Урок Релігія та культура Давньої Індії. 6 клас

Про матеріал

Релігія та культура Давньої Індії.

Цільові завдання:

  • 1.Пояснити вплив природних умов Індійського півострова на формування культури та релігійних вірувань давніх індійців
  • 2.Формувати поняття та терміни «варни», «веди», «індуїзм», «буддизм», «касти», «нірвана», «карма».
  • 3.Ознайомити учнів з передумовами появи та головними положеннями буддизму, індуїзму, кришнаїзму, навчити розрізняти ці релігійні течії, знаходити в них спільні та відмінні риси.
  • 4.Охарактеризувати головні досягнення давніх індійців у галузі науки, філософії, літературі та мистецтві.
  • 5.Виховувати розуміння вкладу Індії у загальносвітовий культурний розвиток.
Перегляд файлу

Тема. Релігія та культура Давньої Індії.

Мета уроку. Сформувати уявлення про релігію Індії, зокрема індуїзм та буддизм, охарактеризувати основні надбання культури Давньої Індії; сприяти розвитку критичного мислення та навичок самостійної роботи на уроках історії.; встановлювати взаємозв`язок між релігією та державою.

Цільові завдання:

  1. Пояснити вплив природних умов Індійського півострова на формування культури та релігійних вірувань давніх індійців
  2. Формувати поняття та терміни «варни», «веди», «індуїзм», «буддизм», «касти», «нірвана», «карма».
  3. Ознайомити учнів з передумовами появи та головними положеннями буддизму, індуїзму, кришнаїзму, навчити розрізняти ці релігійні течії, знаходити в них спільні та відмінні риси.
  4. Охарактеризувати головні досягнення давніх індійців у галузі науки, філософії, літературі та мистецтві.
  5. Виховувати розуміння вкладу Індії у загальносвітовий культурний розвиток.

Очікувані результати:

Після уроку учні зможуть:

  1. Характеризувати особливості релігійних і культурних традицій індійського народу та пояснювати, яким чином вплинули на їх формування природні умови.
  2. Застосовувати для пояснення особливостей індійської культури і релігії основні поняття та терміни «варни», «веди», «індуїзм», «буддизм», «касти», «нірвана», «карма».
  3. Давати характеристику буддизму, індуїзму, кришнаїзму.
  4. Наводити приклади розвитку індійської культури.
  5. Висловлювати власну думку про роль культурної спадщини Індії у розвитку культури інших народів.

Тип уроку: урок-подорож

Основні терміни та поняття: «варни», «веди», «індуїзм», «буддизм», «касти», «нірвана», «карма».

Обладнання: Шалагінова О., Шалагінов Б.,Історія стародавнього світу (К., 2006), роздавальний матеріал, аплікації до теми, карта «Стародавня Індія», мультимедійний проектор.

Хід уроку

І. Перевірка  домашнього завдання

Слайд1.

Репродуктивна бесіда:

  1. Яку країну ми з вами почали вивчати на минулому уроці?
  2. Опишіть природу та клімат Давньої Індії
  3. Хто такі арії?
  • Таким чином давайте підсумуємо :

Найбільш повноводні річки в Індії – це………(Інд і Ганг). Північною межею Індії служать гори ……(Гімалаї). Перші міста виникли в долині річки……(Інд). Це міста Хараппа і ………. ( Мохенджо – Даро ). Територія Індії вкрита тропічними лісами ……(джунглі) Тут водяться мавпи, ……(слони, крокодили) Чотирі тис. років тому Індію завоювали племена……(арії), які прийшли з території сучасної ……(України).

ІІ. Вивчення нового матеріалу

1. Організаційний момент 

Вступне слово вчителя:

  • Скажіть, а ви любите подорожувати? Я дуже люблю подорожі! Я вас також хочу запросити у подорож. Хочете? Я пропоную відправитися в далеку подорож, в  минуле Індії. Згодні? Тож відправляймося в дорогу.

