Урок допоможе продовжувати формувати в учнів поняття про навчання як складову життєвого успіху. Розвивати бажання удосконалювати свій талант, свої здібності, щоб бути освіченою людиною і приносити користь іншим людям у державі. Виховувати бажання щоденно здобувати міцні знання.
Є-RANOtC
ЧИТАННЯ
Тема. В. Сухомлинський. «Горбатенька дівчинка». УРОК-РОЗДУМ.
Мета: ознайомити дітей із твором В. Сухомлинського
«Горбатенька дівчинка».
Вчити давати характеристику головним дійовим
особам, аналізувати та оцінювати їх поведінку і
вчинки, робити висновки щодо прочитаного.
Розвивати виразне читання, зв’язне мовлення,
вміння висловити свою думку, цінувати думки
товаришів.
Виховувати доброту і чуйність, викликати бажання
наслідувати добрі справи однолітків.
Обладнання: портрет В. Сухомлинського, таблиці для розчитування, пам’ятка для кожного учня (додаток ); читанка 2 клас, ІІ частина.
1. Організація класу.
-
Вже дзвінок пролунав
На урок нас погукав.
Подаруйте посмішку собі,
Один одному, мені.
Я дарую посмішку і вам,
Радість допоможе у роботі нам.
- Сьогодні у нас незвичайний урок на якому присутні багато гостей, давайте повернемось до них, щиро посміхнемось і гарно привітаємось.
- ДОБРОГО РАНКУ!
Бачу всі ви молодці!
Тож девіз наш пригадаймо
І урок ЧИТАННЯ розпочинаймо.
ХОРОМ:
ПРАВИЛЬНО ЧИТАЄМО,
ЧІТКО РОЗПОВІДАЄМО
МОВУ СВОЮ РОЗВИВАЄМО.
- Хай першими сядуть дівчатка – наша краса, за ними хлопчики – наша сила.
2. Евристична бесіда.
- Діти скажіть, будь ласка, а чим би ви хотіли займатись на сьогоднішньому уроці читання?
- Тоді візьміться за руки і побажайте один одному успіхів на сьогоднішньому уроці.
2. Артикуляційні вправляння.
- Пригадайте, друзі, вмить як пшениченька шумить? ш-ш-ш-
- Як бджола в саду бринить? дз-дз-дз
- Трактор в полі гуркотить? др-р-р
- Сіли на "конячки" і поїхали – цок-цок-цок
- Промовляємо чітко під мій акомпонемент...
- Ніжним голосом матусі...
- Буркотливим голосом дідуся...
а) Гра «Добери слово».
Доберіть слова, протилежні за значенням.
Далекий — близький Піднімається — ...
Виходити — ... Радіти — ...
Солодкий — ... Поразка — ...
б) Розплутайте павутиння, прочитайте прислів'я. Поясніть їх значення.
дяЛюність родожча аз усе. (Людяність дорожча за усе.)
браДо распва маас сееб тьлихва. (Добра справа сама себе хвалить.)
еН сясмій з ихал людськоог, щоб обіт єн лобу такого. (Не смійся з лиха людського, щоб тобі не було такого.)
3. Актуалізація опорних знань учнів.
- Над яким розділом працювали?
- Які оповідання читали? Хто їх автор?
- Що запам’ятали про життєвий і творчий шлях письменника?
Комбіноване читання оповідання В. Сухомлинського «По волосинці».
Спочатку оповідання читають окремі учні. А від слів: «Петрик від подиву...» і до кінця твору читають за особами.
Як звали хлопчика?
У який клас він ходив?
Куди бабуся повела онука?
Що несла бабуся? Що ніс Петрик?
Де було гніздо пташки?
З чого пташка робила гніздо?Якою була пташка?
Яким був хлопчик спочатку? (Ледаченьким.)
Що допомогла зрозуміти йому пташка? (Маленька робота краща за велике неробство.)
А ви любите працювати? Допомагаєте дорослим? Як саме?
Спробуйте чесно відповісти самому собі на запитання: яка я людина —ледача або працьовита?
ледачий легкий
великий прохолодний
важкий працьовитий
теплий малий
- Бачу, що вашу оченята заіскрилися з новою силою. Продовжуємо наш урок.
4. Повідомлення теми і мети уроку
Ми продовжуємо знайомитися з оповіданнями В. Сухомлинського.
Василь Олександрович дуже любив дітей і написав для них багато цікавих оповідань , казок. Його твори вчать вас бути добрими, чуйними, працьовитими, щоб любили батьків, а також свою прекрасну Батьківщину.
Розгадайте шифрограму. Поставте склади у відповідному порядку. Прочитайте назву наступного оповідання В.О.Сухомлинського яке будемо читати сьгодні.
(Гор ба тень ка дів чин ка.)
У цьому оповіданні ми дізнаємось, який іспит витримали діти.
5. Сприймання и усвідомлення нового матеріалу.
Горбатенька дівчинка
Клас розв’язував задачу. Учні схилилися над зошитами. Коли це у двері хтось тихо постукав.
Відчини двері й подивись, хто там стукає, - мовив учитель.
Чорноокий хлопчик, що сидів за першою партою, живенько відчинив двері. До класу зайшов директор школи з маленькою дівчинкою. Тридцять п’ять пар очей впилися у незнайому дівчинку.
Вона була горбата.
І зупинка
- Кого привів у клас директор?
- Чому всі діти звернули увагу на дівчинку?
- Що б ви зробили у такому випадку?
- Як ви думаєте, що трапилося дальше?
Учитель затамував подих і повернувся до класу. Він подивився у вічі пустотливих школярів і мовчки благав: хай не побачить дівчинка у ваших очах ні подиву, ні насмішки.
У їхніх очах була тільки цікавість. Вони дивились на дівчинку й лагідно всміхалися.
ІІ зупинка
Учитель полегшено перевів дух.
- Цю дівчинку звуть Оля, - сказав директор. – вона приїхала до нас далеку, хто поступиться їй місцем на першій парті? Бачите, яка вона маленька?
Усі шість хлопчиків і дівчаток, що виділи за першими партами, піднесли руки:
Учитель тепер спокійний: клас витримав іспит.
Поясніть значення виразів: живенько відчинив (швидко);
впилися в незнайому дівчинку (уважно, пильно розглядали); полегшено перевів дух (заспокоївся).
Чим займалися діти, коли у двері хтось постукав?
Про що попросив учитель, коли почув стук у двері?
Чому діти так уважно дивилися на дівчинку?
Про що мовчки благав учитель?
Як поводили себе діти?
Хто поступився дівчинці своїм місцем?
За що був тепер спокійний учитель?
Знайдіть і прочитайте в оповіданні зачин, основну частину, кінцівку.
Знайдіть і прочитайте в основній частині тексту слова, які пояснюють таке прислів'я:
«І мовчання часом буває відповіддю».
- Якби ви були авторами цього твору, яку назву дали б оповіданню?
- Діти, станьте у шеренги. 1,2,3 шеренги – "Я вважаю, що твердження правильне, 4,5,6 = "Я вважаю, що твердження неправильне". Я читатиму речення, деколи навмисне замінивши слово чи вираз, а ви швидко шукаєте його в тексті. Якщо твердження правильне, то тупотить ногами 1,2 і 3 шеренга, якщо неправильне – тупотить ногами 4, 5 і 6 шеренга.
Вчитель читає початки речень. Діти мовчки читають їх і відшукують закінчення у тексті, зачитують його вголос.
Коли це у двері...
Чорноокий хлопчик...
Тридцять п'ять пар ...
Він дивився у вічі...
Вони дивились на...
Хто поступиться ...
Учитель був тепер ...
- Діти, об’єднайтесь у групи за формою геометричних фігур. 1 група повинна створити "асоціативний кущ" до... 2 група – до...
- Діти, які б поради ви дали своїм друзям одноліткам
6. Підсумок уроку.
- З яким оповіданням познайомились? Хто його автор?
- Який епізод оповідання найбільше сподобався?
- Зараз ми будемо "павучками". давайте при допомозі клубочка ниток сплетемо свою павутинку.
"Чого вчить нас це оповідання?"
(діти відповідають і піднімають руки вгору міцно тримаючись за нитку, інші діти по завершенні плетіння аплодують один одному)
(співчутливість, лагідність, доброзичливість, прихильність...)
- Які із прислів'їв, опрацьованих на початку уроку, підходять до оповідання?
- Дізнатися чи справдились ваші очікування від уроку нам допоможе
МЕТОД УСНОГО МІКРОФОНУ
ПРОДОВЖІТЬ ДУМКУ:
На уроці:
- Ви ще маленькі. У вас усе життя попереду. В народі кажуть: «Життя прожити - не поле перейти», тому у вас буде безліч життєвих ситуацій, з яких потрібно знайти достойний вихід. Мені б хотілося, щоб ви пам’ятали прислів’я з пам’ятки, дали їх прочитати рідним і знайомим. Тоді ви дійсно виростите Людьми з великої букви.
7. Домашнє завдання.
С. 51 — 52, навчитися гарно читати оповідання, переказувати.
1