Тема. Узагальнення і систематизація знань з теми «Складносурядне речення» .
Мета:узагальнити і систематизувати знання учнів з вивченої теми; сформувати вміння розрізняти складносурядні речення серед інших, правильно будувати їх, розставляти розділові знаки, вживати у власному мовленні; виховувати самостійність і активність у навчальній роботі.
Обладнання: таблиці, схеми речень, тексти, карта ССР, ілюстративний матеріал «Пори року».
Тип уроку: урок – ділова гра.
ХІД УРОКУ
І.Оголошення теми і мети уроку.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Наш урок проходитиме у формі ділової гри-подорожі країною Складносурядного речення. Перед нами карта країни Складносурядного речення, на ній позначені зупинки. Максимальна кількість балів, яку можна набрати на зупинці, - п΄ять. Максимальна кількість балів 40 дорівнює оцінці – 12.
ІІІ. Узагальнення і систематизація знань.
1.Зупинка «Термінознавча».
Запишіть усі лінгвістичні терміни, які стосуються теми «Складносурядне речення».
2.«Зупинка мислителів».
Дайте відповіді на запитання, наводячи приклади.
- Як відрізнити складносурядне речення від простого, ускладненого
однорідними членами?
3.Зупинка «Експериментаторів».
Перетворіть прості речення з однорідними членами на складносурядні.
Українці споконвіку любили і шанували рідний край, пишалися своєю рідною землею. Вона давала здоров̒я і оберігала в далекій дорозі. Гарним людям вона радіє і пособляє, а на поганих гнівається. Земля завжди сподівається на працьовиті людські руки, їх допомогу і дбайливий догляд (За Г. Тарасенко).
4.Зупинка «Головоломка».
Вставте сполучники, які найбільше відповідають змісту складносурядного речення.
Весь день дівчата і хлопці готувалися до свята… ось воно починається.
Парубоцтво тиснеться біля колоди, чекаючи живого вогню… сутінки вже згущаються і згущаються. Аж ось задимилась колода… одразу ж спалахнув вогонь. Він дарує всім силу життя… купальська ніч має всеперемагаючу силу.
5. Зупинка « Конструкторська».
Побудуйте складносурядні речення за схемами.
1) [ ] ,однак[ ] . 2) [ ] , та й [ ] .
3) [ ] , зате [ ] . 4) Чи[ ] , чи [ ]
6. Зупинка «Редакторська».
Виправте пунктуаційні помилки у складносурядних реченнях.
1. На Україну подивлюсь, і любо серце одпочине.
2. Сичі в гаю перекликались, та ясен раз у раз скрипів.
3.Мале дитя коло його на сонці куняє – а тим часом кобзар Ісуса співає.
4. Чи то місяць випливає з-за лісу, з туману; чи пожари усю Україну освітили.
7. Зупинка «Вернісаж».
Прослухайте уривки з поезій про пори року, уважно розгляньте ілюстрації. Складіть складносурядні речення.
8. Зупинка «Пошукова».
Знайдіть аргументи і доведіть приналежність речень до складносурядних або простих.
1. Похмуро, безрадісно, сумно. 2. І пісні, і радощі, й кохання.
I V. Підсумки роботи на уроці.
Проведіть самомоніторинг. Дайте письмову відповідь на запитання анкети.
Словничок
Моніторинг – постійний контроль за будь-яким процесом з метою виявлення, чи відповідає він бажаному результату або початковим прогнозам.
V. Домашнє завдання.
Повторити §11,12, відповідати на запитання на с.87, виконати вправу 138, (за бажанням) написати твір-мініатюру за однією з тем: «Тихий жовтень», «Найсвятіша ікона моя – Україна». Використати складносурядні речення.