УРОК-РОЗДУМ В. Сухомлинський. «Горбатенька дівчинка»

Про матеріал

Урок допоможе продовжувати формувати в учнів поняття про навчання як складову життєвого успіху. Розвивати бажання удосконалювати свій талант, свої здібності, щоб бути освіченою людиною і приносити користь іншим людям у державі. Виховувати бажання щоденно здобувати міцні знання.

Перегляд файлу

Є-RANOtC


 

ЧИТАННЯ

Тема. В. Сухомлинський. «Горбатенька дівчинка». УРОК-РОЗДУМ.

Мета:                                     ознайомити дітей із твором В. Сухомлинського

                                              «Горбатенька дівчинка».

                                              Вчити давати характеристику головним дійовим

                                              особам, аналізувати та оцінювати їх поведінку і  

                                               вчинки,  робити висновки щодо прочитаного.

                                               Розвивати виразне читання, зв’язне мовлення,

                                               вміння висловити свою думку, цінувати думки

                                               товаришів.

                                               Виховувати доброту і чуйність, викликати бажання

                                               наслідувати добрі справи однолітків.

Обладнання:                        портрет В. Сухомлинського, таблиці для розчитування,  пам’ятка для кожного учня (додаток ); читанка 2 клас, ІІ частина.

ХІД УРОКУ:

1. Організація класу.

-

Вже дзвінок пролунав

На урок нас погукав.

Подаруйте посмішку собі,

Один одному, мені.

Я дарую посмішку і вам,

Радість допоможе у роботі нам.

- Сьогодні у нас незвичайний урок на якому присутні багато гостей, давайте повернемось до них, щиро посміхнемось і гарно привітаємось.

- ДОБРОГО РАНКУ!

Бачу всі ви молодці!

Тож девіз наш пригадаймо

І урок ЧИТАННЯ розпочинаймо.

ХОРОМ:

ПРАВИЛЬНО ЧИТАЄМО,

ЧІТКО РОЗПОВІДАЄМО

МОВУ СВОЮ РОЗВИВАЄМО.

- Хай першими сядуть дівчатка – наша краса, за ними хлопчики – наша сила.

2. Евристична бесіда.

- Діти скажіть, будь ласка, а чим би ви хотіли займатись на сьогоднішньому уроці читання?

- Тоді візьміться за руки і побажайте один одному успіхів на сьогоднішньому уроці.

2. Артикуляційні вправляння.

  • Щоб чисто, виразно говорити, гарно і швидко читати давайте виконаємо вправи для "слухняних язичків"

- Пригадайте, друзі, вмить як пшениченька шумить? ш-ш-ш-

- Як бджола в саду бринить? дз-дз-дз

- Трактор в полі гуркотить? др-р-р

- Сіли на "конячки" і поїхали – цок-цок-цок

 

 

  • Попрацюємо з чистомовкою

- Промовляємо чітко під мій акомпонемент...

 

- Ніжним голосом матусі...

- Буркотливим голосом дідуся...

  • Прочитайте скоромовку складами, цілими словами, із поворотом долоньок доверху-донизу...
  • Попрацюємо з папками для читання, таблиця №3 вправа "Дощик", таблицю №4 проспівайте...
  • Мовно-логічні вправи.

а) Гра «Добери слово».

Доберіть слова, протилежні за значенням.

Далекий — близький  Піднімається — ...

Виходити — ...   Радіти — ...

Солодкий — ...   Поразка — ...

б)  Розплутайте павутиння, прочитайте прислів'я. Поясніть їх значення.

дяЛюність родожча аз усе. (Людяність дорожча за усе.)

 браДо распва маас сееб тьлихва. (Добра справа сама себе хвалить.)

еН сясмій з ихал людськоог, щоб обіт єн лобу такого. (Не смійся з лиха людського, щоб тобі не було такого.)

  • Як ви розумієте кожне з прислів'їв?

 

3. Актуалізація опорних знань учнів.

- Над яким розділом працювали?

- Які оповідання читали? Хто їх автор?

- Що запам’ятали про життєвий і творчий шлях письменника?

  • Перевірка домашнього завдання

Комбіноване читання оповідання В. Сухомлинського «По волосинці».

Спочатку оповідання читають окремі учні. А від слів: «Петрик від подиву...» і до кінця твору читають за особами.

  • Запитання для перевірки розуміння тексту.

Як звали хлопчика?

У який клас він ходив?

Куди бабуся повела онука?

Що несла бабуся? Що ніс Петрик?

Де було гніздо пташки?

З чого пташка робила гніздо?Якою була пташка?

  • Переказ оповідання учнями за планом, поданим на попередньому уроці.
  • Гра «Стріляй влучно».

Яким був хлопчик спочатку? (Ледаченьким.)

Що допомогла зрозуміти йому пташка? (Маленька робота краща за велике неробство.)

А ви любите працювати? Допомагаєте дорослим? Як саме?

Спробуйте чесно відповісти самому собі на запитання: яка я людина —ледача або працьовита?

  • Підберіть слова, протилежні за значенням до слів і поєднайте їх стрілочками.

ледачий  легкий

великий  прохолодний

важкий  працьовитий

теплий   малий

  • ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА "ДИХАЛЬНА ГІМНАСТИКА" допоможе нам покращити збудження кори головного мозку, активізувати нашу працю.
  • 1 ВПРАВА – ХОЛОДНИЙ ВІТЕР
  • 2 ВПРАВА – ТЕПЛИЙ ВІТЕР
  • 3 ВПРАВА – НЮХАЄМО КВІТКУ
  • 4 ВПРАВА ДИХАННЯ ЧЕРЕЗ ЛІВУ І ПРАВУ НІЗДРІ.

- Бачу, що вашу оченята заіскрилися з новою силою. Продовжуємо наш урок.

 4. Повідомлення теми і мети уроку

Ми продовжуємо знайомитися з оповіданнями В. Сухомлинського.

  • КРІСЛО "АВТОРА"
  • Василь Сухомлинський народився 1918 році, 15серпня  в с. Васильків ці на Полтавщині, у селянській сім’ї. Крім Василя у сім’ї було ще троє дітей. Батьки ніколи не сварилися між собою і не карали своїх дітей. Може тому всі обрали професію вчителя.   В. Сухомлинський – найвідоміший педагог і письменник. Він працював у школі 35 років. В.Сухомлинський – заслужений вчитель України.

Василь Олександрович дуже любив дітей і написав для них багато цікавих оповідань , казок.  Його твори вчать вас бути  добрими, чуйними, працьовитими, щоб любили батьків, а також свою прекрасну Батьківщину.

 

  • Гра «Порахуй, прочитай».

Розгадайте шифрограму. Поставте склади у відповідному порядку. Прочитайте назву наступного оповідання В.О.Сухомлинського яке будемо читати сьгодні.

(Гор ба тень ка дів чин ка.)

 

У цьому оповіданні ми дізнаємось, який іспит витримали діти.

5. Сприймання и усвідомлення нового матеріалу.

  • Читання оповідання В. Сухомлинського «Горбатенька дівчинка» вчителем (с. 51—52). із передбаченням,  зупинками.

Горбатенька дівчинка

Клас розв’язував задачу. Учні схилилися над зошитами. Коли це у двері хтось тихо постукав.

Відчини двері й подивись, хто там стукає, - мовив учитель.

        Чорноокий хлопчик, що сидів за першою партою, живенько відчинив двері. До класу зайшов директор школи з маленькою дівчинкою. Тридцять п’ять пар очей впилися у незнайому дівчинку.

        Вона була горбата.

І зупинка

   -  Кого привів у клас директор?

   -  Чому всі діти звернули увагу на дівчинку?

  -   Що б ви зробили у такому випадку?

  -   Як ви думаєте, що трапилося дальше?

     Учитель затамував подих і повернувся до класу. Він подивився у вічі пустотливих школярів і мовчки благав: хай не побачить дівчинка у ваших очах ні подиву, ні насмішки.

       У їхніх очах була тільки цікавість. Вони дивились на дівчинку й лагідно всміхалися.

 ІІ зупинка

  • Чого боявся вчитель?
  • Як сприйняли діти дівчинку?
  • Як би ви поступили в такому випадку?
  • Як ви думаєте, що трапилося дальше?

 

Учитель полегшено перевів дух.

- Цю дівчинку звуть Оля, - сказав директор. – вона приїхала до нас далеку, хто поступиться їй місцем на першій парті? Бачите, яка вона маленька?

    Усі шість хлопчиків і дівчаток, що виділи за першими партами, піднесли руки:

  • Я…

Учитель тепер спокійний: клас витримав іспит.

  • Який іспит витримав клас?
  • Як ви вважаєте, чи правильно вчинили діти?.
  • Словникова робота.

Поясніть значення виразів: живенько відчинив (швидко);

впилися в незнайому дівчинку (уважно, пильно розглядали); полегшено перевів дух (заспокоївся).

  • Читання оповідання «ланцюжком».
  • Робота за змістом.

Чим займалися діти, коли у двері хтось постукав?

Про що попросив учитель, коли почув стук у двері?

  • Вибіркове читання
  • - Прочитайте те місце твору, де розповідається, чим займалися учні в класі.
  • Прочитайте те місце твору, де розповідається, як учитель дивився на своїх учнів.
  • Прочитайте те місце твору, де розповідається, як учні зустріли дівчинку.
  • Знайдіть і прочитайте речення, в якому є такий вислів: живенько відчинив.
  • Прочитайте речення, в якому є вислів впилися в незнайому дівчинку.

Чому діти так уважно дивилися на дівчинку?

Про що мовчки благав учитель?

Як поводили себе діти?

  • Знайдіть і прочитайте, що сказав директор.

Хто поступився дівчинці своїм місцем?

  • ХОРОМ прочитайте останнє речення.

За що був тепер спокійний учитель?

  • Поділ тексту на частини.

Знайдіть і прочитайте в оповіданні зачин, основну частину, кінцівку.

Знайдіть і прочитайте в основній частині тексту слова, які пояснюють таке прислів'я:

«І мовчання часом буває відповіддю».

- Якби ви були авторами цього твору, яку назву дали б оповіданню?

  • ІНТЕРАКТИВНА ВПРАВА "ГОЛОСУВАННЯ НОГАМИ".

- Діти, станьте у шеренги. 1,2,3 шеренги – "Я вважаю, що твердження правильне, 4,5,6 = "Я вважаю, що твердження неправильне". Я читатиму речення, деколи навмисне замінивши слово чи вираз, а ви швидко шукаєте його в тексті. Якщо твердження правильне, то тупотить ногами 1,2 і 3 шеренга, якщо неправильне – тупотить ногами 4, 5 і 6 шеренга.

  • . Вправа на розвиток читацьких навичок

Вчитель читає початки речень. Діти мовчки читають їх і відшукують закінчення у тексті, зачитують його вголос.

Коли це у двері...

Чорноокий хлопчик...

Тридцять п'ять пар ...

Він дивився у вічі...

Вони дивились на...

Хто поступиться ...

Учитель був тепер ...

  • ХАРАКТЕРИСТИКА ДІЙОВИХ ОСІБ. РОБОТА В ГРУПАХ."АСОЦІАТИВНИЙ КУЩ"

- Діти, об’єднайтесь у групи за формою геометричних фігур. 1 група повинна створити "асоціативний кущ" до... 2 група – до...

  • Сторінка "Корисних порад"

- Діти, які б поради ви дали своїм друзям одноліткам

 

  • СКЛАДІТЬ МІРКУВАННЯ

6. Підсумок уроку.

- З яким оповіданням познайомились? Хто його автор?

- Який епізод оповідання найбільше сподобався?

- Зараз ми будемо "павучками". давайте при допомозі клубочка ниток сплетемо свою павутинку.

"Чого вчить нас це оповідання?"

(діти відповідають і піднімають руки вгору міцно тримаючись за нитку, інші діти  по завершенні плетіння аплодують один одному)

(співчутливість, лагідність, доброзичливість, прихильність...)

  • Які висновки ви зробили для себе щодо поведінки з ровесниками?

- Які із прислів'їв, опрацьованих на початку уроку, підходять до оповідання?

- Дізнатися чи справдились ваші очікування від уроку нам допоможе

МЕТОД УСНОГО МІКРОФОНУ

 ПРОДОВЖІТЬ ДУМКУ:

На уроці:

  • я дізнався
  • я зрозумів
  • я хотів в би

- Ви ще маленькі. У вас усе життя попереду.  В народі кажуть: «Життя  прожити -  не поле перейти», тому у вас буде безліч життєвих ситуацій, з яких потрібно знайти достойний вихід. Мені б хотілося, щоб  ви пам’ятали прислів’я з пам’ятки, дали їх прочитати рідним і знайомим.  Тоді  ви  дійсно виростите Людьми   з великої букви.

 

7. Домашнє завдання.

С. 51 — 52, навчитися гарно читати оповідання, переказувати.

 

 

 

 

 

1


 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Копча Тетяна Ярославівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
До підручника
Літературне читання 2 клас (М. Зоряна)
Додано
5 липня 2018
Переглядів
2392
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку