Урок "Пряма мова. Узагальнення і систематизація знань"

Про матеріал
«Усі ми родом з дитинства», – сказав колись Антуан де Сент-Екзюпері. Дійсно, у кожного бувають моменти, коли хочеться повернутися у світ, де все загадково, а водночас зрозуміло, де в рукавичці вміщається добірне лісове товариство, квіти розмовляють, а грізні леви всміхаються. Де все відбувається вперше… А для учнів-п’ятикласників, які нещодавно перейшли із молодшої шкільної ланки до середньої, казкова подорож є більш прийнятною формою здобуття знань, ніж стандартний урок.
Перегляд файлу

Тема: Пряма мова. Узагальнення і систематизація знань.

Мета: узагальнити знання учнів про способи передачі чужого мовлення, удосконалювати вміння самостійно будувати речення з прямою мовою, правильно вживаючи розділові, замінювати пряму мову на непряму; удосконалювати орфографічну та пунктуаційну грамотність учнів; розвивати пам’ять, увагу, творче мислення, уяву учнів, їх ситуативне мовлення; виховувати інтерес до вивчення рідної мови.

Тип уроку: узагальнення і систематизації знань учнів.

Форма проведення – урок-казкова подорож.

Обладнання: підручники, картки, карта подорожі, смарт-дошка.

Хід уроку

І. Емоційне налаштування.

Перегляд відео «Дитячі пісні «Казочки живуть на світі»»

  • Діти, а чи любите ви казки? Чому?

ІІ. Оголошення теми і мети уроку.

- На попередніх уроках ми з вами вивчили різні способи передачі чужого мовлення і сьогодні ми узагальнимо ваші знання з цієї теми. А для цього я розповім вам казку «Принцеси Пряма і Непряма Мова».

ІІІ. Повторення теоретичних відомостей.

У царя Синтаксису було дві дочки. Старшу звали Пряма Мова, а молодшу Непряма Мова. Якось засперечалися вони, хто з них є улюбленою донькою. Непряма Мова дорікнула Прямій, що та іноді ображає батька своєю прямолінійністю та відвертістю. Заплакала старша сестра і вирішила піти з дому. Дізнавшись про це, батько не дуже засмутився, адже доньки були так схожі між собою, що могли легко замінити одна одну. Але невдовзі Непряма Мова засумувала за сестрою і вирушила її шукати.

Ішла-ішла, аж бачить перед собою місто. Хотіла зайти, але вхід перекрили вартові і кажуть: «Якщо скажеш, які є способи передачі чужого мовлення, впустимо тебе в місто!». Задумалась Непряма Мова.

Діти, спробуймо допомогти їй.

  • Які ви знаєте способи передачі чужого мовлення?(Пряма мова, непряма мова, просте речення, діалог).

Зайшла Непряма Мова в місто і стала розпитувати жителів, чи не бачили вони її сестру – принцесу Пряму Мову. Але жителі просили розповісти, хто це і як вона виглядає?

  • Що таке пряма мова? (висловлювання певної особи передане дослівно, із збереженням змісту та інтонації)
  • З яких частин вона складається? ( зі слів автора і прямої мови)

ІV. Виконання вправ для узагальнення і систематизації вивченого.

  • Це все добре, - сказали жителі міста, -  але якби ми побачили її портрет, то, напевно, змогли б тобі допомогти.
  • Але моя сестра може мати різний вигляд, - відповіла Непряма Мова.

Діти, допоможіть намалювати портрети Прямої Мови.

Завдання 1. Пригадати і намалювати всі можливі схеми речень із прямою мовою.

      Жителі міста впізнали за цими портретами Пряму Мову і сказали, що принцеса гостювала в них кілька днів, але була дуже засмучена і пішла шукати щастя далі, у королівстві Пунктуації. Дорога до нього довга і пролягає через дрімучий ліс Безграмотності.

Пішла Непряма Мова і невдовзі вийшла до темного лісу, аж назустріч їй якийсь чоловік.

Завдання 2. Запишіть їх розмову в своїх зошитах. Поясніть розділові знаки. Побудуйте схеми речень.

«Хто ти і звідки , і чому сюди прийшла?» - запитав незнайомець. «Я шукаю свою сестру, відповіла принцеса. – Допоможіть мені її знайти, будь ласка». Чоловік відповів: «Добре, допоможу, але допоможіть і мені виконати завдання».

(Перевірка  виконання учнями завдання.)

  • Наказав мені цар Неук написати листа до царя Синтаксису, щоб попросити викуп за його доньку, принцесу. А я навіть не знаю, як до нього звернутися.
  • Вам потрібне звертання, - відповіла принцеса.
  • А що ж воно таке? – запитав чоловік.
  • Діти, пригадайте, що називається звертанням? ( Звертання – це слово або словосполучення, яке називає того, до кого звертаються.)

Завдання 3. Складіть і запишіть речення з прямою мовою, в якому цар Неук вимагає в царя Синтаксису викуп за принцесу. В прямій мові використайте звертання.

Коли лист був готовий, Непряма Мова запропонувала незнайомцеві разом віднести лист Неукові.

Довго вони йшли лісом. А в лісі принцеса побачила таке…

Фізкультхвилинка. «Оживіть картинку».

Понад стежкою росли високі дерева і невеличкі кущі. На галявинці гралося вухате зайченя, а їжачок, начіплявши на себе листя, став круглим, як м’ячик. Вайлуватий старий ведмідь збирав шишки під деревом. А на високій старій ялині сиділа сорока, спостерігала за усіма навколо і час від часу махала крильми. Вітер ворушив гілки дерев, і від цього вони легенько хиталися. У небі яскраво світило сонечко.

Через деякий час принцеса з незнайомцем прийшовши до палацу і побачили таку картину:

У замок Неука-царя

Вартові привели бунтаря.

Слузі цар диктує в ту мить:

  • Карати не можна простить!

Той пише, як цар повелів, 
а коми не ставить між слів. 
І ось на майдані для страт — 
бунтар у кайданах. І кат, 
що мав за царя відомстить. 
«Карати, не можна простить», — 
слуга об´явля рішенець. 
Аж руку підносить мудрець 
(усі шанували його): 
— Не так прочитав ти, слуго, 
Бо встиг зазирнуть тайкома, 
що коми у тексті нема. 
Взяв вирок, поправив умить: 
«Карати не можна, простить». 
- Діти, поміркуйте, який висновок можна зробити з цього вірша. (Необхідно вивчати правила постановки розділових знаків).

Знати правила постановки розділових знаків – дуже важливо. А зараз ми перевіримо, як ви знаєте розділові знаки у вивчених синтаксичних конструкціях.

Завдання 4. Пояснювальний диктант.

«Мова – коштовний скарб народу,» - писав відомий український письменник І. Франко. Справді, рідна мова – це духовна могутність українського народу. У ній відбиваються звичаї і традиції багатьох поколінь, у ній – краса і сила нації. Можливо, саме тому  М. Рильський закликав: «Як парость виноградної лози, плекайте мову!»

А тим часом Непряма Мова прийшла до Неука.

- Ти хто? – запитав Неук.

- Я принцеса Непряма Мова, шукаю свою сестру Пряму Мову. Відповідай, вона в тебе?!

- Так, у мене! Але я її тобі не віддам. Сам я невчений, а вона допомагатиме мені вести ділові переговори, писати документи.

- Але вона ж моя сестра, я так сумую за нею. Відпусти її, - благала принцеса.

Неук дуже не хотів відпускати Пряму Мову і тому вирішив вдатися до хитрощів:

  • Відгадаєш мої загадки – відпущу твою сестру, а як ні – обидві будете моїми служницями.

Діти, допоможімо сестрам відгадати загадки.

Завдання 5. Відгадати загадки.

1. Маленька, менша від мачини,
ні з ким не стану на борню.
А при читанні, коли треба,
й людини мову зупиню.
Що це таке? (крапка)

2. Злита з хвостиком ця крапка,
невелика, власне, лапка.
Робить паузу, всім знайома.
Як вона зоветься? (кома)

3. Що за знак - стрункий, мов спис,
він над крапкою завис,
спонука до поклику.
Хто ж бо він? (Знак оклику)

4. Коли твір якийсь готую,
різні речення пишу,
щось, буває, я цитую,
мову вводячи чужу.
Але, любий мій читачу,
як для вас її позначу?
Тут уже не допоможуть
ані коми, ні крапки,
у пригоді стати можуть -
здогадались ви? (Лапки)

- Ну, добре, загадки ти відгадала, а тепер доведи, що ви справді сестри, щось я в це не зовсім вірю.

Завдання 6. Замінити непряму мову на пряму. Записати речення, побудувати їх схеми.

Цар Неук звелів принцесі, щоб вона відгадала загадки. Він сказав, що тоді відпустить її сестру. Принцеса запитала, чи дотримає він своє слово. Неук відповів, що від своїх слів він не відмовляється.

 

Невдоволений був Неук, що принцеса впоралась і з цим завданням, але нічого робити. Царське слово своє не міг зламати навіть він. Тому змушений був відпустити принцесу Пряму Мову. Обнялися сестри, заплакали від радощів і пообіцяли одна одній, що ніколи більше не будуть сваритись, а житимуть мирно і, коли треба, замінятимуть одна одну.

 

V. Домашнє завдання. Нашій казці кінець, а вам домашнє завдання: скласти міні-твір «Зустріч з давнім другом», використавши речення з прямою та непрямою мовою. А тим, хто сьогодні допомагав принцесі Непрямій Мові у пошуках її сестри, щира подяка і такі оцінки… (виставлення оцінок за роботу на уроці).

VІ. Підсумок уроку.

 

 

 

docx
Додано
29 січня 2020
Переглядів
1179
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку