Тема. Робота із сучасними штучними матеріалами. Конструювання виробів з пластмасової тари.
Мета: - продовжити знайомити учнів з декоруванням предметів;
- удосконалювати навички роботи з пластиковими матеріалами;
- розвивати образне мислення, увагу, фантазію, кмітливість;
- виховувати любов до природи, акуратність під час роботи, почуття товариськості.
Обладнання: PET – пляшка, кольоровий папір, ножиці, демонстраційний матеріал, картинки виробів із вживаного пластику.
І. Інтерактивна гра.
Сьогодні у нас буде цікавий урок. Ми виготовимо подарунок для однієї дуже дорогої людини і поговоримо про важливі речі.
Хто завжди вам допоможе?
Хто все вміє і все може?
Хто все зробить, як годиться?
Хто ця мудра чарівниця?
В цілім світі найдобріша,
Найдорожча, наймиліша?
Лагідна і ніжна сама?
Ну звичайно ж, наша …. (мама!)
ІІ. Інформація від дослідників:
1 учень: - Щороку в світі виробляється близько 150 млн. тонн синтетичної пластмаси. На території України діють смітники загальною площею 260 тис. га. Зараз цю проблему у нас в країні намагаються вирішувати шляхом повторної переробки пластмаси.
2 учень: Незважаючи на те, що культура сортування відходів в Україні ще не на високому рівні, все більше громадян стають уважнішими до проблем довкілля та починають відокремлювати вторинні відходи, у тому числі – пластик.
РЕТ – це харчовий пластик. Він виробляється з первинних гранул, які отримують із нафти. Зазвичай великі компанії, які виготовляють напої, налаштовують виробництво і самих пляшок.
Недоліки: - рідини в пластикових пляшках мають невеликий строк придатності - до складу деяких пляшок входять шкідливі речовини - складно переробляти та утилізувати
Переваги: - легкі, - прозорі, - не б’ються, - зручні в транспортуванні.
Пляшки виготовляють на спеціальних автоматизованих агрегатах, які навіть не потребують втручання людини. На виготовлення однієї літрової пляшки йде 250 мл нафти і 3 л води.
Досі ніхто не може сказати достеменно, скільки років розкладається пластик – сотню чи кілька сотень. Проте планету можна врятувати від надмірного забруднення, використовуючи його повторно.
Втім, у розвинених країнах Європи вже давно усвідомили, що відходи пластику так само, як інші відходи (папір, скло, метал тощо) потрібно максимально використовувати у виробництві як сировину.
Частина українських громадян та цілі громади вже сортують відходи. У деяких подвір’ях встановлені загальні контейнери для збирання пластику, скла, металу та паперу.
Щорічно українці викидають на полігони до 14 мільйонів тон відходів. Половина з цього - цінна вторинна сировина, яку можна переробити і продати.
Потрапляючи на один із двох десятків переробних заводів, які є в Україні, ПЕТ-пляшка проходить кілька етапів: її спочатку очищають від етикетки та інших забруднень, наприклад, олії, відсортовують кришечки, які виготовлені з іншого виду пластику, подрібнюють і плавлять. А згодом виготовляють волокна для поліестрової тканини для пошиву одягу тощо. Перший одяг, виготовлена з перероблених ПЕТ-пляшок, потрапив на полиці магазинів у 1993 році.
Найбільша проблема переробленої з ПЕТ одежі — це мікроволокна, які губляться, наприклад, під час прання. Кожен раз коли ви перете, крихітні пластикові волокна змиваються в каналізацію та надходять у каналізаційні мережі. Насамкінець ці волокна проникають в океани.
Один із дослідників виявив, що 85% штучного матеріалу, зібраного на береговій лінії, це мікроволокна. Через мікроскопічний розмір їх надзвичайно важко виявити й очистити. Цей мікропластик був неодноразово виявлений всередині морських мешканців, він плаває в кожному океані по всьому світу і навіть потрапляє в наші воду та їжу.
Аби розуміти, яку упаковку можна сортувати на перероблення, треба знайти на ній маркування – трикутник зі стрілочками, всередині якого має бути цифра, а під ним – літери. Ці позначки вказують, з якого матеріалу було виготовлено пакування, тож так можна з’ясувати, як його сортувати.
Найбільш поширений в Україні пластик: ПЕТ – з номером один у трикутнику, і РР – з номером п’ять.
Якщо на маркуванні немає ні цифр, ані літер, така упаковка не підлягає переробленню.
А перероблений пластик і не перероблений можна пристосувати для своїх потреб.
(показ слайдів)
ІІІ. Послідовність виконання роботи:
ІV. Рефлексія. Демонстрація робіт.