Урок + Презентація "Поглиблення і систематизація знань із теми «Складносурядне речення» (за комунікативною темою «Цікаві факти про Україну»)

Про матеріал

Урок української мови та презентація (9 клас) «Поглиблення і систематизація знань із теми «Складносурядне речення» (за комунікативною темою «Цікаві факти про Україну»)

Зміст архіву
Перегляд файлу

Тема : Поглиблення і систематизація знань із теми «Складносурядне речення».

Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів про складносурядне

речення, його структуру, смислові зв’язки між його частинами;

удосконалювати вміння правильно ставити розділові знаки у

складносурядних реченнях, доречно вживати сполучники між частинами;

розвивати вміння порівнювати й зіставляти різні мовні явища; активізувати

словесну творчість учнів засобами інтеграції різних видів діяльності;

розвивати творчі здібності; соціокультурну  компетенцію; виховувати любов

до своєї країни.

Внутрішньопредметні зв’язки:

Культура мовлення: інтонація складносурядного  речення.

Текст (риторичний аспект): використання складносурядних речень у текстах художнього стилю.

Міжпредметні зв’язки: українська література: народні пісні; народознавство: цікаві факти про Україну, цікаві місця в Україні.

Обладнання: мультимедійна презентація, конверти із завданнями для груп, сигнальні картки зеленого, червоного, жовтого і білого кольору, картки із завданнями, бланки для тестів.

Тип уроку: урок - практикум  узагальнення й систематизації  знань і закріплення вмінь.

Епіграф:

                Шматок землі, ти звешся Україною.

                Ти був до нас. Ти будеш після нас.

                                                       Л. Костенко

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

  1. Самоналаштування на урок.

Посміхніться один одному. Нехай ваша посмішка дасть заряд енергії не лише на урок, а на цілий день, щоб ви плідно працювали.

  1. Гра «Акровірш»
  • На уроці ми працюватимемо в групах. На ваших партах лежать конверти із завданнями, складіть роз’єднані  речення у вірш і прочитайте з перших літер ключові слова.

http://val.ua/uploads/news/full/56f175020c327.jpegІ група:

У всіх людей одна святиня:

Куди не глянь, де не спитай, -

Рідніша їм своя пустиня,

Аніж зелений в чужині рай –

Їм красить все їх рідний край.

Нема без кореня рослини,

А нас, людей, без Батьківщини.

              М. Чернявський

ІІ група

У світах піснями славна,

Краєм жита зветься здавна.

Розцвіла калина в лузі,

А народ міцніє в русі,

Їдьте в гості, любі друзі!

Нас планета всіх єдна,

А Вітчизна в нас — одна!

                           В. Довжик

ІІІ група

У нас красивий, гарний край:

Квіти, море, річка, гай!

Рідне все: поля, діброви,

А сади які чудові!

Їх краса – це білий цвіт…

Ненька наша, Україна,

Адже ти для нас єдина!

                       Гонтар Дмитро, учень 5-Б класу

  • Отже, сьогодні ми будемо говорити про нашу Батьківщину, дізнаємося щось нове та цікаве.
  1. Робота з епіграфом.
  • Зверніть увагу на слова, які стануть епіграфом сьогоднішнього уроку.

http://4.bp.blogspot.com/-miNnuFWVCi4/U00JByuRkRI/AAAAAAAAAFI/IHMWwZUZEq8/s1600/ukr.jpgШматок землі, ти звешся Україною.

Ти був до нас. Ти будеш після нас.

                                           Л. Костенко

- Як ви розумієте ці слова? Що для людини найцінніше в житті?

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.

1.Вступне слово вчителя.

Тема сьогоднішнього уроку «Поглиблення і систематизація знань із теми «Складносурядне речення».

Мета:  узагальнити й систематизувати знання про складносурядне речення,  його структуру, смислові зв’язки між його частинами; удосконалювати вміння правильно ставити розділові знаки у складносурядних реченнях, доречно вживати сполучники між частинами; розвивати вміння порівнювати й зіставляти різні мовні явища; активізувати словесну творчість засобами інтеграції різних видів діяльності; розвивати творчі здібності; соціокультурну  компетенцію. ( Учні формулюють самостійно, а потім учитель  знайомить з метою уроку).

ІV. Узагальнення і систематизація  знань.

  1. Робота над «рентгенівськими знімками» (закріпити знання про будову складного, складносурядного  речення та розділові знаки)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Завдання групам «Скласти лінгвістичне повідомлення, навести приклади»:

І група «Складне речення»;

ІІ група «Смислові зв’язки між частинами складносурядного  речення»

ІІІ група «Розділові знаки у ССР.

2.Робота із сигнальними картками.

Червоний колір у реченні треба поставити тире, зелений колір – кому, жовтий колір – крапку з комою, а білий колір – у реченні немає розділових знаків між частинами складносурядного речення.

На території України збереглося чимало замків і фортець… і вони приваблюють щорічно тисячі і тисячі туристів.(,)

Польський магнат граф Станіслав Потоцький вирішив висловити свої почуття коханій Софії … і він подарував їй парк, а назвав його на її честь - Софіївка.(-)

Першою відомою в світі українською жінкою була княгиня Ольга, жінка князя Ігоря…. а прийшла вона до влади після його смерті.(,)

До скарбнички українських завоювань свої досягнення додали гімнастка Ганна Безсонова, тенісист Андрій Медведєв, легкоатлетка Жанна Пінтусевич, плавчиха Яна Клочкова…а любителі великого боксу всього світу регулярно вболівають за українських братів-боксерів Кличків, Володимира і Віталія… і прізвище футболіста Андрія Шевченка відомо в усьому світі.(;) (,)

Здавна замки і фортеці в Україні мали оборонну і житлову функцію і будували їх у найкращих пунктах з оборонної точки зору. (кома не ставиться)

Найдовша печера України носить назву «Оптимістична» і знаходиться на Поділлі… а поступається вона лише Мамонтовій печері в США. (,)

3.Робота в групах. Картки.

Картка 1.

Скласти і записати чотири складносурядні речення  між частинами яких стояла б крапка з комою. Побудувати схеми.

Картка 2.

Скласти і записати чотири складносурядні речення  між частинами яких стояло б тире. Побудувати схеми.

Картка 3.

Скласти і записати чотири складносурядні речення  між частинами яких кома не ставиться. Побудувати схеми.

4.Вибірково-розподільний диктант.

В одну колонку запишіть складносурядні речення, а в другу – прості з однорідними членами.

Гори Карпати мають протяжність по території нашої країни 280 км., і чотири українських регіони розкинулися навколо Карпатських гір. Трембіта – український духовий інструмент, занесений у Книгу рекордів Гінесса, виготовляється з «громовиці» (дерева, в яке влучила блискавка).

За багато тисячоліть до нашої ери саме на території сучасної України існувала цивілізація, а точніше Трипільська культура, вона вважається однією з найдавніших землеробських культур. Княгиня Ольга була мудрим політиком і досвідченим керівником держави, вміло керувала своїми землями, встановлюючи нові закони і засновуючи нові міста. Деякі історики вважають автором першої у світі конституції сучасного типу відомого громадського і політичного діяча України Пилипа Орлика, хоч  в Україні реальної чинності вона так і не набула. Найбільш відоме і красиве з озер – Синевірське, розташоване на висоті майже 1000 метрів над рівнем моря, має площу майже 5 гектарів  і  вважається одним із 7 чудес природи України.

5. Синтаксичний розбір речення за алгоритмом. (На партах лежить надрукований  текст легенди про пшеничну кутю. Одна група вибирає складносурядне речення із причинно-наслідковим зв’язком, а друга – зв’язок одночасності, третя група – зв’язок послідовності.

Колись давно Бог створив народи і кожному наділив землю. Наші ж предки через скромність прийшли до Бога пізніше –і їм землі не дісталося. Бог у цей час молився, і вони не сміли йому щось сказати. Стали чекати. По хвилі Бог обернувся, зазначивши, що вони чемні, хороші. Дізнавшись, чого вони прийшли, запропонував їм гарну землю. «Ні, - відповіли наші пращури, - там уже живуть німці, французи, іспанці, італійці». «Ну, тоді я вам дам ту землю, що залишив для раю, там усе є: річки, озера, ліси, поля, корисні копалини. Але пам'ятайте, якщо будете її берегти, то вона буде вашою, а ні – то ворога». Пішли предки на ту землю, оселилися,  і живуть вони там до сьогоднішнього дня. А країну ту назвали…Україною.

6.Творча робота.

Доповніть речення так, щоб з кожного утворилося, по-перше, просте речення з однорідними членами, по-друге, складносурядне зі сполучниками і, а, але.

Наша Батьківщина. Український віночок.

Пісня – душа народу. Вишивана сорочка.

7.Готуємося до ЗНО. Тестування.

1.Укажіть складносурядне речення, у якому неправильно розставлені розділові знаки:

А) Українські замки – це одна із найбільш цікавих історичних пам’яток України, а за оцінкою вчених, в цілому по Україні пам’яток фортифікації налічувалось понад 5000.

Б) Найстарішим навчальним закладом Східної Європи вважається Києво-Могилянська академія - однак першим вищим навчальним закладом в Україні була Острозька колегія,  заснована у місті Острог князем Костянтином Острозьким у 1576 році.

В) До Софійського парку можна потрапити з різних входів, але як би ви не зайшли до нього, то ви будете приємно здивовані його красою.

Г) Статус Лаври мають лише шість монастирів в світі, і три з них знаходяться в Україні.

2.Укажіть варіант речення, в якому правильно розставлено розділові знаки.

А) Ударив гучно стріл огненний – і цілий світ нараз потух.

Б) Ударив гучно стріл огненний, і цілий світ нараз потух.

В) Ударив гучно стріл огненний і цілий світ нараз потух.

Г) Ударив гучно стріл огненний; і цілий світ нараз потух.

3.Укажіть речення між частинами якого не ставиться кома (розділові знаки опущено):

А) Гаї спинились над водою і тихо входять в клекіт рік і хмелем бродить під корою в березах чистий свіжий сік. (М. Стельмах)

Б) Не сплять  лише цвіркуни й фонтани та кліпа очима-зорями небо. (М.Коцюбинський)

В) Довкола будиночків цвів бузок і на білі стіни падала прозора тінь. (П.Пат)

Г) Де-не-де біля вирв сивіє безводний полин або кущиться пахучий чебрець. (О.Гончар)

4. Визначте складносурядне речення з єднальним відношенням (одночасності):

А) Туман уже піднявся – і небо стало сірим.(М.Коцюбинський)

Б) І раптом темінь неба осяяв яскравий спалах, і над землею загуркотів перший грім. (Я. Гримайло)

В) І видзвонює жайвір у полі, і цвіте зачарований світ..(І. Гончаренко)
Г) Сонце повільно котилося у високому небі, і його жаркі промені безжально палили поріділий степ. (Ю. Мушкетик)

5. Визначте складносурядне речення з розділовим відношенням.

А) Доріжка петляла в густих зарослях, то спускаючись униз, у глибокі балки і темні яри, то піднімаючись на круті горби, у царство грабів і предковічних дубів. (В. Малик)

Б) Яків перехрестився чи то на хрест, чи то на узор черешні. (М. Стельмах)

В) Йому не то соромно, не то жалко. (М.Коцюбинський)

Г) Чи ти мій сон, чи ти моя уява, чи просто чорна магія чола… (Л.Костенко)

6. Назвіть сполучні засоби, якими пов’язуються частини складносурядного речення з розділовими відношеннями:

А) але, і, зате, проте, або

Б) або, чи, або..або, хоч…хоч

В) та, ні…ні, чи, хоч…хоч
Г) і, й, та, ні…ні, хоч…хоч

Відповідь:1-б, 2-а, 3-г,4-в, 5-г, 6 -б

V. Рефлексія.

На уроці ми говорили про нашу Україну. Знаєте, кожній людині Богом визначено її місце народження, країна, небо, її батько і мати. І кожен з нас завжди повинен плекати і зрощувати у своєму серці любов до рідної землі. Ми повинні берегти свій край та його святині.

Наш урок добігає кінця.  Скажіть мені будь ласка,  чи справдились ваші очікування від уроку, що сподобалось, можливо ви чогось не почули.

- Сьогодні на уроці я…

- Чи знадобляться знання про складне, складносурядне речення при складанні ЗНО?

 

VІ. Оцінювання « Інтерактивні нотатки».

Прізвище, ім'я _______________________________

Оцініть себе по кожному з визначених напрямів від 0 до 2 балів.

1.Ви брали активну участь у роботі на уроці _____.

2.Ви вносили вдалі пропозиції, які враховував клас ____.

3.Ви надали підтримку однокласникам, або заохочували їх до роботи ______.

4.Ви висунули цілком нову ідею, що сподобалась іншим _______.

5.Ви вдало узагальнювали думки інших, просували роботу вперед _______.

6.Ви давали повні відповіді на поставлені запитання _____ .

7.Додайте “валюту” (один бал) _______.

Всього балів: _________.

І. Домашнє завдання

Скласти усне повідомлення на тему «Моя незнайома Україна», використовуючи складносурядні речення з різними розділовими знаками: кома, крапка з комою, тире або речення, де кома не ставиться.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

УКРАЇНА

Номер слайду 2

Шматок землі, ти звешся Україною. Ти був до нас. Ти будеш після нас. Л. Костенко

Номер слайду 3

Тема уроку «Поглиблення і систематизація знань із теми «Складносурядне речення». Мета: - узагальнити й систематизувати знання про складносурядне речення, його структуру, смислові зв’язки між його частинами; - удосконалювати вміння правильно ставити розділові знаки у складносурядних реченнях, доречно вживати сполучники між частинами; - розвивати вміння порівнювати й зіставляти різні мовні явища; - активізувати словесну творчість засобами інтеграції різних видів діяльності; - розвивати творчі здібності

Номер слайду 4

Складні речення. Складносурядне речення. Складнопідрядне речення. Сполучникове. Безсполучникове. З різними видами зв’язку

Номер слайду 5

Єднальні сполучники: і (й), та (в значенні і), ні..ні; ані…ані; також. Смислові зв’язки між частинами складносурядного речення. Протиставні сполучники: а, але, та (в значенні але), проте, зате, однакодночасністьпослідовність. Причинно-наслідковістьпротиставленнязіставленняозначають явища, що чергуютьсяозначають явища, які виключають одне одного. Розділові сполучники: або, чи, то, хоч, то…то, або…або

Номер слайду 6

, іРозділові знаки у ССРКрапка з комою(і, й, та(і), а, але, зате, проте, однак, хоч, або, чи, то), іКома. Тире(одночасність, послідовність, чергування)(є свої розділові знаки, далекі за змістом частини)(причинно-наслідковий зв’язок)(швидка зміна подій); і- і- і

Номер слайду 7

Робота із сигнальними картками. Червоний колір - тире, зелений колір – кома, жовтий колір – крапка з комою, білий колір – у реченні немає розділових знаків між частинами складносурядного речення.1. На території України збереглося чимало замків і фортець… і вони приваблюють щорічно тисячі і тисячі туристів.2. Польський магнат граф Станіслав Потоцький вирішив висловити свої почуття коханій Софії … і він подарував їй парк, а назвав його на її честь - Софіївка.3. Першою відомою в світі українською жінкою була княгиня Ольга, жінка князя Ігоря…. а прийшла вона до влади після його смерті.4. До скарбнички українських завоювань свої досягнення додали гімнастка Ганна Безсонова, тенісист Андрій Медведєв, легкоатлетка Жанна Пінтусевич, плавчиха Яна Клочкова…а любителі великого боксу всього світу регулярно вболівають за українських братів-боксерів Кличків, Володимира і Віталія… і прізвище футболіста Андрія Шевченка відомо в усьому світі.5. Здавна замки і фортеці в Україні мали оборонну і житлову функцію …і будували їх у найкращих пунктах з оборонної точки зору6. Найдовша печера України носить назву «Оптимістична» і знаходиться на Поділлі…а поступається вона лише Мамонтовій печері в США.

Номер слайду 8

Творча робота. Наша Батьківщина. Український віночок. Пісня – душа народу. Вишивана сорочка.

Номер слайду 9

Рефлексія. Сьогодні на уроці я…

Перегляд файлу
Перегляд файлу тимчасово недоступний.
zip
До підручника
Українська мова 9 клас (Глазова О.П.)
Додано
2 січня
Переглядів
305
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку