Урок розвитку звя'зного мовлення, 5 клас «Усний твір-опис птаха в художньому та науковому стилях».

Про матеріал
Конспект уроку з роздатковим матеріалом.Мета: поглибити знання учнів про типи мовлення, продовжувати ознайомлювати учнів з особливостями наукового та художнього описів, розуміти істотну відмінність наукового і художнього описів предмета;розвивати мовленнєво-комунікативні вміння п’ятикласників будувати тексти-описи в науковому та художньому стилях, ураховуючи ситуацію спілкування, викладати матеріал логічно й послідовно, використовуючи мовні засоби відповідно до комунікативного завдання і додержуючись єдності стилю мовлення, сприяти підвищенню культури мовлення; на основі здобутих знань формувати вміння самостійно добирати виражальні засоби мови описового характеру; уточнювати й збагачувати словниковий запас учнів, розвивати образне мовлення, спостережливість, увагу до влучного та образного слова, підвищувати культуру усного та писемного мовлення учнів; виховувати любов до Батьківщини та бережливого ставлення до живої природи.
Перегляд файлу

Тема уроку: «Усний твір-опис птаха у художньому та науковому стилях».

Мета: поглибити знання учнів про типи мовлення, продовжувати ознайомлювати учнів з особливостями наукового та художнього описів, розуміти істотну відмінність наукового і художнього описів предмета; розвивати мовленнєво-комунікативні вміння п’ятикласників будувати тексти-описи в науковому та художньому стилях, ураховуючи ситуацію спілкування, викладати матеріал логічно й послідовно, використовуючи мовні засоби відповідно до комунікативного завдання і додержуючись єдності стилю мовлення, сприяти підвищенню культури мовлення; на основі здобутих знань формувати  вміння самостійно добирати   виражальні засоби мови описового характеру; уточнювати й збагачувати словниковий запас учнів, розвивати образне мовлення, спостережливість, увагу до влучного та образного слова, підвищувати культуру усного та писемного мовлення учнів; виховувати любов до Батьківщини та бережливого ставлення до живої природи.

Обладнання: інструкційні картки, мультимедійна презентація, книжкова виставка .

Методи і прийоми: бесіда, дидактична гра, робота в парах, мікрофон.

Тип: урок розвитку зв’язного мовлення.

Хід уроку

І. Організаційний момент. Мотивація навчання школярів

- Доброго дня, діти. Рада вас вітати на нашому незвичайному уроці. Так,саме незвичайному. Адже ви здійсните мандрівку до лісу, зустрінетеся з казковими героями, дізнаєтеся багато цікавого про птахів. А щоб кожен з вас на сьогоднішньому уроці отримав нові міцні знання, вам потрібно бути уважними, активними та допитливими.

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку

Починаємо урок розвитку зв’язного мовлення. На попередніх уроках ви познайомилися з різними стилями та типами мовлення. Сьогодні ви навчитеся складати опис птаха, закріпите вміння розрізняти та самостійно будувати твір-опис у науковому та художньому стилях.

Відкрийте зошити і запишіть сьогоднішнє число та тему уроку.

ІІІ. Вступна бесіда.  Актуалізація чуттєвого досвіду дітей

  • Программа по формированию навыков безопасного поведения на дорогах и улицах "Добрая дорога детства" 2Гимн школыОтже, вирушаємо в подорож до лісу, щоб познайомитися з деякими птахами, які там мешкають. А допоможуть нам у цьому Незнайко та гномик Мудрунчик. Декілька учнів отримали на сьогоднішній урок індивідуальні завдання. Саме вони і виступлять перед вами в ролі цих казкових героїв. Ви їх уважно послухайте і скажіть, що спільного і чим відрізняються їх розповіді?

(Звучить запис «Звуки лісу», до дошки виходить учень  і описує сову)

1-й учень Незнайко

- Я дуже люблю прогулянки в лісі. Під час однієї з них я помітив, як з гущавини на мене дивилися великі жовто-помаранчеві очі на рудо-сіруватому овалі. А між ними виднівся  темно-сірий дзьоб. Довкола очей чорні півмісяці. Під дзьобом  чорне пір’я, наче вуса. А на голові виглядали пір’яні  довгі «вушка». Раптом цей птах злетів на гілку, і я розгледів, що у нього буро-коричневе оперення з білими плямами, схожими на краплі, і темними плямистими смугами; знизу воно більш світлого кольору з темними поперечними штрихами. Низ черевця цього дивовижного птаха і підхвістя біленькі. Хвіст знизу жовтуватий.  Я, певно, налякав цього мешканця лісу, бо він сердито на мене крикнув (голос сови). Ти не скажеш, хто цей дивний птах?

2-й учень Мудрунчик

 Це  вухата сова родини Совові. Довжина  її тіла – 35 – 37 см, а розмах крил – 90 – 100 см. На території України сови гніздяться скрізь, не зимують лише в Карпатах.  Місця гніздування вухатої сови –   високостовбурні ліси різних порід, але найчастіше хвойні, з присутністю галявин та інших відкритих місць. Але також охоче гніздяться вони в парках, садах, лісосмугах різного віку. Сова вухата, як і більшість сов, провадить нічний спосіб життя. Вона яскраво виражений хижий птах. З гризунів найбільше значення в харчуванні вухатої сови займають деякі види полівок і мишей. Крім ссавців, вухаті сови здобувають птахів, комах і вкрай рідко жаб. З птахів ловлять найчастіше горобців, шпаків і в'юркових, однак відомі факти полювання цієї сови на фазана, сіру куріпку та граків. З комах найбільш часто сова вухата харчується жуками.

1-й учень Незнайко

-Дякую тобі, Мудрунчику за роз’яснення.

ІV.  Колективна підготовча робота

Учитель:

  • Діти, скажіть, що спільного і чим різняться ці два виступи?

(Мають спільну тему: опис сови, але належать до різних стилів мовлення.)

  • Що називається описом? (Опис – один із типів мовлення, за допомогою якого  характеризуються предмети, називаючи найбільш важливі для них ознаки.)
  • За якими ознаками можна охарактеризувати предмет? (До ознак відносять обсяг, розмір, колір, запах, вік, зовнішність, характер і т.д) В описі йдеться про ознаки всього предмета та про ознаки його частин.
  • Яке запитання можна поставити до опису? (До опису можна поставити одне з таких питань: який? яка? яке? які?)
    Те, що описано за допомогою слів, завжди можна зобразити за допомогою інших засобів: олівців, фарб, фломастерів тощо або ж зафіксувати за допомогою фотоапарата.
  • У яких стилях може бути складений опис предмета?
    (Опис предмета може бути складений у науковому чи в художньому стилі.)
  • Яка мета художнього та наукового опису?
    (Мета наукового опису – забезпечити точність інформації про розмір, форму, вагу, колір предмета тощо.
    Мета художнього опису – створити образ предмета, викликати до нього певне ставлення.)
  • Які особливості художнього та наукового стилів?
    (Науковий опис здебільшого стислий, усі слова в ньому вживаються тільки в прямому значенні. У художньому описі використовуються художні засоби: епітети, порівняння та ін.)
  • Де можна знайти інформацію для наукового опису? (В різних енциклопедіях).
  • Ось перед вами виставка таких книг, у яких ви зможете знайти різну цікаву та пізнавальну інформацію про птахів, і використати її під час підготовки до уроків природознавства, української мови та літератури. Такі книги ви можете взяти у бібліотеці.

Отримайте пам’ятку «Складаю науковий та художній опис»

Науковий стиль

Художній стиль

  • Назва предмета, про який ідеться.
  • Форма, колір, розмір.
  • Його складові частини.
  •  Де використовується (мешкає).
  • Де побачив предмет?
  • Загальне враження.
  • Чому предмет викликає таке враження?
  • Оцінка предмета.
  • Ставлення до нього.

Отже, мета художнього опису – створити образне, яскраве враження про предмет, викликати в читача певне ставлення до нього. Мета наукового опису – конкретно, точно, лаконічно дати інформацію про розмір (обсяг, об’єм), форму, вагу, колір, властивості тощо.

Учитель:

- Сьогодні ви навчитесь складати свій твір-опис птаха в художньому та науковому стилі. Але для цього нам треба скласти план.

1.Складання опорного плану опису птаха, запис у зошити.

ПЛАН  ОПИСУ  ПТАХА

  1. Яка назва птаха, де його можна зустріти?
  2. Яка його величина (розмір)?
  3. Якого кольору пір’я  (голова, груди, спинка).
  4. Який у птаха дзьоб.
  5. Які у нього крила, хвіст.
  6. Де живе?
  7. Чим живиться?
  8. Яку користь приносить?
  9. Символом чого, на вашу думку може бути?

V. Складання  усної зв'язної розповіді учнями

1. Робота в парах

- А зараз ви попрацюєте в парах. Ви отримали інформаційну картку про птаха. Прочитайте подану інформацію. Визначте, який матеріал можна використати для  опису птаха у науковому стилі, а який – у художньому. А потім учні І варіанта повинні скласти твір-опис птаха у науковому стилі, а ІІ – у художньому стилі. У своїй роботі користуйтеся схемою  побудови художнього та наукового опису, планом, пам'яткою, лексичним матеріалом, поданими у картці. На виконання роботи 10 хвилин.

VІ. Перевірка самостійної роботи,  удосконалення тексту

Заслуховування кількох складених творів наукового та художнього стилів.

VІІ. Підсумок уроку. Оцінювання учнів. Домашнє завдання.

  1. Інтерактивна вправа «Мікрофон».

 Сьогодні на уроці я дізнався (дізналась)…

  1. Оцінювання роботи учнів
  2. Пояснення домашньої роботи

 

 – На завершення нашого уроку мені хотілося дещо сказати про ще  одного  представника лісу. А хто цей представник? Допоможе вам відповісти на це питання загадка. 
Які ноги, такий ніс, 
По болоту ходить скрізь. 
Хату на хатині має, 
Жабам всім рахунок знає. (Лелека) 
— Діти, а як ще в інших регіонах України називають цього птаха? 

— Пригадаємо і запишемо ці назви: лелека, бусел, чорногуз, бузько, боцюн, гайстр (запис у зошит )
— Які вони за значенням? (Однакові). 
— Отже, вони синоніми. 

  • Що ви знаєте про цього дивовижного птаха.
  • Які образні слова можна дібрати для його опису?

(величний, поважний, білосніжний птах)

Цей великий красивий птах із сніжно-білим і чорним оперенням здавна живе біля житла людини. Довірливість, вірність тим самим місцям гніздування викликали у людей любов до лелек. З радістю зустрічають люди лелек навесні, коли ті повертаються до старих гнізд. Лелеки завжди живуть парами. Великі, майже плоскі гнізда, мостять на дахах будівель, на старих деревах, іноді на електричних стовпах. У цих гніздах птахи живуть багато років. 

- Послухайте вірш і скажіть,символом чого є лелека?

Вірш про лелек
Летять великі птахи
Ліси, поля минають

Ту хату де осядуть –

Щасливою вважають.

Лелека-чорногузка

Це - символ України,

Як оберіг у хаті

Великої родини.

На білих крилах птаха-

Хвиляста чорна смуга,

Неначе розлилася

За рідним краєм туга.

Бояться його миші

Та пухлі, товсті жаби,

Але про нього кажуть

Лелека щастя вабить!!!

Запис речення під диктовку. 
Лелека — символ миру, щастя, добра. Цей чудовий птах оспіваний у вкраїнських легендах, казках, піснях. 

 

Домашнє завдання: написати твір-опис лелеки у художньому стилі.

 

 

 

 

 

 

Картка 3

Снігур

Розмір: довжина 15 см.

Ознаки: самці з чорною шапкою на голові, сіро-блакитна спинка, чорні крила, широке біле підхвістя,  чорний хвіст. Яскраво-червоні груди і живіт. У самок верхня частина темно-сіра, нижня - червонувато-сіра. Хвилеподібний політ.

http://www.chl.kiev.ua/95/ANIMAL/BIRD/Snegir3.jpgЗимівля: до зими тримаються в основному парами, взимку - зграями, Спів: посвисти - сумно звучить «ф’ю - ф’ю ».

Харчування:  бруньки, ягоди, насіння, комах.

Розмноження: пухке гніздо з гілок, стебел, моху, волосся, пір'я будує в чагарнику. Від 4 до 6 світло-блакитних яєць з червоними або чорними крапками і плямами.

Середовище проживання: хвойні і змішані ліси з багатим підліском, сади, парки. Сади з плодовими деревами.

Допоміжні словосполучення: помітити на дереві; червоногрудий; горить вогнем; дивовижна пташка, перший вісник зими; засніжені гілки; неначе висять рум’яні яблучка; зацікавила мене; повагом видзьобують насіння; неквапливий; мені сподобалася, прогулянка лісом, мене здивував, прочитав у енциклопедії, дізнався з журналу.

Картка 2

Дятел звичайний

Розмір: довжина 22-27см, розмах крил близько 45см.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/cd/Buntspecht_Dendrocopos_major-2.jpgОзнаки: у забарвленні переважають чорні й білі тони,  яскраво-червоне підхвістя. Верх голови, спина і надхвістя чорні з синюватим блиском. Лоб, щоки, плечі та черево бурувато-білі.  Дзьоб свинцево-чорний, ноги темно-бурі. Від основи дзьоба до бічної частини шиї, добре помітна чорна смуга — «вуса», лазить по деревах за допомогою широко розставлених кінцівок.

Спів: видає гучний звук «кік».

Харчування: харчується мурахами та іншими комахами (короїдами, павуками).

Розмноження: обживає дупла дерев; у кладці 3-5 білих яєць.

Середовище проживання: хвойні і листяні ліси;

Зимівля: птах неперелітній. Занесений до Червоної книги.

Словосполучення: помітити на гілці дерева; висока тополя; сполохати птаха; несподівана зустріч; прогулянка лісом; малесенький помічник; верткий, як в'юн; червоний капелюшок птаха; невтомний працівник; прочитати в енциклопедії; дізнатися з журналу; санітар лісу; лікувати хворі дерева; в гаю, мов у раю; стукає, як у дзвін б’є.

 

 

Картка 1

Зозуля звичайна

Розмір: довге тіло — 40 см, крила — 22 см.

Андрей Зозуля ВКонтактеОзнаки: забарвлення переважно сіре, самці мають спину та хвіст темно-сірі, горло, зоб, груди світло-сірі, інший бік пір'я білий з темною поперечною смугою, дзьоб чорнуватий, ноги короткі. Самки буруваті зверху, вохристий наліт на волі, спина іржаво-руда з широкими чорними і вузькими білими поперечними смугами. Закруглений хвіст розміром 18 см.

Спів: самець 2—3 дні облаштовується, вивчає територію, після чого починає кликати самку криками «ку-ку». Самка у відповідь видає звуки «клі-клі»

Харчування: гусінь, жуки, мухи, інколи ягоди. За годину може з'їсти більше 100 гусениць, які є надзвичайно небезпечним шкідником лісу.  Знищує багато лічинок пильщиків, хрущів та інших комах. Корисний птах.

Розмноження: найчастіше зустрічається там, де гніздиться багато співочих пташок. Відомо близько 150 різних видів птахів, яким зозуля підкладає свої яйця: очеретянка, вільшанка, плиска, кропив'янка та інші дрібні співочі пташки. 

Середовище проживання: живе в найрізноманітніших деревних насадженнях, в  очеретяних плавнях.

Зимівля: у вирій  починають відлітати ще влітку поодинці, а далі вже летять невеликими зграйками.

Словосполучення: помітити на дереві; сполохати птаха; несподівана зустріч; мене вразила; мені сподобалася; прогулянка лісом, прочитати в енциклопедії, дізнатися з журналу; символ щастя; зозуля-ворожка, лічить людські роки; б’є молоточком у кришталевий дзвін; сива зозуленька.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Кайгородцева Татьяна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
30 січня 2020
Переглядів
5067
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку