Урок "Прийменник як службова частина мови"

Про матеріал

Пропонований вступний урок до вивчення частини мови побудований у формі лінгвістичного дослідження. Проблемні питання, колективне дослідження теми, інтерактивні вправи, проблемно – діалогічні форми роботи під час проведення таких занять дозволяють організувати взаємодію всіх учнів, навчити їх проводити спостереження за мовними явищами, обґрунтовувати свої висновки, вирішувати проблемні питання, удосконалювати культуру мовлення, відчувати необхідність у саморозвитку і самореалізації. Конспект уроку складений з використанням матеріалів на екологічну тематику, здебільшого текстів художньої літератури, що сприяють вихованню в учнів бережного ставлення до природи, а також виконують здоров'язбережувальну функцію навчання. Опрацювання теоретичного матеріалу і виконання вправ у посібнику проводиться за чинними підручниками з рідної мови для 7 класу.

Перегляд файлу

 

Прийменник

7 клас

 

  Тема:    Прийменник як службова частина мови.

 Мета:   Поглибити знання учнів про службові частини мови, навчити знаходити прийменники у реченнях, давати їм характеристику, визначати особливості поєднання прийменників з іменниками, визначати їх роль у тексті;

 розвивати мислення, увагу, дослідницькі вміння, спостережливість, мислительні операції, виховувати любов до природи, культуру мовлення.

Тип уроку:  урок – дослідження.

 

Хід уроку:

1. Організаційний момент.

2. Підготовка учнів до сприймання нового матеріалу.

Вчитель звертається до дітей, не називаючи прийменників:

Пишіть у зошитах грамотно.

Після уроків відбудеться концерт.

Відпочили добре на великій перерві.

Покладіть щоденник на стіл.

Знайдіть вправу у підручнику.

  • Чи зрозуміли те, що я  вас прошу?
  • Можливо, ви помітили, чому не все зрозуміло?

(так, у мовленні були відсутні прийменники).

  • Що ми з цього невеличкого досліду можемо сказати?

(Прийменник має велике значення у мовленні і нам потрібно його вивчати.)

3. Самостійне визначення учнями теми і мети уроку.

(Що ми маємо зрозуміти, дослідити, вивчити?

- чому прийменник службова частина мови;

- яка його роль у мовленні;

- вміти знаходити прийменники у мовленні і відрізняти їх від префіксів,

- визначити особливості вживання прийменників.)

4. Актуалізація знань. (Метод незакінчених речень).

- Частин мови є  ...

- Частини мови поділяються на...

- Існує поділ частин мови за такими ознаками...

- Самостійні частини мови – це...

- Службові частини мови – це...

Узагальнення знань за таблицею:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- Отже, якщо прийменник – службова частина мови, то вона повинна...

 

5. Проведення колективного дослідження.

- Записати речення.

А там, за Россю, на роздоллі, попід горами й по долинах розсипалися біленькі хатки у вишневих садках, у яблунях та кучерявих грушах. Дороги скрізь пообсаджувані понад Россю високими вербами...(І.С. Нечуй - Левицький)

- Виписати  прийменникові словосполучення.

Розсипалися за Россю; розсипалися на роздоллі; розсипалися попід горами; розсипалися по долинах; розсипалися у садках; пообсаджувані понад Россю.

  • Чи відповідає будь – який з цих прийменників на питання?( Висновок -  не відповідають).
  • Чи мають прийменники  лексичне значення? (Висновок - не мають).
  • Чи змінюються прийменники ?( Висновок – ні.)
  •  Визначити кількість членів речення і кількість слів у другому реченні.

(Висновок –прийменники не бувають членами речення ).

  • Як пов'язані між собою слова у словосполученнях і реченнях?(за змістом і граматично.)
  • Як ви розумієте граматичний зв'язок?(його забезпечує закінчення і закінчення з прийменником. Отже, прийменник із закінченням вказує на відношення між словами, на граматичні ознаки.)

