Урок "Сполучник як службова частина мови"

Про матеріал

Пропонований вступний урок до вивчення частини мови побудований у формі лінгвістичного дослідження. Проблемні питання, колективне дослідження теми, інтерактивні вправи, проблемно – діалогічні форми роботи під час проведення таких занять дозволяють організувати взаємодію всіх учнів, навчити їх проводити спостереження за мовними явищами, обґрунтовувати свої висновки, вирішувати проблемні питання, удосконалювати культуру мовлення, відчувати необхідність у саморозвитку і самореалізації. Конспект уроку складений з використанням матеріалів на екологічну тематику, здебільшого текстів художньої літератури, що сприяють вихованню в учнів бережного ставлення до природи, а також виконують здоров'язбережувальну функцію навчання. Опрацювання теоретичного матеріалу і виконання вправ у посібнику проводиться за чинними підручниками з рідної мови для 7 класу.

Перегляд файлу

 

            Тема:             Сполучник як службова частина мови 

 

 

 Мета:   поглибити знання учнів про сполучник, з’ясувати його види і функціональні особливості, формувати вміння відрізняти сполучники від інших частин мови, правильно визначати їх  вид і функцію в реченні;

 розвивати логічне мислення, дослідницькі уміння, увагу, пам’ять  учнів;   виховувати любов до природи, культуру мовлення.

 Тип уроку:  урок засвоєння нових знань, урок – дослідження.

«Я в ліс іду, як в отчу хату,

у світ натхнення і краси » 

   (Н. Гнатюк)

              Перебіг уроку

1.Перевірка виконання учнями домашнього завдання практичного характеру.

2. Актуалізація і корекція  опорних знань.

Виразно прочитати текст.

  Полювання

 

Всю ніч кричали гуси на заплавах,

І не змовкала цілу ніч пальба...

Прогірклий дим спливав по в'ялих травах,

Як смага, в мене шерхнув на губах.

 

Під кожен постріл серце зупинялось

І дуже билось на гусиний крик.

Воно в ту ніч, мов сито, в грудях стало,

Бо я живого зраджувать не звик.

 

Я підставляв себе під кожен постріл,

За вожака тут з берега кричав,

Гусину втечу, крила їхні гострі

Я піднімав із власного плеча.

 

Але за вас, усміхнені щасливці,

Я кров тепер вихаркую з грудей,

Тому що вас багато є, мисливців,

І мало так лишилося гусей!

  М. Удовиченко

 

Як ви ставитеся до полювання?

Чи можна оправдати захоплення мисливців?

Інтерактивна вправа «Я знаю»:

 Назвати іменники 2  відміни,

 Назвати прикметники, які перейшли у іменники,

Назвати дієслова у минулому  часі,

Назвати інфінітив,

 Знайти особові займенники,

 Назвати прикметник з орфограмою у суфіксі,

 Знайти прийменники, які творять М.в. і Зн. в.

Визначити частини мови у 2 строфі вірша, пояснити. У чому виникли труднощі?

Отже, тема уроку  має стосуватися сполучника.

 

3.Повідомлення теми уроку, мети, завдань. Мотивування учіння.

Спробуйте прочитати строфу без сполучників. Чи втрачає щось текст?

Висновок учнів. Отже, кожна частина мови має своє місце у мові, тому маємо все знати і про сполучник.

 

4.Сприймання і усвідомлення учнями фактичного матеріалу, осмислення зв’язків і залежностей між елементами вивченого матеріалу.

Виразно прочитати текст «Дивний мисливець» і пояснити назву тексту.

Дивний   мисливець

 Живе у нашому селі дід Максим. Усі кажуть: дід — мисливець. Як тільки починається полювання на зайців чи на качок, дід щодня йде з рушницею до лісу. Виходить із дому рано-вранці, а повертається ввечері.

 Але що це за дивний мисливець такий! Ніколи не несе додому ні зайця, ні качки. Приходить із порожньою торбою. Одного разу приніс дід Максим зайченя маленьке. Знайшов під кущем. У зайченяти була зламана ніжка. Дід зробив із двох гілочок пов'язку, забинтував ніжку. Через тиждень ніжка зрослася, і дід відніс зайченя в поле.

 Чого ж це дід Максим такий невдаха?

 Пішли одного разу слідом за дідом, захотілося подивитись, як же він полює. Бачать: по-

клав дід рушницю, а сам ходить лісом та й розкладає під кущами сіно зайцям..

 Зрозуміли тоді, чого дід Максим дивний мисливець.

Дослідження мовного матеріалу.

Чому частина мови має назву сполучник?

Подивимось, що вона сполучає? У цьому нам допоможуть останні речення 1 і 2 абзаців тексту.

Висновок учнів. Отже, сполучник з’єднує  прості речення у складному і однорідні члени речення.

Зверніть увагу на 1 речення 2 абзацу. Воно теж починається зі сполучника.

Висновок учнів. Отже, сполучник може з’єднувати і окремі речення у тексті.

Проаналізуйте   3    речення тексту і останнє 2 абзацу. Де сполучник з’єднує залежні частини, а де незалежні?

Чи можемо ми говорити про питання сполучника, лексичне значення, граматичні ознаки і синтаксичну роль?

Висновок учнів. Отже, сполучник – службова частина мови, їй ці ознаки не властиві.

Чи однакову функцію виконують усі сполучники?

Проаналізуймо на прикладі знову ж  останніх  речень 1 і 2 абзаців тексту.

Сьогоднішня тема уроку спонукає нас задуматись над питанням: мисливець – друг чи ворог природи? Яке значення виражає сполучник чи ? (несумісність явищ).

Висновок учнів. Отже, сполучники  можуть  виражати  поєднання, приєднання, протиставлення або зіставлення, несумісність понять або чергування явищ і виражати залежність частин складного речення.

Сполучник вживається  один чи може повторюватися? Зверніться до 2 речення 2 абзацу.

Висновок учнів. Отже, сполучники  можуть бути одиничні і повторювані.

Слово вчителя. Є й парні сполучники: Як вирішимо, так зробимо. Ми не тільки поговорили про мисливство, а й зрозуміли про його загрозу для навколишнього середовища.

 

5. Закріплення понять і формування умінь в учнів.

5.1.Робота з підручником(учні самостійно читають правила).  

Вправа із підручника (усно).

Знайти у тексті вправи речення, яке містить два сполучники.

 

5.2.Виписати у 2 колонки сполучення слів з прийменником і зі сполучником.

 У гніздах,розповісти про природу, екскурсія до лісу, вийти на стежину.

Людям і природі; верби й осокори; то хащі, то галявини;не тільки любити, а й допомагати;милуватися чи захоплюватися.

  Зверніть увагу на вживання сполучників і та й (закон милозвучності).

 5.3. Творче завдання за матеріалом вправи: з  кількома сполучниками на вибір скласти речення на тему збереження природи.

 

6. Узагальнення і систематизація вивченого.

Скласти узагальнюючу таблицю

 

Сполучники

 

Сурядні                                                              підрядні

Єднальні, розділові протиставні

 

Однор. чл. реч.          Прості у скл.          Речення у тексті.

 

7. Підсумок уроку.

Ланцюжок думок: що я зрозумів і чого навчився на уроці?

 

8. Домашнє завдання. Параграф і  вправа із підручника або міні – твір (за бажанням) на тему «Хто дав вам право нищити природу?», підкреслити сполучники.

 

 

docx
Додано
23 липня 2018
Переглядів
2370
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку