Тема уроку: Розв’язування текстових задач за допомогою систем рівнянь. 9 клас
Мета уроку: створення уяви про один із способів розв’язування задач – за допомогою системи рівнянь, формувати вміння застосовувати схему для розв’язування текстових задач; вміння складати алгебраїчні вирази на основі залежностей, даних у задачі, складати систему рівнянь з двома змінними, розв’язавши її адаптувати здобуті розв’язання відповідно до умови задачі; створення математичних моделей задач; розвиток інтелектуальних, пізнавальних, аналітичних здібностей та логічного мислення, розвиток концентрації уваги, пам’яті учнів; виховання організованості, раціональності, наполегливості.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Епіграф уроку :
-
Що є найбільшим у світі?
-
Простір.
-
Що є найсильнішим?
-
Розум.
-
Що є найприємнішим?
-
Досягти бажаного.
Фалес
Хід уроку:
І. Організаційний момент.
Привітання (створення позитивного емоційного настрою вчителем), перевірка присутніх, перевірка готовності учнів до уроку. Прогнозування оцінок за урок.
ІІ. Перевірка домашнього завдання. Оцінювання виконання роботи учнями.
-
Відповідь:
-
Відповідь:
-
Відповідь:
ІІІ. Повідомлення теми та епіграфу уроку.
ІV. Визначення мети та завдань уроку:
-
складати алгебраїчні вирази на основі залежностей, даних у задачі;
-
виділяти дві величини, які треба знайти або через які виражаються інші невідомі величини;
-
скласти схему розв’язання задачі складанням системи рівнянь та вміти нею користуватись.
V. Вивчення нового матеріалу.
Визначення схеми для розв’язання задач за допомогою системи рівнянь
Схема розв’язання задачі складанням системи рівнянь з двома змінними
-
Прочитати умову задачі та виділити дві величини, які треба знайти (або через які виражаються інші невідомі величини). Позначити ці величини двома буквами.
-
Спираючись на умову задачі, скласти два рівняння з позначеними буквами.
-
Розв’язати систему складених рівнянь.
-
Адаптувати здобуті розв’язки відповідно до умови задачі.
Завдання. Використовуючи схему розв’язати задачі. (Після того, як буде складена система рівнянь, звернути увагу учнів на системи, що були розв’язані вдома).
-
Задачі, для розв’язання яких складається система
-
Сума двох чисел дорівнює 50, а їх добуток 600. Знайти ці числа.
-
Периметр прямокутника 100 м, а його площа 600 м2. Знайдіть сторони прямокутника.
-
Для огорожі прямокутної ділянки площею 6 ар виділено 100 погонних метрів матеріалу. Яких розмірів повинна бути ділянка, щоб весь матеріал був використаний?
-
Задачі, для розв’язання яких складається система
-
Площа прямокутника дорівнює 900 см2. Якщо довжину прямокутника збільшити на 30 см, а ширину зменшити на 10 см, то площа прямокутника буде дорівнювати 1200 см2. Знайдіть сторони прямокутника.
-
Сад і город мають прямокутні форми. Довжина саду на 30 м менша від довжини городу, проте його ширина на 10 м більша від ширини городу. Знайдіть розміри саду, якщо його площа дорівнює 900 м2, а площа городу – 1200 м2.
-
Рулон тканини першого виду коштує 900 грн., і довжина його на 30 м менша, ніж довжина рулону другого виду. Рулон тканини другого виду коштує 1200 грн., і ціна 1 м на 10 грн. менша, ніж ціна 1 м тканини першого виду. Скільки метрів тканини першого виду в рулоні і яка ціна цього виду тканини?
-
Задачі, для розв’язання яких складається система
-
Знайдіть два числа, різниця яких дорівнює 5, а сума їх квадратів – 625.
-
На кожній зі сторін прямокутника побудовано квадрат. Сума площ квадратів дорівнює 1250 см2. Знайти сторони прямокутника, коли відомо, що одна з його сторін більша за іншу на 5 см.
-
З порту одночасно вийшли два теплоходи: один на південь, другий на захід. Через 2 год відстань між ними дорівнювала 50 км. Знайдіть швидкості теплоходів, якщо швидкість першого теплохода на 5 км/год більша за швидкість другого.
VІ. Підсумки уроку. Виставлення оцінок. Домашнє завдання.
Задача. З порту одночасно вийшли два теплоходи: один на південь, другий на захід. Через 2 год відстань між ними дорівнювала 60 км. Швидкість першого теплохода на 40 км/год більша за швидкість другого. Скільки розв’язків має задача.