Урок "Морально – етичні уроки доброти, чуйності, турботи про рідних у повісті Гр. Тютюнника «Климко» . Художні особливості твору (мова персонажів, художня деталь). ТЛ художня дета

Про матеріал

Конспект уроку на тему " Морально – етичні уроки доброти, чуйності, турботи про рідних у повісті Гр. Тютюнника «Климко» . Художні особливості твору (мова персонажів, художня деталь). ТЛ: художня деталь."

Перегляд файлу

Морально – етичні  уроки доброти, чуйності, турботи про рідних у повісті

Гр. Тютюнника «Климко» . Художні особливості твору (мова персонажів, художня деталь). ТЛ: художня деталь.

МЕТА: через естетику художнього слова осмислити та сприйняти морально-етичні уроки доброти, чуйності, турботи про близьких на прикладі взаємостосунків героїв твору Гр. Тютюнника «Климко»; проаналізувати фрагменти повісті, в яких персонажі виявляють турботу про інших; розвивати культуру зв'язного мовлення, вміння переказувати найбільш вражаючі епізоди повісті (з аргументуванням свого вибору), висловлювати власні роздуми про значення доброти і чуйності в людському житті; виховувати в учнів активну життєву позицію, високі гуманістичні почуття, думку про абсурдність війни, її варварство, що не може бути прийнятим у цивілізованому світі; прищеплювати риси чуйності, доброти, щирості.

Найвища наука життя - мудрість, а найвища мудрість - бути добрим.

Григір Тютюнник.

 

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1. Літературний диктант 
• Яка епоха відтворена в повісті? (Друга світова війна) 
• Харч, який герої твору вважали найціннішим. (Сіль) 
• Місто, до якого подорожує Климко. (Слов’янськ) 
• Що продавала Наталя Миколаївна на базарі? (Трояндову сукню) 
• Місце, де герої твору набирали вугілля. (Терикон) 
• По що необхідно було сходити Зульфату до Файзуліних? (Молоко) 
• Хто завдав шкоди мешканцям поселення? (Італійці) 
• Якого місяця згоріла станція, де мешкав Климко з дядьком Кирилом? (У серпні) 
• За допомогою Зульфата Климко позбавився у своєму помешканні ... (Пацюків) 
• Дідусь Гарєєв працював у... (Хлібопекарні). 
• На яке місто, за словами дідуся Гарєєва, «пішов німець»? (Ростов) 
• Пізнайте героя за його зовнішністю: «...у ватяних штанах, вовняних шкарпетках і гостроносих шахтарських чунях». (Дідусь Гарєєв) 

Взаємоперевірка. Запишіть результати до листка самооцінювання.

2. Робота на картках 
Картка № 1 
1. Для чого, на ваш погляд, Г. Тютюнник у творі докладно описує базар та людей на ньому? Свої міркування вмотивуйте. 
2. Охарактеризуйте поведінку і ставлення шевця до Климка та дівчини. Відповідаючи, посилайтеся на факти з твору. 
3. Климко зробив собі взуття із шматків плащ-палатки і: 
а) сіна; б) сухого гілля; в) соломи. 
Картка № 2 
1. Чим пояснити те, що переважна більшість людей у тяжкі воєнні часи виявляли один до одного милосердя, доброту, чемність? Власну думку обґрунтуйте, посилаючись на факти із твору. 
2. Висловіть власне ставлення до зрадників народу в роки Великої Вітчизняної війни, які стали поліцаями. Що з цього приводу можна прослідкувати у творі? 
3. Зробивши собі взуття, Климко згадав фразу діда Горєєва: 
а) «Так триматися!»; 
б) «Життя — серйозна річ!»; 
в) «Можна жить!» 
Картка № 3 
1. Чим пояснити те, що Климко, долаючи свій хворобливий стан, продовжує шукати сіль. Як би ви повели себе в цій ситуації? Відповідь вмотивуйте. 
2. Дослідіть, як у творі Г. Тютюнник одночасно зображує милосердя і жорстокість, щирість і підступність, добро і зло. Свої спостереження узагальніть, наводячи переконливі приклади з повісті. 
3. Засіль жінка хотіла придбати: 
а) мисочку жита; б) взуття; в) клунок картоплі. 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

1. Перегляд мультфільму

2. Літературна хвилинка

Запам'ятай, моя дитино, з юних літ

На все життя, щоб знала, як прожити.

Людина для добра приходить в світ

Й покликана завжди добро творити.

Нелегко це, хто що б не говорив,

Й не кожному зробити це вдається.

Бо в світі стільки смертних є гріхів,

Що доброта не завжди йде до серця.

Та ти людина і тому учись

Добро творити, людям співчувати.

До цього світу пильно придивись,

Злим помислам навчися лад давати.

Йди з добротою — це собі затям,

Із ласкою, прихильністю, привітно.

Й не розлучайся з добрим почуттям,

Хай доброта в душі суцвіттям квітне.

3. Бесіда за почутим віршем

  • Як ви вважаєте, а що ж таке доброта, чуйність і турбота? (діти відповідають)

А тепер давайте порівняємо ваші відповіді із визначеннями тлумачного словника.

СЛОВНИКОВА РОБОТА

Доброта – чутливе, дружнє ставлення до людей; привітність, ласка, прихильність.

Чуйність – уважність і сердечне ставлення до людей.

Турбота – увага до чиїхось потреб; піклування про кого-, що-небудь.

  • Що у вас асоціюється із поняттям «доброта»?

  • Як, на вашу думку, цей вірш пов’язаний із прочитаною вами повістю Г.Тютюнника «Климко»?(РОЗТРАКТУВАТИ ЗНАЧЕННЯ ІМЕНІ КЛИМКО- ім’я Климко прийшло до нас із Візантії. Там воно звучало як “клеменс”, “Клементій”, ща з латині означає “милостивий, лагідний, вибагливий, поблаждивий”)

ІV. Оголошення теми й формулювання мети уроку.

Отже темою нашого уроку є …Морально – етичні  уроки доброти, чуйності, турботи про рідних. Художні особливості твору (мова персонажів, художня деталь). ТЛ: художня деталь.

  • Як ви вважаєте, якою буде мета нашого уроку?

V.Сприймання й засвоєння учнями нового матеріалу.

1. Слово вчителя.

 Сьогодні ми продовжуємо говорити про твір Гр. Тютюнника. Про життя під час Другої світової війни. Прочитайте ще раз тему уроку. Війна і раптом - “уроки чуйності,  турботи, доброти…” Незвичайне поєднання. Чи не так?Маєте якісь міркування. Проякі уроки ми будемо говорити? (У воєнне лихоліття люди проявляли свої найкращі людські якості. Ми будемо говорити про те, як вони допомагали одне одному виживати в тяжкі часи, як турбувалися і морально підтримували тих, хто цього найбільше потребував).

2. Робота з епіграфом

Найважливіше в житті - за всіх умов залишатися людтною, тобто бути добрим. Це не завжди легко, але саме це вимагає від нас великої мудрості.

3. Слово  вчителя.


Григір Тютюнник – великий майстер художньої деталі. Він один з не багатьох міг тонко відчувати й виражати реальну дійсність через окреме слово, тому й називали його майстром художньої деталі.

Художня деталь – особлива риса, ознака, подробиця в портреті, поведінці персонажа, його навколишньому оточені, що часто повторюється письменником при змалюванні героїв і служить для розкриття якихось глибинних його характеристик.

Ноги Климка – важлива деталь у змалюванні характеру та життя хлопчика. Босі ноги Климка в осінню холодну пору у далекій дорогі як символ гіркого сирітського дитинства, обпаленого війною. Босоніж хлопчик уперто іде до своєї мети – принести солі додому (Додаток 6.2).

Художня деталь може вживатися автором у творі один раз, але нести при цьому важливу смислову та ідейну роль. Так, наприклад, чорнобривці у руках дівчини, яка хоче продати свою хустку, не тільки як останні квіти осені, а й символ України, її стійкості у боротьбі з ворогом, бо, за легендою, чорнобривці вперше виросли там, де загинули козаки, захищаючи рідну землю від ворогів.

Мова персонажів (монологи, діалоги) – виразна індивідуальна особливість героя твору, яка розкриває його характер і допомагає зрозуміти ставлення автора до певної дійової особи в художньому творі.

Дляприкладу проаналізуємо особливості мовлення тітки Марини, яка, на нашу думку, виявила найбільшу турботу про Климка.
Доброта, щедрість, любов до ближнього, турбота виявляються через вживання тіткою пестливих слів: «борошенце»,«багатенько», «мішечки», «клуночок», «лобик», «сонечко», «молочко», «синочку» та ін. Просторічні слова у її мовленні свідчать про те, що тітка звичайна проста селянка: «носовичок», «жалко», «осталося», «мо'», «осьо», «паняй», «одбазарувалися», «підчинишся», «бідовенький», «босяцюра» та ін.

Автор, змальовуючи побут і подвір'я тітки Марини, теж використовує пестливі слова: «погрібничок», «брусочок», «вузенька стежка» та ін., тим самим передаючи глибоку повагу до всіх жінок на окупованій території, які виявили турботу про інших у той жахливий час. Скільки авторської любові, поваги, замилування, захоплення героїнею передано у цих рядках: «Незабаром повернулася тітка Марина, весела, рум'янощока, очі сміються. В руках вона тримала маленьке жовте глеченя з квітками по боках, над вінцями в нього біліла шапочка молочної піни».

Художня деталь

- «босі ноги» [с158];

- «підібгав ноги під поли діжурчини, щоб зігрілися» [с.158];

- «він оглянув Климкові ноги, обсипані курятами, брудні, побуряковілі од холоду» [с.168];

- «пішов по шляху, сколюючи ноги холодною до роси стернею» [с.168];

- «бо як же оце йти в осінь босому» [с.174];

- «підвівся, щоб іти, і впав: ноги не видержали. Їх ніби одняло» [с.174];

- «він таки підвівся і пішов, ледве-ледве пересуваючи ступні в крутій пилюзі» [с.175];

- «найдужче боліли ноги зранку після ночівлі» [с.175];

- «роздмухав жаром і довго одігрівав ступні, час від час дотуляючи їх просто до полум'я» [с.175];

- «на дорогу він ще раз добре відігрів ноги» [с.176];

- «Климко підвівся – ноги одразу загули і налилися гарячим» [с.194];

- «А чого ж босий? – Щоб легше на ноги…»[с.203];

- «ногам одразу стало затишно» [с.203];

- «Климка осипало колючим жаром, а ноги потерпли і знемоглися, як після цілоденної ходьби» [с.204];

- «тай ніг уже не треба було б сідати гріть» [с.213];

- «йшов і йшов, напнувшись надірваною плащ-палаткою, доки несли ноги» [с.225].

4. Інтерактивна технологія «Знайомство з героями» з елементами рольової гри.
Учням пропонується познайомити персонажів повістей М.Стельмаха «Гуси-лебеді летять» і Гр. Тютюнника «Климко»: Михайлика і Климка.

Михайлик. Привіт, друже!
Климко.Привіт! От бачиш, де ми з тобою зустрілися – на уроці української літератури в 7-А класі.
Михайлик.А ти хто?
Климко.Я - Климко з повісті Григора Тютюнника «Климко». А ти хто будеш?
Михайлик.Я – Михайлик з повісті М.Стельмаха «Гуси-лебеді летять…»
Климко.А куди це ти так поспієш?
Михайлик.Та … трохи соромно признатися.
Климко.Говори, я все зрозумію.
Михайлик.Бачиш, у дядька Юхрима Бабенка є книга «Пригоди Тома Сойєра». А мені так кортить прочитати. А він такий жадібний, що просто так нічого не дасть. Забажав аж чотири склянки гарбузового насіння. А де ж його взяти навесні? А до осені дядько не хоче чекати. От я і взяв з маминих вузликів насіння, яке вона приготувала саджати. За таке мене варто «відбатожити», але не міг перебороти спокуси. А ти, я бачу, теж кудись поспішаєш?
Климко.У Слов'янськ іду. Війна у нас, розумієш. Дядька Кирила вбито. Барак, в якому ми жили, згорів. Я знайшов собі притулок у невеличкій кімнатині на шахтній сортувальні. Тепер там зі мною живуть Зульфат, Наталія Миколаївна зі своєю дитиною. Зима йде, а в нас нічого немає з їжі. От я і подався по сіль. Вона там, кажуть, просто брилами за землі лежить – бери скільки здужаєш. А в нас за склянку можна багато чого виміняти. Але ж чому ти казки тримаєш, а не «Пригоди Тома Сойєра»?
Михайлик.Дорогою зустрів жінку з хлопчиком, вони були такі виснажені від голоду і далекої дороги, я їм дав частину свого насіння. Хотів все віддати, та жінка заплакала, подякувала і сказала, щоб залишив і собі. А в Юхрима кожна книжка свою ціну має – от і дав мені казки. До речі, а ти не голодний? Бо щось і ти якийсь виснажений.
Климко.Дякую, я тільки перекусив сухарями і галетами. Уявляєш, сплю я собі вкупі соломи. І тут побачив ворожого солдата, який хотів насмикати соломи. Так злякався. Але він виявився доброю людиною. Дав мені пакунок галет, трохи солі ще й плащ-палатку. А сухарів мені на дорогу дав дід Бочонок. А ти, бачу, теж босий? Не маєш взуття?
Михайлик.Так. До школи вже пора, а нема у що взутися. Та скоро тато повернеться зі служби і принесе мені чобітки – і піду я нарешті до школи.
Климко.А я вже закінчив третій клас. Та, мабуть, тепер не скоро за партою сидітиму. Війна… Бувай, Михайлику! Піду я, бо треба ще й додому до морозів повернутися, босий же… Може, зустрінемося колись…
Михайлик.Щасливої тобі дороги, Климку! Будь обережним у дорозі й бережи себе, бо на тебе чекають…

5. Випереджальне завдання

  • З чим у вас асоціюється слово “зло”. (Презентація карти зла)
  • Що несе війна? (зло)
  • Климка оточує у житті добро і зло. Що обирає Климко? Чому? 
     

(Аналіз таблиці «Добро і зло у повісті Григора Тютюнника «Климко») 

 

 

6. Аналіз таблиці «Добро і зло у повісті Григора Тютюнника «Климко».

 

Добро і зло у повісті Григора  Тютюнника  «Климко"
 

7. Гімнастика для очей

8.Робота в парах.

Простежте за людськими якостями Климка у творі. Дослідіть,як проявляється доброта,чуйність,милосердя,турбота про рідних та близьких людей.

Охарактеризуйте головного героя повісті - Климка, заповнивши таблицю 

VІ.Закріплення вивченого матеріалу.

1. Завдання «Сторінка зі щоденника головного героя»

- А тепер спробуймо уявити, що Климко вів щоденник. Що ж він міг думати й відчувати в певні моменти свого життя?

Учні отримують сторінки щоденника, які їм треба заповнити, поставивши себе на місце героя.

І група – день, коли Климко вирішує іти до Слов'янська за сіллю.

ІІ група – коли опинився на базарі у Слов'янську.

ІІІ група – коли прийшов до тями і тітка Марина пропонує залишитись.

2. Тестові завдання.

1.   Події повісті «Климко» відбуваються за часів

А   Першої світової війни

Б   Другої світової війни

В   кріпаччини

Г   у наш час

2.   Климко із Зульфатом влаштували жити вчительку

А   у ваговій

Б   у бараці

В   на пероні

Г   на вокзалі

3.   Наталя Миколаївна опинилася на базарі, тому що

А   продавала книжки

Б   купувала борошно

В   спілкувалася з давньою подружкою

Г   міняла трояндову сукню

4.   Наталя Миколаївна не схотіла поміняти сукню на продукти

А   бо її річ дешево оцінили

Б   вона була гордою і не хотіла мати справу з бороданем

В   передумала міняти, вирішила носити сама

Г   злякалася, що її осудять люди

5.   Климко йшов по сіль у місто

А   Слов’янськ

Б   Артемівськ

В   Київ

Г   Соледар

6.   Побачивши на базарі стару бабусю, що розказувала про свою неміч, Климко

А   добрим і щирим словом поспівчував старенькій

Б   поділився своєю їжею

В   байдуже пішов далі

Г   поклав у пелену гроші

7.   Климко заплатив шевцеві за тапочки

А   5 рублів

Б   12 рублів

В   15 рублів

Г   нічого не заплатив

8.   Коли Климко побачив, що поліцаї на базарі почали чіплятися до дівчини, він

А   утік, бо страшенно злякався

Б   заплакав, бо нічим не міг допомогти

В   тримаючи дівчину за руку, кричав, щоб її відпустили

Г   побіг звати на допомогу партизанів

9.   Тітка Марина не хотіла відпускати Климка, тому що

А   він був їй за сина

Б   він був їй за робітника

В   вона знала, що хлопець залишився сиротою

Г   знала, що хлопцеві нікуди йти

10.   Тітка Марина пригощала Климка

А   гарячим борщем

Б   парним молоком

В   смачною кашею

Г   пиріжками з картоплею

11.   Климко добирався додому

А   автобусом

Б   кіньми

В   на потязі

Г   пішки

12.   Климко загинув

А   від голоду

Б   від фашистської кулі

В   від застуди

Г   від холери

Відповіді: 1 Б, 2 А, 3 Г, 4 Б, 5 А, 6 Г, 7 Г, 8 В, 9 А, 10 Б, 11 Г, 12 Б.

VІІ. Оголошення результатів навчальної діяльності учнів 

Посадіть янгола на хмаринку


VІІІ. Домашнє завдання 
Спробуйте відчути себе письменником і напишіть удома твір «Якби письменником був я …».Вигадайте свій варіант закінчення повісті.

або Написати листа Климкові.


 

 

 

 

 

 

Завантаження...
docx
Додано
12 січня 2019
Переглядів
14589
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку