Урок "Розділові знаки у вивчених синтаксичних конструкціях"

Про матеріал

повторити й узагальнити постановку розділових знаків у кінці речення, при однорідних членах речення, при звертаннях і вставлених словах, у складних реченнях, у реченнях з прямою мовою

Перегляд файлу

Розділові знаки у вивчених синтаксичних конструкціях

українська мова 7 клас

Мета:

навчальна: повторити й узагальнити постановку розділових знаків у кінці речення, при однорідних членах речення, при звертаннях і вставлених словах, у складних реченнях, у реченнях з прямою мовою;

розвивальна: розвивати пам’ять учнів, їх логічне мислення, навички виразного читання розділових знаків;

виховна: виховувати уважне ставлення до всіх видів мовленнєвої діяльності, виховувати навички самоконтролю і самокорекції грамот­ного письма.

Тип уроку: повторення й узагальнення знань, умінь і навичок.

 

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

Робота з прислів’ям

Як ви розумієте зміст прислів’я «Слово до слова — зложиться мова»?

 

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК

Перевірка домашнього завдання

Творча робота

Поставте вчителеві запитання.

Висловіть радість з приводу певної події.

Скажіть товаришеві по парті про своє заняття в гуртку чи в ін­шому творчому колективі.

Які розділові знаки ви поставите в кінці таких речень?

 

ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАНЬ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Залучення учнів до формулювання мети і завдань уроку.

IV. ПОВТОРЕННЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО РАНІШЕ

Робота у групах за картками (три варіанти)

Перепишіть речення, розставте розділові знаки в середині їх і поясність. Підкресліть однорідні члени речення.

Варіант 1

1. З лісу везли на возах клен-дерево ліщину дубове галуззя зе­лену траву (Ю. Яновський). 2. Гнів і жаль огонь і холод несамовито радість і гірка туга разом охопили Петрове серце (Панас Мирний). 3. Все спить ще і небо і зорі безсилі (П. Тичина).

Варіант 2

1. Із хмари тихо виступають обрив високий гай байрак (Т. Шев­ченко). 2. Для польоту в космос потрібні різнобічні й глибокі знання. 3. Блакитне море небо і чарівні зелені береги затоки все за лите сяй­вом південного сонця (О. Довженко).

Варіант 3

1. Ліс переймав голос машин ніс його в поле клав на межі (В. Со­сюра). 2. Відвічний ліс шумів над ним тужливо або стогнав і плакав і ревів, вітрами битий (І. Франко). 3. Все навколо дерева птахи люди сповнене весняної пружної нестримної сили (В. Собко).

 

Складання речень за аналогією

Прочитайте речення. Поясність розділові знаки в них. Складіть речення зі звертанням за аналогією. Запишіть за вибором (наве­дені речення чи складені вами). Прочитайте виразно.

1. Зеленійся рідне поле, українська ниво! Підіймися, колосися, достигай щасливо! (М. Рильський) 2. О мово рідна! Їй гаряче від­дав я серце надарма. Без мови рідної, юначе, й народу нашого нема (В. Сосюра). 3. Світи нам, день, безсмертними огнями, шуміть, сади, роди зерно, земля! (В. Сосюра).

Користуючись словами для довідки, вставте близькі за змістом вставні слова і запишіть речення. Поставте необхідні розділові знаки, поясність їх.

1. … було вже пізно, бо ніде по хатах не світилося (Панас Мир­ний). 2. Безмежна краса ночі скорила б … важке каміння (В. Гжиць­кий). 3. Соловейко щебече… поки ячмінь почне колос викидати, а тоді вже й не чути (О. Ільченко). 4. Прийшлось сусідові … хоч сядь та й плач (Є. Гребінка).

Слова для довідок: здається, видно, кажуть, мовляв.

 

Пояснювальний диктант

Поясніть розділові знаки в кінці речень, прочитайте їх із відпо­відною інтонацією.

1. Який же широкий світ! Який же безмежний рідний край! (О. Донченко). 2. Говоріть своїм ненькам найласкавіші в світі слова (О. Завгородній). 3. Яке сьогодні блакитне небо, яке високе і чисте! (М. Коцюбинський). 4. Починалась пора золотої, чудесної осені. 5. Діти полюбили і степові краєвиди. 6. Що біліє отам на роздоллі? Чи хмариночка, легка, біла, геть по небі гуляє на волі? Чи на човні то білі вітрила (Леся Українка).

 

Робота з незакінченими реченнями

Закінчіть речення, запишіть їх, розставивши розділові знаки. Поясність їх постановку.

1. Мій тато в дитинстві мені сказав … 2. … навчала мама. 3. .. писав ….

 

Вибіркове списування

Прочитайте речення. Поясність розділові знаки в них. 2–3 ре­чення запишіть і зробіть усний синтаксичний розбір їх. Під­кресліть члени речення. Складіть схеми.

1. І літо минуло, і осінь прийшла і листям пожовклим всі стежки покрила (Л. Глібов). 2. Дерево стояло ще голе, однак на віттях його вже починалось пташине життя (Д. Бедзик). 3. Люблю, коли в вікно розкрите шумлять безжурно дерева (В. Сосюра). 4. Сизий бузок, ко­трим обсаджені були стежки, переліз на їх гладеньке місце й вільно ріс собі там, де ходили людські ноги (Панас Мирний). 5. Зійшли сні­ги, шумить вода, весною повіва, земля квіточки викида, буяє травка молода, все мертве ожива (П. Грабовський).

Синтаксична синонімія

Замініть речення з прямою мовою складнопідрядними речен­нями. Запишіть 1–2 пари речень. Порівняйте розділові знаки в них і поясніть їх постановку.

1. Вірний син свого народу, видатний борець за мир Поль Робсон сказав: «Глибоко люблю я і любить мій народ прекрасні, героїчні поезії Тараса Григоровича Шевченка. Цей великий поет належить усьому світові». 2. «Пора спати», — нагадала мати. 3. «Людей треба знати, — просто відповів директор. — Без них керівник нічого не вартий».

 

Діалог

Складіть діалог з товаришем по парті на тему «Як я провів літо» і запишіть. Які розділові знаки ви поставили?

 

Міні-диктант

Рідна мова – це все: і невід’ємна частина Батьківщини, і голос народу, і чарівний інструмент. На його звуки відгукуються найтонші й найважливіші струни людської душі. У мові чується голос предків, відлунюють перегорнені сторінки історії свого народу. Вона є тим найдорожчим і найціннішим зв’язком, що з’єднує всі покоління народу в одне велике історичне живе ціле (за Б. Антоненком-Давидовичем).

 

Самостійна робота.  

Прочитати фразеологізми. Пояснити їх значення. Сконструювати речення, увівши до їх складу подані фразеологізми і вставні слова з довідки.

 

Накивати п’ятами; жалів яструб курку; бурмотіти під носа; у чорта на болоті; очі на мокрому місці; земля горить під ногами; утопити в ложці води; у лісі вовки виють, а на печі страшно; іти своїм шляхом; забігти на вогник.

 

Довідка: на жаль, може, на моє щастя, здавалося, як гадають, безперечно, я знаю, кажуть, можливо, до речі.

 

V. ПІДСУМОК УРОКУ

Фронтальна бесіда із завданням

Які правила постановки розділових знаків ми повторили?

Наведіть приклади.

 

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Доберіть по одному прикладу на всі правила, які ми повторили на уроці.

Підготуйте розповідь про історію розділових знаків (за індиві­дуальним завданням).

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 4
Оцінки та відгуки
  1. Губар Алла Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Бельмега Богдан Богданович
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Кисленко Леся
    Дякую колезі за цікавий урок.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Бірюк Тетяна
    Дуже вдячна Вам, колего! Використаю і дидактичний матеріал уроку, і цікаві форми роботи!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 1 відгук
docx
Додано
14 вересня 2018
Переглядів
23267
Оцінка розробки
5.0 (4 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку