КЗО «СЗШ № 97 імені П. І. Шкідченка» ДМР
Розробка відкритого уроку
з математики в 6 класі
«Розв’язування задач
на обернену пропорційність величин
за допомогою пропорції»
Урок у форматі телевізійного ток-шоу
«Математика навколо нас»
Підготувала вчитель математики та інформатики
Кузякова Вікторія Ігорівна
Відкритий урок з математики в 6-В класі
у форматі телевізійного ток-шоу «Математика навколо нас»
Тема. Розв’язування задач на обернену пропорційність величин
за допомогою пропорції
Мета:
Навчальна: навчити розв’язувати задачі на обернену пропорційність за допомогою пропорцій, закріпити вміння визначати обернену пропорційність та пряму пропорційність, розрізняти графіки, формули прямої та оберненої пропорційності; сформувати вміння застосовувати набуті знання і навички до розв’язування задач; показати прикладне і практичне значення теми; продемонструвати різноманітність застосування математики в реальному житті; можливості застосування одержаних знань в різних професіях;
Розвивальна: розвивати логічне мислення, пам’ять, увагу, комунікативні здібності учнів;
Виховна: виховувати пізнавальний інтерес до предмета, культуру математичного мовлення, естетичне сприйняття математичних фактів, працелюбність, наполегливість у досягненні мети, позитивне ставлення до навчання.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: проектор, компютер, мультимедійна презентація, підручник «Математика, 6 клас» Дорофєєв Г.В., Петерсон Л.Г., друковані картки із завданнями.
|
|
ХІД УРОКУ
І. Організаційний етап. СЛАЙД № 1-2
(привітання з учнями, перевірка готовності учнів до уроку, створення робочої атмосфери, повідомлення теми і мети уроку)
Давайте розпочнемо наш урок І скажемо один одному завзято: «Щоб через тернії дістатись до зірок, Ми будемо математику вивчати!» |
Говорять: «Математика складна! І де ж зв’язок між нею і життям?» Але потрібна нам в житті вона, І ми сьогодні це покажемо вам!» |
|
Слайд 3. Нашим девізом на цьому уроці буде УСПІХ. Ми з вами будеми Усміхненими, Спокійними, Прогресивними, Ініціативними та Хоробрими. Ми ознайомилися з поняттям пропорції, з’ясували основну властивість пропорції, пряму та обернену пропорційність. Навчились розв’язувати задачі на пряму пропорційність. Сьогодні навчимось розв’язувати задачі на обернену пропорційність. Одержані знання необхідно вміти застосовувати на практиці. |
|
|
Слайд 4. Тому епіграфом до уроку будуть слова відомого давньогрецького вченого і філософа Аристотеля: «Розум полягає не тільки в знаннях, але й в умінні застосовувати знання на практиці».
|
|
|
Слайд 5. Отже, тема уроку: Розв’язування задач на обернену пропорційність величин за допомогою пропорції Відкриємо зошити і запишемо тему уроку. - Давайте разом визначимо мету нашого уроку. (Відповіді учнів)
|
|
|
Слайд 6. Діти, сьогодні у нас особливий урок, покликаний показати практичне застосування математики в нашому житті. Тому я запрошую вас на телевізійне ток-шоу на тему «Математика навколо нас». |
|
Ми запросили гостей-експертів на наше ток-шоу. Я, як вчитель, буду ведучою, а вам, дорогі учні, щоб стати учасниками ток-шоу, треба пройти кастинг. |
||
ІІ. Перевірка домашнього завдання. СЛАЙД № 7 Гра «Лови помилку»
|
Починаємо наш відбірковий тур з перевірки домашнього завдання. Допоможе нам в цьому гра «Лови помилку». В широковідомій соціальній мережі «Вконтакте» учень 6 класу опублікував на своїй сторінці відповіді домашнього завдання з математики. Давайте разом в процесі гри «Лови помилку» з’ясуємо правильні відповіді. |
(Учні знаходять помилки на екрані і говорять правильні відповіді).
ІІІ. Актуалізація опорних знань. СЛАЙД № 8-11
|
Чи буває ток-шоу без журналістів? Звісно, ні! Беремо до рук символічний мікрофон і відповідаємо на запитання журналістів відомих телевізійних каналів. Фронтальне опитування учнів.(Учні обирають на екрані певний телевізійний канал і відповідають на запропоноване запитання) (СЛАЙДИ № 32 – 37) Групова робота учнів: з творчим завданням працювали 2 групи учнів, зясовували прямі та обернені величини у формулах. Інтерактивна вправа (результати роботи зявляються на магнітній дошці)всі перевіряють результат. |
Вчитель: А тепер запитання від мене, як ведучої нашого ток-шоу:
Вчитель: Одержавши правильні відповіді на запитання, я рада повідомити, що ви пройшли кастинг на наше математичне ток-шоу. Запрошую всіх учасників до обговорення теми «Математика навколо нас».
ІV. Мотивація навчальної діяльності.
|
Слайд 11. На перший погляд важко розгледіти зв’язок між формулами, означеннями, правилами, які ми вивчаємо на уроках математики, і практичною діяльністю людей. Але такий зв’язок існує, отже, завдання уроку: |
|
V. Вивчення нового матеріалу:
Для розв’язування задач на обернену пропорційність ми застосовуватимемо той самий алгоритм: слайд 12.
Отже, запрошую вас на обговорення теми «Пропорція на будівництві».
Розв’яжемо задачу (слайд 13):
5 мулярів можуть закінчити роботу за 9 днів. Інженер попросив прискорити роботу і для цього додав ще 10 мулярів. За який час вони закінчать роботу, вважаючи, що всі муляри працюватимуть з однаковою продуктивністю?
Задача розв’язується за алгоритмом
VI. Застосування знань і вмінь.
1) Розв’язування вправ.
В нашому підручнику з математики запропоновано багато задач, розв’язання яких передбачає застосування пропорції.
Обговорюємо тему «Пропорції на дорозі» (СЛАЙД № 14)
Задача № 198 (1)
Автомобіль, рухаючись зі швидкістю 8о км/год, проїхав відстань між містами за 4 год 30 хв. З якою швидкістю йому треба їхати, щоб зворотній шлях подолати за 4 години?
Обговорюємо тему «Пропорції на виробництві» (СЛАЙД № 15)
Задача №198 (2)
Друкарка друкує зі швидкістю 180 знаків на хвилину. Вона може набрати деякий рукопис за 8 годин. За який час набере його друкарка, яка друкує зі швидкістю 200 знаків за хв?
2) Фізкультхвилинка.
|
Слайд 16.А зараз на нашому математичному ток-шоу оголошується музична пауза «Танцюють всі!» |
3) Розв’язування вправ.
Вчитель: Відпочивши, з новими силами продовжуємо працювати. Крім фізичних вправ, для підтримки сил нашого організму, особливо в осінній період, потрібні натуральні вітаміни, які ми можемо придбати в магазині.
Запрошую до обговорення теми «Пропорції в магазині» СЛАЙД № 17.
|
Задача № 198 (3) До магазину привезли порівну яблук та груш. Яблука розкладені у 25 ящиків по 18 кг у кожному, а груші – у 30 ящиків. Скільки кілограмів груш у кожному ящику? |
Вчитель. Таким чином, розглянуті задачі наглядно ілюструють, що пропорції широко застосовуються в різних сферах діяльності людини. Але є особлива пропорція, з якою ми зараз ознайомимося.
Золота пропорція або золотий переріз Слайд 18
|
Про золотий переріз знали ще в Давньому Єгипті й Вавилоні, в Індії та Китаї. Великий Піфагор створив таємну школу, де вивчалася містична суть «золотого перерізу». Суть золотого перерізу в тому, що менша частина відрізка відноситься до більшої, як більша - до цілого. a: b = b: c |
У побутовому варіанті пропорція золотого перерізу - це приблизно 5:8, а ще точніше – 8:13.
Золотий переріз у відсотках
А наскільки широкий спектр застосування золотої пропорції покаже нам рекламна пауза, без якої не обходиться жодне телевізійне ток-шоу. Отже, оголошується рекламна пауза, яку підготували нам майбутні архітектори, скульптори, художники.
4) Рекламна пауза. (СЛАЙДИ № 19-25)
(Учні зачитують підготовлений матеріал на вказані теми.
На екрані демонструються ілюстрації до повідомлень.)
Вчитель. З рекламної паузи ми дізналися багато цікавого про пропорції. А щоб наше уявлення про пропорцію стало ще повнішим і запам’яталося на все життя, ми спробуємо знайти синонім до слова «пропорція». Для цього виконаємо тестові завдання, які покажуть, як ви засвоїли основні поняття теми.
5)Тестові завдання. (СЛАЙД № 26 ) (групова робота: кожна пара отримує завдання, група з 10 дітей розподіляють відповіді і розшифровують слово)
Так як у нас сьогодні математичне ток-шоу, то тести будуть особливі. Відповіді до них позначені не звичними для нас літерами А, Б, В, а іншими літерами. Виберіть правильну відповідь на кожне з 5 тестових завдань, потім розташуйте одержані літери по порядку, і дізнаєтеся синонім до слова пропорція.
К |
Л |
М |
12:3=8:2 |
12:8=2:3 |
2:8=12:3 |
А |
Н |
Р |
18 і 30 |
18 і 90 |
6 і 90 |
А |
О |
У |
49 і 2 |
7 і 14 |
49 і 14 |
Д |
С |
Т |
16·32=12·24 |
16·24=12·32 |
16:32=12:24 |
І |
А |
Е |
25 |
30 |
20 |
Відповідь: КРАСА. (СЛАЙД № 27). Отже, пропорція і краса – це синоніми, недарма говорять: «Пропорція – це формула краси і гармонії».
Задача –жарт. №202 (слайд 28)
Один півень розбудив своїм співом двох людей. Скільки треба півнів, щоб розбудити 10 чоловік?
VІ. Підсумки уроку. Слайд 29-30. Гра сніжна грудка.
Вчитель. Ось і підходить до кінця наше математичне ток-шоу. Пропоную підвести підсумки нашого математичного ток-шоу в ході
гри «Закінчи речення». Намалюємо райдугу яскравих моментів уроку:
Щоб закріпити набуті знання і вдосконалити практичні навички, необхідно виконати домашнє завдання.
VІІ. Домашнє завдання. (СЛАЙД № 31 ) № 225(1), 229,185(2)
Додаток № 1
Золота пропорція в архітектурі
Архітектура - це математика в камені. «Золотий переріз» використовують архітектори для знаходження гармонійних пропорцій споруд.
Вершиною світового мистецтва вважається шедевр давньогрецької архітектури Парфенон – храм в Афінах, побудований в V столітті до нашої ери. Парфенон підкорює красою форм і закономірністю пропорцій. Відношення висоти храму до його довжини дорівнює відношенню золотого перерізу.
Золотий переріз можна побачити в будівлі Собора Паризької Богоматері (Собор Нотр-Дам де Пари в Парижі)
Відношення висоти найкрасивіших будівель до їх довжини складає золоту пропорцію. Серед архітектурних шедеврів, які є символом гармонії й архітектурної досконалості хочеться відзначити:
|
|
Додаток № 2
Золота пропорція в мистецтві
Золота пропорція – головний естетичний принцип у мистецтві.
Золота пропорція або «Золотий переріз» був особливо популярним в епоху Відродження. Цей термін уперше увів Леонардо да Вінчі. Композиція його відомої картини «Мона Ліза».
На картинах з пейзажем видатних художників лінія горизонту не проходить по середині полотна. Вона обов'язково ділить його на частини, відношення площ яких є золотою пропорцією... Саме таке відношення виявляється найбільш сприятливим для сприйняття зображення глядачами.
Додаток № 3
Золота пропорція в скульптурі
Відомо що основу скульптури складала пропорція. Співвідношення частин людського тіла пов’язувалось з формулою золотого перерізу. Статуя Венери Мілоської вважається ідеалом краси жіночого тіла, а статуя Аполлона Бельведерського – ідеалом краси чоловічого тіла. І все тому, що будова тіла людини - теж «золота пропорція».
Скульптори стверджують, що талія ділить довершене людське тіло в співвідношенні «золотого перерізу». Встановлено, що пропорції чоловіків ближче до золотого перерізу, ніж пропорції жінок. І щоб наблизитися до ідеальної золотої пропорції, жінки носять взуття на підборах.
Художники, вчені, модельєри, дизайнери роблять свої розрахунки та креслення, виходячи зі співвідношення "золотого перерізу".
Додаток № 4
К |
Л |
М |
12:3=8:2 |
12:8=2:3 |
2:8=12:3 |
А |
Н |
Р |
18 і 30 |
18 і 90 |
6 і 90 |
А |
О |
У |
49 і 2 |
7 і 14 |
49 і 14 |
до основної властивості пропорції
Д |
С |
Т |
16·32=12·24 |
16·24=12·32 |
16:32=12:24 |
І |
А |
Е |
25 |
30 |
20 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
|
|
|
|