Урок "Складнопідрядні речення з підрядними обставинними місця, часу. Розділові знаки між частинами складнопідрядного речення"

Про матеріал
Метою роботи є дати поняття учням про СПР з підрядними обставинними місця, часу; з’ясувати за допомогою яких сполучників і сполучних слів приєднуються підрядні місця і підрядні часу до головного речення; формувати вміння знаходити такі речення в тексті, будувати їх та використовувати в усному і писемному мовленні; використовувати розділові знаки;
Перегляд файлу

Тема уроку: Складнопідрядні речення з підрядними обставинними місця, часу. Розділові знаки між частинами складнопідрядного речення.

Мета:

а) навчальна: дати поняття учням про СПР з підрядними обставинними місця, часу; з’ясувати за допомогою яких сполучників і сполучних слів приєднуються підрядні місця і підрядні часу до головного речення; формувати вміння знаходити такі речення в тексті, будувати їх та використовувати в усному і писемному мовленні; використовувати розділові знаки;

б) розвивальна: розвивати зв’язне мовлення, самостійність у роботі, логічне й образне мовлення, увагу, пам'ять;

в) виховна: виховувати в учнів любов до рідної держави, почуття патріотизму.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань, урок-гра.

Обладнання: підручник, вчительська презентація.

Епіграф уроку: Не кажи – не вмію, а кажи – навчусь.

Хід уроку

  1. Мотивація навчальної діяльності учнів.
  1. Організаційний момент.
  2. Оголошення теми і мети уроку.
  1. Актуалізація опорних знань учнів

Інтерактивна вправа “Хто кого ?” (повторення теоретичного матеріалу: кожна команда задає команді-суперниці якомога більше запитань).

  1.  Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу
  • Інтелектуальна розминка. Лінгвістичний диктант.
  1. Процес безпосереднього використання мови всім народом і кожною конкретною особою. (Мовлення)
  2. Непрямий порядок слів у реченні. (Інверсія)
  3. Розділ мовознавства, що вивчає словосполучення і речення. (Синтаксис)
  4. Дослівний уривок із чийого-небудь висловлення або тексту, що наводиться для підтвердження чи пояснення певної думки. (Цитата)
  5. Двоскладова стопа з наголосом на другому складі. (Ямб)
  6. Службова частина мови, що вносить у речення  додатковий відтінок. (Частка)
  7. Трискладова стопа з наголосом на останньому складі. (Анапест)
  8. Речення, яке має дві і більше граматичні основи. (Складне)
  9. Різновид метафори, що означає перенесення властивостей живих істот на предмети, явища природи. (Уособлення)
  • Робота з підручником (стор. 97 – 100). Вивчення нового матеріалу самостійно.
  • Бесіда за змістом прочитаного

А) На питання якого другорядного члена речення відповідають підрядні місця? часу?

Б) На які питання відповідають підрядні місця?

В) На які питання відповідають підрядні часу?

Г) Якими сполучними словами з’єднується підрядна частина місця з головною?

Д) Якими сполучниками та сполучними словами з’єднується підрядна частина часу з головною?

  • Поетична хвилина
  • Робота з текстом 1
  1. Поясніть орфограми на місці пропусків.
  2. Випишіть перше речення.
  3. Зробіть синтаксичний розбір речення, накресліть схему.
  • Робота з текстом 2
  1. Поясніть пунктограми на місці пропусків.
  2. Випишіть перший рядок вірша.
  3. Зробіть синтаксичний розбір речення, накресліть схему.
  1. Закріплення вивченого матеріалу
  1. Творча майстерня

Уявіть, що ви листуєтеся з однокласником у Viber й хочете розповісти йому про свій туристичний похід вихідного дня у якийсь мальовничий куточок рідного краю. Доповніть подані речення підрядними частинами відповідно до схем.

  1. Установити відповідність між складнопідрядними реченнями та їх видами
  1. Означальне
  2. З’ясувальне
  3. Обставинне часу
  4. Обставинне місця

А) Я не знаю, хто першим повідав мені Україну мою дорогу барвінкову

(Т. Севернюк)

Б) Я з тих країв, де над Дніпром цвітуть, шумлять гаї. (М. Нагнибіда)

В) Де немає свободи, там немає і Вітчизни.

Г) Я думкою лину, мій краю, до тебе, щоб розвіяв ти тугу, додав мені сил!

Д) Ніщо не могло зупинити бійців, коли вони виборювали кращу долю для свого народу.

  1. Творче конструювання “Збери слова”

Коли пісні мойого краю пливуть у різних голосах,

Мені здається, що збираю цілющі трави я в лугах.

 

  1. Підведення підсумків
  2. Оцінювання учнів
  3. Домашнє завдання. Написати твір Рідний куточок землі”, використовуючи вивчені складнопідрядні речення.

 

 

 

 

 

docx
Додано
28 лютого 2019
Переглядів
835
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку