Мета: пояснити дітям особливості погоди взимку, продемонструвати дітям як одягатися відповідно до погоди, підсумувати знання дітей про безпеку підчас прогулянок та розваг; узагальнити життєві спостереження дітей про зміни в природі з приходом зими; за допомогою художніх засобів поглибити уявлення про найхарактерніші ознаки зими; розвивати мовлення, уважність, спостережливість, мислення, творчі і пізнавальні здібності; збагачувати словниковий запас; розвивати естетичні почуття, навички роботи в парі, в групі; повторити лічбу та вміння вирішувати приклади; виховувати поважливе ставлення та любов до природи, не залежно від пори року.
Обладнання: інтерактивна дошка, кулька-сніжка.
Хід уроку
І. Організація учнів до уроку
Дзвоник пролунав веселий,
Дружно всіх він кличе в клас.
І цікаве на уроці
Пропоную я для вас.
Посідаємо тихенько,
Спинки підтягли рівненько,
Один одному всміхнулись
І до мене повернулись.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми уроку.
Сьогодні у нас буде незвичайний урок, а щоб дізнатися тему нашого уроку вам потрібно поставити цифри у правильній послідовності, розшифрувати тему нашого уроку.
3 |
1 |
4 |
2 |
М |
З |
А |
И |
Хто мені прочитає, яке слово у нас утворилося? (Так, Зима)
Уважно роздивіться малюнок.
Покажіть голосом та рухами рук:
- Як ми швидко спускаємося з гірки? (Шууух)
- Як під нашими ніжками рипить сніг? (Рип-рип)
- Як вітер шумить у наших вухах? (Шу-у)
- Як стрибаємо від задоволення? (Туп-туп)
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Грудень.
Грудень рік кінчає, а зиму починає. Назва місяця «грудень» пов’язаний із тим, що мокра від осінніх дощів земля замерзає, і дорога стає грудкуватою. Ще місяць грудень називають: хмурень, мочавець, андрієць (християнське), солоноворот. У цьому місяці сонце «повертає на літо», тобто дні починають збільшуватися.
Січень.
Перший місяць року називають січнем від давньоукраїнського слова «сікти»: саме в цю пору, колись наші предки вирубували ліс, чагарник, готуючи землю для посіву сільськогосподарських культур. Водночас, це місяць, коли у вітряну погоду січе снігом. Інші назви: тріскун, сніговик, льодовик, просинець. Остання назва за деякими версіями означає «просити в Богів добра», бо в цей час випадають різдвяні свята. Однак це не відповідає дійсності, оскільки в січні різдвяні свята стали відзначати лише в XX ст.
Лютий.
Назва лютий закріпилася за другим місяцем тому, що лютневі морози бувають болюче дошкульні. Названий від лютих морозів, лютих вовків, які в цей час найбільше голодують. Інші народні назви: крутень, зимобор, бокогрій, криводоріг, громник. Остання назва від свята Стрітення (Громниця), коли за народними повір'ями Зима зустрічається з Весною.
До речі! - Усі назви місяців в українській мові (крім казок, де вони є дійовими особами) пишуться з малої літери.
Зараз дітки ми з вами пограємо гру і за одно перевіримо, хто найуважніше слухав розповідь про походження назв зимових місяців.
Правила гри прості: я вам зачитую речення, якщо речення вірне – плескайте в долоні, а якщо не вірне - тихенько тупаєте ніжками
Грудень – останній місяць року.
Лютий – перший місяць зими.
Січень – лютує.
Назви місяців пишуться з маленької літери.
А тепер погляньте на дошку та порахуйте скільки було правильних тверджень (зелені кружечки), а скільки не правильних (червоні кружечки).
Молодці. Трішки розім’ялись, відпочили, продовжуємо далі нашу зимову подорож.
- Пригадайте якомога більше зимових розваг. По черзі називайте розваги, але будьте уважні, не повторюйтесь. Виграє команда, яка закінчить останньою.
Санчата, лижі, ковзани, сніговик , сніжки – це все …? – Зимові розваги.
Уважно подивіться на малюнки, чи всі розваги ви назвали.
4. Математична фізкультхвилинка. Гра в сніжки. (Слайд – 7)
- Дітки, як ви думаєте, що у мене в руках? (Кулька)
- А на що схожа дана кулька? (На сніжку)
- Підніміть ручки, хто з вас полюбляє грати в сніжки?
Зараз ми з вами трішки пограємо у сніжки, але в не прості сніжки, а математичні. (Учні стають у коло, чи півкругами).
Правила гри: я називаю приклад і кидаю комусь із вас сніжку. Учень, який отримав сніжку повинен вирішити приклад та сказати відповідь. Потім придумує свій приклад на додавання чи віднімання (посильний учням ) і кидає сніжку наступному гравцю.
Всі зрозуміли правила гри? (Якщо ні – наводжу приклад, я (вчитель) називаю приклад «8-6» і кидаю комусь із вас (учнів) сніжку, наприклад тобі Максиме – ти повинен порахувати скільки буде «8-6» та дати відповідь скільки буде - «=2». А потім скласти свій приклад (посильний учням) та передати сніжку далі.
V. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Вправа «Снігова куля». Групова робота.
- А в які ігри ви граєте у себе на подвір'ї?
- Пропоную вам створити велику снігову кулю з ваших відповідей-сніжинок.
- Об'єднайтеся у групи, обговоріть питання, які записані на ваших сніжинках і коротко напишіть або намалюйте відповідь.
І група – Де у вашому дворі можна кататися на санчатах та ковзанах?
(Подалі від автомобільної дороги, де немає льоду, каміння, побитого скла.)
ІІ група – Які небезпеки чатують на тебе на подвір'ї взимку?
(Бурульки на будинках, слизька стежка, талий сніг на даху.)
ІІІ група – Як можна взимку уникнути небезпеки на подвір'ї?
(Кататися подалі від будинку, кататися на лижах і санчатах по снігу, не сковзатися на льоду.)
(Доповідачі кожної групи презентують свої відповіді та прикріплюють малюнки на дошку, створюючи снігову кулю.)
- Отже, як уникнути небезпечної ситуації на подвір'ї?
2. Робота над віршем
Переплутав
Сніг, мороз, зима на дворі,
йде Андрій на ковзани.
Одягає босоніжки
і з футболкою штани.
здивувалися батьки.
Й ви, малята, поміркуйте:
що зробив він навпаки? Леся Вознюк
VІ. Підсумок уроку.
1.Рефлексія. Вправа «Мікрофон». (Слайд – 9)
Продовжіть речення
Урок був…
На цьому уроці я…