Тема. Як тварини готуються до зими.
Мета. Встановити причинно-наслідкові зв’язки між змінами в неживій природі, житті рослин та тварин; формувати уявлення про перелітних і зимуючих птахів; збагатити словник дітей новими словами;розвивати спостережливість,уміння порівнювати,узагальнювати; виховувати любов до природи, дбайливе ставлення до тварин.
Обладнання: таблиці з зображенням тварин; девіз уроку, тема, завдання на дошці; таблиці для фізкультхвилинки; костюм комахи «Метелик»; наказ «Королеви зими»; мікрофон; мультимедійна презентація.
Хід уроку
І. Організація класу
Учитель:
Продзвенів уже дзвінок,
Він покликав на урок.
Поверніться до гостей,
Скажемо їм «Добрий день!»
Радий завжди 2 клас,
Всіх гостей любити
Просимо зустріти нас
Й строго не судити!
Учитель:
Осінь гріється в теплім промінні,
Усміхається сонцем згори
І малює картини чарівні
Та міняє щодня кольори.
Одного кольору земля і мокре небо.
Просвітку поміж хмарами нема.
Все сіре-сіре, ніби так і треба,
Це пізня осінь, та ще не зима.
I.Мотивація навчальної діяльності
(тихо звучить музика. Під слова вчителя виходить дівчина – Осінь, розтрушує листочки)
Вчитель. – Осінь хазяйнує скрізь, куди не поглянь. Прибрала золотом сади, парки, ліси, струшує додолу жовте, багряне листя. Дивишся і милуєшся: чарівниця пофарбувала усе навколо в червоні й жовті, багряні й мідні кольори!
Дівчинка- Осінь
– Я – Осінь! Славна, мила, золота!
Я в лісі побувала, на городах все зібрала,
Не забула я про час, щоб порадувати вас.
Учитель. – Знаємо, знаємо ,Осінь, яка ти трудівниця. Та ми добре знаємо , що восени погода часто змінюється. А яка ж сьогодні осінь? Про погоду сьогоднішнього дня нам допоможе дізнатися черговий синоптик, тому звернемося по допомогу у Бюро прогнозу погоди .
ІІ. Фенологічні спостереження.
З’ясування змін у природі
Синоптик.
– Добрий день! З вами Бюро погоди.
– Ось і настала пізня осінь . Сонечко гріє слабко, не так весело.
– Небо вкрите хмарами. Часто йдуть дощі.
– Усі перелітні птахи відлетіли у теплі краї .
– Люди зібрали урожай овочів і фруктів.
– З дерев майже все облетіло листя.
– Вітер плаче , вітер віє,
Дощ осінній дрібно сіє.
Жовкне листя, в’януть квіти ,
Скрізь калюжі поналито.
– Дні стали коротші. Незабаром настане зима.
– Дякуємо за увагу.
Вчитель
Підсумок : - Дякуємо нашим синоптикам. Діти, а ви продовжуйте вести спостереження, помічайте зміни, які відбуваються в природі..
Актуалізація опорних знань
Розповідь вчителя
Вже скоро добігає кінця час правління золотокосої осені. Останні листочки вона роздає, але осінь не хоче нас покидати, тому на прощання підготувала цікаві завдання.( На дошці малюнок дерева з листочками).
Відгадай загадку
Які ноги – такий ніс,
По болоту ходить скрізь.
На хатині хату має
І жабам рахунок знає.(Лелека)
Він із казки, він із пісні,
В нього зубки, як залізні.
Капустину він гризе,
Зветься звір на букву «З». (Заєць)
Я труд поважаю,
Все літо літаю
У поле, до гаю,
Збираю медок
Із різних квіток.(Бджола)
Як назвати одним словом?
ІІІ. Повідомлення теми і завдань уроку.
Тема уроку записана на дошці.
Отже, тема нашого уроку «Як тварини готуються до зими»
А працювати будемо під девізом «Бережіть природу, діти».
VI. Робота над темою уроку.
Створення проблемної ситуації .
-Діти, йдучи зранку вулицею до школи, я спостерігала за клопотами птахів. В певну мить я відчула чи то зрозуміла їх мову. Мені здалося , птахи зверталися до нас так: «Люди, будь ласка, зверніть увагу на нас, розкажіть про нас усім, зрозумійте наші проблеми, допоможіть!»
– Чи виконаємо прохання птахів?
А працювати будемо під девізом «Бережіть природу, діти».
Учитель. З настанням холодів відбуваються зміни у житті птахів. - Частина птахів відлітає у теплі краї.
- А частина залишається зимувати.
Пташина конференція
Слова просить Цікавлик (маска-наголівник).
Цікавлик. Я цікавлюся усім! Через те і звуть мене «Цікавлик». Я читав, що
- В Україні найбільше шпаків і горобців.
- Ластівка за літо з’їдає до мільйона комах.
- Синичка за день з’їдає стільки, скільки важить сама.
- Стрижі ніколи не сідають на землю, а тільки на будинки, скелі, дерева, бо через довгий хвіст не можуть злетіти в повітря.
2 ЗАВДАННЯ
Згадайте народні прикмети про птахів
- Птахи відлітають пізно – зима буде теплою.
- Синиця пищить – зиму вищить.
- Снігур заспівав – на хуртовину.
- Сорока під стріху лізе – на хуртовину.
- Снігур цвірінькає під вікном – на відлигу.
3 ЗАВДАННЯ
Гра «Посади пташку на дерево»
Діті розділяють птахів на перелітні та осілі
4 ЗАВДАННЯ
Розгадування ребусів (презентація)
Розігрування сценки
Учитель
Сьогодні, коли я йшла на роботу, підслухала розмову двох горобчиків. Вони розповідали, що у нашому класі є якийсь загадковий хлопчик. Хто ж він такий?
(Виходить хлопчик з годівничкою, накритою тканиною)
Хлопчик
Я – володар птахів. Захочу – птахи самі прилетять до мене. Захочу – прилетять синиці й горобці. Захочу – з’являться північні гості:снігурі
Учитель
Можливо ти чарівник?
Хлопчик
Ні, я не чарівник. У мене немає чарівної палички. Зате у мене є чарівна хатка. На вигляд – проста хатка, та у неї чарівна сила.
Учитель
Цікаво, що ж це за хатка?
Хлопчик
Ну гаразд, я відкрию свій секрет. (Показує годівничку). І до вас, варто вам тільки захотіти, почнуть прилітати птахи. Для цього треба насипати хлібних крихт, насіння у годівничку і виставити на вікно або повісити на дерево. І вона стане чарівною хаткою. До неї одразу ж прилетять птахи.
Спасибі тобі за такі цікаві поради. Ми обов’язково скористаємось ними, й осілі птахи будуть нашими постійними гостями.
Сценка «Розмова пташок»
- А я чую розмову пташок. Давайте послухаємо про що вони говорять.
Горобчик: Цвір-цвір-цвір.
Вийди, хлопчику, надвір!
Синичка: Час-час-час
Вийди, дівчинко, до нас!
Дятел: Цинь-цинь-цинь.
Хлопчику, зернятко кинь!
Сорока: Скреке-ціть, скреке-ціть.
Нас рятувати спішіть.
Пташки: Подбайте, діти, про нас!
На сніданочок для пташки
Киньте зерен, киньте кашки.
1 учень: Ніколи не зробимо шкоди
Ми пташці у ріднім краю.
Нехай звеселяють природу –
Співають для нас у гаю.
2 учень: Ми – друзі і вірні, і щирі,
Бо ми бережем повсякчас
Пташок, що літають у вирій,
І тих, що зимують у нас.
3 учень: Летіть снігурі і синички
До наших осель і садів.
Зробили для вас годівнички
Щоб взимку почути ваш спів.
Фізкультхвилинка
Бесіда.
- Подрімайте, нахиліть голівки, закрийте очі. Згадайте, осінню екскурсію. Світить яскраве сонечко, лунає сміх, милують своєю красою чарівні квіти, а які різнокольорові метелики літали навколо них. (У цей час до дошки виходить учениця в костюмі «Метелика».)
- Метелик. Ой, ой, ой! Почекайте! Я поспішаю. Як гарно, тепло було влітку! А скільки друзів у мене було, ми літали, веселилися. Та щось стає холодніше І друзів моїх не бачу. Де ж поділися друзі-комахи?
- Діти, допоможіть Метелику. Скажіть, де ж поділися його друзі-комахи?
- Так, вони поховалися, бо готуються до зими.
- Метелик, ми запрошуємо тебе на урок.
- Ой, листочок падає, а на ньому завдання, яке передала чарівниця осінь.для першої групи.
2. Попрацювати з підручником с.45
- (хочу зняти листочок .) Ой, не хоче осінь так просто віддавати нам свої листочки, спочатку треба виконати завдання. Цікаво, яке ж саме.
Прочитати абзац перший і допомогти Метелику дізнатися:
- Куди саме поділися комахи?
-Подивіться на екран, куди ж сховалися комахи?
Підсумуємо. Отже,з настанням осені змінюється життя комах.
- Ой, погляньте, і листочок наш упав..
- А зараз.
3. Хвилинка – цікавинка.
- Подивіться на малюнок, а яка це комаха? (На мультимедіа малюнок мурахи)
- Де живуть мурахи?
- Мурашки живуть величезними сім’ями. У одному мурашнику може бути до 300 тисяч мурашок. Їх житло, треба берегти, не руйнувати. Бережіть природу, діти! (звертаюсь до девізу.)
Цікавлик.
Я читав, що мурашки будують міцне житло не замерзають навіть тоді, коли дуже холодно, понад 30 С морозу.
(до дітей) – Діти, цікаво, а чому ж вони не замерзають?
У тілі вони накопичують рідину, гліцерин, яка й рятує їх від морозу.
Учитель. Так, діти, це правда. Бачиш, як добре, що ти вмієш вже так гарно читати, хоч ще і маленький. А чим більше читаєш, тим більше знаєш! Тому діти, поповнюйте свої знання новими цікавинками, і діліться ними з однокласниками.
Наша постійна рубрика «Цікаво знати»
- Комах на Землі майже 2 млн. видів (з них на Україні – 20 тисяч). Вони з’явилися на сотні мільйонів років раніше за людину.
- Нині на Землі існує близько 25-30 тисяч різних видів бджіл.
- За літо бджолина сім’я збирає до 150 кг меду і 3 кг воску.
- Мурашок на планеті 20 тисяч видів.
- Мурашка може підняти вантаж більший за власну масу в 100 разів.
- Метелики – живий компас: вранці їх крила спрямовані на схід, в полудень – на південь, а ввечері – на захід.
- Бждоли і джмелі легко визначають час доби і повертаються у вулик завжди у певний час. У них крім двох очей, є ще троє, що розміщені на панцирі голови.
Прикмети з «бабусиної скрині»
- Мурахи почали переносити личинки – дощ близько.
- Комарі літають роєм – буде гарний день.
- Комарі з'явилися пізно восени – до м'якої зими.
- Якщо журавлі летять восени високо – осінь буде тривалою.
- Ранній виліт бджіл – на красну весну.
8. Фізкультхвилинка для очей.
- Які геометричні фігури ви бачите на малюнку? Хто в них зображений? Обведіть очима фігуру, в якій зображена пташка, звір, комаха.
- А хто був найуважніший, той згадає, у якій фігурі зображено звіра?
Наступне завдання на листочку.
9. Робота з картками.
- А зараз ми дізнаємось як тварини готуються до зими..
Працювати будемо по рядах.
- В кожного на парті є листочок із розповіддю про певну тварину. Ваше завдання прочитати, і дати відповідь на питання, як готується дана тварина до зимівлі. (По рядах: ведмідь, білка, заєць) На це завдання вам 2 хвилини.
- Так як до зими готується заєць? А решта уважно слухає
Заєць
З настанням холодів хутро у зайців стає густішим і світлішим. На відміну від інших звірів, зайці не мають постійних лігвищ, не риють нір. Запасів їжі на зиму вони не заготовляють. Харчуються дрібними корінцями, згризають молоді пагони дерев, кору.
А тепер запам’ятайте , діти, дуже цікаве - Зайцеві зручніше бігти вгору, тому що у нього задні ноги довші.
Ведмідь
Восени, перед суворою зимою, у звірів виростає нове тепле, густе хутро.
Ведмідь за кілька тижнів до холодів намагається якомога більше наїстися – їдять все, що трапляється їстивного: горіхи, рибу, тобто нагулює жир. Потім вибирає у тихому густому лісі закуток під великим деревом і там готує барліг.
Пізно восени, коли промерзає грунт і зменшується кількість кормів, і впадають у зимову сплячку.
Хвилинка-цікавинка - Якщо ведмідь не запасе достатню кількість жиру, то в зимову сплячку він не лягає, а бродить по лісу.
Білка
Білочка восени збирає горішки, шишки і жолуді та складає їх у гнізда між гілками або ховає у ямах під корінням дерев, цим вони і ласують взимку. Дупло вона вимощує, замасковує. Міняє білочка шубку руду на сіру – теплішу, пухнастішу. У зимову сплячку білочки не залягають. Але у люті морози і хуртовину сплять по декілька днів.
Цікаво знати: Іноді у білчиних запасах буває до 3 кілограм горіхів.
- Ось ми і дізналися, як готуються до зими звірі.
Підсумок: Отже, вони перезимовують зиму завдяки жиру, відкладеному в тілі ще восени.
- Ще одне завдання виконано. (Біля завдання уроку зелений кружечок)
-(знімаю листочок). - Ой, ще завдання.
Наступне завдання на листочку.
VI. Домашнє завдання
- А тим,в кого на парті лежить червоний кружечок ще одне завдання.
-(знімаю листочок). – І це завдання виконано.
Наступне завдання на листочку.
V. Підсумок уроку.
- Перевіримо, як ви запам’ятали новий матеріал. Виконаємо тести. Ваше завдання обрати правильний варіант відповіді. (Перевірка фронтально за мультимедійною презентацією).
- На це завдання вам 3 хвилини.
1.Тести.
1. Яка тварина залягає в зимову сплячку?
а)Вовк.
б) Ведмідь.
в) Білка.
2. Яка пташка є зимуючою?
а) Сорока.
б) Лелека.
в) Соловей
3. Яка комаха не замерзає навіть у великі морози?
а) Метелик.
б) Мураха.
в) Бджола.
- Перевірте ваші відповіді.
- Підніміть руку, в кого все правильно.
- А хто допустив помилки, буде старитись, і наступного разу в них також будуть всі правильні відповіді.
- Листочки відкладіть на край парті, на перерві ви мені їх здасте, а я перевірю.
2. Гра «Мікрофон»
дізналися
Ми навчилися
цінуємо
(Дізналися : чому ж деякі птахи відлітають, а інші залишаються зимувати, як готуються комахи до зими, як готуються звірі.)
(Навчилися: спостерігати за погодою, помічати цікаве в природі.
(Цінуємо: що навколо нас чарівниця природа, а природа – це наше багатство, краса, ми повинні її берегти.)
- І остання завдання нашого уроку ми теж виконали. (Біля завдання уроку зелений кружечок)
-(знімаю листочок). - завдання, останнє – виконано.
3. Хвилинка розумників
Дати відповідь на запитання, відшукати цю тварину (серед демонстраційних карток).
- Ось не має вже на нашому дереві жодного листочка. Декілька днів залишилось до початку зими. Заплющіть очі і згадайте, якою для кожного з вас була ця осінь.
4. Прихід Зими.
- До нас сьогодні завітала Зима – королева (дівчинка, одягнена в костюм Зими).
- Я знаю, що ви любите природу, і взимку будете оберігати і зоглядати за тваринами.. А зараз я вам зачитаю наказ по «Королівству Зими». А ви будьте уважні, і все запам’ятовуйте.
Зима зачитує наказ (На столі стоять годівнички, корм для птахів).
Наказ по Королівству Зими!
Учням 2 класу!
5. Заключне слово вчителя.
Учитель. Дякуємо тобі, Зимо. Діти 2 класу твій наказ виконають, а ти перевіриш.
А щоб сади у нас цвіли
Щоб літали метелики і журавлі
Щоб пташки у нас співали
І дерева підростали
І щоб земля була у квітах
Бережіть природу, діти.
- На цьому наш урок закінчено. До побачення!