Тема. Розділові знаки в складносурядному реченні.
Мета: засвоєння учнями правил вживання розділових знаків між частинами складносурядного речення, особливостей інтонації ССР;
формувати уміння ставити і пояснювати розділові знаки між простими реченнями у ССР;
виховувати любов до рідної мови, країни.
Тип уроку: урок вдосконалення знань, умінь і навичок.
Обладнання:картки, опорні схеми, підручник О.П.Глазова. Українська мова. 9 клас. – Харків, «Ранок»2017, таблиця.
ХІД УРОКУ
Кожен учень продовжує речення: «Сьогодні на уроці я хочу навчитись…»
Цілі уроку:
- правильно ставити розділові знаки у ССР і пояснювати їх,
- з правильною інтонацією читати ССР,
- виконувати синтаксичний розбір ССР,
- складати ССР.
- Шановні діти! Сьогоднішній урок я хочу почати давньою легендою.
На світанку нашої землі Бог оглянув творіння рук своїх. Натомившись, наказав зробити відпочинок і разом з ангелами Він спустився на землю. Та земля була багатою на сонце, звіра та пташок. А найбільше Богові сподобались люди того краю. Всюди зустрічали його хлібом і сіллю. Він став часто навідуватись сюди зі словами:
- Рушаймо у край!
Кажуть з того часу і пішла назва нашої держави: Україна.
Тож давайте з вами будемо шанувати пам’ять наших предків, будемо любити свою Україну, вивчатимемо рідну українську мову.
Індивідуальна робота учнів за картками.
Картка №1
Визначити смислові зв’язки між частинами ССР.
Картка №2
Визначити смислові зв’язки між частинами ССР.
Картка №3
Визначити смислові зв’язки між частинами ССР.
Картка № 4
Об’єднати речення в складносурядні. Визначити смислові зв’язки між їх частинами.
Фронтальне опитування.
- Яке речення називається ССР?
- Які є групи сполучників сурядності?
- Які смислові зв’язки існують між простими реченнями у ССР?
4. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу.
Робота з підручником. § 12.
Опорна таблиця
Розділові знаки у ССР
; |
- |
Відсутній розділовий знак |
? |
Між частинами складносурядного речення існує різке протиставлення |
? |
Любов до рідної землі починається з дитинства; і до кінця своїх днів ми пам’ятатимемо дорогі серцю куточки природи. |
? |
У мові зберігаються духовні надбання народу і розкриваються ментальні особливості нації. |
Робота в парах. Ділова гра «Навчаючи – учусь».
Пунктуаційний практикум.
Виконати вправу 133.
У поданих реченнях поставити і пояснити розділові знаки.
Тут пам’ять несуть на плесах голубі обеліски й Тараса Шевченка сліди незабутні живуть (Т.Батош). Без Вкраїни мені не являється світ а без світу для мене немає Вкраїни(І.Гончар). Піднялися крила сонних вітряків і черешню білу вітер розбудив. Була метелиця і тиша залягла(М.Рильський). Десь тут пройшлась лісами Чураївна і чари Леонтович загубив(В.Лупейко). І колишеться м’ята і тремтить далина і доріг є багато а Вітчизна одна(А.Малишко).
Творче конструювання.
Ситуативне завдання: ви потрапили до іншої країни. Що б ви розповіли про природу України. ( 6-7 речень з використанням ССР).
Пошукова робота. Знайти помилки в пунктуації поданих речень, пояснити, накреслити схеми ССР. Зробити синтаксичний розбір одного з них.
1.Од свіжого подиху ранку злегка тремтіли жита, з рум’яного сходу линуло світло, і м’якими хвилями розпливалось поміж небом і землею. 2. Зліва кінчались жита, і починались луки. 3.У долині, на виднокрузі, сіріло щось широкою смугою, і розпливалось у пітьмі. 4. Соломія приклала до рани мокру ганчірку і Остапові стало легше.
5. Рефлексійно-оцінювальний етап.
Відповіді на запитання таблиці.
Питання |
Відповіді |
Приклади |
Самооцінка відповіді на кожне питання |
||
Які розділові знаки ставляться у ССР? |
|
|
|
||
Коли ставиться крапка з комою, тире? |
|
|
|
||
Які інтонаційні особливості ССР? |
|
|
|
||
6. Домашнє завдання.
Повторити § 12, виконати вправу134.