Урок "РМ №1. Відомості про мовлення. Повторення й поглиблення вивченого про текст, його структурні особливості, мовні засоби зв’язку речень у тексті. Мікротема тексту (практично)"

Про матеріал

удосконалювати творчі вміння учнів працювати з текстом, знаходити його структурні компоненти, мовні засоби міжфразового зв'язку; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати у семикласників почуття відповідальності за збереження природи батьківської землі

Перегляд файлу

РМ №1. Відомості про мовлення. Повторення й поглиблення вивченого про текст, його структурні особливості, мовні засоби зв’язку речень у тексті. Мікротема тексту (практично)

українська мова 7 клас

Мета: удосконалювати творчі вміння учнів працювати з текстом, знаходити його структурні компоненти, мовні засоби міжфразового зв’язку; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати у семикласників почуття відповідальності за збереження природи батьківської землі.

Внутрішньопредметні зв’язки:

Граматика: виділення тематичних речень, мовних засобів зв’язку речень у тексті.

Текст (риторичний аспект): удосконалення вмінь відтворювати деформований текст.

Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь.

 

 

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

 

II. Ознайомлення семикласників з темою, метою й завданнями уроку

 

III. Актуалізація опорних знань семикласників

Подумати і дати відповіді на запитання:

1. Що називається текстом?

2. Які структурні особливості має текст?

3. За допомогою яких мовних засобів зв’язуються частини тексту?

https://gorodenok.com/wp-content/uploads/2013/10/Untitled-25.jpg

https://gorodenok.com/wp-content/uploads/2013/10/Untitled-26.jpg

IV. Виконання системи творчих завдань, спрямованих на формування мовленнєвознавчих понять

Творчий диктант

Прослухати текст. Дібрати до нього заголовок, який би виражав основну думку. Записати текст під диктовку.

Навесні, узимку, в інші періоди року звірі іноді потрапляють у біду. У таких випадках людина повинна негайно допомогти. Перед весняною повінню в місцях, які затоплюються, доцільно споруджувати плотини з хворосту або іншого матеріалу. У літній сухий період у лісі може спалахнути пожежа. Єдина допомога — не дати вогню розгорітися (За В. Бондаренком).

Продовжити текст власними думками (5–6 речень) так, щоб були наявні всі структурні компоненти: зачин, основна частина, кінцівка.

 

Дослідження-моделювання

Прочитати речення. Розташувати їх так, щоб утворився текст. Дібрати заголовок, який би виражав тему висловлювання.

1) Не завжди люди розуміли і те, що в них відповідно до природи є не тільки права, а й обов’язки.
2) Наші обов’язки перед природою полягають у тому, щоб пропагувати наукові основи охорони та раціонального використання дикої флори й фауни, нормувати мисливство, охороняти середовище й шляхи міграції тварин, створювати заповідники, заказники.
3) Останні ще і тепер не сформульовані чітко, але цілком зрозуміло, що в їх основі лежить культура спілкування з природою.
4) Люди, постійно стикаючись із різними проблемами, збереженню природи не завжди приділяли належну увагу.

Ключ: 4, 1, 3, 2.

 

Робота в парах.
Використовуючи опорні слова, скласти текст –опис калини.
Опорні слова  :  калина – пишна, яскрава, прегарна, щедра, багата, розкішна, велична, горда ; ягоди – вогники, ліхтарики, намисто, коштовні камінці, краплинки крові , гірко –кислі, приморожені, соковиті, маленьке сердечко;  виграє , пломеніє, наливається, росте, радує око, усміхається, простягає, дарує, розмовляє; листя – променисте, багряне, жовто-зелене, золоте.
Скласти текст про вербу.
1 група – текст –опис.
2 група – текст –розповідь.
3 група – текст-роздум.
Зразки текстів.
1.Над ставком схилилися крислаті верби. Вони старі, дуплинасті, товсті. Цупка, жорстка кора надає  деревам особливої міцності.  Від дужого , товстого стовбура відходять розлогі гілки. Зелене листя дерев облите сонячним світлом..
2.Сергійко з дідусем пішли  на рибалку. Раптом з вербових заростей почули якісь звуки. Тихенько підкралися. Там порядкували бобри. Побачивши нас, вони швидко поховалися в нори. Ми вирішили почекати, доки тваринки з’являться знову.  Час ішов, а бобри  не показувалися.   Так хотілося на них подивитися ще раз. Та в  густих вербах знайти їх було важко.
3.Українці люблять вербу.
По-перше,  це дерево – символ України. По-друге,  вона є позначкою води на землі. По – третє, з вербової деревини виготовляють меблі, човни, ложки, музичні інструменти.
Отже, не завдаваймо болю й образи цим деревам. Оберігаймо зелені насадження біля водних плес.

 

V. Систематизація й узагальнення знань

Продовжити думку:

Текст — це… . Лексичними засобами зв’язку речень у тексті є… . Основна частина тексту — це… .

 

VI. Підсумок уроку

VII. Домашнє завдання
Скласти текст-розповідь про заповідник України, у якому вам довелося побувати або читати про нього. Визначити в тексті структурні компоненти, лексичні і граматичні засоби зв’язку

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.5
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Литвинова Надія Андріївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Денега Оля
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
10 вересня 2018
Переглядів
13783
Оцінка розробки
4.9 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку