Урок «Проблема життя і смерті, дружби і зрадництва у творі Джека Лондона «Жага до життя».

Про матеріал

Урок побудовано за технологією розвитку критичного мислення. Він має на меті: вдосконалювати навички аналізу тексту; розвивати образне та логічне мислення, навички роботи з художнім з текстом, уміння виразно, вдумливо читати , переказувати , зв'язно висловлюватися в контексті змісту; формувати стійкість в неординарних умовах, прагнення до збереження власної гідності; виховувати вольові якості, життєвий оптимізм.

Перегляд файлу

Урок зарубіжної літератури в 6 класі

Тема. «Проблема життя і смерті, дружби і зрадництва у творі Джека Лондона «Жага до життя»

Мета: вдосконалювати навички аналізу тексту; розвивати образне та  логічне  мислення, навички роботи з художнім з  текстом, уміння виразно, вдумливо читати , переказувати , зв’язно  висловлюватися в контексті змісту;  формувати стійкість  в неординарних умовах, прагнення до  збереження   власної гідності; виховувати вольові якості, життєвий оптимізм.

Епіграфи до уроку:

                                                                        Лише ті здатні відчути життя, кому часто доводилось бути на краю  смерті.

Джавахарлал Неру

Найдорожче у людини – це життя.

                                                                                      Воно дається їй один раз

М.Островський

Хід уроку

І. ВИКЛИК

  • Привітання.

  • Надворі знову йде сніжок,

у всьому розпалі зима.

Природа-матінка іще разок

Показує свої дива.

А ми продовжимо з книжок

Черпати мудрість золоту,

Щоб кожне слово   і рядок

Виховував в нас доброту.

Отож гарненько всі сідаймо

Й урок цікавий починаймо.


  • Емоційна підготовка до сприйняття теми уроку.
  • Хто може з вас похвалитися гарним настроєм?
  • Я задоволена тим, що на уроці ви налаштувалися на продуктивну працю і залишили  поза класом всі неприємності.
  • Звернімо увагу на екран. Переглянемо відео «У тебе всього одне життя» .
  • До чого закликає автор цього відеоролика? (бути хоробрим, сильним, вірити в себе, займатися улюбленою справою, якщо треба – ризикувати, гордитися собою, йти вперед, залишатися самим собою).
  • Яка фраза у кліпі є ключовою? З чого все починається? (у тебе всього одне життя, завжди залишайся самим собою).
  • Мотивація навчальної діяльності.
  • Як жити? Як любити? Якими бути? Думки, що прозвучали  в цьому сюжеті, актуальні взагалі для кожної людини та стосуються безпосередньо теми цього уроку.
  • На ці важливі питання дають відповіді твори американського письменника Дж.Лондона. Сьогодні ми ще раз пройдемо стежкою людсь­кої долі, спробуємо розібратися, що таке справжнє людське щастя, які шляхи ведуть до нього , наскільки цінним є людське життя, на що варто його витратити, щоб зберегти людську гідність. Запишіть, будь ласка, тему уроку.
  • Чи готові ми до вирішення таких проблем? Доведіть свою думку. (біографія письменника вивчена, оповідання прочитане, настрій гарний, шкільне приладдя готове).
  • Актуалізація знань. Метод «Семантична карта»
  • Пригадаємо вивчене на попередньому уроці, уклавши семантичну карту.
  • Визначте ключове слово, яке обєднує слова, повязані за змістом  ?

1. Північна Америка, Сполучені штати Америки, Сан-Франциско, Каліфорнія, консервна фабрика, промислова шхуна, король устричних піратів, Джон Гріффіт Чейні   - ДЖЕК ЛОНДОН.

2. Канада, Клондайк, Юкон, Доусон - Сіті , полярна зима, холодний вологий клімат , дика Північ– ЗОЛОТА ЛИХОМАНКА.

3. «Поклик предків», «Біле ікло», «Син вовка», «За тих, хто в дорозі», «Любов до життя» - ОПОВІДАННЯ.

4. Міцність, сила волі, оптимізм, небезпека , золотошукач, письменник, мандрівник – ЛЮДИНА.

5. Єдине, безцінне, складне, небезпечне, ризиковане, нгеповторне – ЖИТТЯ.

http://static.poshukach.com/imgpreview?key=190b182649cc190e&mb=imgdb_preview_833http://libkor.com.ua/php/Istoruchna_dovidka/7021826a20bba3e8820f3edd9b056c48.png

  • Щойно ми склали з вами семантичну карту. А як же повязані між собою її складові?

Йому судилася рання слава одного з найвидатніших письменників США. Його обожнювали, наслідували, ним  захоплювались. Невиправний романтик і суворий критик суспільства водночас. Так , це Джек Лондон – Джон Гріффіт Чейні .

 Покинувши університет, молодий Лондон приєднався до численної армії золотошукачів. На дошці наведені приблизні статистичні числа:

  • близько 1 мільйона осіб намірювались відправитися за золотом в Клондайк;
  • близько 100 тисяч дійсно за ним пішли;
  • близько 60 тисяч людей загинули по дорозі, або повернулися назад;
  • близько 40 тисяч людей дійшло до Доусона;
  • лише 4 тисячі з них дійсно знайшли золото…

Та  золота він так і не знайшов, натомість здобув інший скарб –  теми і сюжети для своїх майбутніх «Північних оповідань». Сплинуть лічені місяці і Джек Лондон увійде в історію літератури як відкривач Американської Півночі – її величної природи. суворих буднів, що випробовують на міцність та характер ЛЮДИНУ, здатну вистояти в битві за життя.

ІІ. ОСМИСЛЕННЯ

  • Вдома ви дочитали оповідання до кінця. Чи задоволені ви кінцівкою?
  • А тепер ще раз прослідкуємо життєву стежку героїв оповідання.
  • Робота в парах «Відновіть сюжетний ланцюжок».

Перехід річки           надія на допомогу            самопочуття героя              пошуки їжі             зустріч із ведмедем             переслідування вовком             кістки Білла          двобій із вовком              жалюгідна істота            перебування на «Бедфорді»

  • Інтерактивна  вправа   "Закінчіть  речення".
  • Сувора природа постійно випробовує героя. Пригадайте, як саме.

         1. Безіменний герой на початку оповідання підвернув......(ногу) .

         2. Два  дні у нього  не  було ...........( ріски   в  роті ).

         3. Він боляче забив  об  каменюку.........(пальця   на  нозі).

         4. Його ноги  стали..........( суцільною  раною).

         5. Раз у раз він нахилявся , зривав та їв….. (болотяні ягоди).

         6. Двох пічкурів , завдовжки з мізинець, він…. (зїв просто сирими).

         7. Кілька разів він рахував ……. (сірники).

         8. За ним йшов слідом ........( хворий вовк ).

         9. Рожевувато-білі чистенькі кістки і є… (Біл).

- Що доводять ці речення? Як вони характеризують одного з героїв оповідання? (на перший погляд здається, що людина – слабке створіння. Але це не так. Вона здатна навіть на неймовірне).

  • Робота з текстом оповідання.

        Прокоментуйте уривки твору й скажіть , як вони характеризують героїв.

 « «Біл шкандибав далі через молочно-біле шумовиння. Він так і не озирнувся. Товариш дивився йому вслід,і, хоч його обличчя ніяк не пожвавилося, очі його світилися тугою пораненого оленя. (це був благальний погляд людини, що потрапила в біду).

           « Чоловік знав, що з ягід немає ніякого наїдку, проте жував і жував, сподіваючись наїстися всупереч власному досвідові». ( Якісь поживні речовини все ж потрапляли до організму й підтримували його).

«Ішов він як удень, так і вночі. Відпочивав там, де падав, і насилу плентався вперед, коли в ньому знов спалахувало притьмяніле життя. Своєю волею він уже не боровся. Це просто життя в ньому не хотіло вмерти й гнало його вперед». (він любив життя, а воно не хотіло його покидати).

    «Він пішов слідами людини, що лізла навкарачки, і незабаром дістався місця, де вони урвалися, — на мокрому мохові лежали свіжообгризені кістки, а навколо видніли сліди вовчих лап. Тут же валялась торбинка з лосячої шкіри, достоту така, як і в нього, подерта гострими іклами. Він спромігся підняти торбинку, хоч її вага була майже надсильна для його слабких рук. Біл ніс її до останку». (опинившись в небезпеці, Біл все-таки не полишив золота).

  • Порівняльна характеристика героїв оповідання.

Колективне доповнення схеми кола Вена. (сутність методу полягає у тому, що , порівнюючи героїв, у полі перетину кіл вписують спільні риси).

  • Герої оповідання на початку твору разом повертаються з відмитим золотом додому. Чому їхні шляхи розійшлися? Чому кожен з них має свою кінцівку? Що на це вплинуло? Спираючись на опорні слова, доберіть характеристики до героїв (робота в парах)

1 пара – характеризує Біла.

2 пара – безіменного героя.

                 

                                     ЗРАДНИК                          ЛЮДИНА                              

Висновок.

  • Отже, кожен з героїв оповідання надає перевагу певним життєвим цінностям. Ми визначили, що вони абсолютно різні. Один з них легко здався, втративши найдорожче, а інший витримав все, що підготувала йому доля , і залишився живим, хоча в це важко повірити.
  • Чи згодні ви, що поряд із сильними сторонами людини показані і слабкі.
  • Хто з героїв, на вашу думку, сильніший фізично, але слабкіший духом? Так, це Біл.
  • Ким виступає Біл в оповіданні по відношенню до безіменного героя? (Зрадником, поганим другом).
  • Які риси йому притаманні? (Підлість, жорстокість, жадібність).
  • А кого можна назвати людиною, яка виборола право жити? (безіменний герой)
  • Прийом «Передбачення».
  • А чи міг Білл вчинити по-іншому? Як би склалися тоді долі героїв?

Чи справедливо вчинила природа з Біллом? Що з ним сталося? Чому він загинув ? (бо виявився надто спокусливим до грошей і надто самовпевненим,вважав товариша тягарем, знехтував  головним   законом  Півночі: не  кидати  товариша  в  біді,  за  жорстокий  вчинок  його ж  покарано   жорстокою  північною природою).

  • Прийом «Аналізуємо імя».
  • Автор дає імя саме негативному герою. Чи важливим для нас є те, як звати героя? А що є важливим в людині? (залишатися людиною за будь-яких обставин).
  •  «Проблемне питання».
  • Скільки героїв у творі? Скільки головних героїв? (один)Чому саме один? (тому що тільки один пройшов через усі випробування та любив життя понад усе). Хто з них заслуговує називатися ЛЮДИНОЮ? ( той , хто не втратив людської гідності).
  • Прийом «Міркуємо разом».
  • Початковою метою героїв оповідання було золото. Давайте поміркуємо разом, чи варте воно того, щоб задля нього ризикувати і навіть віддавати життя? Але спершу переглянемо коротке відео.
  • Ніякі золото, гроші , багатство, статки не варті життя. Жити – це не тільки насолоджуватися всіма радощами, це не тільки дихати, це значить боротися, а отже, йти вперед.

ІІІ. РЕФЛЕКСІЯ

  • Повернемося до теми уроку. Які проблеми (складні  питання, що потребують розвязку) порушує автор в оповіданні? Як їх пояснюють епіграфи до уроку?
  1. Дружба, взаємодопомога,  людяність,, порядність, людська гідність.
  2. Життя і смерть.
  3. Уміння вийти з будь-якої екстремальної ситуації.
  4.  Воля
  5. Перемога  розуму і сили духу, мужність
  •  Що герою довелося подолати, щоб вижити?
  • Хто може вижити в екстремальній ситуації? (той, хто не здається)
  • Словникова робота.

 В оригіналі оповідання називається «Любов до життя». Російською мовою перекладається «Любовь к жизни». Український перекладач Петро Соколовський переклав «Жага до життя».

За словником Б.Грінченка:

 Жага – бажання жити.

  • Який переклад, на вашу думку, кращий?

(Завдяки слову ЖАГА герой поборов голод і холод, хворобу, смерть і вижив)

  • Інтерактивна вправа «Займіть позицію».
  • Чи актуальна тема оповідання у сучасному житті? Підніміть руки, хто думає, що так.  А хто іншої думки?
  • " Хвилинка  довіри".
  • Завершуємо  речення :

        - Сьогодні  мене  порадувало ... .

        - Мене  засмутило ...  .

        - Було  цікаво ... .

        - Я  зрозумів,  що ... .

        - Я  придбав ... .

        - Мене  здивувало ... .

        - Урок  дав  мені  для  життя ... .

        - Мені  захотілося ... .

  • Самооцінювання.
  • Домашнє завдання:

Похожее изображение1. Заповніть схему в зошиті «Що довелося подолати герою, щоб вижити?»

 

Г

Е

Р

О

Й

 

 

 2. Скласти памятку «Як вижити в екстремальній ситуації?»

  • Підсумок уроку.

-  Закінчуємо  наш  урок  словами  Джека  Лондона.  " Життя - дивна  річ.  Багато  я  думав,  довго  розмірковував про  нього. ... Чому  у нас така жага до життя? Адже життя - це гра , з якої людина ніколи не виходила переможцем. Жити важко, але ми любимо життя й ненавидимо смерть…. »

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
29 червня 2018
Переглядів
14094
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку