Урок "Розв'язування задач"

Про матеріал

Урок розв'язування задач у 5 класі присвячений до дня народження відомого українського математика М.В.Остроградського. Ну уроці узагальнуються та систематизуються знання учнів з теми «Натуральні числа. Порівняння, додавання та віднімання натуральних чисел»та відбувається ознайомлення учнів з біографією математика з Полтавщини.

Перегляд файлу

5 клас                                                     Урок № 12

Тема: Розв’язування задач.

Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів з теми «Натуральні числа. Порівняння, додавання та віднімання натуральних чисел»; формувати вміння узагальнювати та робити висновки; виховувати відповідальність, дисциплінованість.

Тип уроку: узагальнення знань і вмінь

Етапи уроку

  1. Організаційний етап

Перевірити готовність учнів до уроку, налаштувати їх на роботу.

  1. Перевірка домашнього завдання
  2. Формулювання мети і завдань уроку

Задача. З’ясуйте ім’я відомого математика. Вам в цьому допоможе наступне завдання. Обчисліть значення виразів. Відповіді зашифровані буквами. Запишіть відповідь в верхню строчку таблиці, а під числом відповідну букву.

  1. 4006 – 2197=                                             6) 5342542+ 1721534=
  2. 1809+ 875=                                                7) 437125+237425=
  3. 80205 – 12336=                                         8) (7982+2001) – 4982= 
  4. 67869 – 17884=                                         9) (319+795) – 695=
  5. 3735507 – 2013973=                                 10) 9372 – (1372+999)=

                                                                   11) 597 – (150+297)=

1

3

10

5

1

11

5

4

7

3

9

6

8

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Відповіді:         

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

й

т

ь

с

к

г

д

а

р

и

о

 

Відповідь: Остроградський. (показати портрет)

Учитель: Народився Михайло Васильович Остроградський 12(24) вересня, 1801 року в селі Пашенівка Полтавської області. Походив з родини збіднілих дворян, які мали глибоке козацьке коріння. Уже в ранньому дитинстві відзначався винятковою спостережливістю і захоплювався  всілякими вимірюваннями – його цікавила глибина кожного колодязя, розміри кожної ями. Коли Михайлові виповнилося 8 років, батько віддав його до Полтавської гімназії. Тому у вересні ми згадуємо цю людину, присвячуємо йому цей урок.

На дошці портрет Остроградського, вислів.

«Зацікавити розум дитини – ось що є одним із основних положень нашої доктрини, і ми нічим не нехтуємо, щоб прищепити учневі смак, ми сказали б навіть пристрасть до навчання»

                                                                                       (М.В. Остроградський)

Його життя було віддане математиці – цариці наук. Отже на сьогоднішньому уроці, удосконалюючи вміння додавання та віднімання натуральних чисел, знання властивостей додавання та віднімання чисел, паралельно будемо говорити про відомого математика – іменинника вересня.

  1. Засвоєння знань

Учитель.

  1.  Що більше і на скільки?

12м чи 200см                                     15м25см чи 152см

340см чи 35мм                                   5дм50см чи 101мм

25дм чи 1500мм

Учень. У дитячі роки Мишко в усьому був схожий на своїх товаришів, хутірських хлопчиків. Мов реп’яхів набирався він кріпацьких слів та звичок. Не раз помічала мати, що в коморі та погребі не вистачало сала, квашених яблук. Та це півбіди. Насторожувала інша синова пристрасть: Михайликові кишені були завжди набиті якимось мотузяччям. Лазить він з тими мотузками по хатах та клунях,щось вимірює, над чимось міркує. Потім усе переводить в аршини, лікті, п’яді. Будучи з батьком  у Хорішках – сусідньому селі, може годинами спостерігати за вітряком. А вночі схоплюється,не може заснути.

  Сценка: Виходять мати і батько.

Мати:  Боюсь я за нього. Якісь незвичайні в нього ігри, чимось не таким, як усі, цікавиться. Може хтось наврочив?

Батько: Пусте. Дитячі забави.

 Мати: Як собі знаєш, а до Михайлика я покличу знахарку. Хворий він.

Незнайомець: Добродію ваш син впав з вітряка…  . Я цього дня і не збирався до млина. Але, запримітивши, що крила вітряка крутяться, запряг волів, звалив на воза два мішки жита і потягся на гору. Вже неподалік від вітряка побачив під самісінькими крилами хлопчину. За якусь мить  крило підхопило малого, підняло над землею і кинуло на стерню. Коли я підбіг до хлопчини – той лежав без жодного поруху, обличчя в крові, а в руках довга вірьовка.

Батько і мати: Ой, горе ж горенько!

Батько: Синку, синку, може розкажеш, що тебе понесло до вітряка?

Син: Хотів заміряти крило.

Мати: І для чого воно тобі? На хуторі все обнишпорив, тепер до Хорішок дістався.

Син: Не знаю. Просто мені кортіло виміряти ті крила, які так легко крутять велетенські жорна.

Мати: (до батька) Як собі знаєш, а я знахарку покличу. Хворий він…  .

Батько:  Яка там біса хворість.  Йому вчитися пора.

Мати: Хочеш і цього випровадити з дому?

Батько: І цього, Йосип вчиться і цьому пора… .

Учитель. У 1809 році почалася Михайлова наука.

  1. Обчисліть найзручнішим способом:

(5957+16) – 5957

14582 – (14582+16)

Учитель. У 16 років М.В. Остроградський вступив до Харківського університету і через два роки закінчив його.

3)  Яке число потрібно поставити замість зірочки, щоб утворилася правильна рівність:

А) 20000+* = 20040;

Б) 37235+ * =37235;

В) 540+380 = 520+ *.

Учитель. Остроградський приймає сміливе рішення - їхати до Парижа, який був у той час центром досліджень з тих проблем, що найбільше цікавили молодого математика. Шість років перебував у Парижі

М.В. Остроградський. Понад 30 років він працював у Петербурзі. Так склалася доля українця – математика з великої літери.

  1. Задача. 718 учнів міста Полтави взяли участь у написанні творчих робіт до річниці з дня народження Михайла Васильовича Остроградського. 650 учнів отримали диплом учасника конкурсу, решта учнів стали переможцями, з них 38 учнів отримали диплом III ступеня, 21 учень – диплом II ступеня. Дізнайтеся скільки учнів отримало дипломів I ступеня?

Учитель. За свою майже 40-річну діяльність Остроградський має 67 друкованих видань і праць з різних галузей математики, математичного аналізу, аналітичної і небесної механіки, математичної фізики, балістика тощо. Це надзвичайний вчений, який став академіком Паризької, Петербургської, Американської, Туринської, Римської академії наук, почесним професором кількох університетів. Він є представником української еліти, нащадком козацького роду, який уславив  Полтавщину.

Учень.

Там славній край український,

Біленька там кожна хатка.

То є земля полтавська –

Земля, на таланти багата.

В краю кобеляцькім ріднім

Маленьке село є Пашенне,

Михайло там зріс Остроградський,

Майбутній великий вчений.

У юності він не зрадив

Мрій своїх незвичних,

Себе він хотів присвятити

Науці математичній.

Він вирушив у путь дорогу,

Прощалась з ним родина,

Від Харкова і до Парижа

Його пролягла стежина.

В Парижі його навчали

Фур’є, Лаплас і Коші.

На вірний шлях наставляли

Великі науки мужі.

Він гордо підніс свій розум

У безлічі праць, що писав.

Хоча до свого визнання

Горя багато зазнав.

Від імені всіх нащадків

Від імені всіх земляків

 Я низько тобі вклоняюсь,

Учителю вчителів.

  1. Підсумок уроку
  2. Домашнє завдання

Параграф 1 – 4 (повторити)

Домашня самостійна робота №1 ст. 38 – 39.

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Математика, Розробки уроків
Додано
28 вересня 2018
Переглядів
579
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку