Урок "Розділові знаки при звертаннях і всавних словах"

Про матеріал

Урок № 42

Тема. Розділові знаки при звертаннях і всавних словах

Мета: повторити, поглибити, узагальнити й систематизувати знання про

звертання, вставні слова,словосполучення;

удосконалювати навички пунктуаційної грамотності учнів;

розвивати культуру усного й писемного мовлення, логічне мислення,

творчу уяву;

удосконалювати вміння спілкуватися державною мовою: тлумачити

поняття, висловлювати думки, почуття;

формувати математичну компетентність: перетворювати інформацію

з однієї форми в іншу;

формувати загальнокультурну грамотність: використовувати досвід

взаємодії з творами мистецтва;

розвивати культуру усного й писемного мовлення, уміння аналізувати

мовний матеріал;

виховувати любов до рідного слова, повагу до творчості В.Сосюри.

Тип уроку: урок закріплення набутих знань.

Обладнання: роздатковий матеріал із текстами, презентація, опорні таблиці, картки, збірки творів письменника.

Перебіг уроку

Люби людей,свій народ. Піклуйся про них.

Прямо з сьогоднішнього дня почни з

простої посмішки і доброго слова для тих,

хто поруч. Тоді в твоєму серці

буде збільшуватися любов.

Біблія

“О мово вкраїнська! Хто любить її ,

той любить мою Україну!”

( В.Сосюра).

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

1.Перевірка домашнього завдання

2. Лексична розминка

Друзі, чи звертали ви коли-небудь увагу, наскільки красива людина, коли працює? Художник захоплено малює силует перехожого, будівельник задоволено витирає піт із чола, інженер натхненно створює креслення… Усе прекрасне і найпотрібніше в світі створене людською працею. А що ж говорить про любов до роботи і зневагу до лінощів народна мудрість?

Поясніть, що означають прислів'я:

  • Хто багато робить, той багато знає.
  • Рук робота — свято для душі.
  • Хто робить, той голим не ходить.
  • Без роботи і день роком стає.

Що об'єднує всі прислів'я?

Звичайно, всі ці прислів'я характеризують роботящих людей.

«Справжній скарб для людей — уміння трудитися», — справедливо писав Езоп. А якщо працювати сумлінно та з любов'ю — результат не забариться, а з ним прийдуть душевна гармонія і задоволення. Бо ж найсолодший зі всіх плодів — плід людської праці.

Тож працюймо, щоб не сміялися з нас люди!

3. Бліц-опитування

- що називається звертанням?

- які є види звертань?

- як відокремлюються звертання в реченнях?

- якими членами речення виступають звертання?

- що таке вставні слова, словосполучення, речення?

- що виражають вставні слова?

- якими членами речення виступають вставні слова?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів

Робота з епіграфом

(Учитель читає вголос епіграфи уроку коментує їх, залучає до бесіди учнів. Учні записують вислови, пояснюють розділові знаки і зміст слів )

Прочитайте епіграф – слова з Біблії. Як ви їх розумієте?

- Як називається людина, яка любить свій народ, рідну землю, поважає її традиції, історію, рідну мову? (Патріот).

-Діти, кому належать слова другого епіграфа?

- А що ви знаєте про цю людину?

Як ви розумієте слова В.Сосюри? Свої думки конкретизуйте прикладами.

(Це означає любити її і розмовляти своєю мовою, передавати інформацію про наш народ з покоління в покоління, дотримуватися єдності та дружби українського народу.)

Слово вчителя

Як бракує нам поваги до своєї рідної мови! Однак сьогодні їй приділяється велика увага. Українське слово не просто заявило про своє воскресіння: воно довело на повен голос, що воно – велике слово великого народу. Не тоне у воді й не горить у вогні. Нещасна, неправдива людина, що добровільно й легко зрікається рідної мови; щаслива, праведна людина, що в радості й горі будує слово своєї землі» (І.Дзюба).

4. Мозкова розминка

(синтаксичний розбір другого епіграфа, висновок про ускладнення у простому реченні)

ІV. Повідомлення теми, мети, завдань уроку

(Учні записують у зошити тему уроку).

Українська поезія щедра на таланти, на щирих і задушевних поетів, серед яких і Володимир Миколайович Сосюра. Коли згадуєш його ім'я, відразу постає в уяві цвітіння садів, «солодкий дух акацій», «золоті поля», «васильки у полі», терикони шахт, димарі у небі, - і вся, вся наша сонячно усміхнена Україна. Її безмежно любив, голубив і ніжив у своїх піснях незабутній поет. Зі словами любові звертається він до своєї Батьківщини, свого народу.

Володимир Миколайович Сосюра — український письменник, поет-лірик, автор понад 40 збірок поезій, широких епічних віршованих полотен (поем), роману «Третя Рота», козак Армії УНР.

Отже, сьогодні ми узагальнимо знання про звертання та вставні слова,словосполучення і речення, удосконалимо навички виділення їх в усному та писемному мовленні. А граматичне завдання ми пов'язуватимемо,як ви вже здогадались, з творчістю видатного поета –В.Сосюри.

V. Застосування знань, умінь і навичок.

5.Робота з текстом

Прочитайте текст,доведіть його стильову належність. Доберіть заголовок у формі словосполучення. Знайдіть вставні слова. Поміркуйте, яку роль вони відіграють у реченнях. Поясніть розділові знаки.

Як відомо, по лінії батька й матері в роду було чимало бурхливих характерів. "Я дитя першої любові", — писав згодом поет. Щоправда, природа наділила його дивним сприйняттям світу. Малим боявся кавунів — вони здавалися йому сплячими звірами. Рано, ще до школи, відчув магію любові — "солодке й страшне захоплення". Кажуть,закохувався часто. Батько шукав роботу, й сім"я постійно змінювала житло. "Усі любові мої в різних селах ніколи не закінчувались і не росли разом зі мною, бо ми переїжджали з села до села", — згадував Володимир Сосюра потому. Мабуть, любов так і "не виросла разом з ним" — назавжди лишилася відчуттям по-дитячому гострим. Дитя Донбасу, однак він зберіг здатність наївно закохуватися.

6.Індивідуальна робота

(3 учні працюють біля дошки з картками)

Картка 1.

Перепишіть речення, поставте розділові знаки, підкресліть члени речення. Поясніть розділові знаки.

Першого вірша як відомо Володимир Сосюра написав у 14 років.

Картка 2

Перепишіть речення, поясніть розділові знаки, підкресліть члени речення, охарактеризуйте звертання.

Розквітне світ, як ти моя Вітчизно

що ми знесли до зір на крилах бур,

і всі краї не будуть жити різно,

щоб стать навік єдиними, як мур.

«Вітчизні»

Картка 3

Перепишіть речення, поясніть розділові знаки, підкресліть члени речення, охарактеризуйте звертання.

Для щастя всіх о мила Батьківщино

все віддають старі і молоді,

і руки нам продовжили машини,

озброїли нам думи у труді.

«Для щастя всіх о мила Батьківщино…»

7.Колективна робота

( для інших учнів класу)

Запишіть поетичні рядки В.Сосюри, зробіть синтаксичний розбір речень,поясніть розділові знаки.

Друзі любі мої, діти праці і сонця орлині,

вас не марно зростив у вітрах і у зорях Донбас.

«Лист до земляків»

Ні сміху, ні співів, мій друже, не треба.

Хай слово багнетом сія!

«Гнів»

Линь же, моя пісне юності й любові,

і весною линьте в серці сніг і мла!

«Догорає вечір…»

Не шуми, зажурена тополе,

над розгоном огнених доріг.

«Не шуми, зажурена тополе…»

Місто наше, місто любе,

як же я тебе люблю!

«Ніби в райдузі панелі…»

8.Поетична хвилинка

Перебудуйте рядки з поезії В.Сосюри так, щоб з'явилися звертання.

Яка прекрасна осінь у Карпатах!

Тут пам'ять Довбуша іще жива…

Немов застигли в споминах крилатих

Багряно-жовті дерева.

«Яка прекрасна осінь у Карпатах!»

9. Виконання вправи з підручника

VI .Закріплення вивченого.

1.Діалог на лінгвістичну тему «Розділові знаки при звертаннях і вставних словах»

2.Творче завдання

Напишіть розповідь з елементами роздуму «Незгасна пам'ять», вживаючи звертання і вставні слова.

Зразок.

Пам'ять про тебе, співце донецького краю, безперечно, незгасна. І ми тебе не забудемо .

Звичайно, у майбутніх поколінь народяться свої достойники, але про такого лицаря українського духу ХХ століття, ми вважаємо, народ ніколи не забуде, позаяк слово його справді вічне і вселюдське. Щоразу ти, український соловейко, даватимеш нові «уроки гідності, громадянськості, вірності високому, святому, що робить людину людиною».

VIІ. Підсумок уроку

1.Слово вчителя

Урок наш закінчується. Хочеться, щоб ви пам'ятали вислів Сократа: «Заговори, щоб я тебе побачив». Від того, як ви звертатиметеся до людей, залежить те, що подумають про вас, бо однією з ознак вихованості споконвіку вважають уміння дотримуватися норм етикету.

А ще хочеться, щоб ви завжди пам'ятали своє минуле, свої традиції, обряди, берегли рідну мову, як це робив справжній син України –В.М.Сосюра. Служiнню рiднiй Украïнi присвятив він своє палке слово і щире серце.

2.Рефлексія

- Я вмію …

- Мені сподобалося…

- Я буду...

VIІІ. Домашнє завдання

1. Вивчити теоретичний матеріал підручника.

2. Виконати вправу з підручника.

За вибором учня:

Скласти твір – мініатюру, уводячи в речення поширені й непоширені звертання, вставні слова й речення, на тему: « Безсмертя достоїн лиш той на землі, хто любить свою Батьківщину" ( В.Сосюра)

Перегляд файлу

Урок  № 42

Тема.  Розділові  знаки  при  звертаннях  і  всавних  словах           

Мета: повторити, поглибити, узагальнити й систематизувати знання про  

           звертання, вставні слова,словосполучення;

           удосконалювати  навички  пунктуаційної  грамотності  учнів;

           розвивати  культуру  усного й писемного мовлення, логічне  мислення,  

           творчу  уяву;

           удосконалювати вміння спілкуватися державною мовою: тлумачити   

          поняття,  висловлювати думки, почуття;

           формувати математичну компетентність:  перетворювати інформацію       

           з   однієї  форми в іншу;

           формувати загальнокультурну грамотність: використовувати досвід   

           взаємодії    з творами мистецтва;

            розвивати культуру усного й писемного мовлення, уміння аналізувати   

            мовний   матеріал;

           виховувати любов до рідного слова, повагу до творчості В.Сосюри.

Тип уроку: урок закріплення набутих знань.

 Обладнання:  роздатковий матеріал із текстами, презентація, опорні таблиці, картки,  збірки творів письменника.        

Перебіг  уроку

                        Люби людей,свій  народ. Піклуйся про них.

                    Прямо з сьогоднішнього дня почни з

   простої посмішки і доброго слова для тих,

хто поруч. Тоді в твоєму серці

 буде збільшуватися любов.  

Біблія

                                                                   “О мово вкраїнська! Хто любить її ,   

                                                                 той любить мою Україну!”

                                                                                                       (   В.Сосюра).

 

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

 

1.Перевірка домашнього завдання

      2. Лексична розминка

Прислів'я про працю та лінь

 

Друзі, чи звертали ви коли-небудь увагу, наскільки красива людина, коли працює? Художник захоплено малює силует перехожого, будівельник задоволено витирає піт із чола, інженер натхненно створює креслення… Усе прекрасне і найпотрібніше в світі створене людською працею. А що ж говорить про любов до роботи і зневагу до лінощів народна мудрість?

Поясніть, що означають прислів’я:

  • Хто багато робить, той  багато знає.
  • Рук робота — свято для душі.
  • Хто робить, той голим не ходить.
  • Без роботи і день роком стає.

Що об’єднує всі прислів’я?

Звичайно, всі ці прислів’я характеризують  роботящих людей.

 

«Справжній скарб для людей — уміння трудитися», — справедливо писав Езоп. А якщо працювати сумлінно та з любов’ю — результат не забариться, а з ним прийдуть душевна гармонія і задоволення. Бо ж найсолодший зі всіх плодів — плід людської праці.

Тож працюймо,  щоб не сміялися з нас люди!

3. Бліц-опитування

- що називається звертанням?

- які є види звертань?

- як відокремлюються звертання в реченнях?

- якими членами речення виступають звертання?

- що таке вставні слова, словосполучення, речення?

- що виражають вставні слова?

- якими членами речення виступають вставні слова?

 ІІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів

      Робота з  епіграфом

(Учитель  читає  вголос  епіграфи  уроку  коментує  їх,  залучає  до  бесіди  учнів. Учні записують вислови, пояснюють розділові знаки і зміст слів )

Прочитайте епіграф – слова з Біблії.  Як ви їх розумієте?

 - Як називається людина, яка любить свій народ, рідну землю,  поважає її традиції, історію, рідну мову? (Патріот).

 -Діти, кому належать слова другого епіграфа?

- А що ви знаєте про цю людину?

Як ви розумієте слова В.Сосюри? Свої думки конкретизуйте прикладами.

 (Це означає любити її і розмовляти своєю мовою, передавати інформацію про наш народ з покоління в покоління, дотримуватися єдності та дружби українського народу.)

Слово вчителя

Як бракує нам поваги до своєї рідної мови! Однак сьогодні їй приділяється велика увага. Українське слово не просто заявило про своє воскресіння: воно довело на повен голос, що воно – велике слово великого народу. Не тоне у воді й не горить у вогні. Нещасна, неправдива людина, що добровільно й легко зрікається рідної мови; щаслива, праведна людина, що в радості й горі будує слово своєї землі» (І.Дзюба).

4. Мозкова розминка

(синтаксичний розбір другого епіграфа, висновок про ускладнення у простому реченні)

ІV. Повідомлення теми, мети, завдань уроку

(Учні  записують  у  зошити  тему  уроку).

Українська поезія щедра на таланти, на щирих і задушевних поетів, серед яких і   Володимир Миколайович Сосюра. Коли згадуєш його ім’я, відразу постає в уяві  цвітіння садів, «солодкий дух акацій», «золоті поля», «васильки у полі», терикони шахт, димарі у небі, - і вся, вся наша сонячно усміхнена Україна. Її безмежно любив, голубив і ніжив у своїх піснях незабутній поет. Зі словами любові звертається він до своєї Батьківщини, свого народу.      

   Володимир Миколайович Сосюра — український письменник, поет-лірик, автор понад 40 збірок поезій, широких епічних віршованих полотен (поем), роману «Третя Рота», козак Армії УНР.

Отже, сьогодні ми узагальнимо знання про звертання та вставні слова,словосполучення і речення,  удосконалимо навички виділення їх в усному та писемному мовленні. А граматичне завдання ми пов’язуватимемо,як ви вже здогадались, з творчістю видатного поета –В.Сосюри.

V.  Застосування знань, умінь і навичок.

 

 5.Робота з текстом

Прочитайте текст,  доведіть його стильову належність. Доберіть заголовок у формі словосполучення. Знайдіть  вставні слова. Поміркуйте, яку роль вони відіграють у реченнях. Поясніть розділові знаки.

 

  Як відомо, по лінії батька й матері в роду було чимало бурхливих характерів. "Я дитя першої любові", — писав згодом поет. Щоправда, природа наділила його дивним сприйняттям світу. Малим боявся кавунів — вони здавалися йому сплячими звірами. Рано, ще до школи, відчув магію любові — "солодке й страшне захоплення". Кажуть,закохувався часто. Батько шукав роботу, й сім"я постійно змінювала житло. "Усі любові мої в різних селах ніколи не закінчувались і не росли разом зі мною, бо ми переїжджали з села до села", — згадував Володимир  Сосюра потому. Мабуть, любов так і "не виросла разом з ним" — назавжди лишилася відчуттям по-дитячому гострим. Дитя Донбасу, однак він зберіг здатність наївно закохуватися.

 

6.Індивідуальна робота

(3 учні працюють біля дошки з картками)

Картка 1.

Перепишіть  речення, поставте  розділові знаки, підкресліть члени речення. Поясніть  розділові знаки.

Першого вірша  як відомо  Володимир Сосюра написав у 14 років.

Картка 2

Перепишіть  речення, поясніть  розділові знаки, підкресліть члени речення, охарактеризуйте звертання.

 

Розквітне світ, як ти моя Вітчизно

що ми знесли до зір на крилах бур,

          і всі краї не будуть жити різно,

          щоб стать навік єдиними, як мур.  

                                                        «Вітчизні»

 

 

Картка 3

Перепишіть  речення, поясніть  розділові знаки, підкресліть члени речення, охарактеризуйте звертання.

 

Для щастя всіх о мила Батьківщино

все віддають старі і молоді,

і руки нам продовжили машини,

озброїли нам думи у труді.

                  «Для щастя всіх о мила Батьківщино…»

 

7.Колективна робота

( для інших учнів класу)

Запишіть поетичні рядки В.Сосюри, зробіть синтаксичний розбір речень,поясніть розділові знаки.

 

Друзі любі мої,  діти праці і сонця орлині,

вас не марно зростив у вітрах і у зорях Донбас.

                                                     «Лист до земляків»

 

Ні сміху, ні співів, мій друже, не треба.

Хай слово багнетом сія!        

                                                       «Гнів»

 

Линь же, моя пісне юності й любові,

і весною линьте в серці сніг і мла!

                                                    «Догорає вечір…»

Не  шуми, зажурена тополе,

над розгоном огнених доріг.

                                          «Не  шуми, зажурена тополе…»

Місто наше, місто любе,

як же я тебе люблю!

                                       «Ніби в райдузі панелі…»

 

 

 

8.Поетична хвилинка

 

Перебудуйте  рядки з поезії В.Сосюри так, щоб з’явилися звертання.

 

Яка прекрасна осінь у Карпатах!

Тут пам’ять Довбуша іще жива…

Немов застигли в споминах крилатих

Багряно-жовті дерева.

                                   «Яка прекрасна осінь у Карпатах!»

 

 9. Виконання вправи з підручника

 

VI .Закріплення вивченого.

1.Діалог на лінгвістичну тему «Розділові знаки при звертаннях і вставних  словах»

2.Творче завдання

Напишіть розповідь з елементами роздуму «Незгасна пам'ять», вживаючи звертання і вставні слова.

Зразок.

         Пам'ять про тебе, співце донецького краю, безперечно, незгасна. І ми тебе не забудемо .

Звичайно, у майбутніх поколінь народяться свої достойники, але про такого лицаря українського духу ХХ століття, ми вважаємо, народ ніколи не забуде, позаяк слово його  справді вічне і вселюдське. Щоразу ти, український  соловейко, даватимеш  нові «уроки гідності, громадянськості, вірності високому, святому, що робить людину людиною».

 

VIІ. Підсумок уроку

 

1.Слово вчителя

   Урок наш закінчується. Хочеться, щоб ви пам’ятали вислів Сократа: «Заговори, щоб я тебе побачив». Від того, як ви звертатиметеся до людей, залежить те, що подумають про вас, бо однією з ознак вихованості споконвіку вважають уміння дотримуватися норм етикету.

А ще хочеться, щоб ви завжди пам’ятали своє минуле, свої традиції, обряди, берегли рідну мову, як це робив справжній  син України –В.М.Сосюра. Служiнню рiднiй Украïнi присвятив він своє палке слово і щире серце. 

 

2.Рефлексія

- Я вмію …

-  Мені  сподобалося…

- Я буду...

 

 

VIІІ. Домашнє завдання

 

1. Вивчити теоретичний матеріал підручника.

2. Виконати вправу з підручника.

За вибором учня:

       Скласти твір – мініатюру, уводячи в речення поширені й непоширені звертання, вставні слова й речення, на тему: « Безсмертя достоїн лиш той на землі, хто любить свою Батьківщину" ( В.Сосюра)

docx
Додано
6 серпня 2018
Переглядів
1763
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку