Урок розв'язування задач у 5 класі присвячений до дня народження відомого українського математика М.В.Остроградського. Ну уроці узагальнуються та систематизуються знання учнів з теми «Натуральні числа. Порівняння, додавання та віднімання натуральних чисел»та відбувається ознайомлення учнів з біографією математика з Полтавщини.
5 клас Урок № 12
Тема: Розв’язування задач.
Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів з теми «Натуральні числа. Порівняння, додавання та віднімання натуральних чисел»; формувати вміння узагальнювати та робити висновки; виховувати відповідальність, дисциплінованість.
Тип уроку: узагальнення знань і вмінь
Етапи уроку
Перевірити готовність учнів до уроку, налаштувати їх на роботу.
Задача. З’ясуйте ім’я відомого математика. Вам в цьому допоможе наступне завдання. Обчисліть значення виразів. Відповіді зашифровані буквами. Запишіть відповідь в верхню строчку таблиці, а під числом відповідну букву.
11) 597 – (150+297)=
1 |
3 |
10 |
5 |
1 |
11 |
5 |
4 |
7 |
3 |
9 |
6 |
8 |
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Відповіді:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
й |
т |
ь |
с |
к |
г |
д |
а |
р |
и |
о |
Відповідь: Остроградський. (показати портрет)
Учитель: Народився Михайло Васильович Остроградський 12(24) вересня, 1801 року в селі Пашенівка Полтавської області. Походив з родини збіднілих дворян, які мали глибоке козацьке коріння. Уже в ранньому дитинстві відзначався винятковою спостережливістю і захоплювався всілякими вимірюваннями – його цікавила глибина кожного колодязя, розміри кожної ями. Коли Михайлові виповнилося 8 років, батько віддав його до Полтавської гімназії. Тому у вересні ми згадуємо цю людину, присвячуємо йому цей урок.
На дошці портрет Остроградського, вислів.
«Зацікавити розум дитини – ось що є одним із основних положень нашої доктрини, і ми нічим не нехтуємо, щоб прищепити учневі смак, ми сказали б навіть пристрасть до навчання»
(М.В. Остроградський)
Його життя було віддане математиці – цариці наук. Отже на сьогоднішньому уроці, удосконалюючи вміння додавання та віднімання натуральних чисел, знання властивостей додавання та віднімання чисел, паралельно будемо говорити про відомого математика – іменинника вересня.
Учитель.
12м чи 200см 15м25см чи 152см
340см чи 35мм 5дм50см чи 101мм
25дм чи 1500мм
Учень. У дитячі роки Мишко в усьому був схожий на своїх товаришів, хутірських хлопчиків. Мов реп’яхів набирався він кріпацьких слів та звичок. Не раз помічала мати, що в коморі та погребі не вистачало сала, квашених яблук. Та це півбіди. Насторожувала інша синова пристрасть: Михайликові кишені були завжди набиті якимось мотузяччям. Лазить він з тими мотузками по хатах та клунях,щось вимірює, над чимось міркує. Потім усе переводить в аршини, лікті, п’яді. Будучи з батьком у Хорішках – сусідньому селі, може годинами спостерігати за вітряком. А вночі схоплюється,не може заснути.
Сценка: Виходять мати і батько.
Мати: Боюсь я за нього. Якісь незвичайні в нього ігри, чимось не таким, як усі, цікавиться. Може хтось наврочив?
Батько: Пусте. Дитячі забави.
Мати: Як собі знаєш, а до Михайлика я покличу знахарку. Хворий він.
Незнайомець: Добродію ваш син впав з вітряка… . Я цього дня і не збирався до млина. Але, запримітивши, що крила вітряка крутяться, запряг волів, звалив на воза два мішки жита і потягся на гору. Вже неподалік від вітряка побачив під самісінькими крилами хлопчину. За якусь мить крило підхопило малого, підняло над землею і кинуло на стерню. Коли я підбіг до хлопчини – той лежав без жодного поруху, обличчя в крові, а в руках довга вірьовка.
Батько і мати: Ой, горе ж горенько!
Батько: Синку, синку, може розкажеш, що тебе понесло до вітряка?
Син: Хотів заміряти крило.
Мати: І для чого воно тобі? На хуторі все обнишпорив, тепер до Хорішок дістався.
Син: Не знаю. Просто мені кортіло виміряти ті крила, які так легко крутять велетенські жорна.
Мати: (до батька) Як собі знаєш, а я знахарку покличу. Хворий він… .
Батько: Яка там біса хворість. Йому вчитися пора.
Мати: Хочеш і цього випровадити з дому?
Батько: І цього, Йосип вчиться і цьому пора… .
Учитель. У 1809 році почалася Михайлова наука.
(5957+16) – 5957
14582 – (14582+16)
Учитель. У 16 років М.В. Остроградський вступив до Харківського університету і через два роки закінчив його.
3) Яке число потрібно поставити замість зірочки, щоб утворилася правильна рівність:
А) 20000+* = 20040;
Б) 37235+ * =37235;
В) 540+380 = 520+ *.
Учитель. Остроградський приймає сміливе рішення - їхати до Парижа, який був у той час центром досліджень з тих проблем, що найбільше цікавили молодого математика. Шість років перебував у Парижі
М.В. Остроградський. Понад 30 років він працював у Петербурзі. Так склалася доля українця – математика з великої літери.
Учитель. За свою майже 40-річну діяльність Остроградський має 67 друкованих видань і праць з різних галузей математики, математичного аналізу, аналітичної і небесної механіки, математичної фізики, балістика тощо. Це надзвичайний вчений, який став академіком Паризької, Петербургської, Американської, Туринської, Римської академії наук, почесним професором кількох університетів. Він є представником української еліти, нащадком козацького роду, який уславив Полтавщину.
Учень.
Там славній край український,
Біленька там кожна хатка.
То є земля полтавська –
Земля, на таланти багата.
В краю кобеляцькім ріднім
Маленьке село є Пашенне,
Михайло там зріс Остроградський,
Майбутній великий вчений.
У юності він не зрадив
Мрій своїх незвичних,
Себе він хотів присвятити
Науці математичній.
Він вирушив у путь дорогу,
Прощалась з ним родина,
Від Харкова і до Парижа
Його пролягла стежина.
В Парижі його навчали
Фур’є, Лаплас і Коші.
На вірний шлях наставляли
Великі науки мужі.
Він гордо підніс свій розум
У безлічі праць, що писав.
Хоча до свого визнання
Горя багато зазнав.
Від імені всіх нащадків
Від імені всіх земляків
Я низько тобі вклоняюсь,
Учителю вчителів.
Параграф 1 – 4 (повторити)
Домашня самостійна робота №1 ст. 38 – 39.