удосконалювати творчі вміння учнів працювати з текстом, знаходити його структурні компоненти, мовні засоби міжфразового зв'язку; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати у семикласників почуття відповідальності за збереження природи батьківської землі
РМ №1. Відомості про мовлення. Повторення й поглиблення вивченого про текст, його структурні особливості, мовні засоби зв’язку речень у тексті. Мікротема тексту (практично)
українська мова 7 клас
Мета: удосконалювати творчі вміння учнів працювати з текстом, знаходити його структурні компоненти, мовні засоби міжфразового зв’язку; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати у семикласників почуття відповідальності за збереження природи батьківської землі.
Внутрішньопредметні зв’язки:
Граматика: виділення тематичних речень, мовних засобів зв’язку речень у тексті.
Текст (риторичний аспект): удосконалення вмінь відтворювати деформований текст.
Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Ознайомлення семикласників з темою, метою й завданнями уроку
III. Актуалізація опорних знань семикласників
Подумати і дати відповіді на запитання:
1. Що називається текстом?
2. Які структурні особливості має текст?
3. За допомогою яких мовних засобів зв’язуються частини тексту?
IV. Виконання системи творчих завдань, спрямованих на формування мовленнєвознавчих понять
Творчий диктант
Прослухати текст. Дібрати до нього заголовок, який би виражав основну думку. Записати текст під диктовку.
Навесні, узимку, в інші періоди року звірі іноді потрапляють у біду. У таких випадках людина повинна негайно допомогти. Перед весняною повінню в місцях, які затоплюються, доцільно споруджувати плотини з хворосту або іншого матеріалу. У літній сухий період у лісі може спалахнути пожежа. Єдина допомога — не дати вогню розгорітися (За В. Бондаренком).
Продовжити текст власними думками (5–6 речень) так, щоб були наявні всі структурні компоненти: зачин, основна частина, кінцівка.
Дослідження-моделювання
Прочитати речення. Розташувати їх так, щоб утворився текст. Дібрати заголовок, який би виражав тему висловлювання.
1) Не завжди люди розуміли і те, що в них відповідно до природи є не тільки права, а й обов’язки.
2) Наші обов’язки перед природою полягають у тому, щоб пропагувати наукові основи охорони та раціонального використання дикої флори й фауни, нормувати мисливство, охороняти середовище й шляхи міграції тварин, створювати заповідники, заказники.
3) Останні ще і тепер не сформульовані чітко, але цілком зрозуміло, що в їх основі лежить культура спілкування з природою.
4) Люди, постійно стикаючись із різними проблемами, збереженню природи не завжди приділяли належну увагу.
Ключ: 4, 1, 3, 2.
V. Систематизація й узагальнення знань
Продовжити думку:
Текст — це… . Лексичними засобами зв’язку речень у тексті є… . Основна частина тексту — це… .
VI. Підсумок уроку
VII. Домашнє завдання
Скласти текст-розповідь про заповідник України, у якому вам довелося побувати або читати про нього. Визначити в тексті структурні компоненти, лексичні і граматичні засоби зв’язку
1