Пропонований вступний урок до вивчення частини мови побудований у формі лінгвістичного дослідження. Проблемні питання, колективне дослідження теми, інтерактивні вправи, проблемно – діалогічні форми роботи під час проведення таких занять дозволяють організувати взаємодію всіх учнів, навчити їх проводити спостереження за мовними явищами, обґрунтовувати свої висновки, вирішувати проблемні питання, удосконалювати культуру мовлення, відчувати необхідність у саморозвитку і самореалізації. Конспект уроку складений з використанням матеріалів на екологічну тематику, здебільшого текстів художньої літератури, що сприяють вихованню в учнів бережного ставлення до природи, а також виконують здоров'язбережувальну функцію навчання. Опрацювання теоретичного матеріалу і виконання вправ у посібнику проводиться за чинними підручниками з рідної мови для 7 класу.
Прийменник
7 клас
Тема: Прийменник як службова частина мови.
Мета: Поглибити знання учнів про службові частини мови, навчити знаходити прийменники у реченнях, давати їм характеристику, визначати особливості поєднання прийменників з іменниками, визначати їх роль у тексті;
розвивати мислення, увагу, дослідницькі вміння, спостережливість, мислительні операції, виховувати любов до природи, культуру мовлення.
Тип уроку: урок – дослідження.
Хід уроку:
1. Організаційний момент.
2. Підготовка учнів до сприймання нового матеріалу.
Вчитель звертається до дітей, не називаючи прийменників:
Пишіть у зошитах грамотно.
Після уроків відбудеться концерт.
Відпочили добре на великій перерві.
Покладіть щоденник на стіл.
Знайдіть вправу у підручнику.
(так, у мовленні були відсутні прийменники).
(Прийменник має велике значення у мовленні і нам потрібно його вивчати.)
3. Самостійне визначення учнями теми і мети уроку.
(Що ми маємо зрозуміти, дослідити, вивчити?
- чому прийменник службова частина мови;
- яка його роль у мовленні;
- вміти знаходити прийменники у мовленні і відрізняти їх від префіксів,
- визначити особливості вживання прийменників.)
4. Актуалізація знань. (Метод незакінчених речень).
- Частин мови є ...
- Частини мови поділяються на...
- Існує поділ частин мови за такими ознаками...
- Самостійні частини мови – це...
- Службові частини мови – це...
Узагальнення знань за таблицею:
- Отже, якщо прийменник – службова частина мови, то вона повинна...
5. Проведення колективного дослідження.
- Записати речення.
А там, за Россю, на роздоллі, попід горами й по долинах розсипалися біленькі хатки у вишневих садках, у яблунях та кучерявих грушах. Дороги скрізь пообсаджувані понад Россю високими вербами...(І.С. Нечуй - Левицький)
- Виписати прийменникові словосполучення.
Розсипалися за Россю; розсипалися на роздоллі; розсипалися попід горами; розсипалися по долинах; розсипалися у садках; пообсаджувані понад Россю.
(Висновок –прийменники не бувають членами речення ).
5.1.Вирішення проблемного питання:
- За функцією в реченні прийменник зближується з закінченням. У чому? (вони разом вказують на відношення між словами.)
5.2. Дослідження мовного матеріалу.
Наукова довідка: мовознавці Виноградов і Вихованець назвали навіть префіксом.
Розсипалися за Россю \\ над Россю;
Попід горами \\ за горами.
(Висновок – отже, від прийменника залежить зміст повідомлення. )
Розсипалися по долинах. (М.в.) Пішли по гриби. (З. в.)
Розсипалися на роздоллі. (М.в.) Зробити на виставку. (З. в.)
(Висновок – деякі прийменники вживаються з формами двох – трьох відмінків.
Прийменник вимагає іменника у певному відмінку.)
- Чи можна прийменник замінити синонімічним?
Понад Россю \\ над Россю.(так, для передачі найтонших відтінків деякі прийменники можна замінити синонімічними.)
6. Виконання інтерактивних вправ.
6.1.Вправа на закріплення.
З почутими словами скласти і записати прийменникові словосполучення.
Працювати, приїхати, відпочивати, мати перевагу, переконаність, згадка.
6.2. Тренувальна вправа.
З продиктованих записати лише прийменникові словосполучення і вказати їх вид.
Виконувати роботу, охочий до роботи, турбуватися про дітей, будівлі Хмельницького, студент із Києва, описувати гори, писати про гори.
- які слова можуть бути головними у прийменникових словосполученнях?
6.3.Дослідження мови.
Довести, що прийменники по, про, без, перед, від можуть бути однозвучними з префіксами.
По землі – поверхня, про мене – пронести, з роботи – зрости, без дороги – безпорадний, перед початком – передплата, від криниці – відхилити.
Розповідь вчителя про походження прийменників.
У ході розвитку мови прийменник відокремився від імені, бо перед ним почало вживатися означення. Про це свідчить те, що і тепер більшість префіксів мають відповідники серед прийменників. Але між ними різниця – префікс вживається у морфології, він змінює лексичне значення слова, а прийменник виражає синтаксичну залежність слів, уточнює лексичне значення вислову.
6.4.Лінгвістичне дослідження.
Порівняти і довести, що в одній колонці підкреслені слова – прислівники, в другій – прийменники.
До лісу вже близько. Близько лісу засіяне поле.
Навкруги золоті поля. Навкруги нас багато зелені.
Автобус промчав мимо. Автобус промчав мимо нас.
Наукова довідка: прийменники у мові не завжди були службовими словами. Про це свідчать слова, які у сучасній мові можуть бути іменниками і прийменниками.
6.5. Конструктивна вправа.
У сучасній українській мові прийменникова сім'я поповнюється новими словами. Поділити слова у дві колонки: на ті, що утворилися від іменників і на ті, що утворилися від прислівників.
Кінець, круг, з метою, з приводу, за рахунок,
Близько, вздовж, поперек, навколо, навкруги, спереду.
7. Мовна скарбничка. Виправити мовні помилки.
Я допустив помилку( по неуважності) через неуважність.
Це ми знаємо (по її розповіді) з її розповіді.
Екскурсія відбудеться (при будь – яких обставинах) за будь – яких обставин.
8. Підсумок уроку. Рефлексія.
9. Домашнє завдання.
За бажанням: виписати із улюбленого вірша 10 прийменникових словосполучень, визначити, з яким відмінком іменника чи займенника сполучаються прийменники; скласти лінгвістичну казку про прийменник.