 5.1.Вирішення проблемного питання:

-    За функцією в реченні прийменник зближується з закінченням. У чому? (вони разом вказують на відношення між словами.)

  • Де вживаються прийменники відносно залежного слова у словосполученні ?(перед залежним словом).
  • Прочитайте мовчки текст без прийменників.  Для чого прийменники у мовленні?(Висновок - зв'язують слова у реченнях).

 5.2. Дослідження мовного матеріалу.

 Наукова довідка: мовознавці Виноградов і Вихованець назвали навіть префіксом.

  • Прийменник   виражає синтаксичну залежність слів у словосполученні , а чи   впливає на зміст речення?   

Розсипалися за Россю \\ над Россю;

Попід горами \\ за горами.

(Висновок – отже, від прийменника залежить зміст повідомлення. )

  • Прослідкувати, чи може один і той самий прийменник сполучатися з іменниками різних відмінків?

Розсипалися по долинах. (М.в.)     Пішли по гриби. (З. в.)

Розсипалися на роздоллі. (М.в.)   Зробити на виставку. (З. в.)

(Висновок – деякі прийменники вживаються з формами двох – трьох відмінків.

Прийменник вимагає іменника у певному відмінку.)

- Чи можна прийменник замінити синонімічним?

Понад Россю \\ над Россю.(так, для передачі найтонших відтінків деякі прийменники можна замінити синонімічними.)

6. Виконання інтерактивних вправ.

 6.1.Вправа на закріплення.

 З почутими словами скласти і записати прийменникові словосполучення.

Працювати, приїхати, відпочивати, мати перевагу, переконаність, згадка.

 6.2. Тренувальна вправа.

З продиктованих записати лише прийменникові словосполучення і вказати їх вид.

Виконувати роботу, охочий до роботи, турбуватися про дітей, будівлі Хмельницького, студент із Києва, описувати гори, писати про гори.

- які слова можуть бути головними  у прийменникових словосполученнях?

 6.3.Дослідження мови.

Довести, що прийменники по, про, без, перед, від можуть бути однозвучними  з префіксами.

 По землі – поверхня, про мене – пронести, з роботи – зрости, без дороги – безпорадний, перед початком – передплата, від криниці – відхилити.

  Розповідь вчителя про походження прийменників.

У ході розвитку мови прийменник відокремився від імені, бо перед ним почало вживатися означення. Про це свідчить те, що і тепер більшість префіксів мають відповідники серед прийменників. Але між ними різниця – префікс вживається у морфології, він змінює лексичне значення слова, а прийменник виражає синтаксичну залежність слів, уточнює лексичне значення вислову.

 6.4.Лінгвістичне дослідження.

 Порівняти і довести, що в одній колонці підкреслені слова – прислівники, в другій – прийменники.

До лісу вже близько.         Близько лісу засіяне поле.

Навкруги золоті поля.         Навкруги нас багато зелені.

Автобус промчав мимо.         Автобус промчав мимо нас.

Наукова довідка: прийменники у мові не завжди були службовими словами. Про це свідчать слова, які у сучасній мові можуть бути іменниками і прийменниками.

 6.5. Конструктивна вправа.

У сучасній українській мові  прийменникова сім'я поповнюється новими словами.  Поділити слова у дві колонки: на ті, що утворилися від іменників і на ті, що утворилися від прислівників.

Кінець, круг, з метою, з приводу, за рахунок,

Близько, вздовж,  поперек, навколо, навкруги, спереду.

7. Мовна скарбничка. Виправити мовні помилки.

Я допустив помилку( по неуважності) через неуважність.

Це ми знаємо (по її розповіді) з її розповіді.

Екскурсія відбудеться (при будь – яких обставинах) за будь – яких обставин.

8. Підсумок уроку. Рефлексія.

9. Домашнє завдання.

За бажанням: виписати із улюбленого вірша 10 прийменникових словосполучень, визначити, з яким відмінком іменника чи займенника сполучаються прийменники; скласти лінгвістичну казку про прийменник.

 

docx
Додано
23 липня 2018
Переглядів
5603
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку