Урок побудовано за технологією розвитку критичного мислення. Він має на меті: вдосконалювати навички аналізу тексту; розвивати образне та логічне мислення, навички роботи з художнім з текстом, уміння виразно, вдумливо читати , переказувати , зв'язно висловлюватися в контексті змісту; формувати стійкість в неординарних умовах, прагнення до збереження власної гідності; виховувати вольові якості, життєвий оптимізм.
Урок зарубіжної літератури в 6 класі
Тема. «Проблема життя і смерті, дружби і зрадництва у творі Джека Лондона «Жага до життя»
Мета: вдосконалювати навички аналізу тексту; розвивати образне та логічне мислення, навички роботи з художнім з текстом, уміння виразно, вдумливо читати , переказувати , зв’язно висловлюватися в контексті змісту; формувати стійкість в неординарних умовах, прагнення до збереження власної гідності; виховувати вольові якості, життєвий оптимізм.
Епіграфи до уроку:
Лише ті здатні відчути життя, кому часто доводилось бути на краю смерті.
Джавахарлал Неру
Найдорожче у людини – це життя.
Воно дається їй один раз
М.Островський
Хід уроку
І. ВИКЛИК
у всьому розпалі зима.
Природа-матінка іще разок
Показує свої дива.
А ми продовжимо з книжок
Черпати мудрість золоту,
Щоб кожне слово і рядок
Виховував в нас доброту.
Отож гарненько всі сідаймо
Й урок цікавий починаймо.
1. Північна Америка, Сполучені штати Америки, Сан-Франциско, Каліфорнія, консервна фабрика, промислова шхуна, король устричних піратів, Джон Гріффіт Чейні - ДЖЕК ЛОНДОН.
2. Канада, Клондайк, Юкон, Доусон - Сіті , полярна зима, холодний вологий клімат , дика Північ– ЗОЛОТА ЛИХОМАНКА.
3. «Поклик предків», «Біле ікло», «Син вовка», «За тих, хто в дорозі», «Любов до життя» - ОПОВІДАННЯ.
4. Міцність, сила волі, оптимізм, небезпека , золотошукач, письменник, мандрівник – ЛЮДИНА.
5. Єдине, безцінне, складне, небезпечне, ризиковане, нгеповторне – ЖИТТЯ.
Йому судилася рання слава одного з найвидатніших письменників США. Його обожнювали, наслідували, ним захоплювались. Невиправний романтик і суворий критик суспільства водночас. Так , це Джек Лондон – Джон Гріффіт Чейні .
Покинувши університет, молодий Лондон приєднався до численної армії золотошукачів. На дошці наведені приблизні статистичні числа:
Та золота він так і не знайшов, натомість здобув інший скарб – теми і сюжети для своїх майбутніх «Північних оповідань». Сплинуть лічені місяці і Джек Лондон увійде в історію літератури як відкривач Американської Півночі – її величної природи. суворих буднів, що випробовують на міцність та характер ЛЮДИНУ, здатну вистояти в битві за життя.
ІІ. ОСМИСЛЕННЯ
Перехід річки надія на допомогу самопочуття героя пошуки їжі зустріч із ведмедем переслідування вовком кістки Білла двобій із вовком жалюгідна істота перебування на «Бедфорді»
1. Безіменний герой на початку оповідання підвернув......(ногу) .
2. Два дні у нього не було ...........( ріски в роті ).
3. Він боляче забив об каменюку.........(пальця на нозі).
4. Його ноги стали..........( суцільною раною).
5. Раз у раз він нахилявся , зривав та їв….. (болотяні ягоди).
6. Двох пічкурів , завдовжки з мізинець, він…. (з’їв просто сирими).
7. Кілька разів він рахував ……. (сірники).
8. За ним йшов слідом ........( хворий вовк ).
9. Рожевувато-білі чистенькі кістки і є… (Біл).
- Що доводять ці речення? Як вони характеризують одного з героїв оповідання? (на перший погляд здається, що людина – слабке створіння. Але це не так. Вона здатна навіть на неймовірне).
Прокоментуйте уривки твору й скажіть , як вони характеризують героїв.
« «Біл шкандибав далі через молочно-біле шумовиння. Він так і не озирнувся. Товариш дивився йому вслід,і, хоч його обличчя ніяк не пожвавилося, очі його світилися тугою пораненого оленя. (це був благальний погляд людини, що потрапила в біду).
« Чоловік знав, що з ягід немає ніякого наїдку, проте жував і жував, сподіваючись наїстися всупереч власному досвідові». ( Якісь поживні речовини все ж потрапляли до організму й підтримували його).
«Ішов він як удень, так і вночі. Відпочивав там, де падав, і насилу плентався вперед, коли в ньому знов спалахувало притьмяніле життя. Своєю волею він уже не боровся. Це просто життя в ньому не хотіло вмерти й гнало його вперед». (він любив життя, а воно не хотіло його покидати).
«Він пішов слідами людини, що лізла навкарачки, і незабаром дістався місця, де вони урвалися, — на мокрому мохові лежали свіжообгризені кістки, а навколо видніли сліди вовчих лап. Тут же валялась торбинка з лосячої шкіри, достоту така, як і в нього, подерта гострими іклами. Він спромігся підняти торбинку, хоч її вага була майже надсильна для його слабких рук. Біл ніс її до останку». (опинившись в небезпеці, Біл все-таки не полишив золота).
Колективне доповнення схеми кола Вена. (сутність методу полягає у тому, що , порівнюючи героїв, у полі перетину кіл вписують спільні риси).
1 пара – характеризує Біла.
2 пара – безіменного героя.
ЗРАДНИК ЛЮДИНА
Висновок.
Чи справедливо вчинила природа з Біллом? Що з ним сталося? Чому він загинув ? (бо виявився надто спокусливим до грошей і надто самовпевненим,вважав товариша тягарем, знехтував головним законом Півночі: не кидати товариша в біді, за жорстокий вчинок його ж покарано жорстокою північною природою).
ІІІ. РЕФЛЕКСІЯ
В оригіналі оповідання називається «Любов до життя». Російською мовою перекладається «Любовь к жизни». Український перекладач Петро Соколовський переклав «Жага до життя».
За словником Б.Грінченка:
Жага – бажання жити.
(Завдяки слову ЖАГА герой поборов голод і холод, хворобу, смерть і вижив)
- Сьогодні мене порадувало ... .
- Мене засмутило ... .
- Було цікаво ... .
- Я зрозумів, що ... .
- Я придбав ... .
- Мене здивувало ... .
- Урок дав мені для життя ... .
- Мені захотілося ... .
1. Заповніть схему в зошиті «Що довелося подолати герою, щоб вижити?»
Г
Е
Р
О
Й
2. Скласти пам’ятку «Як вижити в екстремальній ситуації?»
- Закінчуємо наш урок словами Джека Лондона. " Життя - дивна річ. Багато я думав, довго розмірковував про нього. ... Чому у нас така жага до життя? Адже життя - це гра , з якої людина ніколи не виходила переможцем. Жити важко, але ми любимо життя й ненавидимо смерть…. »