 

2. Мотиваційний момент:

      -   Щоб потрапити в Індію, нам потрібно здійснити довгий авіапереліт. У вас на партах лежить необхідний документ –  віза (Додаток 1) Заповніть її, будь-ласка. Також у вас є пам’ятка туриста, з якою ми будемо працювати протягом нашої  подорожі. (Додаток 2)

 

Додаток 1

Віза

Видана:______________________________________________________________

 

Учню(учениці):_______________________________________________________

Мета поїздки: познайомитися з культурою та релігією Стародавньої Індії

 

Додаток 2

 Пам’ятка туристу

 

  1. Найдавніші боги  Індії ведійського періоду: Індра, Рудра, Варуна,Сур я, Яма
  2. Бог індуїзма: Брахма- бог творець……………………………………
  3. Бог індуїзма: Вішну- бог захисник
  4. Бог індуїзма: Шиву – бог руйнівник
  5. Варни- закриті стани, розрізняються за місцем у суспільстві.
  6. Поділ суспільства на варни: Брахмани-жерці (із уст Брахми),Кшатрії-воїни (із рук Брахми),Вайші- вайші (із стегон Брахми), Шудри – слуги (Із ступень Брахми), «недоторкані».
  7. Карма- доля людини
  8. Гаутама – Будда (Просвітлений)
  9. Нірвана-вище щастя
  10. Буддизм – світова релігія

 

  1. Оголошення теми, плану і завдань уроку

Слайд 2.

  • Запишить у зошитах тему нашої подорожі:

«Релігія та культура Давньої Індії»

  • Сформулюйте одне із завдань, які мають бути виконані на протязі нашої мандрівки.

Бажана відповідь:

  • Познайомитись з релігійними вченнями Стародавньої Індії
  • Розрізняти ці релігії
  • Вміти давати характеристику основним релігійним вченням

 

  • Тепер познайомимося з маршрутом нашої екскурсії (записати у зошит)

Слайд 3

План уроку

  1. Найдавніші культи
  2. Індуїзм
  3. Буддизм

Слайд 4

Вступне слово вчителя:

  • Індія вже в далекому минулому була однією з найбільш загадкових країн світу. Кордони, створені природою, відокремлювали її від навколишнього світу та ускладнювали зв язок з іншими країнами і народами. Саме тому тут виникли такі самобутні і неповторні релігійні вірування та культура. У цьому дивовижному краю реальність тісно перепліталася з казкою. Народи Індії створили чудові міфи , які відображають їх уявлення про Всесвіт та богів.

Слайд 5

  • Перша наша зупинка «Найдавніші культи Індії»
  • Найдавнішими джерелами наших знань з історії Індії є «Веди» - збірка священних гімнів, наспівувань жертовних молитов. Завдяки Ведам вірування аріїв добре відомі. Їхні боги були пов язані з різними явищами природи. Серед них майже відсутні злі боги:

Слайд 6

Індра - бог грози і блискавки.

                                        Рудра – бог небесний лікарі.

                                        Варуна- бог бог нічного неба.

                                        Сур я- бог сонця

                                        Яма- бог –мертвих

                                        Агні- бог вогню

  • Люди звертались до своїх богів з різними проханнями: допомогти здобути перемогу в битві, дати корів, послати сина  та ін.
  • Запишить у пам ятці туристу основних богів давніх аріїв ведійського періоду.№1

Слайд 7

Робота в групах:

Кожна група отримує уривок з «Вед», який вони мають зачитати та прокоментувати за планом:

  1. Про що йде мова?
  2. Яка головна думка цього уривка?
  3. Чи правильними були уявленя давніх індійців?

Додаток 3

Уривки

  • «Спочатку не було нічого , крім води, моря води. Води побажали продовжити себе. І тоді виник Золотий Зародок. Рік плавало яйце у водах. Через рік виникла людина.»

 

  • «З розуму Пуруші з явився місяць, з ока-сонце, з рота- вогонь, з подиху- вітер, голова перетворилася на небо, а ноги на землю.»

 

  • «З вуст Пуруші вийшли брахмани-жерці, його руки перетворилися на кшатріїв - вої нів, зі стегон виникли – землероби, з ніг -шудри»

 

  • «Грішники після смерті опиняються в царстві Ями. Тут протікає кривава річка, в який вони плавають. По берегам річки безліч нечестивців закопано в гарячий пісок. Жорстокі слуги Ями катують нещасних вогнем та списами. А ті ,хто жив на землі благочестиво, після смерті насолоджуються музикою та піснями.»

Після виступів учнів вчитель робить загальний висновок.

 

Слайд 8

  • Друга зупинка має назву «Індуїзм»

Слайд 9

  • Ішов час, і пантеон богів змінювався. Деякі з них були забуті, а на перший план вийшли Рудра – бог небесний лікар, якого стали називати Шива, і Вішну. Разом з богом Брахмою Шива і Вішну стали найважливішими богами нової релігії індуїзму (6-2 ст. до н.е.).
  • (Запишить імена ціх богів до пам ятки. №2-4)

Слайди 10, 11

  • Ви вже знаєте, що все населення Індії було поділено на чотирі варни –закриті стани, визначаючи місце людини у суспільстві (пам ятка №5), в яких народжувались люди.
  • Як цей поділ пов язан з релігійними уявленнями індійців?  Зараз подивиться на картку № 4. Після ознайомлення з матеріалом треба відповісти на
  • запитання.

Слайди 12,13

Додаток 4

Брахма –творець

Вішну- захисник

Шива- руйнівник

 

Поділ суспільства на варни:

  • Брахмани-жерці (із уст Брахми)
  • Кшатрії-воїни (із рук Брахми)
  • Вайші- вайші (із стегон Брахми)
  • Шудри – слуги (Із ступень Брахми)
  • «недоторкані» (пам ятка№ 6)

 

Слайд 14

Запитання:

  1. Які боги в індуїзмі є головними?
  2. Які функції вони виконують?
  3. Які варни вам відомі?

Слайд 15

 

  • Для індуїзма характерно вчення про карму та переселення душ (реінкарнацію).

Слайд 16

  • Суть їх полягала в ідеї, що душі померлих не йдуть у потойбічний світ, а народжуються в інших тілах. В якому тілі відродиться душа, залежить від суми добрих і злих справ(карми - записати у пам ятку № 7). Так, душа поганої людини, може відродитися в тілі раба або хробака.

Презентація «Індія»

Релаксація

  • Зараз ми зупинимось на відпочинок. Влаштуйтеся зручно, руки, ноги раслабить, закройте очі та мандруйте разом з богами під мантри Стародавньої Індії. (музична хвилинка)

Слайд 17

  • Третя зупинка нашої подорожі  «Буддизм».
  • Давайте послухаймо розповідь про цього героя .

         ( Повідомлення учнів по групам). 

Додаток 5

«У ІІ тис. до н.е. в Індії зароджується перша світова релігія - буддизм. Ми називаємо цю релігію світовою тому, що вона поширилася далеко за межами своєї батьківщини. Засновником буддизму вважається царевич на ім я Гаутама ( записати у пам ятку № 8). Згідно з легендою, новонароджений Гаутама мав на своєму тілі знаки майбутнього видатного мудреця або великого правителя. Його батько, прагнучи, щоб царевич став великим правителем, поселив сина в розкішному палаці, повністю ізолювавши від світу з його стражданнями, які б могли спонукати хлопчика до пошуків сенсу життя»

 

«Якось під час полювання царевич зустрічає поховальну процесію і розуміє, що люди смертні; зустрічає хворого і виявляє, що ніхто не може уникнути хвороб;зустрічає жебрака й усвідомлює,що кожна людина може стати бідною; зустрічає мудреця і розуміє, що єдиний шлях до розуміння суті страждань-глибокі роздуми.

Тоді Гаутама таємно покидає палац у пошуках істини. Одного разу він сідає під дерево, поринає в глибокі роздуми, і йому відкривається істина-він стає просвітленим- Буддою.

35 років проповідував Будда своє вчення, а потом помер. Але буддизм і після його смерті не втрачає популярності.»

Слайд 18

 

  • Що ж робило це релігійне вчення таким привабливим?
  • Щоб зрозуміти це, пригадайте, що в Індії все населення було поділено на варни (касти), і все життя людини залежало від того, в якій варні вона народилася. Буддизм же не визнавал кастового поділу, для простих людей Будда встановлював прості й зрозуміли правила: не вбивати, не говорити неправди; не вживати алкоголь, бути прихильним до всіх. Будда навчав, що однаково погано жити як у великих розкошах, так і в бідності, що правильно живе та людина, яка обмежує свої бажання , живе скромно,чесно, спокійно, прагне пізнати істину.
  • Запишить у свої пам ятки №10, що буддизм - одна з світових релігій.

          Світова релігія – віровчення, якого дотримуються більшість людей у різних країнах.(Буддизм, християнство, іслам.)

  • Чи знаєте ви , у яких країнах Сходу зараз сповідують буддизм?
  • Які ще світові релігії дуже поширені в світі?

 (відеоролик чи слайди по Індії)

Слайд 19

ІІІ. Закріплення вивченого матеріалу

  • Наша подорож підходить до кінця.
  • Щоб повернутися додому нам необхідно виконати завдання, скориставшись
  • пам ятками. (Додаток 6)

Слайд 20

(Пам ятка туриста)

 

Слайд 21

 

Додаток 6


Оберіть правильну відповідь:


 

1. Великі річки,що протікають в Індії:

А)Інд і Ганг;

Б)Тигр і Євфрат;

В) Ніл і Хуанхе

2. Боги ведійського періоду:

А) Осіріс, Ізида,Сет; 

Б) Індра, Рудра, Яма, Агні;

В) Мардук, Аріман , Ахурамазда;

3. Боги індуїзма:

А) Христос, Соломон

Б)  Ягве, Аллах

В) Брахма, Вішну , Шива

4. Варни- це:

А) замкнені стани, розрізняються за місцем у суспільстві.

Б) товаристо заможного населення; 

5.Браахмани це :

А) слуги

Б) воїни

В) жреці

6. Карма це-

А) доля людини

 Б) професія людини

 В) одяг індійців

7. Як раніші звали Будду?

А)  Давид

Б) Хаммурапі

В) Гаутама

8. Нірвана це:

А) Щастя

 Б) Нещастя

В) найбідніші групи людей;

Слайд 22

1 А)

2 Б)

3 В)

4 А)

5 В)

6 А)

7 В)

8 А)

 

Слайд 23

Перевірка роботи (взаємоперевірка)

  • Ось ми і вдома. Давайте підсумуємо, що ми дізналися про давню Індію?
  • Зараз саме час відповісти на завдання , які ми для себе визначили на початку уроку:
  •  З якими релігійними вченнями Стародавньої Індії ми познайомилися?
  • Яких основних богів ви запам ятали?
  •  Дайте характеристику основним релігійним вченням Індії

- індуїзм

- буддизм

 

 

Останне завдання групам:

Слайд 24

«Закінчить думку»

  1. Ми дізналися про найдавніших богів Індії, а саме про………..
  2. Ми дізналися про світову релігію  Індії -……………………….
  3. Суспільство Індії поділено за часів індуїзму на…………………
  4.  Буддизм став державною релігією Індії тому ,що……………………………

Слайд  25

 Вчимося складати синкан.

Щоб скласти синкан, слід додержуватися слідуючих правил:

* Перший рядок складається з одного слова (іменника) – назва поняття, терміна, теми уроку;

* У другому рядку представлено опис, який складається з двох слів (прикметників);

* У третьому рядку визначені характерні властивості. Він складається з трьох слів (дієслів);

* У четвертому рядку формується фраза, яка складається з чотирьох слів і відбиває ставлення до теми;

* П’ятий рядок складається з одного слова (синоніма до теми), в якому відбита сутність предмета або сформульовано висновок.

Іноді синкан доповнюється шостим рядком, у якому записується антонім до ключового слова.

Наприклад:

  1. Буддизм;
  2. просвітленний, індійський
  3. робить добро, допомогати, не кривдити;
  4. буддизм – це світова релігія з Індії;
  5. спадщина
  6. атеізм

 

 

Слайд 26

ІV. Підсумок уроку

Підводячи підсумок, треба зазначити, що досягнення індійської цивілізації стали значним внеском у скарбницю світової культури.

Слайд 27

V. Домашне завдання

  1. Опрацювати матеріа підручника ,параграф 23.
  2. Перша група готує повідомлення про літературу Індії

Друга група - архітектура Індії

     Третя - написати ессе про культуру Індії

Четверта - намалювати Стародавніх богів Індії

 

 VІ. Оцінювання роботи учнів на уроці

(врахувати самооцінювання)


 


 

Додаток 1

 

Віза

 

 

Видана:______________________________________________________________

 

Учню(учениці):_______________________________________________________

Мета поїздки: познайомитися з історією Стародавньго Дворічя

 

Додаток 2

 Пам’ятка туристу

 

  1. Найдавніші боги  Індії ведійського періоду: Індра, Рудра, Варуна,Сур я, Яма
  2. Боги індуїзма: Брахма- бог творець……………………………………
  3. Боги індуїзма: Вішну- бог захисник
  4. Боги індуїзма: Шиву – бог руйнівник
  5. Варни- закриті стани, розрізняються за місцем у суспільстві.
  6. Поділ суспільства на варни: Брахмани-жерці (із уст Брахми),Кшатрії-воїни (із рук Брахми),Вайші- вайші (із стегон Брахми), Шудри – слуги (Із ступень Брахми), «недоторкані».
  7. Карма- доля людини
  8. Гаутама – Будда (Просвітлений)
  9. Нірвана-вище щастя
  10. Буддизм – світова релігія

Додаток 2

 Пам’ятка туристу

  1. Найдавніші боги  Індії ведійського періоду: Індра, Рудра, Варуна,Сур я, Яма
  2. Боги індуїзма: Брахма- бог творець……………………………………
  3. Боги індуїзма: Вішну- бог захисник
  4. Боги індуїзма: Шиву – бог руйнівник
  5. Варни- закриті стани, розрізняються за місцем у суспільстві.
  6. Поділ суспільства на варни: Брахмани-жерці (із уст Брахми),Кшатрії-воїни (із рук Брахми),Вайші- вайші (із стегон Брахми), Шудри – слуги (Із ступень Брахми), «недоторкані».
  7. Карма- доля людини
  8. Гаутама – Будда (Просвітлений)
  9. Нірвана-вище щастя
  10. Буддизм – світова релігія

Додаток 3

 

Кожна група отримує уривок з «Вед», який вони мають зачитати та  прокоментувати.

 

Уривки

  1. «Спочатку не було нічого , крім води, моря води. Води побажали продовжити себе. І тоді виник Золотий Зародок. Рік плавало яйце у водах. Через рік виникла людина.»

 

  1. «З розуму Пуруші з явився місяць, з ока-сонце, з рота- вогонь, з подиху- вітер, голова перетворилася на небо, а ноги на землю.»

 

  1. «З вуст Пуруші вийшли брахмани-жерці, його руки перетворилися на кшатріїв - вої нів, зі стегон виникли – землероби, з ніг -шудри»

 

  1. «Грішники після смерті опиняються в царстві Ями. Тут протікає кривава річка, в який вони плавають. По берегам річки безліч нечестивців закопано в гарячий пісок. Жорстокі слуги Ями катують нещасних вогнем та списами. А ті ,хто жив на землі благочестиво, після смерті насолоджуються музикою та піснями.»

Прокоментуйте ваш уривок за планом:

 

  1. Про що йде мова?
  2. Яка головна думка цього уривка?
  3. Чи правильними були уявлення давніх індійців?

 

 

 

 

Додаток 4

 Після ознайомлення з матеріалом треба відповісти на запитання.

Брахма –творець

Вішну- захисник

Шива- руйнівник

Поділ суспільства на варни:

  • Брахмани-жерці (із уст Брахми)
  • Кшатрії-воїни (із рук Брахми)
  • Вайші- вайші (із стегон Брахми)
  • Шудри – слуги (Із ступень Брахми)
  • «недоторкані»

Запитання:

  1. Які боги в індуїзмі є головними?
  2. Які функції вони виконують?
  3. Які варни вам відомі?

 

Додаток 4

 Після ознайомлення з матеріалом треба відповісти на запитання.

Брахма –творець

Вішну- захисник

Шива- руйнівник

Поділ суспільства на варни:

  • Брахмани-жерці (із уст Брахми)
  • Кшатрії-воїни (із рук Брахми)
  • Вайші- вайші (із стегон Брахми)
  • Шудри – слуги (Із ступень Брахми)
  • «недоторкані»

Запитання:

  1. Які боги в індуїзмі є головними?
  2. Які функції вони виконують?
  3. Які варни вам відомі?

 

Додаток 5

Повідомлення про народження Будди.

«У ІІ тис. до н.е. в Індії зароджується перша світова релігія - буддизм. Ми називаємо цю релігію світовою тому, що вона поширилася далеко за межами своєї батьківщини. Засновником буддизму вважається царевич на ім я Гаутама. Згідно з легендою, новонароджений Гаутама мав на своєму тілі знаки майбутнього видатного мудреця або великого правителя. Його батько, прагнучи, щоб царевич став великим правителем, поселив сина в розкішному палаці, повністю ізолювавши від світу з його стражданнями, які б могли спонукати хлопчика до пошуків сенсу життя»

 

«Якось під час полювання царевич зустрічає поховальну процесію і розуміє, що люди смертні; зустрічає хворого і виявляє, що ніхто не може уникнути хвороб;зустрічає жебрака й усвідомлює,що кожна людина може стати бідною; зустрічає мудреця і розуміє, що єдиний шлях до розуміння суті страждань-глибокі роздуми.

Тоді Гаутама таємно покидає палац у пошуках істини. Одного разу він сідає під дерево, поринає в глибокі роздуми, і йому відкривається істина-він стає просвітленим- Буддою.

35 років проповідував Будда своє вчення, а потом помер. Але буддизм і після його смерті не втрачає популярності.»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 6

Оберіть правильну відповідь:


 

1. Великі річки,що протікають в Індії:

А)Інд і Ганг;

Б)Тигр і Євфрат;

В) Ніл і Хуанхе

2. Боги ведійського періоду:

А)Осіріс, Ізида,Сет; 

Б)Індра, Рудра, Яма, Агні;

В) Мардук, Аріман , Ахурамазда;

3. Боги індуїзма:

А) Христос, Соломон

Б)  Ягве, Аллах

В) Брахма, Вішну , Шива

 4. Варни- це:

А) замкнені стани, розрізняються за місцем у суспільстві.

Б) товаристо заможного населення; 

 

5.Браахмани це :

А) слуги

Б) воїни

В) жреці

6. Карма це-

А) доля людини

 Б) професія людини

 В) одяг індійців

7. Як раніші звали Будду?

А)  Давид

Б) Хаммурапі

В) Гаутама

8. Нірвана це:

А) Щастя

 Б) Нещастя


В) найбідніші групи людей;

1

2

3

4

5

6

7

8

 

Додаток 6

Оберіть правильну відповідь:


 

1. Великі річки,що протікають в Індії:

А)Інд і Ганг;

Б)Тигр і Євфрат;

В) Ніл і Хуанхе

2. Боги ведійського періоду:

А)Осіріс, Ізида,Сет; 

Б)Індра, Рудра, Яма, Агні;

В) Мардук, Аріман , Ахурамазда;

3. Боги індуїзма:

А) Христос, Соломон

Б)  Ягве, Аллах

В) Брахма, Вішну , Шива

 4. Варни- це:

А) замкнені стани, розрізняються за місцем у суспільстві.

Б) товаристо заможного населення; 

 

5.Браахмани це :

А) слуги

Б) воїни

В) жреці

6. Карма це-

А) доля людини

 Б) професія людини

 В) одяг індійців

7. Як раніші звали Будду?

А)  Давид

Б) Хаммурапі

В) Гаутама

8. Нірвана це:

А) Щастя

 Б) Нещастя


В) найбідніші групи людей;

1

2

3

4

5

6

7

8

 

 

 

docx
Додано
2 грудня 2018
Переглядів
5549
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку