та вдома.
Коментоване читання твору Запитання для коментованого читання Хто такий Карл? Які його заслуги перед франками? Чим керуються у своїх судженнях Карл і його барони? Що радить Карлу Роланд? Як Ганелон починає свою промову? Про що свідчить такий початок? Як слід розуміти слова Ганелона про “корисну пораду”? Яку оцінку поведінці Ганелона дає справедливий Карл? У чому проявляється забобонність баронів? У чому виявляється зрадливість та підступність Ганелона? Навести приклад деталізації в описах війська. На який середньовічний закон покладається Роланд? Хто з героїв: Роланд чи Олівер є взірцем розважливості? Довести це. Навести приклади гіпербол у творі. Яка їхня роль? Чи є сум природи передбаченням загибелі Роланда? Довести свою думку. Скільки разів трубив Роланд у Оліфант? Навести приклад інших трикратних повторів. Про що благає Бога король? Кінцівка “Пісні” засвідчує обов'язкове торжество справедливості. Прокоментувати кінцівку твору.
Франки Маври Пер Дюрундаль Оліфант Альтеклер Немон Піддані Карла Великого Вихідці з північної Африки. Пізніше - араби Довічне чи спадкове звання представників вищого дворянства Власна назва меча Роланда, так як, у часи Середньовіччя меч вважали Святинею, тому їм прийнято було давати власні назви ріг Роланда Меч Олівера Найстаріший з лицарів Карла Ар”єргард Частина військ, що під час пересування віддаляється від основних сил для прикриття Коментарі до тексту Тлумачення незнайомих слів.
Підсумки уроку Визначення теми та ідеї твору Тема ( предмет зображення, люди, коло подій, яке осмислюється у творі: те, про що розповідає автор) – зображення героїчних подій в історії Франції. Ідея (узагальнююча, центральна думка твору: те, що хотів сказати автор) – прославлення відданості вітчизні.
Тема: Роланд – головний герой епосу. Карл – ідеал державної мудрості. Ганелон – антипод Карла та Роланда. Мета: з'ясувати, які риси характеру персонажів схвалюються. А які засуджуються; Розвивати вміння характеризувати літературний персонаж; Виховувати у учнів почуття патріотизму. Солдат повинен за вітчизну дбать, І спеку, й холод мусить зневажать, І душу, й тіло за вождя віддать. Пісня про Роланда Тип уроку: комбінований
Бесіда-характеристика Роланда Чому через 1100 років від часу коли був створений епос пам'ятають і вшановують ім'я Роланда? Хто такий Роланд? Чому саме його вибрав Карл на таке важливе завдання? Які епітети часто використовуються у творі, щоб образно змалювати героя? Які ще постійні епітети використовуються у творі? Чому Роланд відмовляється від пропозиції Олівера покликати на допомогу Карла? За допомогою тексту намалювати портрет Роланда. 8. Що підкреслює автор повторенням епітетів “прекрасна”, “люба” Франція?
Підсумки уроку Стратегія “Сенкан” Сенкан – п”ятирядковий неримований вірш, який складається з одинадцяти слів: Перший рядок – слово-іменник, яке є темою сенкану; Другий рядок – два слова прикметники, які означенням теми; Третій рядок – три слова-дієслова, які вказують на активність, дієвість, пов'язану з темою; Четвертий рядок – фраза, якою висловлюється розуміння теми чи ставлення до теми (фраза складається з чотирьох слів); П'ятий рядок – іменник-синонім (висновок) до теми. Карл Розумний, справедливий Воює, оберігає, захищає. Постійно піклується про підданих Мудрець
Тема: Співзвучність “Пісні про Роланда” з героїчним епосом інших народів Мета: Познайомити учнів з епосом народів світу; Допомогти простежити еволюцію народного ідеалу; Виховувати у учнів почуття обов'язку перед батьківщиною У героїчних поемах знайшли відображення актуальні питання розквіту феодалізму: утвердження історичної необхідності об'єднання роздрібнених земель навкруг влади короля; засудження феодальних чвар та анархії; прагнення до національного та державного самовизначення і незалежності; пафос боротьби з іноземними завойовниками та іновірцями. О.М.Куцевол. На історичному тлі. Тип уроку: урок узагальнення і систематизації з елементами семінару
Пісня про мого Сіда Ключові слова: Реконкіста – національно-визвольна боротьба іспанського народу з арабськими завойовниками VІІІ – ХV cт. Каталонія, Арагон, Наварра – незалежні території, що виникли в наслідок Реконкісти на Піренейському півострові. Санчо ІІ, Альфонс VІ – королі Іспанії ХІ –ХІІ ст. Руй (Родріго) Діас де Бівар – знатний кастильський феодал, начальник військ при дворі короля Санчо ІІ.
Пісня про Нібелунгів Ключові слова: Нібелунги – легендарні володарі золотого скарбу. Від слова “nebel” – буквально – “діти, сини туману” Гунни – кочовий народ із Центральної Азії Бургундія – держава одного з германських племен. Гундіхарій – король Бургундії. Й. Я. Бодмер – німецький дослідник, який віднайшов рукописний текст “Пісні про Нібелунгів”
Мужній воїн. Вірний товариш. Люблячий чоловік, Заклик до об'єднання всіх руських земель, припинення феодальної роздробленості Боротьба проти зовнішніх ворогів батьківщини Безславний похід Новргоро-Сіверського князя Ігоря на половців Близько 1185 року. Єдиний рукописний список згорів при пожежі в Москві 1812 року. Слово про Ігорів похід Мужній воїн, відданий чоловік, вірний друг, Прославлення вірного служіння сеньйору, служіння прекрасній дамі, ненависті до ворогів. Подвиги і смерть королевича Зігфріда та помста його дружини Кримхільди Знищення гуннами у 437 році держааи бургундів Близько 1200 року, існує 34 рукописних текстів твору Пісня про Нібелунгів Доблесний воїн, вірний друг, люблячий чоловік, турботливий батько, який вболіває за долі своєї сім'ї та країни Прославлення боротьби іспанського народу за незалежність країни. Засудження феодальних міжусобиць та чвар. Зображення міжусобних чвар та придворних інтриг Звинувачення короля Альфонса VІ Родріго Діаса у вбивстві Санчо ІІ Блилько 1140 року. Дійшла у єдиному списку, що датується початком ХІV cтоліття з загубленим початком Пісня про Мого Сіда Вірний васал короля граф Роланд Прославлення відданості вітчизні та своєму сюзерену Зображення героїчних подій історії Франції Події 778 року. Похід короля Кала Великого на Іспанію. Загибель у Ронсельванській ущелині ар'єргарду війська короля Близько 1о65 року на основі народних переказів Пісня про Роланда Головний герой Провідна ідея Провідна тема Історичні події Дата створення Назва Героїчний епос народів світу