Конспект уроку вивчення нового матеріалу в 5 класі на тему: «Вимова приголосних звуків. Уподібнення приголосних звуків». Складений до підручника:
Єрмоленко С. Я. Українська мова : підруч. для 5 класу ЗНЗ / С. Я. Єрмоленко, В. Т. Сичова. − К. : Грамота, 2013. − 295 с.
Урок української мови в 5-му класі
Тема. Вимова приголосних звуків. Уподібнення приголосних звуків.
Мета: пояснити закони уподібнення приголосних звуків української мови; розвивати фонематичний слух; виховувати повагу до української мови.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Підручник. Єрмоленко С. Я. Українська мова : підруч. для 5 класу ЗНЗ / С. Я. Єрмоленко, В. Т. Сичова. − К. : Грамота, 2013. − 295 с.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Що допомагають нам запам’ятати фрази, записані на дошці?
Буде гоже ґед̑зю у д̑жазі. (Дзвінкі приголосні).
Мінераловий. (Дзвінкі приголосні без пари).
Усе це кафе «Птах і чаша». (Глухі приголосні).
Де ти з’ї(йі)си ці лини? (М’які приголосні).
Ми винили рій. (Дзвінкі приголосні без пари).
Хоч фокус − це шепіт. (Глухі приголосні).
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми й мети уроку.
Розгадайте загадки.
У вимові завжди чисті.
Звуки ми ще й голосисті.
Небагато нас, а все ж
Без нас слова не складеш.
(Голосні звуки).
Я один в сім’ї такий.
Кажуть, надто вже м’який.
Хоч мовчун, та не дивак.
В слові я − не зайвий знак.
(М’який знак).
Це усі повинні знати:
Нас не можна роз’єднати.
Відрізняємось ми чим?
Літер дві, а звук − один.
(д̑ж, д̑з).
Про що йтиме мова на уроці?
IV. Вивчення нового матеріалу.
Уподібнення за глухістю (легко, вогко, кігті, нігті, дьогтю).
Уподібнення за дзвінкістю (глух. + дзв. = дзв.: боротьба [бородʹба́], анекдот [анеиґдо́т], рюкзак [рʹуґза́к]).
Уподібнення за м’якістю (д, т, з, с, ц, л, н, д̑з, в: свято [сʹв’а́то], цвях [цʹв’а́х]).
Уподібнення за місцем і способом творення (шипл. + свист. = свист.; свист. + шипл. = шипл.: милуєшся [миелу́йисʹ:а], сміється [сʹм’ійе́цʹ:а], книжці [кни́зʹцʹі], зжати [ж:а́ти]).
[беиш:у́мнией], [сеире́жка], [воґза́л], [ло́жка], [ши́бка], [на до́сʹцʹі], [ми́йеисʹ:а], [ро́биецʹ:а], [шви́дко], [сте́жка], [ски́бка], [фудбо́л], [приенʹі́ш:и].
V. Узагальнення й систематизація знань.
Стрімко вибігли на гору
Дві подружки (подружок) білокорі.
Дощик їм полоще кіски (коси).
Звуть цих подружок берізки (береза).
VІ. Підсумки уроку.
Бесіда за питаннями:
VІІ. Домашнє завдання. § 33 (вивч. прав.), впр. 311 (1-ше тест. пит.), 312, С. 130.