Тема уроку: «Усний твір-опис птаха у художньому та науковому стилях».
Мета: поглибити знання учнів про типи мовлення, продовжувати ознайомлювати учнів з особливостями наукового та художнього описів, розуміти істотну відмінність наукового і художнього описів предмета; розвивати мовленнєво-комунікативні вміння п’ятикласників будувати тексти-описи в науковому та художньому стилях, ураховуючи ситуацію спілкування, викладати матеріал логічно й послідовно, використовуючи мовні засоби відповідно до комунікативного завдання і додержуючись єдності стилю мовлення, сприяти підвищенню культури мовлення; на основі здобутих знань формувати вміння самостійно добирати виражальні засоби мови описового характеру; уточнювати й збагачувати словниковий запас учнів, розвивати образне мовлення, спостережливість, увагу до влучного та образного слова, підвищувати культуру усного та писемного мовлення учнів; виховувати любов до Батьківщини та бережливого ставлення до живої природи.
Обладнання: інструкційні картки, мультимедійна презентація, книжкова виставка .
Методи і прийоми: бесіда, дидактична гра, робота в парах, мікрофон.
Тип: урок розвитку зв’язного мовлення.
Хід уроку
І. Організаційний момент. Мотивація навчання школярів
- Доброго дня, діти. Рада вас вітати на нашому незвичайному уроці. Так,саме незвичайному. Адже ви здійсните мандрівку до лісу, зустрінетеся з казковими героями, дізнаєтеся багато цікавого про птахів. А щоб кожен з вас на сьогоднішньому уроці отримав нові міцні знання, вам потрібно бути уважними, активними та допитливими.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку
Починаємо урок розвитку зв’язного мовлення. На попередніх уроках ви познайомилися з різними стилями та типами мовлення. Сьогодні ви навчитеся складати опис птаха, закріпите вміння розрізняти та самостійно будувати твір-опис у науковому та художньому стилях.
Відкрийте зошити і запишіть сьогоднішнє число та тему уроку.
ІІІ. Вступна бесіда. Актуалізація чуттєвого досвіду дітей
(Звучить запис «Звуки лісу», до дошки виходить учень і описує сову)
1-й учень Незнайко
- Я дуже люблю прогулянки в лісі. Під час однієї з них я помітив, як з гущавини на мене дивилися великі жовто-помаранчеві очі на рудо-сіруватому овалі. А між ними виднівся темно-сірий дзьоб. Довкола очей чорні півмісяці. Під дзьобом чорне пір’я, наче вуса. А на голові виглядали пір’яні довгі «вушка». Раптом цей птах злетів на гілку, і я розгледів, що у нього буро-коричневе оперення з білими плямами, схожими на краплі, і темними плямистими смугами; знизу воно більш світлого кольору з темними поперечними штрихами. Низ черевця цього дивовижного птаха і підхвістя біленькі. Хвіст знизу жовтуватий. Я, певно, налякав цього мешканця лісу, бо він сердито на мене крикнув (голос сови). Ти не скажеш, хто цей дивний птах?
2-й учень Мудрунчик
Це вухата сова родини Совові. Довжина її тіла – 35 – 37 см, а розмах крил – 90 – 100 см. На території України сови гніздяться скрізь, не зимують лише в Карпатах. Місця гніздування вухатої сови – високостовбурні ліси різних порід, але найчастіше хвойні, з присутністю галявин та інших відкритих місць. Але також охоче гніздяться вони в парках, садах, лісосмугах різного віку. Сова вухата, як і більшість сов, провадить нічний спосіб життя. Вона яскраво виражений хижий птах. З гризунів найбільше значення в харчуванні вухатої сови займають деякі види полівок і мишей. Крім ссавців, вухаті сови здобувають птахів, комах і вкрай рідко жаб. З птахів ловлять найчастіше горобців, шпаків і в'юркових, однак відомі факти полювання цієї сови на фазана, сіру куріпку та граків. З комах найбільш часто сова вухата харчується жуками.
1-й учень Незнайко
-Дякую тобі, Мудрунчику за роз’яснення.
ІV. Колективна підготовча робота
Учитель:
(Мають спільну тему: опис сови, але належать до різних стилів мовлення.)
Отримайте пам’ятку «Складаю науковий та художній опис»
Науковий стиль |
Художній стиль |
|
|
Отже, мета художнього опису – створити образне, яскраве враження про предмет, викликати в читача певне ставлення до нього. Мета наукового опису – конкретно, точно, лаконічно дати інформацію про розмір (обсяг, об’єм), форму, вагу, колір, властивості тощо.
Учитель:
- Сьогодні ви навчитесь складати свій твір-опис птаха в художньому та науковому стилі. Але для цього нам треба скласти план.
1.Складання опорного плану опису птаха, запис у зошити.
V. Складання усної зв'язної розповіді учнями
1. Робота в парах
- А зараз ви попрацюєте в парах. Ви отримали інформаційну картку про птаха. Прочитайте подану інформацію. Визначте, який матеріал можна використати для опису птаха у науковому стилі, а який – у художньому. А потім учні І варіанта повинні скласти твір-опис птаха у науковому стилі, а ІІ – у художньому стилі. У своїй роботі користуйтеся схемою побудови художнього та наукового опису, планом, пам'яткою, лексичним матеріалом, поданими у картці. На виконання роботи 10 хвилин.
VІ. Перевірка самостійної роботи, удосконалення тексту
Заслуховування кількох складених творів наукового та художнього стилів.
VІІ. Підсумок уроку. Оцінювання учнів. Домашнє завдання.
— Сьогодні на уроці я дізнався (дізналась)…
– На завершення нашого уроку мені хотілося дещо сказати про ще одного представника лісу. А хто цей представник? Допоможе вам відповісти на це питання загадка.
Які ноги, такий ніс,
По болоту ходить скрізь.
Хату на хатині має,
Жабам всім рахунок знає. (Лелека)
— Діти, а як ще в інших регіонах України називають цього птаха?
— Пригадаємо і запишемо ці назви: лелека, бусел, чорногуз, бузько, боцюн, гайстр (запис у зошит )
— Які вони за значенням? (Однакові).
— Отже, вони синоніми.
(величний, поважний, білосніжний птах)
Цей великий красивий птах із сніжно-білим і чорним оперенням здавна живе біля житла людини. Довірливість, вірність тим самим місцям гніздування викликали у людей любов до лелек. З радістю зустрічають люди лелек навесні, коли ті повертаються до старих гнізд. Лелеки завжди живуть парами. Великі, майже плоскі гнізда, мостять на дахах будівель, на старих деревах, іноді на електричних стовпах. У цих гніздах птахи живуть багато років.
- Послухайте вірш і скажіть,символом чого є лелека?
Вірш про лелек
Летять великі птахи
Ліси, поля минають
Ту хату де осядуть –
Щасливою вважають.
Лелека-чорногузка
Це - символ України,
Як оберіг у хаті
Великої родини.
На білих крилах птаха-
Хвиляста чорна смуга,
Неначе розлилася
За рідним краєм туга.
Бояться його миші
Та пухлі, товсті жаби,
Але про нього кажуть
Лелека щастя вабить!!!
Запис речення під диктовку.
Лелека — символ миру, щастя, добра. Цей чудовий птах оспіваний у вкраїнських легендах, казках, піснях.
Домашнє завдання: написати твір-опис лелеки у художньому стилі.
Картка 3 Снігур Розмір: довжина 15 см. Ознаки: самці з чорною шапкою на голові, сіро-блакитна спинка, чорні крила, широке біле підхвістя, чорний хвіст. Яскраво-червоні груди і живіт. У самок верхня частина темно-сіра, нижня - червонувато-сіра. Хвилеподібний політ. Зимівля: до зими тримаються в основному парами, взимку - зграями, Спів: посвисти - сумно звучить «ф’ю - ф’ю ». Харчування: бруньки, ягоди, насіння, комах. Розмноження: пухке гніздо з гілок, стебел, моху, волосся, пір'я будує в чагарнику. Від 4 до 6 світло-блакитних яєць з червоними або чорними крапками і плямами. Середовище проживання: хвойні і змішані ліси з багатим підліском, сади, парки. Сади з плодовими деревами. Допоміжні словосполучення: помітити на дереві; червоногрудий; горить вогнем; дивовижна пташка, перший вісник зими; засніжені гілки; неначе висять рум’яні яблучка; зацікавила мене; повагом видзьобують насіння; неквапливий; мені сподобалася, прогулянка лісом, мене здивував, прочитав у енциклопедії, дізнався з журналу. |
Картка 2 Дятел звичайний Розмір: довжина 22-27см, розмах крил близько 45см. Ознаки: у забарвленні переважають чорні й білі тони, яскраво-червоне підхвістя. Верх голови, спина і надхвістя чорні з синюватим блиском. Лоб, щоки, плечі та черево бурувато-білі. Дзьоб свинцево-чорний, ноги темно-бурі. Від основи дзьоба до бічної частини шиї, добре помітна чорна смуга — «вуса», лазить по деревах за допомогою широко розставлених кінцівок. Спів: видає гучний звук «кік». Харчування: харчується мурахами та іншими комахами (короїдами, павуками). Розмноження: обживає дупла дерев; у кладці 3-5 білих яєць. Середовище проживання: хвойні і листяні ліси; Зимівля: птах неперелітній. Занесений до Червоної книги. Словосполучення: помітити на гілці дерева; висока тополя; сполохати птаха; несподівана зустріч; прогулянка лісом; малесенький помічник; верткий, як в'юн; червоний капелюшок птаха; невтомний працівник; прочитати в енциклопедії; дізнатися з журналу; санітар лісу; лікувати хворі дерева; в гаю, мов у раю; стукає, як у дзвін б’є. |
Картка 1 Зозуля звичайна Розмір: довге тіло — 40 см, крила — 22 см. Ознаки: забарвлення переважно сіре, самці мають спину та хвіст темно-сірі, горло, зоб, груди світло-сірі, інший бік пір'я білий з темною поперечною смугою, дзьоб чорнуватий, ноги короткі. Самки буруваті зверху, вохристий наліт на волі, спина іржаво-руда з широкими чорними і вузькими білими поперечними смугами. Закруглений хвіст розміром 18 см. Спів: самець 2—3 дні облаштовується, вивчає територію, після чого починає кликати самку криками «ку-ку». Самка у відповідь видає звуки «клі-клі» Харчування: гусінь, жуки, мухи, інколи ягоди. За годину може з'їсти більше 100 гусениць, які є надзвичайно небезпечним шкідником лісу. Знищує багато лічинок пильщиків, хрущів та інших комах. Корисний птах. Розмноження: найчастіше зустрічається там, де гніздиться багато співочих пташок. Відомо близько 150 різних видів птахів, яким зозуля підкладає свої яйця: очеретянка, вільшанка, плиска, кропив'янка та інші дрібні співочі пташки. Середовище проживання: живе в найрізноманітніших деревних насадженнях, в очеретяних плавнях. Зимівля: у вирій починають відлітати ще влітку поодинці, а далі вже летять невеликими зграйками. Словосполучення: помітити на дереві; сполохати птаха; несподівана зустріч; мене вразила; мені сподобалася; прогулянка лісом, прочитати в енциклопедії, дізнатися з журналу; символ щастя; зозуля-ворожка, лічить людські роки; б’є молоточком у кришталевий дзвін; сива зозуленька. |