Релігія та культура Давньої Індії.
Цільові завдання:
Тема. Релігія та культура Давньої Індії.
Мета уроку. Сформувати уявлення про релігію Індії, зокрема індуїзм та буддизм, охарактеризувати основні надбання культури Давньої Індії; сприяти розвитку критичного мислення та навичок самостійної роботи на уроках історії.; встановлювати взаємозв`язок між релігією та державою.
Цільові завдання:
Очікувані результати:
Після уроку учні зможуть:
Тип уроку: урок-подорож
Основні терміни та поняття: «варни», «веди», «індуїзм», «буддизм», «касти», «нірвана», «карма».
Обладнання: Шалагінова О., Шалагінов Б.,Історія стародавнього світу (К., 2006), роздавальний матеріал, аплікації до теми, карта «Стародавня Індія», мультимедійний проектор.
Хід уроку
І. Перевірка домашнього завдання
Слайд1.
Репродуктивна бесіда:
Найбільш повноводні річки в Індії – це………(Інд і Ганг). Північною межею Індії служать гори ……(Гімалаї). Перші міста виникли в долині річки……(Інд). Це міста Хараппа і ………. ( Мохенджо – Даро ). Територія Індії вкрита тропічними лісами ……(джунглі) Тут водяться мавпи, ……(слони, крокодили) Чотирі тис. років тому Індію завоювали племена……(арії), які прийшли з території сучасної ……(України).
ІІ. Вивчення нового матеріалу
1. Організаційний момент
Вступне слово вчителя:
2. Мотиваційний момент:
- Щоб потрапити в Індію, нам потрібно здійснити довгий авіапереліт. У вас на партах лежить необхідний документ – віза (Додаток 1) Заповніть її, будь-ласка. Також у вас є пам’ятка туриста, з якою ми будемо працювати протягом нашої подорожі. (Додаток 2)
Додаток 1
Віза
Видана:______________________________________________________________
Учню(учениці):_______________________________________________________
Мета поїздки: познайомитися з культурою та релігією Стародавньої Індії
Додаток 2
Пам’ятка туристу
Слайд 2.
«Релігія та культура Давньої Індії»
Бажана відповідь:
Слайд 3
План уроку
Слайд 4
Вступне слово вчителя:
Слайд 5
Слайд 6
Індра - бог грози і блискавки.
Рудра – бог небесний лікарі.
Варуна- бог бог нічного неба.
Сур я- бог сонця
Яма- бог –мертвих
Агні- бог вогню
Слайд 7
Робота в групах:
Кожна група отримує уривок з «Вед», який вони мають зачитати та прокоментувати за планом:
Додаток 3
Уривки
Після виступів учнів вчитель робить загальний висновок.
Слайд 8
Слайд 9
Слайди 10, 11
Слайди 12,13
Додаток 4
Брахма –творець
Вішну- захисник
Шива- руйнівник
Поділ суспільства на варни:
Слайд 14
Запитання:
Слайд 15
Слайд 16
Презентація «Індія»
Релаксація
Слайд 17
( Повідомлення учнів по групам).
Додаток 5
«У ІІ тис. до н.е. в Індії зароджується перша світова релігія - буддизм. Ми називаємо цю релігію світовою тому, що вона поширилася далеко за межами своєї батьківщини. Засновником буддизму вважається царевич на ім я Гаутама ( записати у пам ятку № 8). Згідно з легендою, новонароджений Гаутама мав на своєму тілі знаки майбутнього видатного мудреця або великого правителя. Його батько, прагнучи, щоб царевич став великим правителем, поселив сина в розкішному палаці, повністю ізолювавши від світу з його стражданнями, які б могли спонукати хлопчика до пошуків сенсу життя»
«Якось під час полювання царевич зустрічає поховальну процесію і розуміє, що люди смертні; зустрічає хворого і виявляє, що ніхто не може уникнути хвороб;зустрічає жебрака й усвідомлює,що кожна людина може стати бідною; зустрічає мудреця і розуміє, що єдиний шлях до розуміння суті страждань-глибокі роздуми.
Тоді Гаутама таємно покидає палац у пошуках істини. Одного разу він сідає під дерево, поринає в глибокі роздуми, і йому відкривається істина-він стає просвітленим- Буддою.
35 років проповідував Будда своє вчення, а потом помер. Але буддизм і після його смерті не втрачає популярності.»
Слайд 18
Світова релігія – віровчення, якого дотримуються більшість людей у різних країнах.(Буддизм, християнство, іслам.)
(відеоролик чи слайди по Індії)
Слайд 19
ІІІ. Закріплення вивченого матеріалу
Слайд 20
(Пам ятка туриста)
Слайд 21
Додаток 6
Оберіть правильну відповідь:
1. Великі річки,що протікають в Індії:
А)Інд і Ганг;
Б)Тигр і Євфрат;
В) Ніл і Хуанхе
2. Боги ведійського періоду:
А) Осіріс, Ізида,Сет;
Б) Індра, Рудра, Яма, Агні;
В) Мардук, Аріман , Ахурамазда;
3. Боги індуїзма:
А) Христос, Соломон
Б) Ягве, Аллах
В) Брахма, Вішну , Шива
4. ”Варни”- це:
А) замкнені стани, розрізняються за місцем у суспільстві.
Б) товаристо заможного населення;
5.Браахмани це :
А) слуги
Б) воїни
В) жреці
6. Карма це-
А) доля людини
Б) професія людини
В) одяг індійців
7. Як раніші звали Будду?
А) Давид
Б) Хаммурапі
В) Гаутама
8. Нірвана це:
А) Щастя
Б) Нещастя
В) найбідніші групи людей;
Слайд 22
1 А) |
2 Б) |
3 В) |
4 А) |
5 В) |
6 А) |
7 В) |
8 А) |
Слайд 23
Перевірка роботи (взаємоперевірка)
- індуїзм
- буддизм
Останне завдання групам:
Слайд 24
«Закінчить думку»
Слайд 25
Вчимося складати синкан.
Щоб скласти синкан, слід додержуватися слідуючих правил:
* Перший рядок складається з одного слова (іменника) – назва поняття, терміна, теми уроку;
* У другому рядку представлено опис, який складається з двох слів (прикметників);
* У третьому рядку визначені характерні властивості. Він складається з трьох слів (дієслів);
* У четвертому рядку формується фраза, яка складається з чотирьох слів і відбиває ставлення до теми;
* П’ятий рядок складається з одного слова (синоніма до теми), в якому відбита сутність предмета або сформульовано висновок.
Іноді синкан доповнюється шостим рядком, у якому записується антонім до ключового слова.
Наприклад:
Слайд 26
ІV. Підсумок уроку
Підводячи підсумок, треба зазначити, що досягнення індійської цивілізації стали значним внеском у скарбницю світової культури.
Слайд 27
V. Домашне завдання
Друга група - архітектура Індії
Третя - написати ессе про культуру Індії
Четверта - намалювати Стародавніх богів Індії
VІ. Оцінювання роботи учнів на уроці
(врахувати самооцінювання)
Додаток 1
Віза
Видана:______________________________________________________________
Учню(учениці):_______________________________________________________
Мета поїздки: познайомитися з історією Стародавньго Дворічя
Додаток 2
Пам’ятка туристу
Додаток 2
Пам’ятка туристу
Додаток 3
Кожна група отримує уривок з «Вед», який вони мають зачитати та прокоментувати.
Уривки
Прокоментуйте ваш уривок за планом:
Додаток 4
Після ознайомлення з матеріалом треба відповісти на запитання.
Брахма –творець
Вішну- захисник
Шива- руйнівник
Поділ суспільства на варни:
Запитання:
Додаток 4
Після ознайомлення з матеріалом треба відповісти на запитання.
Брахма –творець
Вішну- захисник
Шива- руйнівник
Поділ суспільства на варни:
Запитання:
Додаток 5
Повідомлення про народження Будди.
«У ІІ тис. до н.е. в Індії зароджується перша світова релігія - буддизм. Ми називаємо цю релігію світовою тому, що вона поширилася далеко за межами своєї батьківщини. Засновником буддизму вважається царевич на ім я Гаутама. Згідно з легендою, новонароджений Гаутама мав на своєму тілі знаки майбутнього видатного мудреця або великого правителя. Його батько, прагнучи, щоб царевич став великим правителем, поселив сина в розкішному палаці, повністю ізолювавши від світу з його стражданнями, які б могли спонукати хлопчика до пошуків сенсу життя»
«Якось під час полювання царевич зустрічає поховальну процесію і розуміє, що люди смертні; зустрічає хворого і виявляє, що ніхто не може уникнути хвороб;зустрічає жебрака й усвідомлює,що кожна людина може стати бідною; зустрічає мудреця і розуміє, що єдиний шлях до розуміння суті страждань-глибокі роздуми.
Тоді Гаутама таємно покидає палац у пошуках істини. Одного разу він сідає під дерево, поринає в глибокі роздуми, і йому відкривається істина-він стає просвітленим- Буддою.
35 років проповідував Будда своє вчення, а потом помер. Але буддизм і після його смерті не втрачає популярності.»
Додаток 6
Оберіть правильну відповідь:
1. Великі річки,що протікають в Індії:
А)Інд і Ганг;
Б)Тигр і Євфрат;
В) Ніл і Хуанхе
2. Боги ведійського періоду:
А)Осіріс, Ізида,Сет;
Б)Індра, Рудра, Яма, Агні;
В) Мардук, Аріман , Ахурамазда;
3. Боги індуїзма:
А) Христос, Соломон
Б) Ягве, Аллах
В) Брахма, Вішну , Шива
4. ”Варни”- це:
А) замкнені стани, розрізняються за місцем у суспільстві.
Б) товаристо заможного населення;
5.Браахмани це :
А) слуги
Б) воїни
В) жреці
6. Карма це-
А) доля людини
Б) професія людини
В) одяг індійців
7. Як раніші звали Будду?
А) Давид
Б) Хаммурапі
В) Гаутама
8. Нірвана це:
А) Щастя
Б) Нещастя
В) найбідніші групи людей;
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
Додаток 6
Оберіть правильну відповідь:
1. Великі річки,що протікають в Індії:
А)Інд і Ганг;
Б)Тигр і Євфрат;
В) Ніл і Хуанхе
2. Боги ведійського періоду:
А)Осіріс, Ізида,Сет;
Б)Індра, Рудра, Яма, Агні;
В) Мардук, Аріман , Ахурамазда;
3. Боги індуїзма:
А) Христос, Соломон
Б) Ягве, Аллах
В) Брахма, Вішну , Шива
4. ”Варни”- це:
А) замкнені стани, розрізняються за місцем у суспільстві.
Б) товаристо заможного населення;
5.Браахмани це :
А) слуги
Б) воїни
В) жреці
6. Карма це-
А) доля людини
Б) професія людини
В) одяг індійців
7. Як раніші звали Будду?
А) Давид
Б) Хаммурапі
В) Гаутама
8. Нірвана це:
А) Щастя
Б) Нещастя
В) найбідніші групи людей;
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |