Тема уроку – роздуму. Як самовдосконалюватися?
Мета: ознайомитися із поняттям «самовдосконалення»; навчитися використовувати набуті знання в житті; розвивати життєві компетентності учнів – вміння аналізувати інформацію; самостійно приймати важливі рішення; розвивати критичне мислення учнів; формувати навички здорового способу життя.
Духовна досконалість є для нас
основою життя на Землі.
Ш.О.Амонашвілі
Хід уроку – роздуму
Людина завжди прагне мати гармонію в своєму житті, бути щасливою. Все має бути досконало. Не можна зупинятися на досягнутому, варто завжди прагнути більшого та бути впевненим у своїх власних силах. Треба пізнавати себе, працювати над своїми вадами та скоєними помилками. Якби не було б в людському житті горя, то не було б і радості. Радість в життя людини завжди приходить у час перемоги. Людська вада – це егоїзм. Людину з такою рисою характеру завжди будуть обманювати, зраджувати, не будуть прислухатися до її порад. Тому найголовніше – це взаєморозуміння людей. Якщо ти хочеш, щоб до тебе добре відносились, то і відповідно стався до інших. В такому випадку вони відповідатимуть тобі взаємністю. Я хочу бути для кожної людини хорошим співрозмовником і вміти підтримати будь-кого в важку для нього хвилину. Без праці над собою та значних старань не можливо цього досягнути. Тому я намагаюся працювати над помилками та ставитися до оточуючих так, якби хотів, щоб вони ставилися до мене. Виходить це мені чи ні, судити важко. Гадаю, про це мають сказати мої співрозмовники, друзі та рідні.
Все в цьому житті можна придбати, все набути, але незмінними залишаються людські почуття та емоції. Їх не можливо купити, підробити чи замінити. Не потрібно відкладати самовдосконалення на «вчора» чи «завтра». Живімо тепер, навчаймось, вдосконалюймось та творімо світ навколо себе світлішим вже сьогодні.
Тому бережімо теплоту людських стосунків, стараймося бути кращими для самих себе. Тоді і весь світ зробить вам крок на зустріч, бо ж добро повертається сторицею.
Самовдосконалення – це універсальний людський досвід, у кожного з нас є те, що ми хотіли б змінити в собі. Може бути, ви хочете скинути вагу, поліпшити свої навички в певній галузі, більш комфортно почувати себе в суспільстві, бути щасливішим чи продуктивніше. Яким би не було бажане вдосконалення, щоб досягти його, вам буде корисно визначити конкретні цілі, внести зміни і навчитися справлятися з невдачами.
Інтерактивна бесіда за темою «Люди з заліза?»
В історії є люди, які отримали прізвисько «залізна людина»: «залізний Фелікс», «залізний канцлер», «залізна леді». Як ви думаєте, за що могли дати таке прізвисько?
Відповіді учнів:
- Вони були жорстокими й безжальними.
- Їх всі боялися.
- Це були люди, які могли всіх підпорядковувати собі.
- «Залізний канцлер» - Бісмарк, видатний державний діяч Німеччини XIX століття, який зміг об'єднати Німеччину «залізом і кров'ю».
- «Залізний Фелікс» - це самий головний радянський чекіст, який був нещадний до ворогів революції.
- «Залізна леді» - це прем'єр-міністр Англії Маргарет Тетчер, жінка, яка зуміла «сильною рукою» навести в країні порядок.
Всіх цих людей об'єднує те, що вони були вихідцями з низів суспільства, але завдяки своїм характером досягли висот влади. Які саме риси характеру допомогли їм піднятися нагору? (Наполегливість, цілеспрямованість, твердість, суворість до себе й інших, працьовитість, сміливість, сильна воля.
Всі ці «залізні люди» володіли сильною волею. Ця якість характеру і дозволило їм подолати свої слабкості і недоліки і управляти іншими людьми.
Інформація до роздумів «Характер і воля»
Характер у перекладі з грецької означає «карбування», «відбиток». Це індивідуальне поєднання психічних, духовних властивостей людини, яке проявляється в його поведінці у ставленні до праці, до людей, до самого себе. Дуже важливою якістю характеру є воля. Воля - здатність людини переборювати перешкоди, домагатися поставленої мети. Вона проявляється в таких рисах характеру, як цілеспрямованість, рішучість, наполегливість, мужність. Вольові люди володіють сильним характером. Вони вміють ставити перед собою цілі та досягати їх здійснення. Вони активні, мужні і сміливі. Безвольні, слабовільні люди, навпаки, пасивні, нерішучі, несамостійні. Їх називають слабохарактерних, безхарактерними. Вольові якості можна виховувати в людини. Про це говорив знаменитий російський учений Павлов І.П. Він підкреслював, що людина – це єдина система, здатна регулювати сама себе в широких межах, тобто самовдосконалюватися.
Для того, щоб бути успішною, людині постійно необхідно самовдосконалюватись. Серед найголовніших навичок, якими сьогодні повинен володіти кожен, є ораторське мистецтво, вміння налагоджувати хороші дружні зв’язки з іншими людьми, політична обізнаність, здатність правильно використовувати свій час і дипломатичні здібності.
Пропоную вашій увазі книги, які можуть стати в пригоді на шляху до самовдосконалення.
Ораторське мистецтво
Поль Л. Сопер «Основи мистецтва мовлення». Книга присвячена виробленню та вдосконаленню навичок публічних виступів. Головним правилом впевненого мовлення є ясність думки. Якщо міркування нечіткі, непевні та байдужі, то і мовний апарат погано їх відтворюватиме: дихання буде поверхневим, а мовлення монотонним. Тому, готуючи промову, оратор має передусім вільно володіти матеріалом. У цьому допоможе складання конспекту.
Як працювати над конспектом промови?
Перший і найкращий крок до систематизації – це укладання без усякої класифікації переліку фактів і думок, на які ви натрапили при підготовці. Потім потрібно попрацювати над конспектом, відбираючи головні та розміщуючи під ними другорядні факти. Далі критично перевірте всю структуру: виявіть пропущене та викресліть усе, що не стосується теми.
Засоби впливу на слухача
Готуючи промову, можна вдатися до таких засобів впливу на аудиторію:
1. Посилатися на різноманітні відгуки (професіоналів, відомих особистостей, людей із натовпу).
2. Застосовувати прийоми, що використовують модні віяння та масові
розваги («Кожен це робить! Чому б і вам не зробити?»).
3. Намагатися викликати асоціації.
Правила жестикуляції
1. Жести мають бути невимушеними. Не подавляйте імпульсу наполовину: якщо почали підіймати руки, але не дали їм вільного руху вгору, то це буде схоже на відлякування домашньої птиці. Така жестикуляція характерна для новачків.
2. Жестикуляція не повинна бути постійною. Не кожна фраза потребує підкреслення.
3. Керуйте жестами. Не будьте схожі на вітровий млин. Жестикуляція – елемент рівноваги всієї пози. Ніколи рух тіла чи рук не повинен відставати від слова.
4. Вносьте різноманітність у жестикуляцію. Не користуйтесь одним жестом у всіх випадках, коли потрібно надати слову виразності.
5. Жести мають відповідати своєму призначенню, їх кількість та інтенсивність повинні дорівнювати характеру промови і аудиторії. Наприклад, дорослі, на відміну від дітей, віддають перевагу помірній жестикуляції.
Навчаючись мистецтву мовлення, зазначає автор, не варто забувати про головне: публічне мовлення – це засіб досягнення мети, а не самоціль. Навчання ораторського мистецтва повинне супроводжуватись особистісним розвитком людини.
Людські взаємини
Дейл Карнегі «Як здобувати друзів і впливати на людей»
Книга давно вже стала класикою літератури для самовдосконалення, і тисячі людей починали цей складний шлях саме з неї. Це збірка корисних порад для полегшення спілкування з сім’єю, друзями та просто людьми, яких ви вперше зустрічаєте. У книзі є безліч повчальних історій із життя відомих людей: політичних діячів, військових лідерів, релігійних провідників. Дехто нарікає, що вона – зразок суто «американського» підходу до дійсності, проте взаємини між людьми всюди однакові.
Карнегі у своїй книзі пропонує конкретні плани дій, радить, як поводитися в тій чи іншій ситуації, щоб досягти своєї цілі, не образивши інших, детально обґрунтовує свої міркування. Подаю короткі положення з книги.
Шість способів, які дають змогу порозумітися з людиною:
Дванадцять способів змусити людей прийняти вашу точку зору:
Кроки до самовдосконалення
Поради
Попередження
Робота з «деревом життя»
Як правило, життя людини порівнюють зі свічкою чи деревом.
Закрийте очі і уявіть себе деревом. Відчуваєте, як воно дихає, тягнеться до сонця своїми гілками, п’є воду, міцно тримається корінням. У нього є своє тепло, запах, характер, сенс життя. Намалюйте дерево свого життя.
Пояснення малюнка
Якщо у вашого дерева є коріння – це означає цілі, суть життя.
Запишіть цілі і сенс свого життя.
Стовбур – це ваше уявлення про себе. Хто ви? Напишіть.
Гілки – це ваші мрії і бажання. Напишіть на них, які якості характеру ви хотіли б мати.
Плоди – це якості, які ви уже маєте. Які цілі – такі й плоди.
Розвиток суспільства залежить від цілей і мрій кожного.
Слухання притчі
Колись давно, в одному місті будували великий собор. Трьом робітникам задали одне запитання:
- Що ви робите?
- Як ви думаєте, що відповіли робітники?
Один робітник відповів крізь стиснуті зуби:
- Тягаю тачки із важким камінням. Ось які мозолі намуляв на руках.
Другий відповів добродушно:
- Що роблю? Заробляю на кусень хліба для сім’ї.
А третій витер піт з обличчя, усміхнувся весело і сказав:
- Я будую собор!
Обговорення притчі
Чому кожний із цих людей поступає по-різному? Давайте подумаємо.
Це є різний рівень культури кожного.
Потрібно самовдосконалюватися, укріпити дух і живити душу усім високим.
Потрібно виховувати серце прекрасними образами.
Потрібно мати крилату мрію і високі цілі.
Заключне слово викладача
Сьогодні ми говорили про те, як працювати над собою, щоб стати кращою, досконалішою особистістю. У цьому питанні не можна дати рецептів, однакових для всіх. Кожна людина унікальна, і самовиховання – це індивідуальний процес. І він триває протягом усього життя. Але одне правило – загальне для всіх: щоб змінити себе, потрібно зусилля волі. Без цього ніякі клятви, наміри і плани не дадуть результату. А загартовується воля якраз в подоланні труднощів. Саме так можна здобути перемогу над собою. І саме з цієї перемоги починаються всі інші перемоги.
Підбиття підсумків (рефлексія)
Що нового ви дізналися про себе в ході заходу? Захотілося вам виховувати свій характер і вдосконалюватися? (Відповіді учнів.)