Мета уроку: навчальна: формувати наукові поняття й уявлення про внутрішню енергію з позиції молекулярної теорії; розширити знання учнів про перетворення одного виду енергії на інший; познайомити з двома способами зміни внутрішньої енергії; ознайомити з поняттями «конвекція», «теплопровідність», «випромінювання», враховуючи професійну направленість «Технологія приготування їжі» розвиваюча: формувати науковий світогляд учнів-кухарів, сприяти розвитку пізнавальних інтересів і творчих здібностей ; сприяти розвитку логічного мислення при приготуванні страв.виховна: виховувати переконаність у необхідності поглиблювати знання про природу фізичних явищ з метою їх практичного застосування,, любов до предмета; привчати до відповідальності, самостійності.
Вивчення матеріалу нової теми. Теплові явища. Внутрішня енергія.1. Проведення експерименту 2. Означення внутрішньої енергії 3. Внутрішня енергія одноатомного ідеального газу (виведення формули) 4. Залежність внутрішньої енергіїСпособи змінення внутрішньої енергії1. Зміна внутрішньої енергії тіла при виконанні роботи 2. Зміна внутрішньої енергії тіла при теплопередачіВиди теплопередачі
. Повторюємо, що вже знаємо. Фізичний диктант. Основні положення теорії про молекулярну будову тіл. Макроскопічна система- це…Властивості системи- це… Параметри системи-це…5. На підлогу з певної висоти падає тарілка. Дайте відповідь на запитання: а). Яку енергію мала тарілка на початок руху? б). Чи відбувався перехід енергії під час падіння? Який саме? в). Яку енергію мала тарілка безпосередньо перед ударом? Куди поділася ця енергія? г) . Що сталося з тарілкою і з підлогою?
Мотивація навчальної діяльності. А зараз давайте заплющимо очі, Уявимо холодний зимовий день, ви зайшли в кафе погрітись, щойно вам принесли гарячу чашку чаю, і , що ви робите? Так-так, ви, якби обіймаєте її руками. Ваші руки почали зігріватись. Так? Сьогоднішній урок нам допоможе пояснити це явище.
Дослід. Налийте в пробірку небагато води і виміряйте іі температуру. Закрийте пробірку пробкою, обгорніть пробірку папером і енергійно збовтуйте воду в пробірці 30-40 с. Відкрийте пробірку і знову виміряйте температуру. Чому температура змінилася? Хто це може пояснити з точки зору молекулярної теорії? Запишемо висновки в аркуш.
завдання для самостійної роботи з текстом:1. Ознайомтесь із теплопровідністю, оберіть дослід з побачених, який є прикладом цього виду теплопередачі, та поясніть його.2. Ознайомтесь із конвекцією, оберіть дослід з побачених, який є прикладом цього виду теплопередачі, та поясніть його.3. Ознайомтесь з випромінюванням, оберіть дослід з побачених, який є прикладом цього виду теплопередачі, та поясніть його.
Закріплення знань учнів1. В одну склянку налили холодну воду, в другу – окріп. В другій склянці вода матиме ……..внутрішню енергію.2. Людина зігрівається біля багаття завдяки …3. У стакан з окропом завжди ставлять ложку. З якою метою?4. Чай, кава, какао, шоколад належать до групи гарячих напоїв, які подають при температурі 75°С. Подають напій в підігрітих керамічних кухлях або чайних чашках. Пояснити для чого їх ставлять на блюдце або пиріжкову тарілку з паперовою серветкою.5. На що більше використовується енергії: на нагрівання чугунного горщика чи води , налитої в нього, якщо маса їх однакова