Клас: 4
Предмет: математика «Розумні бджоли»
Тип уроку: закріплення нового матеріалу
Тема: Письмове ділення тризначних чисел на розрядні числа. Рішення і порівняння задач
Мета: удосконалювати вміння учнів ділити з залишком тризначні числа на двозначні круглі числа; вирішувати і порівнювати завдання на пропорційне ділення, знаходити значення виразів на порядок арифметичних дій; розвивати мислення і логіку;познайомити дітей з життям бджілок, виховувати інтерес до предмету.
Підручник: М. В. Богданович, Г. П. Лишенко
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
Велика радість-робота,
Працюй без зайвого рахунки -
У полях, за верстатом, за столом!
Все щастя землі - за працею!
Працюй до жаркого поту,
- Я не випадково почала наш сьогоднішній урок віршем Валерія Яковича Брюсова. Нас чекає велика робота. Справитися з нею зможуть уважні, допитливі, працьовиті і дружні учні.
II. Усний рахунок
- Зразком працьовитості, взаємодопомоги на служитиме маленька істота, яке є одним з найбільших трудівників на всьому світі. А хто це, ви дізнаєтеся, розгадавши російську народну загадку: «Лежить купка поросят, хто не зачепить - верещать». Сумніваєтеся у відповіді? Якщо ви правильно вирішите приклади, а потім запишете відповіді в порядку зростання, то з букв, записаних у будь-якого прикладу, отримаєте відповідь на загадку.
Работа в группах №774
| б | 4 * 8 – 27 : 3 = 23
|д |371000 * 20 + 630:70= 7420009
|ж | (57500-9855) * 20 = 952900
|о| (810:90+640:80) * 300= 5100
|л | (960-240) :30 = 24
|и | (780-120) :60 = 11
(бджоли)
Так, діти, це бджоли - невтомні трудівники. Сьогодні одна з них буде супроводжувати нас на уроці.
Бджолу шанували в усі час. Мед вважали їжею богів. На Русі в день Святого Зосими відзначали свято бджоли. Згідно з переказами, Бог послав Зосиму і Саватія принести «Божу робітницю» в землю Єгипетську. День Св. Зосима відзначають 30 квітня.
Дорога бджоли починається від вулика, а ми свій урок продовжимо перевіркою домашнього завдання.
Робота біля дошки
Картки
Математичний диктант
- Якщо заглянути у вулик, то можна побачити, на перший погляд, безладно снують бджіл. Але це не так. Все їхнє життя підпорядковане певним законам, все перебувати в строгому порядку. Кожна бджола займається своєю справою, виконуючи його на «відмінно». Зараз заглянемо в таємничий світ бджіл.
III. Робота над темою уроку
- Продовжимо нашу роботу, щоб в працьовитість не поступитися ці дивним комах.
Завдання № 775
Учні вивчають умову задачі. Вносять дані в таблицю. Вході порівняння задач учні приходять до висновку, що друге завдання зворотна до першої. Рішення задач в зошиті.
1) 8 + 6 = 14 (фарт.) - швачка пошила за два дні;
2) 28: 14 = 2 (метри) - тканини витрачала швачка на пошиття одного фартуха;
3) 2 * 8 = 16 (м) -тканини витрачала швачка в перший день;
4) 2 * 6 = 12 (м) - тканини витрачала швачка у другий день;
Відповідь: в перший день швачка витратила 16м тканини, а в другий день-12 метрів тканини.
Зворотня задача
1) 16 + 12 = 28 (м) - тканини витратила швачка на пошиття всіх фартухів;
2) 28: 142 (м) - тканини витрачала швачка на пошиття одного фартуха;
3) 16: 2 = 8 (фарт.) - пошила швачка в перший день;
4) 12: 2 = 6 (фарт.) - пошила швачка у другий день;
Відповідь: в перший день швачка пошила в перший день 8 фартухів, а в другий день-6 фартухів.
Завдання на кмітливість
- Вгадайте, скільки очей у бджілки? У бджоли стільки очей, скільки у людини, ще раз стільки і ще півстільки. Скільки ж очей у бджілки? (У бджоли 5 очей: 2 великих, що складаються в свою чергу з 10 тисяч очок, і розташованих з боків голови, і 3 маленьких на лобі між ними.)
IV. Робота над новим матеріалом
1. Пояснення нового матеріалу (№773)
554: 60 = 9 (ост. 14)
112: 40 = 2 (ост.32)
2. Закріплення нового матеріалу (№773, з коментуванням) Робота в парі
610:70=8(ост 50) 370:80=4(ост. 50)
125:50=(ост. 25)
Физкультхвилинка.
Бджіка в вулиці сидить
І в віконце дивиться.
Пустувати захотіла -
Над квіточками полетіла.
Гімнастика для очей
• Коло. Водимо очима спочатку за годинниковою стрілкою,, потім проти годинникової стрілки.
• Квадрат. Переведіть погляд з правого верхнього кута в лівий верхній, в правий нижній.
Розслабивши очні м'язи, подивіться вдалину на рахунок 1-6.
V Розвиток математичних знань
Завдання №776 (складання і рішення рівнянь)
Х-40 = 280 Х: 40 = 280 Х * 40 = 280
Х = 280 + 40 Х = 280 * 40 Х = 280: 40
Х = 320 Х = 11200 Х = 7
Завдання №778
Перший колосок: 5 * 3 = 15см.
Другий колосок: 5 * 2 = 10см.
15> 10 на 5 см.
Молодці, діти, вам всього по 10 років, а ви вже багато знаєте і вмієте. Зараз ми відкриємо ще одну таємницю бджіл.
Від народження до 6 днів бджола прибирає в вулику.
Від 6 днів до 12 днів - годує личинок і матку.
Від 12 до 19 днів - будує з воску стільники.
Від 19 до 26 днів - охороняє вулик, приймає нектар і пилок.
У віці 26 днів бджола вилітає на збір нектару і пилку.
У почесному пенсійному віці (40 днів) бджола приносить у вулик воду. Далеко від вулика вже не відлітає.
VI. Підсумок уроку
- Наш урок добігає кінця. Ми змогли заглянути лише одним очком в життя цієї дивної комахи, яка все життя працює на благо інших, нічого не просячи взамін. Навіть укус бджоли, який для неї є смертельним, корисний для людини. Нічого, крім користі, ми від бджоли не отримуємо. Пам'ятайте про це і поважайте її!
VIII. Домашнє завдання