Тема уроку. Робота з візуальними і писемними джерелами, які зберігають пам'ять про історію України. Княжа Русь – Україна: Володимир, Данило Галицький.
Мета: познайомити учнів з візуальними та письмовими видами історичних джерел, розвивати навички роботи з джерелами інформації, розповідаючи про найважливіші події та найвідоміших князів Київської Русі; узагальнювати фактичний матеріал, давати характеристику історичним діячам; виховувати повагу до історичного минулого.
Тип уроку: комбінований з елементами практичної роботи
Обладнання: історичні атласи, проектор, роздатковий матеріал, підручник Вступ до історії України: підручник. для 5 класу закл. Заг. Серед. Освіти/ В.С.Власова. – Київ: Генеза, 2018.
Основні поняття: історичні джерела, писемні джерела
Основні дати: 988 р. – хрещення Русі, 1253 р. – коронація Данила Галицького
Хід уроку
Привітання. Налаштування учнів на урок.
Повторення вивченого на попередньому уроці матеріалу:
Завдання 3.
Учитель. Діти, сьогодні до нас на урок завітав незвичайний гість. Ви вже чули про нього на наших уроках. Його праця стала важливим джерелом інформації про часи Київської Русі. Саме завдяки йому ми можемо тепер дізнатись про життя і діяльність перших князів, про славні і трагічні події життя мешканців і творців великої і могутньої колись держави. А хто це, я гадаю, ви легко відгадаєте, роздивившись уважно це зображення.
Вчитель на проекторі демонструє памятник Нестору Літописцю у Кєві.
Діти називають ім’я літописця і назву його відомого твору «Повісті минулих літ».
Питання: Що тримає в руках Нестор? (Діти пояснюють)
Учитель. Нестор дуже хоче дізнатися що ви знаєте про часи Київської Русі. Чи вмієте працювати з історичними джерелами?
(Учитель на дошці записує тему уроку. Діти записують у зошити)
Питання від Нестора:
Учитель. Наш шанований Нестор приготував для вас завдання.
«Було три брати: одному ім ’я Кий, а другому — Щек, а третьому — Хорив і сестра їх — Либідь. Зробили вони городок і на честь брата їх найстаршого назвали його Києвом. І був довкола города ліс і бір великий, і ловили вони тут звірину. Були ж вони мужами мудрими й тямущими...»
З «Повісті минулих літ»
Відповіді учнів.
Учитель на проекторі демонструє пам’ятник засновникам Києва. Діти описують зображення.
Далі учитель б’єднує учнів у чотири групи.
Перша група працює з інформацією підручника (ст.91) та зображенням пам’ятника княгині Ользі в Києві.
Питання:
Друга група учнів працює з текстом підручника ст. 91 – 92 і зображенням пам’ятника Володимиру Великому у Києві, картиною «Хрещення киян» К.Лебедєва
Питання:
Нестор Літописець про хрещення Київської Русі.
«Володимир послав посланців по всьому місту, наказуючи: «Хто не прийде завтра до річки, — чи багатий він, чи вбогий, старець чи невільник, — той стане противний мені». Вийшов Князь Володимир зі священиками на Дніпро. Було там людей без ліку. Увійшли усі у воду і стояли там по груди, малі ж діти біля берега, дехто тримав немовлят на руках. Священики проголошували молитви.»
З «Повісті минулих літ»
Питання: 1)Чи було хрещення добровільним?
2)Чому впровадження християнства сприяло зміцненню держави?
Учитель пропонує послухати думку нашого сучасника про значення хрещення Русі для майбутнього держави.
28 листопада 2019 р. міністр закордонних справ України Павло Клімкін заявив, що хрещення Русі було першим проєвропейським рішенням Києва.
"Хрещення насправді є тим поворотним моментом в нашій історії, коли Україна доєдналась до простору європейських цінностей. Без перебільшення – це точка відліку нашої європейськості. Адже вперше свій європейський вибір ми зробили ще тоді", – заявив він
Чи згодні ви з ним?
Записати у зошит дату хрещення Русі. (988 р)
Третя група учнів працює з текстом ст.92-93, зображенням Софіївського собору в Києві
Питання: 1) Яке враження справляв собор на людей того часу?
Четверта група учнів працює з текстом на ст.96, зображенням пам’ятника Данилу Галицькому Львові.
Питання:
Робота з атласами. На карті «Київська Русь X-XI ст.» знайти і показати кордони Київської Русі, столицю Київ».
Питання від Нестора
Бліц опитування
А князь Ярослав Мудрий;
Б князь Володимир Великий;
В король Данило.
Учитель оцінює роботу учнів, активність.
Додаток.
Завдання. Визнач де пам’ятник, а де пам’ятка історії. Розташуй зображення у відповідну колонку.
№ |
Пам’ятник |
Пам’ятка історії |
1 |
|
|
2 |
|
|
3 |
|
|
4 |
|
|