Урок№10 Дата____________
Тема: Пряме і переносне значення слів. Використання багатозначних слів.
Мета уроку: навчальна: дати поняття про пряме й переносне значення багатозначних слів; формувати вміння розрізняти пряме й переносне значення слова, вживати слова в прямому й переносному значеннях у художньому мовленні; помічати й виправляти лексичні помилки; розвивальна: розвивати увагу, логічне мислення та кмітливість, культуру усного й писемного мовлення , збагачувати, уточнювати й активізувати лексичний запас учнів; виховна: виховувати повагу до мови.
Хід уроку
Організаційний момент
1. Актуалізація опорних знань учнів
а) - Перевірка домашнього завдання.
- Бесіда.
- Що таке лексика? Яке походження цього слова?
- Що вивчає лексикологія?
- Що називають лексичним значенням слова? Наведіть приклади.
Оголошення теми і мети
Основний зміст уроку
Підготовка до сприйняття нового матеріалу.
Самостійні частини мови можуть вживатися у прямому та переносному значенні . Слово, вжите в прямому значенні, означає звичайну назву предмета, дій чи ознаки. Слово вжите в переносному значенні, образно характеризує предмет, дію чи ознаку за схожістю. Це дає змогу точніше й зриміше описати певне явище. Здебільшого пряме значення є також первинним ,тобто таким, яке виникло разом зі словом. Наприклад, пряме і первинне значення іменника блискавка, утворено від дієслова блискати, -зизгазоподібна електрична іскра-наслідок розряду атмосферної електрики в повітрі, що буває під час грози. Переносні значення слів є завжди вторинними.
Робота з підручником. (ст. 35 опрацювання теоретичного матеріалу.)
Кожне повнозначне слово має якесь лексичне значення. В одному слові таке значення може бути одне, а в іншому – кілька.
Слова, що мають одне й те саме значення в будь-якому контексті, називаються однозначними. Вони здатні називати тільки одне якесь поняття, одне явище дійсності, одну ознаку тощо. Однозначних слів в українській мові небагато. Переважно це терміни: антонім, морфологія, епітет, тайм і т.д., а також побутові слова: костюм, пальто, ліжко й т.д.
Слова, що мають у контексті кілька значень, називаються багатозначними. Наприклад, слово важкий може означати вагу (важкий камінь), міру завантаженості (важкий день), характер складності завдання (важке завдання), важка рука.
Здатність повнозначного слова мати кілька значень називається багатозначністю,
У багатозначному слові одне лексичне значення сприймається як основне, вихідне, а інші як похідні, вторинні значення.
Виконання вправ на застосування і закріплення знань, формування вмінь і навичок.
• Робота з підручником.
Вправа 66 (вибіркова робота)
Фізкультхвилинка
Листочки-парашутики, як стомлені пташки,
Летять і опускаються на трави і стежки.
Листочки-парашутики у лісі не злічить.
То осінь опускається, бо хоче відпочить.
Творче конструювання . (Складіть і запишіть 3 речення з багатозначним словом зелений у таких значеннях 1) один із семи кольорів веселки; 2) недостиглий; 3) недосвідчений.)
Вправа73 ( письмово)
Підсумок.
Домашнє завдання. Ст. 35 (вивчить правило); вправа 73 (1завдання) або вправа 74(1 завдання)