Урок № 42
Тема. Розділові знаки при звертаннях і всавних словах
Мета: повторити, поглибити, узагальнити й систематизувати знання про
звертання, вставні слова,словосполучення;
удосконалювати навички пунктуаційної грамотності учнів;
розвивати культуру усного й писемного мовлення, логічне мислення,
творчу уяву;
удосконалювати вміння спілкуватися державною мовою: тлумачити
поняття, висловлювати думки, почуття;
формувати математичну компетентність: перетворювати інформацію
з однієї форми в іншу;
формувати загальнокультурну грамотність: використовувати досвід
взаємодії з творами мистецтва;
розвивати культуру усного й писемного мовлення, уміння аналізувати
мовний матеріал;
виховувати любов до рідного слова, повагу до творчості В.Сосюри.
Тип уроку: урок закріплення набутих знань.
Обладнання: роздатковий матеріал із текстами, презентація, опорні таблиці, картки, збірки творів письменника.
Перебіг уроку
Люби людей,свій народ. Піклуйся про них.
Прямо з сьогоднішнього дня почни з
простої посмішки і доброго слова для тих,
хто поруч. Тоді в твоєму серці
буде збільшуватися любов.
Біблія
“О мово вкраїнська! Хто любить її ,
той любить мою Україну!”
( В.Сосюра).
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
1.Перевірка домашнього завдання
2. Лексична розминка
Друзі, чи звертали ви коли-небудь увагу, наскільки красива людина, коли працює? Художник захоплено малює силует перехожого, будівельник задоволено витирає піт із чола, інженер натхненно створює креслення… Усе прекрасне і найпотрібніше в світі створене людською працею. А що ж говорить про любов до роботи і зневагу до лінощів народна мудрість?
Поясніть, що означають прислів'я:
Що об'єднує всі прислів'я?
Звичайно, всі ці прислів'я характеризують роботящих людей.
«Справжній скарб для людей — уміння трудитися», — справедливо писав Езоп. А якщо працювати сумлінно та з любов'ю — результат не забариться, а з ним прийдуть душевна гармонія і задоволення. Бо ж найсолодший зі всіх плодів — плід людської праці.
Тож працюймо, щоб не сміялися з нас люди!
3. Бліц-опитування
- що називається звертанням?
- які є види звертань?
- як відокремлюються звертання в реченнях?
- якими членами речення виступають звертання?
- що таке вставні слова, словосполучення, речення?
- що виражають вставні слова?
- якими членами речення виступають вставні слова?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів
Робота з епіграфом
(Учитель читає вголос епіграфи уроку коментує їх, залучає до бесіди учнів. Учні записують вислови, пояснюють розділові знаки і зміст слів )
Прочитайте епіграф – слова з Біблії. Як ви їх розумієте?
- Як називається людина, яка любить свій народ, рідну землю, поважає її традиції, історію, рідну мову? (Патріот).
-Діти, кому належать слова другого епіграфа?
- А що ви знаєте про цю людину?
Як ви розумієте слова В.Сосюри? Свої думки конкретизуйте прикладами.
(Це означає любити її і розмовляти своєю мовою, передавати інформацію про наш народ з покоління в покоління, дотримуватися єдності та дружби українського народу.)
Слово вчителя
Як бракує нам поваги до своєї рідної мови! Однак сьогодні їй приділяється велика увага. Українське слово не просто заявило про своє воскресіння: воно довело на повен голос, що воно – велике слово великого народу. Не тоне у воді й не горить у вогні. Нещасна, неправдива людина, що добровільно й легко зрікається рідної мови; щаслива, праведна людина, що в радості й горі будує слово своєї землі» (І.Дзюба).
4. Мозкова розминка
(синтаксичний розбір другого епіграфа, висновок про ускладнення у простому реченні)
ІV. Повідомлення теми, мети, завдань уроку
(Учні записують у зошити тему уроку).
Українська поезія щедра на таланти, на щирих і задушевних поетів, серед яких і Володимир Миколайович Сосюра. Коли згадуєш його ім'я, відразу постає в уяві цвітіння садів, «солодкий дух акацій», «золоті поля», «васильки у полі», терикони шахт, димарі у небі, - і вся, вся наша сонячно усміхнена Україна. Її безмежно любив, голубив і ніжив у своїх піснях незабутній поет. Зі словами любові звертається він до своєї Батьківщини, свого народу.
Володимир Миколайович Сосюра — український письменник, поет-лірик, автор понад 40 збірок поезій, широких епічних віршованих полотен (поем), роману «Третя Рота», козак Армії УНР.
Отже, сьогодні ми узагальнимо знання про звертання та вставні слова,словосполучення і речення, удосконалимо навички виділення їх в усному та писемному мовленні. А граматичне завдання ми пов'язуватимемо,як ви вже здогадались, з творчістю видатного поета –В.Сосюри.
V. Застосування знань, умінь і навичок.
5.Робота з текстом
Прочитайте текст,доведіть його стильову належність. Доберіть заголовок у формі словосполучення. Знайдіть вставні слова. Поміркуйте, яку роль вони відіграють у реченнях. Поясніть розділові знаки.
Як відомо, по лінії батька й матері в роду було чимало бурхливих характерів. "Я дитя першої любові", — писав згодом поет. Щоправда, природа наділила його дивним сприйняттям світу. Малим боявся кавунів — вони здавалися йому сплячими звірами. Рано, ще до школи, відчув магію любові — "солодке й страшне захоплення". Кажуть,закохувався часто. Батько шукав роботу, й сім"я постійно змінювала житло. "Усі любові мої в різних селах ніколи не закінчувались і не росли разом зі мною, бо ми переїжджали з села до села", — згадував Володимир Сосюра потому. Мабуть, любов так і "не виросла разом з ним" — назавжди лишилася відчуттям по-дитячому гострим. Дитя Донбасу, однак він зберіг здатність наївно закохуватися.
6.Індивідуальна робота
(3 учні працюють біля дошки з картками)
Картка 1.
Перепишіть речення, поставте розділові знаки, підкресліть члени речення. Поясніть розділові знаки.
Першого вірша як відомо Володимир Сосюра написав у 14 років.
Картка 2
Перепишіть речення, поясніть розділові знаки, підкресліть члени речення, охарактеризуйте звертання.
Розквітне світ, як ти моя Вітчизно
що ми знесли до зір на крилах бур,
і всі краї не будуть жити різно,
щоб стать навік єдиними, як мур.
«Вітчизні»
Картка 3
Перепишіть речення, поясніть розділові знаки, підкресліть члени речення, охарактеризуйте звертання.
Для щастя всіх о мила Батьківщино
все віддають старі і молоді,
і руки нам продовжили машини,
озброїли нам думи у труді.
«Для щастя всіх о мила Батьківщино…»
7.Колективна робота
( для інших учнів класу)
Запишіть поетичні рядки В.Сосюри, зробіть синтаксичний розбір речень,поясніть розділові знаки.
Друзі любі мої, діти праці і сонця орлині,
вас не марно зростив у вітрах і у зорях Донбас.
«Лист до земляків»
Ні сміху, ні співів, мій друже, не треба.
Хай слово багнетом сія!
«Гнів»
Линь же, моя пісне юності й любові,
і весною линьте в серці сніг і мла!
«Догорає вечір…»
Не шуми, зажурена тополе,
над розгоном огнених доріг.
«Не шуми, зажурена тополе…»
Місто наше, місто любе,
як же я тебе люблю!
«Ніби в райдузі панелі…»
8.Поетична хвилинка
Перебудуйте рядки з поезії В.Сосюри так, щоб з'явилися звертання.
Яка прекрасна осінь у Карпатах!
Тут пам'ять Довбуша іще жива…
Немов застигли в споминах крилатих
Багряно-жовті дерева.
«Яка прекрасна осінь у Карпатах!»
9. Виконання вправи з підручника
VI .Закріплення вивченого.
1.Діалог на лінгвістичну тему «Розділові знаки при звертаннях і вставних словах»
2.Творче завдання
Напишіть розповідь з елементами роздуму «Незгасна пам'ять», вживаючи звертання і вставні слова.
Зразок.
Пам'ять про тебе, співце донецького краю, безперечно, незгасна. І ми тебе не забудемо .
Звичайно, у майбутніх поколінь народяться свої достойники, але про такого лицаря українського духу ХХ століття, ми вважаємо, народ ніколи не забуде, позаяк слово його справді вічне і вселюдське. Щоразу ти, український соловейко, даватимеш нові «уроки гідності, громадянськості, вірності високому, святому, що робить людину людиною».
VIІ. Підсумок уроку
1.Слово вчителя
Урок наш закінчується. Хочеться, щоб ви пам'ятали вислів Сократа: «Заговори, щоб я тебе побачив». Від того, як ви звертатиметеся до людей, залежить те, що подумають про вас, бо однією з ознак вихованості споконвіку вважають уміння дотримуватися норм етикету.
А ще хочеться, щоб ви завжди пам'ятали своє минуле, свої традиції, обряди, берегли рідну мову, як це робив справжній син України –В.М.Сосюра. Служiнню рiднiй Украïнi присвятив він своє палке слово і щире серце.
2.Рефлексія
- Я вмію …
- Мені сподобалося…
- Я буду...
VIІІ. Домашнє завдання
1. Вивчити теоретичний матеріал підручника.
2. Виконати вправу з підручника.
За вибором учня:
Скласти твір – мініатюру, уводячи в речення поширені й непоширені звертання, вставні слова й речення, на тему: « Безсмертя достоїн лиш той на землі, хто любить свою Батьківщину" ( В.Сосюра)
Урок № 42
Тема. Розділові знаки при звертаннях і всавних словах
Мета: повторити, поглибити, узагальнити й систематизувати знання про
звертання, вставні слова,словосполучення;
удосконалювати навички пунктуаційної грамотності учнів;
розвивати культуру усного й писемного мовлення, логічне мислення,
творчу уяву;
удосконалювати вміння спілкуватися державною мовою: тлумачити
поняття, висловлювати думки, почуття;
формувати математичну компетентність: перетворювати інформацію
з однієї форми в іншу;
формувати загальнокультурну грамотність: використовувати досвід
взаємодії з творами мистецтва;
розвивати культуру усного й писемного мовлення, уміння аналізувати
мовний матеріал;
виховувати любов до рідного слова, повагу до творчості В.Сосюри.
Тип уроку: урок закріплення набутих знань.
Обладнання: роздатковий матеріал із текстами, презентація, опорні таблиці, картки, збірки творів письменника.
Перебіг уроку
Люби людей,свій народ. Піклуйся про них.
Прямо з сьогоднішнього дня почни з
простої посмішки і доброго слова для тих,
хто поруч. Тоді в твоєму серці
буде збільшуватися любов.
Біблія
“О мово вкраїнська! Хто любить її ,
той любить мою Україну!”
( В.Сосюра).
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
1.Перевірка домашнього завдання
2. Лексична розминка
Друзі, чи звертали ви коли-небудь увагу, наскільки красива людина, коли працює? Художник захоплено малює силует перехожого, будівельник задоволено витирає піт із чола, інженер натхненно створює креслення… Усе прекрасне і найпотрібніше в світі створене людською працею. А що ж говорить про любов до роботи і зневагу до лінощів народна мудрість?
Поясніть, що означають прислів’я:
Що об’єднує всі прислів’я?
Звичайно, всі ці прислів’я характеризують роботящих людей.
«Справжній скарб для людей — уміння трудитися», — справедливо писав Езоп. А якщо працювати сумлінно та з любов’ю — результат не забариться, а з ним прийдуть душевна гармонія і задоволення. Бо ж найсолодший зі всіх плодів — плід людської праці.
Тож працюймо, щоб не сміялися з нас люди!
3. Бліц-опитування
- що називається звертанням?
- які є види звертань?
- як відокремлюються звертання в реченнях?
- якими членами речення виступають звертання?
- що таке вставні слова, словосполучення, речення?
- що виражають вставні слова?
- якими членами речення виступають вставні слова?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів
Робота з епіграфом
(Учитель читає вголос епіграфи уроку коментує їх, залучає до бесіди учнів. Учні записують вислови, пояснюють розділові знаки і зміст слів )
Прочитайте епіграф – слова з Біблії. Як ви їх розумієте?
- Як називається людина, яка любить свій народ, рідну землю, поважає її традиції, історію, рідну мову? (Патріот).
-Діти, кому належать слова другого епіграфа?
- А що ви знаєте про цю людину?
Як ви розумієте слова В.Сосюри? Свої думки конкретизуйте прикладами.
(Це означає любити її і розмовляти своєю мовою, передавати інформацію про наш народ з покоління в покоління, дотримуватися єдності та дружби українського народу.)
Слово вчителя
Як бракує нам поваги до своєї рідної мови! Однак сьогодні їй приділяється велика увага. Українське слово не просто заявило про своє воскресіння: воно довело на повен голос, що воно – велике слово великого народу. Не тоне у воді й не горить у вогні. Нещасна, неправдива людина, що добровільно й легко зрікається рідної мови; щаслива, праведна людина, що в радості й горі будує слово своєї землі» (І.Дзюба).
4. Мозкова розминка
(синтаксичний розбір другого епіграфа, висновок про ускладнення у простому реченні)
ІV. Повідомлення теми, мети, завдань уроку
(Учні записують у зошити тему уроку).
Українська поезія щедра на таланти, на щирих і задушевних поетів, серед яких і Володимир Миколайович Сосюра. Коли згадуєш його ім’я, відразу постає в уяві цвітіння садів, «солодкий дух акацій», «золоті поля», «васильки у полі», терикони шахт, димарі у небі, - і вся, вся наша сонячно усміхнена Україна. Її безмежно любив, голубив і ніжив у своїх піснях незабутній поет. Зі словами любові звертається він до своєї Батьківщини, свого народу.
Володимир Миколайович Сосюра — український письменник, поет-лірик, автор понад 40 збірок поезій, широких епічних віршованих полотен (поем), роману «Третя Рота», козак Армії УНР.
Отже, сьогодні ми узагальнимо знання про звертання та вставні слова,словосполучення і речення, удосконалимо навички виділення їх в усному та писемному мовленні. А граматичне завдання ми пов’язуватимемо,як ви вже здогадались, з творчістю видатного поета –В.Сосюри.
V. Застосування знань, умінь і навичок.
5.Робота з текстом
Прочитайте текст, доведіть його стильову належність. Доберіть заголовок у формі словосполучення. Знайдіть вставні слова. Поміркуйте, яку роль вони відіграють у реченнях. Поясніть розділові знаки.
Як відомо, по лінії батька й матері в роду було чимало бурхливих характерів. "Я дитя першої любові", — писав згодом поет. Щоправда, природа наділила його дивним сприйняттям світу. Малим боявся кавунів — вони здавалися йому сплячими звірами. Рано, ще до школи, відчув магію любові — "солодке й страшне захоплення". Кажуть,закохувався часто. Батько шукав роботу, й сім"я постійно змінювала житло. "Усі любові мої в різних селах ніколи не закінчувались і не росли разом зі мною, бо ми переїжджали з села до села", — згадував Володимир Сосюра потому. Мабуть, любов так і "не виросла разом з ним" — назавжди лишилася відчуттям по-дитячому гострим. Дитя Донбасу, однак він зберіг здатність наївно закохуватися.
6.Індивідуальна робота
(3 учні працюють біля дошки з картками)
Картка 1.
Перепишіть речення, поставте розділові знаки, підкресліть члени речення. Поясніть розділові знаки.
Першого вірша як відомо Володимир Сосюра написав у 14 років.
Картка 2
Перепишіть речення, поясніть розділові знаки, підкресліть члени речення, охарактеризуйте звертання.
Розквітне світ, як ти моя Вітчизно
що ми знесли до зір на крилах бур,
і всі краї не будуть жити різно,
щоб стать навік єдиними, як мур.
«Вітчизні»
Картка 3
Перепишіть речення, поясніть розділові знаки, підкресліть члени речення, охарактеризуйте звертання.
Для щастя всіх о мила Батьківщино
все віддають старі і молоді,
і руки нам продовжили машини,
озброїли нам думи у труді.
«Для щастя всіх о мила Батьківщино…»
7.Колективна робота
( для інших учнів класу)
Запишіть поетичні рядки В.Сосюри, зробіть синтаксичний розбір речень,поясніть розділові знаки.
Друзі любі мої, діти праці і сонця орлині,
вас не марно зростив у вітрах і у зорях Донбас.
«Лист до земляків»
Ні сміху, ні співів, мій друже, не треба.
Хай слово багнетом сія!
«Гнів»
Линь же, моя пісне юності й любові,
і весною линьте в серці сніг і мла!
«Догорає вечір…»
Не шуми, зажурена тополе,
над розгоном огнених доріг.
«Не шуми, зажурена тополе…»
Місто наше, місто любе,
як же я тебе люблю!
«Ніби в райдузі панелі…»
8.Поетична хвилинка
Перебудуйте рядки з поезії В.Сосюри так, щоб з’явилися звертання.
Яка прекрасна осінь у Карпатах!
Тут пам’ять Довбуша іще жива…
Немов застигли в споминах крилатих
Багряно-жовті дерева.
«Яка прекрасна осінь у Карпатах!»
9. Виконання вправи з підручника
VI .Закріплення вивченого.
1.Діалог на лінгвістичну тему «Розділові знаки при звертаннях і вставних словах»
2.Творче завдання
Напишіть розповідь з елементами роздуму «Незгасна пам'ять», вживаючи звертання і вставні слова.
Зразок.
Пам'ять про тебе, співце донецького краю, безперечно, незгасна. І ми тебе не забудемо .
Звичайно, у майбутніх поколінь народяться свої достойники, але про такого лицаря українського духу ХХ століття, ми вважаємо, народ ніколи не забуде, позаяк слово його справді вічне і вселюдське. Щоразу ти, український соловейко, даватимеш нові «уроки гідності, громадянськості, вірності високому, святому, що робить людину людиною».
VIІ. Підсумок уроку
1.Слово вчителя
Урок наш закінчується. Хочеться, щоб ви пам’ятали вислів Сократа: «Заговори, щоб я тебе побачив». Від того, як ви звертатиметеся до людей, залежить те, що подумають про вас, бо однією з ознак вихованості споконвіку вважають уміння дотримуватися норм етикету.
А ще хочеться, щоб ви завжди пам’ятали своє минуле, свої традиції, обряди, берегли рідну мову, як це робив справжній син України –В.М.Сосюра. Служiнню рiднiй Украïнi присвятив він своє палке слово і щире серце.
2.Рефлексія
- Я вмію …
- Мені сподобалося…
- Я буду...
VIІІ. Домашнє завдання
1. Вивчити теоретичний матеріал підручника.
2. Виконати вправу з підручника.
За вибором учня:
Скласти твір – мініатюру, уводячи в речення поширені й непоширені звертання, вставні слова й речення, на тему: « Безсмертя достоїн лиш той на землі, хто любить свою Батьківщину" ( В.Сосюра)