Урок "Прийоми розвитку музики. Ладовий та тембровий розвиток".

Про матеріал

ладовий та тембровий розвитку музики; уявлення про окремі музичні поняття(динаміка, мажор, мінор, інструменти симфонічного оркестру); творчість композитора С.Прокоф'єва вокальна та інструментальна(симфонічна) музика.

Перегляд файлу

 Тема: Прийоми розвитку музики. Ладовий та тембровий розвиток.

Мета: визначити особливості ладового та тембрового розвитку музики;                                                                              поглибити уявлення про окремі музичні поняття(динаміка, мажор, мінор, інструменти симфонічного оркестру); розвивати музичне сприймання, вокально-хорові та виконавські навички, уміння слідкувати за ладовим та тембровим розвитком тем; виховувати інтерес до творчості композитора С.Прокоф’єва, до вокальної та інструментальної(симфонічної) музики, людяність, доброту.

Музичний матеріал: «Чому ведмідь взимку спить» сл. О.Коваленкова, муз. Л. Кніппера.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: музичний інструмент(ф-но), музичний центр, netbook, мультимедійний проектор, фонохрестоматія 3 клас, ілюстрації до уроку.                              

                                                               Хід уроку

1.Організаційний момент(Діти стоять біля своїх парт. Презентація №1слайд № 1).       

- музичне вітання:  

«Продзвенів уже дзвінок, всі прийшли ми на урок. Заспіваємо пісень, добрий день!»(Діти сідають за парти).

2.Мотивація.

Вчитель.

- Діти, сьогодні вранці, мені прийшла термінова телеграма від Білосніжки. Хто хоче прочитати, що ж вона пише?

Учениця.(Слайд №2)  «Добрий день, дорогі учні 3-Б класу! Прошу у вас, допомоги. Люта, сердита, Зимова королева, зачарувала і заморозила моїх помічників – гномів. А веселу музику скувала крижаним льодом. Все заснуло в нашому царстві. Не чути веселого співу, дзюрчання струмочка, бурчання ведмедя, цвірінькання пташок. Я знаю, що ви дуже розумні, талановиті, співочі, дружелюбні. Допоможіть своїм талантом розбудити музику, та моїх друзів – веселих гномів. А на допомогу висилаю вам поради, які допоможуть зігріти та розчарувати музичне царство. З повагою Білосніжка».

Вчитель.

- Ну що, діти, допоможемо зарадити біді Білосніжки?

Діти.

- Так.

3.Оголошення теми уроку.

Вчитель.

- А для того, щоб звільнити чарівну сімку гномів від крижаного полону, ми повинні повторити:(слайд 3) Прийоми розвитку музики. Та вивчити: Ладовий та тембровий розвиток. А допоможуть нам у цьому поради Білосніжки:

- розспіватися;

- виконати тестові завдання;

- ознайомитися з новим музичним терміном;

- попрацювати над піснею «Чому ведмідь взимку спить».

- справитися з завданнями з нотної грамоти;

- пограти в гру під назвою «Впізнай соліста».

Вчитель.

- Що ж, не будемо гаяти часу та розпочнемо з першої поради – розспівки. Отже, приготуйтесь до розспівування. (Слайд №4 Відео).

Вчитель.

- Діти, схоже ми справилися з першим завданням. І саме, за допомогою нашого співу, нам вдалося розчарувати першого гномика. Подивіться, де ж він зайняв місце?

 D:\школа\семінар\x_57a46f02.jpgНота »ДО».

Учениця.

Прокофьев 2- Він зайняв місце на нотному стані, а саме на допоміжній лінії нотного стану. Це місце нотки до.

4.Актуалізація опорних знань.

Вчитель.

- На минулому уроці ми з вами ознайомилися з симфонічною казкою «Петрик і Вовк». Нагадайте мені, хто написав цей твір?(Слайд №5,1)

Учень.

- Цей твір написав російський композитор Сергій Сергійович Прокоф’єв.( Слайд №5,2)

Вчитель.

- Яке завдання ставив композитор перед написанням симфонічної казки?

Учень.

- Перш за все – познайомити дітей з інструментами симфонічного оркестру.

а)Тест «Інструменти симфонічного оркестру в симфонічній казці «Петрик і Вовк».

Вчитель.

- Зараз, за допомогою тестових завдань ми перевіримо, як ви запам’ятали героїв симфонічної казки та інструменти які виконують їхню тему. Тест буде проходити у вигляді естафети. Якщо відповідь правильна – плескаємо в долоні, якщо ні – тупаємо ніжками.(Презентація №2) Отже, хто хоче розпочати?(Слайд №1)

Учениця.

- Які інструменти виконують тему Петрика?

Учень .

- Струнні смичкові.(Слайд №2)

Учень.

- Який інструмент виконує тему кішки? .(Слайд №3)

Учень.

- Кларнет.(Слайд №4)

Учениця .

- Який інструмент виконує тему пташки? .(Слайд №5)

Учень.

- Флейта.(Слайд №6)

Учениця.

- Який інструмент виконує тему дідуся? .(Слайд №7)

Учень.

- Фагот.(Слайд №8)

Учень.

- Який інструмент виконує тему качки? .(Слайд №9)

Учень.

- Гобой. .(Слайд №10)

Вчитель.

- Чи вдалося нам, своїми знаннями, розбудити наступного чарівного гномика?

Учениця.

- Так, і він вже зайняв місце нотки ре на нотному стані.( Презентація №1)

D:\школа\семінар\0_650ce_ead10366_XL.pngНота «Ре».

б)дитяча виставка «Художня майстерня».

Вчитель.

- А зараз декілька слів про конкурс(Слайд №6) під назвою: «Улюблений герой симфонічної казки «Петрик і Вовк»», який проходив в січні. Подивіться, яка виставка вийшла із робіт переможців.

в)Уявна подорож. «На концерті в театрі.

Вчитель.

- Діти, уявімо, що ми з вами потрапили на концерт до театру(Слайд №7), де був присутній композитор Сергій Сергійович  Прокоф’єв. Подивіться, яка історія з ним трапилася(Слайд №7,1).

Автор.

-  Одного разу, на концерті, оркестр, що виконував один з творів С.Прокоф’єва, страшно фальшивив. Вельми зніяковілий диригент після концерту підійшов до композитора з вибаченнями:

Диригент.

- Приношу вам свої якнайглибші вибачення, Сергію Сергійовичу, за не дуже вдале виконання. Бога ради, скажіть, що ви не дуже сердитеся за тих декілька фальшивих нот, які ми зіграли...

Композитор.

-  Не варто так переживати, оскільки я взагалі не почув жодної вірної ноти, тому цей твір сприймав як чужий! Отже ви можете бути абсолютно упевнені, що я не серджуся на вас...

Вчитель.

- Дякуємо вам, за таку цікаву історію(сідають на місця).

5. Інсценізація.

а) «Мажор і Мінор».

Вчитель.

C:\Users\Semen\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Word\IMG_3189.jpg- Діти, уявіть, що ми потрапили до далекої країни – Ладії, та зустрілися(Слайд №8 1,2) з двома братами. Прослухайте уважно їхню розмову, та поміркуйте, хто вони(Виходять Мажор та Мінор).

Мажор.

- Пані та панове, дозвольте представитись. Ми – два брата. Я обожнюю радіти, веселитись, прошу всіх бадьоро мені підспівувати(Звучить весела мелодія і Мажор веселиться під неї).

Мінор.

- Я Мінор(вклоняється), засмучуватися, сумувати люблю(звучить музика і він щось бурмоче).

Мажор.

- Брате, навіщо засмучуватися? Краще посміхнися, звеселися. Сміх, до речі – лікує!(сідають)

Вчитель.

- Діти, впізнали братів?

Учениця.

- Так, сумний – це Мінор(слайд №8. 3), а веселий – Мажор(4).

Вчитель.

- Чи змінювалась, діти, музика коли розмовляли брати?

Учень.

- Так, коли говорив брат Мажор – звучала музика в мажорному ладі. А коли Мінор – в мінорному ладі.

Вчитель.

- Якщо лад змінювався тоді відбувався розвиток. Який саме?

Учениця.

- Відбувався ладовий розвиток.

Вчитель.

- Діти, запам’ятайте! В музиці найпоширенішими є два лада: мажор та мінор. Мажор(слайд №8. 5) – це світле забарвлення музики, а мінор (слайд №8.6) – темне забарвлення музики.

Вчитель.

- Пригадайте з уроків української мови, як називаються слова протилежні за значенням?

Учениця.

- Слова протилежні за значенням – це антоніми.

Вчитель.

- Погляньте на наш чарівний нотний стан, що на ньому змінилось?

Учениця.

- Ми звільнили третього чарівного гномика. І він зайняв місце на другій лінії нотного стану, місце нотки мі.

D:\школа\семінар\7fcaf43af3d7.jpgНота «Мі».

б) «Тембр».

Вчитель.

- Діти, наступне наше завдання – це ознайомлення з новим музичним терміном. Тому сьогодні хочу вас познайомити, ще з одним своїм товаришем, якого звуть – Тембр.(слайд №9). Будь-ласка, тембр, вам слово(виходить дитина).

Тембр.

- Я тембр. Один із засобів музичної виразності. Я допомагаю розвиватися, змінюватися. Мене порівнюють з художником, тому що, я теж вмію розмальовувати, тільки звуки. Також я живу в кожному із вас.

Вчитель.

- Дякую вам, тембр. Сідай те на своє місце. Хочете перевірити чи насправді це так. Тоді,пропоную вам, пограти в  гру, яка називається(слайд №10) – «Музичний каламбур». Ваше завдання: уважно прослухати аудіо запис з голосами ваших вчителів та вгадати кому він належить. Будь те уважними(звучать голоси вчителів).

Вчитель.

- Отже, запам’ятайте(слайд №11): тембр – це забарвлення голосу, яке є у кожного музичного інструменту, а також у кожного із нас. А самим першим музичним інструментом був саме наш голос. А вчителів ви впізнали за допомогою чого?

Учениця.

- Голоси вчителів нам вдалося впізнати за допомогою тембру.

Вчитель.

- Ось ми і виконали третє завдання та наші музичні словники поповнилися новими музичними термінами.

6.Фізкультхвилинка(Презентація №3).

Вчитель.

- Прийшов час відпочити. Приготуйтесь до фізкультхвилинки.

 

7.Робота над піснею. Л.Кніппера «Чому ведмідь взимку спить».

Вчитель.

- Діти, виконуючи фізкультхвилинку ми розбудили нашого знайомого(виконую пісню «Чому ведмідь взимку спить»).

- Впізнали, кого ж ми розбудили?(Презентація №1)

Діти.

- Так!

Вчитель.

- Кого?

Діти.

- Ведмедя (слайд №12).

Вчитель.

- Отже, переходимо до четвертого завдання – робота над піснею «Чому ведмідь взимку спить». Діти, а чому ведмідь взимку спить?

Учениця.

- Через те, що зимою всю землю застеляє снігом, а цим великим хижим звірям потрібна велика кількість їжі, щоб підтримувати свою розкішну форму. Тому він впадає в зимову сплячку.

Вчитель.

- Скільки куплетів має пісня?

Учень.

- Пісня «Чому ведмідь взимку спить» має три куплети

Вчитель.

- Зверніть увагу на перший такт пісні. Як називається такий такт?

Учениця.

- Такий такт називається затакт.

Вчитель.

- Як називається знак, який зустрічається в третій фразі пісні?

Учениця.

- Фермата – знак подовження звуку або паузи на певний час.

Вчитель.

- На минулому уроці, нам вдалося розучити всю пісню, як же нам потрібно виконати пісню, щоб вона прозвучала цікаво, захопливо та виразно?

Учениця.

- На мою думку, всі три куплети пісні потрібно виконати по-різному. Перший – спокійно, другий – прискорено, третій – повільно.

Вчитель.

- Це так. Але зверніть свою увагу на першу та другу фразу: мелодію цих фраз потрібно співати бадьоро але не дуже голосно, ось прослухайте. А восьмі нотки третьої фрази – чітко і тихо, зараз я вам продемонструю. Мелодія останньої фрази така сама, як і в другій, але в ній є зупинка, після якої ми повинні заспівати швидко та тихо, прослухайте як саме.

 

- Діти, ми тільки що використовували з вами такі слова, як: швидко, тихо, повільно, не дуже голосно. Як можна їх назвати одним реченням?

Учень.

- Засоби музичної виразності.

Вчитель.

- Отже, давайте виконаємо пісню «Чому ведмідь взимку спить» композитора  Л.Кніппера, використовуючи засоби музичної виразності(виконуємо всю пісню).

Вчитель.

- Діти, які прийоми розвитку музики ми використали в цій пісні?

Учениця.

- В цій пісні ми використали такі прийоми музики як: темповий, динамічний та виконавський.

Вчитель.

- Так, з минулих уроків ми знаємо, що зміна темпу, характеру звучання, динамічних відтінків – це і є виконавський розвиток у музиці.

- Діти, що нового відбулося на нотному стані поки ми виконували завдання?

Учениця.

- Раїсо Миколаївно, нам, за допомогою співу, вдалося розбудити четвертого чарівного гномика. Подивіться, він зайняв місце між першою та другою лінією нотного стану, місце нотки фа.

D:\школа\семінар\69415893_08.pngНотка «ФА».

8.Музичні приклади(слайд №13).

Вчитель.

- Діти, зла Зимова Королева не хоче, щоб нам вдалося розчаклувати гномів, тому вона заплутала музичні приклади. Наше наступне завдання – розв’язати  їх правильно. Працюємо в групах, після виконання завдання командири прозвітують. Отже, бачу група «Зірочка» впоралася з завданням, тому, прошу командира групи прозвітувати.

Дитина.

http://www.muz-urok.ru/takt/chetvert2.gif  +   http://www.muz-urok.ru/semya_not/chetvert%20.gif= http://www.muz-urok.ru/semya_not/celaya-2.gif  

- В цьому прикладі, четвертна плюс четвертна дорівнює ціла, розв’язок не вірний. Правильний розв’язок – половинна плюс половинна дорівнює ціла.

http://www.muz-urok.ru/semya_not/celaya-2.gif1.http://www.muz-urok.ru/semya_not/polovinka.gif +  http://www.muz-urok.ru/semya_not/polovinka.gif=

http://www.muz-urok.ru/semya_not/celaya-2.gifhttp://www.muz-urok.ru/takt/chetvert2.gif  + http://www.muz-urok.ru/takt/chetvert2.gif + http://www.muz-urok.ru/takt/vosmushki%202.gif =

- В даному прикладі, четвертна плюс четвертна плюс восьма дорівнює ціла, розв’язок не вірний. Правильний розв’язок – четвертна плюс четвертна плюс половинна дорівнює ціла.

http://www.muz-urok.ru/semya_not/celaya-2.gif2.http://www.muz-urok.ru/takt/chetvert2.gif + http://www.muz-urok.ru/semya_not/chetvert%20.gif + http://www.muz-urok.ru/semya_not/polovinka.gif=

http://www.muz-urok.ru/takt/chetvert2.gif+ http://www.muz-urok.ru/takt/vosmushki%202.gif  = http://www.muz-urok.ru/semya_not/polovinka.gif

- В цьому прикладі, четвертна плюс восьма дорівнює половинна, розв’язок не вірний. Правильний розв’язок – четвертна плюс четвертна дорівнює половинна.

3.http://www.muz-urok.ru/takt/chetvert2.gif +http://www.muz-urok.ru/semya_not/chetvert%20.gif  = http://www.muz-urok.ru/semya_not/polovinka.gif

http://www.muz-urok.ru/takt/chetvert2.gif  + http://www.muz-urok.ru/takt/vosmushki%202.gif +http://www.muz-urok.ru/takt/vosmushki%202.gif +http://www.muz-urok.ru/takt/vosmushki%202.gif = http://www.muz-urok.ru/semya_not/polovinka.gif

- В цьому прикладі, четвертна плюс восьма плюс восьма плюс восьма дорівнює половинна, розв’язок не вірний. Правильний розв’язок - восьма плюс восьма плюс восьма плюс восьма дорівнює половинна.

4.  http://www.muz-urok.ru/takt/vosmushki%202.gif + http://www.muz-urok.ru/takt/vosmushki%202.gif + http://www.muz-urok.ru/takt/vosmushki%202.gif+ http://www.muz-urok.ru/takt/vosmushki%202.gif = http://www.muz-urok.ru/semya_not/polovinka.gif

http://www.muz-urok.ru/semya_not/polovinka.gif+http://www.muz-urok.ru/takt/vosmushki%202.gif = http://www.muz-urok.ru/takt/chetvert2.gif

- В цьому прикладі, половинна плюс восьма дорівнює четвертна, розв’язок не вірний. Привільний розв’язок -  восьма плюс восьма дорівнює четвертна.

5.http://www.muz-urok.ru/takt/vosmushki%202.gif + http://www.muz-urok.ru/takt/vosmushki%202.gif = http://www.muz-urok.ru/takt/chetvert2.gif

Вчитель.

- Діти подивіться на наш чарівний нотний стан, ми своєю працею розбудили наступного гномика. Де він зайняв місце?

Учень.

- Він зайняв місце на третій лінії нотного стану. Місце нотки соль.

D:\школа\семінар\2-BLANCANIEVES.jpgНотка «СОЛЬ».

9. Робота в парах. «Дай правильне визначення»( слайд №14) .

Вчитель.

- Зараз ми попрацюємо в парах. У кожного із вас на парті лежать картки на яких написані терміни. Дайте правильне визначення цим термінам за допомогою стрілок. Отже, приступаємо до завдання.

 

 

 

 

- Ви впорались з завданням та розбудили наступного гномика. Де він зайняв місце?

Учень.

- він зайняв місце між другою та третьою лінією нотного стану. Місце нотки ля.

D:\школа\семінар\0_57dc0_60db9ab1_XL.jpgНота «ЛЯ».

10.Слухання музики. Гра «Впізнай соліста».

Вчитель.

- Що ж, переходимо до останнього завдання – слухання музики. Нам потрібно прослухати три музичні фрагменти, які виконує оркестр. Та впізнати інструмент, який виконує головну тему. Тобто солірує. Отже, перед вами на парті лежать картки з музичними інструментами. Прозвучать три фрагменти музичного твору. Вам потрібно визначити який музичний інструмент солірує та підняти картку з його зображенням. Працюємо по рядах. Перший фрагмент твору відгадує перший ряд, другий – другий, третій – третій. За допомогою музичного слуху, ми спробуємо розбудити останнього чарівного гномика. Тому будьте D:\школа\семінар\199757ce641c8422335349aabf0_prev.jpgD:\школа\семінар\d11a906b25dbf85a00e65d983b5f8e5e.jpgD:\школа\семінар\altosax.jpgуважними.

 

 

Вчитель.

-  Що ж, схоже музичний слух вас не підвів. Саме він допоміг вам розбудити останнього гномика. Тож, де він зайняв місце?

Учениця.

- Він зайняв місце на третій лінії нотного стану. Місце нотки сі.D:\школа\семінар\69415789_02.png

Нота «СІ».

12.Підсумок уроку(слайд №15).

Вчитель.

- Друзі, наш урок підходить до завершення. Чи вдалося нам виконати всі завдання та розбудити всіх гномів(слайд №16)?

Учениця.

- Нам вдалося виконати всі завдання та  розбудити чарівну сімку гномів. А допомогли нам в цьому – наші знання, спів, музичний слух, артистизм та любов до музики.

Вчитель.

- З якими прийомами розвитку музики познайомилися на уроці?

Учень.

- Сьогодні на уроці, ми познайомилися з ладовим та тембровим розвитком.

Вчитель.

- Що нового дізналися?

Учениця.

- Що в кожної людини та в кожного музичного інструменту є тембр.

Вчитель.

- Які прийоми розвитку музики повторили?

Учениця.

- Повторили такі прийоми розвитку, як: виконавський, темповий, динамічний.

Вчитель.

- Чи відбувався в нас на уроці ладовий розвиток?

- Учениця.

- Звичайно. Протягом уроку музика змінювалась. То звучала в мажорному ладі то в мінорному. Тому відбувався ладовий розвиток.

Вчитель.

- Чи відбувався тембровий розвиток?

Учениця.

- Так відбувався. Кожен музичний інструмент, який звучав на уроці, має свій тембр і він змінювався, тобто відбувався тембровий розвиток.

Вчитель.

- Дякую вам за активну роботу на уроці, мені було дуже приємно з вами працювати. Сьогодні на уроці ми поповнили свій умовний ланцюжок такими прийомами музики, як: ладовий та тембровий. За сьогоднішній урок ви отримуєте такі оцінки.

а)оцінювання.

Вчитель.

- А зараз, за виконання всіх завдань та звільнення чарівних гномів нам вдалося розморозити музику від крижаного полону. Тому Білосніжка зі своїми помічниками підготувала нам музичний подарунок. Пропоную його прослухати. (звучить уривок пісні «Сім нот» слайд №17).

- Діти, ми з вами знайомі з цією піснею. Пропоную виконати її усім класом(виконання пісні усім класом).

б)виконання пісні «Сім нот».

Вчитель.

– Я дуже щаслива, що наш урок закінчується саме так. Нехай музика супроводжує і допомагає вам в майбутньому, а сьогодні ми говоримо їй до побачення(слайд №18).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

D:\школа\Дидактичний матер\a9bc75f1e2f5.jpg 

 

 

 

 

Підготувала:

 вчитель музичного мистецтва

 Ващенко Р.М.

 

 

 

docx
Додано
12 грудня 2018
Переглядів
2981
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку