Урок англійської мови у 6 класі
Тема: Продукти харчування. Вчимося готувати
Мета: навчальна – повторити назви фруктів, овочів, продуктів харчування; активізувати знання граматичних правил утворення Present Simple, Past Simple, Present Continuous; ознайомити учнів з дієсловами теми «Приготування їжі»; розвиваюча – розвиток навичок усного монологічного й діалогічного мовлення, читання й аудіювання, розвивати навички роботи у парі й у групі; виховна – виховувати поняття культури харчування, доброзичливе ставлення до співрозмовника.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Обладнання: роздатковий матеріал, малюнки фруктів та овочів, мультимедійний проектор для демонстрації слайдів.
План уроку
Хід уроку
1. Організаційний матеріал.
Teacher: Good morning, pupils!
Pupils: Good morning, good morning,
Good morning to you!
Good morning, good morning,
I am glad to see you.
Teacher: I am glad to see you at our lesson. Sit down, please.
2. Введення в іншомовну атмосферу. Бесіда з учнями.
Вчитель ставить запитання учням:
3. Фонетична зарядка.
Take a potato and pat, pat, pat,
Roll it to make it flat, flat, flat,
Fry in a pan with fat, fat, fat,
Potato pancakes just like that!
4. Повідомлення теми і мети уроку.
Teacher: I hope you’ll easily guess the topic of our today lesson.
You can see two sheets of paper with 8 pictures on the blackboard.
The first letters of these words make the topic of the lesson. Let’s guess these words.
|
|
|
|
f |
o |
o |
d |
|
|
|
|
c |
o |
o |
k |
That’s right! The topic of our lesson is “Food. Products. Cooking”. We’ll recollect the names of fruit, vegetables, food products and learn the new verbs on the topic “Cooking”.
5. Повторення лексики.
1) Назвати овоч або фрукт, зображений на картинці.
What is this?
Do you like it?
What colour is it?
2) Учні в групах вибирають і виписують слова певної тематики (назви фруктів, овочів, продуктів, страв). Один представник групи прикріплює відповіді на дошці і читає слова з перекладом на українську мову.
Teacher: Let’s recollect the words on the topic “Fruit. Vegetables. Products.” I want you to make four groups, each group will have the list of words. The task is to choose and write down the words on the given topic. Then one pupil will read and translate these words.
3) Завдання на усне мовлення «Продовж речення».
Let’s make up sentences with the following beginning.
1. I like …
2. I am crazy about…
3. I can cook…
4. I don’t like…
5. I hate …
6. Вивчення нового матеріалу.
1) На дошці записана транскрипція і дієслова англійською мовою, учні повинні прочитати транскрипцію і знайти до неї відповідне дієслово. На слайді учням демонструється картинка з українським перекладом, на дошці поряд зі словами прикріплюється і переклад. Коли всі дієслова прочитані, перекладені, учні повторюють за вчителем (тренуються у вимові).
Teacher: Now we are going to learn the new verbs concerning the topic “Cooking”. You see the transcription on the blackboard, read it, find the right English word and put it next to the transcription. You can see the picture and the Ukrainian translation.
2) Вправа на використання нових лексичних одиниць у відомих граматичних структурах. Усно перекласти речення англійською.
Teacher: Let’s train and use the new verbs in the sentences. Translate into English, if it is necessary you may look at the table with grammar rules.
3) Скласти міні - діалоги (ланцюжком).
Teacher: Let’s make up the little dialogues in chain. Let’s ask each other what you can do with different products. Use the new verbs in every question.
Example: Can you mash potatoes? - Yes, I can. Can you mix eggs? – No, I can’t. Can you slice the lemon?
7. Фізкультхвилинка.
Let’s dance and sing with happy frogs!
Song “If you’re happy and you know it clap your hands”
8. Закріплення нового матеріалу.
Диференційовані завдання:
1) для слабших учнів - на карточках зайти відповідні українські й англійські словосполучення.
2) для сильніших учнів робота у парах - пара отримує десять розрізаних речень одного тексту, завдання учнів прослухати текст (вчитель читає двічі) і скласти речення в порядку їх розміщення у тексті.
Teacher: Some pupils will have to do the task (to match the word combinations) on the cards, the others have to work in pairs to put the mixed sentences in the right order. Listen to the teacher’s reading the text and make the whole text. Then we’ll read and translate it into English.
The text: First take one potato, one carrot, one egg, one cucumber and some sausage. Wash a potato and a carrot carefully. Then boil them. Boil one egg. Peel boiled vegetables and an egg. Wash one cucumber, peel it. Cut vegetables, an egg, sausage into small pieces. Mix everything. Add salt, pepper and mayonnaise. Help yourself!
3) Гра на вгадування дієслів. Вчитель виступає у ролі кухаря, потім роль ведучого виконує учень. Переможці отримують призи.
Teacher: Now I will be a cook, ask me what I do with products every day. Example: Do you cut every day? No, I don’t. Do you roast every day? Yes, I do
8. Пояснення щодо виконання домашнього завдання.
Вивчити нові дієслова. Сильніші учні пишуть рецепт салату, слабші придумують 5 речень з новими словами.
Teacher: Тhe best pupils will write their own recipe of the salad at home; the weaker pupils will make up 5 sentences with the new words.
9. Підсумок уроку. Оцінювання учнів.
Учні записують слово, яке найкраще запам’ятали на уроці на паперових моделях фруктів і прикріплюють їх на кухарський ковпак на дошці. Учень називає слово з перекладом, потім вчитель оголошує йому оцінку за роботу на уроці.
Teacher: Our lesson is finishing. Today we have recollected the names of fruit, vegetables, products and have learned the new verbs. Now we can tell how we cook food. Let’s read the verbs one more time! You have the picture of the fruit on each desk for every person – now write down the verb you remembered today best of all. You can see a big white cook’s cap on the blackboard. Put your fruit on it and name this word with translation. You will be given a mark for your work at the lesson.
The lesson is over. Thank you for cooperation. Good – bye, pupils!