Урок "Робота з візуальними і писемними джерелами , які зберігають пам'ять про історію України. Княжа Русь - Україна: Володимир, Данило Галицький".

Про матеріал
Очікувані результати: познайомити учнів з візуальними та письмовими видами історичних джерел, розвивати навички роботи з джерелами інформації, розповідаючи про найважливіші події та найвідоміших князів Київської Русі; узагальнювати фактичний матеріал, давати характеристику історичним діячам; виховувати повагу до історичного минулого
Перегляд файлу

Тема уроку. Робота з візуальними і писемними джерелами, які зберігають пам'ять про історію України. Княжа Русь – Україна: Володимир, Данило Галицький.

Мета: познайомити учнів з візуальними та письмовими видами історичних джерел, розвивати навички роботи з джерелами інформації, розповідаючи про найважливіші події та найвідоміших князів Київської Русі; узагальнювати фактичний матеріал, давати характеристику історичним діячам; виховувати  повагу до історичного минулого.

Тип уроку: комбінований з елементами практичної роботи

Обладнання: історичні атласи, проектор, роздатковий матеріал, підручник Вступ до історії України: підручник. для 5 класу закл. Заг. Серед. Освіти/ В.С.Власова. – Київ: Генеза, 2018.

Основні поняття: історичні джерела, писемні джерела

Основні дати: 988 р. – хрещення Русі, 1253 р. – коронація Данила Галицького

Хід уроку

  1. Організаційний етап

Привітання. Налаштування  учнів на урок.

 Повторення вивченого на попередньому уроці матеріалу:

  1. Завдання: З’єднайте стрілочками поняття та їх визначення. (Завдання виконується на картках)

 

 

 

 

 

 

 

 

                                           

 

 

  1. Завдання: Учні отримують картку з пустими клітинами і картки із зображеннями пам’ятників та пам’яток. Картинками треба заповнити пусті місця на полі картки. Визначити де пам’ятник, а де пам’ятка історії.         (Додоток)

  Завдання 3.

  1. Наведіть приклади пам’ятників та пам’яток історії  у вашому місті (селі).
  2. Хто є кращим  «свідком» історії, пам’ятник чи пам’ятка історії?

 

  1. Які ви знаєте  пам’ятки  історії України занесені до списку Світової спадщини ЮНЕСКО  (Собор святої Софії, Києво – Печерська лавра, Собор святого Юра у Львові)
  1. Актуалізація знань
  1. Що таке історичні джерела? (Історичні джерела — це письмові документи, предмети, будівлі та інші пам ’ятки, які відображають історичні події та явища і дають можливість досліджувати життя людей в минулому.)
  2. Завдання. Доповнити схему «Історичні джерела»

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Вивчення нового матеріалу

Учитель. Діти, сьогодні до нас  на урок завітав незвичайний гість. Ви вже чули  про нього на наших уроках. Його праця стала важливим джерелом інформації про часи Київської Русі. Саме завдяки йому ми можемо тепер дізнатись про життя і діяльність перших князів,  про славні і трагічні події життя мешканців і творців великої і могутньої колись держави.  А хто це, я гадаю, ви легко відгадаєте, роздивившись уважно це  зображення.

Вчитель на проекторі демонструє  памятник Нестору Літописцю у Кєві.

D:\8953~1\0455~1\905B~1\5AEBA~1\53549~1\4EF5E~1.'\A46C~1\-_8E7B~1\Нестор літописець.jpg

Діти називають ім’я літописця і назву його відомого твору «Повісті минулих літ».

Питання:   Що тримає в руках Нестор? (Діти пояснюють)

Учитель. Нестор дуже хоче дізнатися що ви знаєте про часи Київської Русі. Чи вмієте працювати з історичними джерелами?

(Учитель на дошці записує тему уроку. Діти записують у зошити)

Питання від Нестора:

  • Назвіть писемні історичні джерела.
  • Що ми називаємо „ літописом” ?

        Учитель. Наш шанований Нестор приготував для вас завдання.

  1. Хто і де , за словами літописця Нестора, заснував Київ?

«Було три брати: одному ім ’я Кий, а другому — Щек, а третьому — Хорив і сестра їх — Либідь. Зробили вони городок і на честь брата їх найстаршого назвали його Києвом. І був довкола города ліс і бір великий, і ловили вони тут звірину. Були ж вони мужами мудрими й тямущими...»

                                                                                            З «Повісті минулих літ»

Відповіді учнів.

Учитель на проекторі демонструє  пам’ятник засновникам Києва. Діти описують зображення.

 

 

 

 

 

 

Далі учитель б’єднує учнів у чотири групи.

Перша група працює з інформацією підручника (ст.91)  та зображенням пам’ятника княгині Ользі в Києві.

D:\8953~1\0455~1\905B~1\5AEBA~1\53549~1\4EF5E~1.'\A46C~1\-_8E7B~1\пам'ятник  княгині Ользі.jpg

Питання:

  1. Хто зображений?
  2. Якими засобами автору вдалось передати поняття релігії, науки?
  3. Що ви змогли дізнатись з тексту підручника про княгиню Ольгу?

Друга група учнів працює з текстом підручника ст. 91 – 92 і зображенням пам’ятника Володимиру Великому у Києві, картиною «Хрещення киян» К.Лебедєва

D:\8953~1\0455~1\905B~1\5AEBA~1\53549~1\4EF5E~1.'\Розробка уроку з історії 5 к _Робота з візуальними й писемними джерелами, які зберігають память про історію України_ Княжа Русь –Україна _ Володимир Великий і Данило Галицький__files\6591.013.png

Питання:

  1. Якій події присвячений пам’ятник?
  2. Чому Князь зображений з хрестом у руці?

Нестор Літописець про хрещення Київської Русі.

«Володимир послав посланців по всьому місту, наказуючи: «Хто не прийде завтра до річки, — чи багатий він, чи вбогий, старець чи невільник, — той стане противний мені». Вийшов Князь Володимир зі священиками на Дніпро. Було там людей без ліку. Увійшли усі у воду і стояли там по груди, малі ж діти біля берега, дехто тримав немовлят на руках. Священики проголошували молитви.»     

                                                                   З «Повісті минулих літ»

     

 Питання:           1)Чи було хрещення добровільним?

2)Чому впровадження християнства сприяло зміцненню держави?

Учитель пропонує послухати думку нашого сучасника про значення хрещення Русі для майбутнього держави.

28 листопада 2019 р. міністр закордонних справ України Павло Клімкін заявив, що хрещення Русі було першим проєвропейським рішенням Києва.  

"Хрещення насправді є тим поворотним моментом в нашій історії, коли Україна доєдналась до простору європейських цінностей. Без перебільшення – це точка відліку нашої європейськості. Адже вперше свій європейський вибір ми зробили ще тоді", – заявив він

Чи згодні ви з ним?

Записати  у зошит дату хрещення Русі.     (988 р)               

           Третя   група учнів працює з текстом ст.92-93, зображенням Софіївського собору в Києві

Питання: 1) Яке враження   справляв собор на людей того часу?

  1.     Якими вміння повинні були володіти майстри того часу?

Четверта група учнів працює з текстом на ст.96, зображенням пам’ятника Данилу Галицькому Львові.

Питання:

  1. Яким зображений Данило Галицький на постаменті?
  2. Яку думку хотів донести автор нащадкам про Данила?
  3. Чи згодні ви з ним?

Робота з атласами. На карті «Київська Русь X-XI ст.» знайти і показати кордони Київської Русі, столицю Київ».

  1. Закріплення знань.

Питання від Нестора

Бліц опитування

  1. Вкажіть коли було хрещення Русі?
  2. Коли відбулася коронація Данила Галицького?
  3. Хто автор «Повісті минулих літ»?
  4. Що таке літопис?
  5.  Кого в літописі називають «наймудрішою серед усіх людей»?
  6. Визначіть  послідовність перебування при владі:

А князь Ярослав Мудрий;

Б князь Володимир Великий;

В  король Данило.

 

  1. Підсумок уроку.

Учитель оцінює роботу учнів, активність.

 

  1. Домашнє завдання. Опрацювати  §13. Підготувати розповідь про когось із князів. Підготувати інформацію про пам’ятки або пам’ятки  княжої доби свого краю.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток.

Завдання. Визнач де пам’ятник, а де пам’ятка історії. Розташуй зображення у відповідну колонку.

Пам’ятник

Пам’ятка історії

1

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

                

D:\РОБОТА\історія\історія України\історія 5 кл\історія 5 кл уроки\тема 4. Історія України в пам'ятках\урок Робота з візуальними та писемними джерелами які зберігають память ...княжа Русь Україна\Т.Г.Шевченко.PNGD:\8953~1\0455~1\905B~1\5AEBA~1\53549~1\4EF5E~1.'\A46C~1\-_8E7B~1\ᐈ Майдан незалежности фото, фотографии майдан незалежності _ скачать на Depositphotos®_files\depositphotos_2947852-stock-photo-statue-of-an-angel-in.jpg

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Самолюк Дмитро Васильович
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Історія України (Вступ до історії) 5 клас (Власов В.С.)
Додано
23 березня 2021
Переглядів
1027
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку