Тема: Ровена й Ревекка - дві різні долі
Мета: охарактеризувати жіночі образи роману; продемонструвати вплив реальних історичних подій, соціального статусу і національності на долю людини; формувати навички порівняльної характеристики образів; розвивати акторські здібності семикласників та читацьку компетентність; виховувати пошану до духовної краси жінки, естетичні смаки.
7 клас
Урок
Тема: Ровена й Ревекка - дві різні долі
Мета: охарактеризувати жіночі образи роману; продемонструвати вплив реальних історичних подій, соціального статусу і національності на долю людини; формувати навички порівняльної характеристики образів; розвивати акторські здібності семикласників та читацьку компетентність; виховувати пошану до духовної краси жінки, естетичні смаки.
Обладнання: підручники, зошити, демонстраційні матеріали.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань та формування на їх основі вмінь і навичок.
I. Організація класу
II. Мотивація навчальної діяльності.
1. Поетична пауза.
Виразне читання вчителем вірша Ліни Костенко "Апологія лицарства"
Там, за віками, за гірким туманом
Де трубить вічність у Роландів ріг
Любов була єдиним талісманом
А талісман ще звався – оберіг
.
Було життя осяяне красою,
Любов і честь цінились над життя.
І що там смерть з великою косою? –
Мужчина, лицар, сонячне дитя!
В моїх садах мелодії Провансу,
І жінка, жінка, жінка всіх віків!
За неї лицар гинув без авансу,
Вона чекала цокоту підків.
В монастирях, фортецях і столицях,
3 глухих палаців, схожих на тюрму.
Якщо він лицар, - о, якщо він лицар! .
Вона троянду кидала йому
Гриміли вальси, пурхали амури,
Давили будні, смикала сім'я, -
Жіноча туга билася об мури:
Де лицар мій, молитва де моя?!
І хоч в'яжіть, хоч плітку або клітку,
Хоч бозна-хто розкаже бозна-де,
Якщо він лицар - жінка кине квітку,
На все життя очима проведе.
III. Основна частина уроку
1. Повідомлення теми й мети уроку.
"Ясні блакитні очі під витончено вигнутими темними бровами, що надавали виразності чолу, були неначе спроможні й запалювати, і власкавлювати, і наказувати, і благати. До такого обличчя більше пасував лагідний вираз" (Леді Ровена)
"Уся її постать була напрочуд доладна, і красу її ще підкреслював східний убір. Тюрбан жовтого шовку чудово пасував до смаглявого обличчя. Блискучі очі, горді дуги брів, гарної форми орлиний ніс, перлово-білі зубки і смагляво-чорні кучері, що окремими спіральками спадали на гарну шийку й груди..." (Ревекка)
3. “Мозковий штурм”.
- Назвіть риси характеру, притаманні героїням.
- У яких епізодах вони розкриваються?
4. Розподільчий диктант.
Розподілити подані словосполучення відповідно до образів Ровени і Ревекки.
Прекрасна королева, прекрасна квітка Палестини, саксонська красуня, троянда Сіону, Лілія Долин, красунечка, краля, дочка Сіону, прекрасна саксонка, дочка Сіраху.
Визначення ролі антитези в створенні жіночих образів роману. Заповнення таблиці
|
Соціальний статус |
Зовнішність |
Характер |
Ровена
|
|
|
|
Ревекка
|
|
|
|
Соціальний статус:
Дворянка - єврейка (належить до Богом проклятого народу; за вбивство єврея у середньовічній Європі навіть не карали) Саксонська спадкоємиця - дочка єврея-лихваря.
Зовнішність:
Білявка - смаглявка;
Саксонський тип - східний тип краси.
Характер:
Лагідність в обличчі - твердість волі.
Герої роману |
Виховання |
Ставлення до людей |
Ставлення до Айвенго |
Ставлення Айвенго |
Ровена
Ревекка |
|
|
|
|
7. Перевірка домашнього завдання. Інсценізація сцени прощання Ровени й Ревекки.
- Які почуття виникли у вас під час читання і перегляду міні-вистави?
- На боці якої з красунь ваша симпатія? Хто викликає у вас повагу і співчуття?
- Кому більше симпатизує автор? Доведіть свою думку.
IV. Етап рефлексії.
"Обери позицію"
V. Узагальнення вивченого на уроці.
Висновок:
1. Слово вчителя: Леді Ровена - типовий романтичний образ прекрасної дами, заради якої лицар здійснює свої подвиги. Образ красуні-єврейки Ревекки складніший. Поставлена в особливе становище через своє походження, смілива й великодушна Ревекка висловлює незалежні думки. Вона не боїться назвати лицарські подвиги жертвоприношенням демону марнославства і самоспаленням перед Молохом. Ревекка активна, дієва: лікує рани, допомагає хворим. Вона розумна, вміє доводити свої переконання про честь, віру, об'єктивно оцінює людей. Ця героїня втілює ідею автора про те, що самозречення й самопожертва своїми пристрастями в ім'я обов'язку рідко бувають винагороджені, і що внутрішнє усвідомлення виконаних обов'язків дає людні справжню винагороду - душевний спокій.
2. Метод ПРЕС “Що я дізнався на уроці”
VI. Оцінювання знань учнів