Урок засвоєння нових знань з теми "Прикметник як частина мови" включає в себе матеріал з літератури рідного краю, а саме громадянську лірику Ольги Будугай, присвячену Бердянську. На основі текстів учні набувають нових знань про прикметник і в той же час формують громадянську компетентність.
Тема: Прикметник як частина мови: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль
Мета:
Навчальна – поглибити й систематизувати знання учнів про прикметник; формувати вміння відрізняти прикметники від інших частин мови, визначати рід, число, відмінок та синтаксичну роль прикметників.
Розвивальна – розвивати усне й писемне мовлення школярів.
Виховна – виховувати любов до рідного краю, повагу до відомих у краї людей, інтерес до місцевої літератури.
Цілі уроку: учні повинні знати визначення прикметника як частини мови, його морфологічні ознаки та синтаксичну роль; уміти визначати прикметники в усному та писемному мовленні та доречно вживати його у власних висловлюваннях, зокрема – описового характеру. Розуміти значення прикметника як частини мови при творенні текстів різного стилю.
Наочність та обладнання: портрет поетеси та науковця О. Будугай, роздатковий матеріал (поезії О. Будугай), динамічна таблиця (дошка), ілюстрації до вибраних текстів (краєвиди рідного міста); підручник (для опрацювання теоретичного матеріалу)
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Наскрізна лінія: громадянська відповідальність
Хід уроку
І. Орієнтація та мотивація діяльності
(привітання, побажання активної плідної праці, гарного настрою та успіху)
ІІ. Цілепокладання
Учитель декламує поезію Ольги Дмитрівни Будугай «Гостинне місто»:
Моряків ти місто і рибалок,
Правнуків колишніх козаків.
З Лісок, Слободи, всіх балок –
Ти, …, як батько, обігрів.
Працелюбне місто і веселе,
Всім знаходиш для душі тепла.
Для гостей – ти затишна оселя,
Звідки б сюди стежка не вела.
Бесіда за текстом поезії
Слово вчителя: отже, працюючи над темою «Прикметник як частина мови», ми здійснимо подорож нашим рідним містом, а екскурсоводом буде Ольга Дмитрівна Будугай зі своїми поезіями про Бердянськ, у яких ми будемо знаходити прикметники та вдосконалювати свої знання про цю частину мови.
ІІІ. Цілереалізація
ПРИКМЕТНИК
як частина мови
самостійна частина мовт
указує на ознаку предмета
відповідає на питання
ЯКИЙ? ЯКА? ЯКЕ? ЧИЙ? ЧИЯ? ЧИЄ?
Морфологічні ознаки
змінюється за відмінками, числами, родами
Синтаксична роль
виконує роль означення, рідше – присудка
Роль у мовленні
Точний опис предметів тощо; епітет, метафора
у художньому мовленні
Завдання №1. Прочитати вірш О. Будугай «Скарби Приазов’я», виписати словосполучення, до складу яких входять прикметники.
Відповісти на питання:
СКАРБИ ПРИАЗОВ’Я
Берег Меотиди, хмарки в голубіні,
Напинає вітер білизну вітрил.
Від тополь сріблястих коротенькі тіні,
Хвилі ніжний шепіт, легіт білих крил…
Таврія, мов килим, розляглася вільно,
Пахощами степу море напува.
Білопінна хвиля, велетенська й сильна,
Колискову сонцю і хмаркам співа.
Винесла молюска – крихітку маленьку,
Залишила з шумом в мокрому піску.
Дитинча прибігло, погукало неньку
Дзвоником привітним – щастя в голоску.
Роздивились разом черепашку гарну,
Викинули в воду, у сріблястий вир…
Розливають хвилі літа ясні барви,
Грає синє море в далечінь і вшир…
Завдання №2. Прочитати поезії, підкреслити прикметники як члени речення.
ЕНТУЗІАСТИ ПОРТУ
Наш рідний порт початок дав Бердянську
Ще на зорі народження свого.
Довів високу честь він громадянську,
Життєві бурі не змели його.
АЗОВСЬКЕ МОРЕ
Азовське море – наймілкіше в світі,
Та дуже небезпечне в час штормів,
А люблять море це дорослі йдіти
За теплоту та за огром дарів.
ЩИТ ВІД ЛЕВАНТУ
Курорт Бердянськ приємний дуже влітку:
Сюди на відпочинок їдуть всі.
Та взимку він – із льоду й снігу квітка,
І море спить у крижаному сні.
Завдання №3. Прочитати тексти. Визначте стиль кожного тексту. Знайдіть прикметники й поміркуйте, яка роль їх у кожному тексті.
Текст №1.
Долина річки Берди у верхній та середній течії переважно трапецієподібна; її праві схили в багатьох місцях значно вищі за оіві, порізані балками і ярами. Дно піщане, подекуди кам’янисте. Живлення снігове й грунтове. Характерні весняні повені. Замерзає у грудні, скресає в лютому. Крига нестійка.
Текст №2.
ЯСНА ПЕРЛИНКА ПРИАЗОВ’Я
Кочівників страшні навали
Наш край хотіли побороть,
А річку Бердою назвали,
Що означає «Дав Господь».
Тече поволі в буйних травах
Привітна річка степова.
Віками спрагу тамувала –
Стара вона й завжди нова.
Красуне Бердо, наша доле,
Несеш в Азов ти хвиль блакить,
Там, де впадаєш в синє море,
Життя вирує і бринить.
Дала ім’я¸ ріка, ти місту,
Де чутно співи голосні.
Без нього серцю, як без листу
Вербі лишитись навесні.
Бердянськ! Ти справді «Дар від Бога»,
Степів і моря благодать!
Терниста є твоя дорога,
Та в змозі дух твій зло долать!
Нехай дарують квіт любові
Благословенні землі ці!
Ясна перлинка Приазов’я
Іскриться в Господа руці…
Завдання №4 (випереджаюче творче завдання). Учням заздалегідь було запропоновано скласти невеликий вірш про те місце Бердянська та його околиць, яке вони порадили б відвідати гостям нашого міста: «Обов’язково варто відвідати в Бердянську Приморську набережну, Луна-парк, Аквапарк, зоопарк «Сафарі», прем’єрний кінотеатр «Космос», школу віндсерфінгу…»
IV. Підсумок уроку.
V. Оцінювання успіхів учнів на уроці.
VI.Домашнє завдання
Опрацювати теоретичний матеріал та вивчити правила за §40,
Написати невеликий твір-опис моря (5-6 речень) у художньому стилі, використовуючи прикметники.